Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Când un papă și un rabin comentează Scripturile

Mons. Vincenzo Paglia analizează vizita Pontifului la Sinagoga din Roma

de Mirko Testa

Aspectul caracterizant al vizitei lui Benedict al XVI-lea la marea Sinagogă din Roma a fost faptul că un conducător al Bisericii Catolice și un rabin au comentat împreună Scripturile. Aceasta a fost afirmația către agenția Zenit a Mons. Vincenzo Paglia, episcop de Terni-Narni-Amelia care din anul 2004 până anul trecut a avut funcția de președinte al Comisiei pentru Ecumenism și Dialog din Conferința Episcopilor din Italia, înainte de a fi ales președinte al Conferinței Episcopilor din Umbria.

Chiar dacă "a avut loc într-un moment un puțin mai tulburat, din anumite puncte de vedere", față de cea făcută în anul 1986 de Ioan Paul al II-lea, conform prelatului "vizita a însemnat, înainte de toate, ireversibilitatea drumului nostru comun".

"N-aș spune că au dispărut toate umbrele - a precizat el după aceea -, totuși a reieșit voința clară de a privi la viitor, un viitor care a însemnat măcar două piste: una, cea a domeniilor comune de intervenție și mărturie: valoarea supremă a vieții, sfințenia familiei, ocrotirea creației, atenția față de cei nevoiași; cealaltă, care s-a realizat, referitoare la domeniul Scripturilor".

Aspectul inovator al primei vizite a lui Benedict al XVI-lea la templul cel mai mare din Roma, a continuat prelatul, este că "în sinagogă s-a făcut deja un pas înainte pentru că amândoi au comentat Scripturile primindu-se reciproc".

"Pentru prima dată un rabin a comentat Scriptura în fața papei și viceversa - a afirmat el. Acest eveniment, după părerea mea, se înțelege bine în cadrul viziunii indicate de papa, conform căreia și Israelul trebuie să răspundă la revelație".

"Este vorba de un pas înainte în linia spirituală - a adăugat el. Și importanța discursului papal se află tocmai în această trecere nu la planul diplomației ci la planul spiritual, care după părerea mea este aspectul ce trebuie înrădăcinat".

Mons. Paglia, care în anul 2002 a fost numit de Sfântul Scaun președinte al Federației Biblice Catolice Internaționale, a pus apoi accentul pe "invitația papei de a acorda atenție mai mare interpretării ebraice a Scripturilor".

De fapt, în discursul său, pontiful a citat un pasaj din documentul publicat în anul 2001 de Comisia Biblică Pontificală - când cel care o prezida era cardinalul Joseph Ratzinger - cu titlul "Poporul ebraic și Scripturile sale în Biblia creștină" și a cărui intenție era și aceea de a contribui la dialogul fratern dintre creștini și evrei pornind de la recunoașterea autorității și importanței Sfintelor Scripturi ale poporului ebraic pentru Biblia creștină. Concret, în timpul întâlnirii din sinagogă, papa a amintit de "solidaritatea care leagă Biserica și poporul ebraic «chiar la nivelul identității lor spirituale», oferind creștinilor oportunitatea de a promova «un respect reînnoit față de interpretarea ebraică a Vechiului Testament»".

Mons. Vincenzo Paglia a amintit apoi de necesitatea pentru evrei și catolici de "a înainta pe spații comune parcurgând acele punți care treptat restabilesc întâlnirea".

"Desigur, dificultățile există, iar fiecare le trăiește pe baza istoriei trecute. Și nu trebuie să uităm că sensibilitatea ebraică în privința anumitor tematici este foarte atentă", a continuat el.

"Însă, am observat că există o voință de a depăși dificultățile, ținând cont de faptul că nu toți erau de acord în privința vizitei papei la sinagogă - a subliniat episcopul. Și faptul că a avut loc, la fel, demonstrează o voință clară de a continua".

În schimb, cu privire la problema lui Pius al XII-lea și la presupusele sale tăceri în privința tragediei Shoah, "problema rămâne încă deschisă", a spus Mons. Paglia.

"După părerea mea, aici trebuie să se facă deosebire, așa cum a subliniat părintele Federico Lombardi, între problema istorică și alte probleme - a explicat el. În orice caz, asta nu trebuie să ne împiedice să continuăm să ne întâlnim, tocmai pentru că credința în Dumnezeul părinților ne unește".

Episcopul de Terni-Narni-Amelia a spus apoi că este de acord cu declarațiile ambasadorului Israelului pe lângă Sfântul Scaun, Mordechay Lewy, apărute în L'Osservatore romano, adică faptul că "numai puțini reprezentanți ai ebraismului sunt realmente angajați în actualul dialog cu catolicii" și că mulți evrei privesc la propria identitate religioasă în termeni de "autosuficiență teologică".

"Ebraismul «italian și european» este, în general, deschis, dialogant, deci gata chiar să reflecteze despre teme împărtășite împreună cu catolicii - a comentat Mons. Paglia. Un exemplu de noutate, în acest caz, este atenția acordată figurii lui Isus chiar și din partea evreilor".

"Toate aceste sunt complet absente într-un anumit ebraism ortodox - a afirmat el după aceea. De fapt, astfel se explică și de ce este important să dialogăm: închiderea duce, cu ușurință, într-o lume cum este cea actuală, la autoreferință. În timp ce, în fața marilor probleme, trebuie să ne unim forțele, de exemplu, pentru a vorbi despre Dumnezeu sau despre demnitatea omului. Dar acest lucru este posibil dacă există de fapt o referință la Dumnezeu".

"Noi trebuie să evităm pe de o parte o superficialitate sincretistă - a continuat prelatul - care ar fi doar vătămătoare și, pe de altă parte, să ridicăm un alt zid de despărțire".

"Există un spațiu strâmt și complex al dialogului, care este unica posibilitate dar și marea provocare ce trebuie să-i unească pe evrei și pe creștini pentru a răspunde noilor frontiere ale lumii".

După aceea, prelatul a comentat "o trecere de la dialog la trialog" - aluzia făcută în timpul vizitei papei la Riccardo Pacifici, președintele Comunității Ebraice din Roma - cu privire la necesitatea de "a solidariza cu forțele care în Islam interpretează Coranul ca izvor de solidaritate și fraternitate umană, respectând sacralitatea vieții".

"Totuși, este clar că de acum, așa cum a fost repetat de mai multe ori de către papa, problema nu este deloc de a pune pe același plan toate religiile - a precizat Mons. Paglia. Aceasta ar fi o blasfemie. În schimb, despre altceva este vorba: despre modul de a conviețui și a potențialelor responsabilități comune".

"Astăzi, în fața orașelor, țărilor și societăților de fapt multireligioase este clar că se cere capacitatea întâlnirii fără a renunța la propria identitate - a încheiat el. Aceasta este marea provocare. Mai mult, întâlnirea este posibilă dacă rămânem într-un fel fermi în convingerile noastre religioase profunde".

(După Zenit, 1 februarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat