Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Politica și problema morală în a doua jumătate a secolului al IV-lea

Dumnezeu și cezarul conform sfântului Ambroziu

de Santiago de Apellániz

În fața intervențiilor autorităților ecleziastice în problemele temporale, este frecvent ca unii interlocutori să vorbească despre ingerință și să dorească a aminti acestor autorități, nu fără o anumită ironie, că trebuie să se dea "cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Acest lucru scoate în evidență, cel puțin, două probleme de o anumită importanță: în primul rând că astăzi în cultura occidentală, dualismul politic religios este în mod pașnic acceptat ca mod de a înțelege raporturile dintre autoritatea politică și cea religioasă; în al doilea rând, că textul evanghelic la care am făcut aluzie nu este perceput în manieră univocă.

Studiul sistematic al epistolarului politic al sfântului Ambroziu are, printre celelalte virtuți, aceea de a contribui la clarificarea conținutului acestei fraze a lui Isus Cristos. Proximitatea temporală a sfântului de acordurile de la Milano din 313, trecutul lui ca funcționar public al Imperiului, sfințenia vieții lui și intervențiile sale, ca episcop de Milano (374-397) în fața autorităților politice din timpul lui, se prezintă ca niște scrisori de acreditare, mai mult decât suficiente, pentru această misiune.

Găsim, în aceste texte, afirmații și atitudini care coincid în a arăta obstacolul pe care monismul politico-religios - care domnea pe atunci în practica politică - îl reprezintă pentru inserarea liberă a Bisericii și a creștinilor în realitatea temporală care-i primește. "Dați cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu" (Mt 22,21), este argumentația prezentată împăratului pentru a cere o sferă de autonomie pentru Biserică, în acțiunea ei temporală, liberă de amestecuri ale autorității politice (cf. Epistole, 75, 30, 31 și 35 și 76, 19). Deci putem afirma că sfântul Ambroziu se face protector al unui fel de dualism revoluționar, pentru că este nou, între domeniul politic și cel religios, pe care-l prezintă ca o paradigmă mai adecvată și respectuoasă față de mesajul evanghelic al modelului dominant, care includea dimensiunea cultuală-religioasă ca activitate proprie a autorităților politice.

În acest sens, disputa pentru altarul Victoriei, care-l opune pe sfânt aristocrației păgâne din Roma, este o ulterioară tentativă de a proceda la desacralizarea puterii temporale, pentru a înainta în acordarea cetățeniei și libertății sferei spirituale-politice. Aceasta însemna, în mod logic, a scoate de sub puterea temporală tot ceea ce se referea la viața religioasă a popoarelor; pentru sfânt, cezarul nu este competent de a decide ceea ce trebuie să i se dea lui Dumnezeu.

Intervențiile episcopului Ambroziu în problemele temporale ale epocii, precum și cele ale episcopilor de astăzi, scot în evidență faptul că autonomia și independența, necesare pentru acțiunea sferei politice și a celei religioase, nu implică lipsa de comunicare sau izolarea între ele. Astfel, de exemplu, sfântul semnalează existența unor obligații religioase proprii sferei de acțiune a autorității politice, care fac referință fie la libertatea religioasă a cetățenilor imperiului fie la cinstea datorată lui Dumnezeu.

De aceea, ni se pare că pentru a trasa dualismul său politico-religios sfântul pornește de la o realitate acceptată în societatea din timpul său: dimensiunea publică a faptului religios. Ceea ce adaugă episcopul este ca aceasta să fie exprimată în dualitate de domenii. Adică, autoritatea politică trebuie să recunoască centralitatea lui Dumnezeu în viața popoarelor, dar trebuie să o facă într-un mod potrivit cu natura și cu scopul care-i sunt proprii: slujirea pe care trebuie s-o aducă lui Dumnezeu trebuie să se exprime în îndeplinirea fidelă a misiunii sale, căutând binele comun al cetățenilor nu cu acte religioase, ci civile.

Sfântul Ambroziu cere, în mod repetat, împăraților să fie atenți în așa fel încât actele lor de conducere să nu fie contrare voinței lui Dumnezeu: acesta este modul concret prin care, în dualitate de domenii, autoritatea politică îl cinstește pe Dumnezeu și-i aduce glorie. Astfel, sfântul semnalează că dimensiunea morală nu aparține numai domeniului religios, ci și celui politic: această ordine morală, pe care le împărtășesc cele două sfere, este locul în care se întâlnesc.

Autoritatea temporală ar putea interpreta însă această pretenție a sfântului ca fiind ceva circumscris la acele decizii politice referitoare, în mod mai mult sau mai puțin direct, la problemele religioase, în așa fel încât pentru restul deciziilor politice ar exista o situație de amoralitate. Episodul măcelului din Tesalonic clarifică acest amănunt în mod nou pentru categoriile epocii. Aici nu există un motiv religios, real sau aparent, care să-l invite pe sfânt să intervină: la Tesalonic au avut loc răscoale grave, contrare ordinii publice, și Teodosiu, în exercitarea suveranității sale, a semnat ordinul de a executa, fără a face discriminare între nevinovați și vinovați, o parte a populației orașului. În fața acestui abuz, episcopul îl declară pe împărat în afara comisiei ecleziastice și-l îndeamnă să se căiască și să facă pocăință. Această condamnare religioasă a unei decizii politice subliniază imposibilă înstrăinare față de moralitate a oricărui act de conducere, oricare ar fi entitatea sa. În felul acesta, pune accentul pe faptul că orice act al omului - religios, politic sau de altă natură - este un act moral, adică un act cu care se orientează, sau nu, spre Dumnezeu.

Strâns legată de acest argument și derivată din el este gândirea sfântului Ambroziu cu privire la caracterul relativ al suveranității puterii temporale: autoritatea politică nu este o putere la bunul său plac și nu poate exercita misiunea sa în mod arbitrar sau fără a lua în considerare prezența lui Dumnezeu în Creație și în istoria oamenilor. Astfel, împreună cu respectul și ascultarea datorate autorității politice constituite, sfântul subliniază că suveranitatea absolută îi corespunde numai lui Dumnezeu, izvor și origine a oricărei autorități. Pentru acest motiv, chiar și în dualitatea de domenii, orice formă de autoritate este, în ultimă instanță, legitimată de corespunderea sa cu ceea ce este stabilit de legislatorul suprem și divin.

Astfel stând lucrurile, putem încerca să înțelegem sensul celebrei sale fraze, citată în disputa pentru bazilici, imperator enim intra Ecclesiam, non supra Ecclesiam (Epistole, 75, 36). Pentru sfântul Ambroziu există o ierarhie clară între ordinea temporală și cea spirituală: dat fiind faptul că Dumnezeu trebuie să fie preferat în locul oamenilor și că puterea civilă trebuie să refuze ceea ce poate să constituie o ofensă la adresa lui Dumnezeu, sfera religioasă se situează mai presus de cea temporală. Ei bine, în dualitate de domenii, această superioritate este exclusiv spirituală, înseamnă precedență a celui care este aducător și purtător de cuvânt al lui Cristos și nu dependență sau instrumentalizare, deoarece domeniile sunt autonome și independente.

În sfârșit, să vedem cum sfântul înțelege participarea autorității religioase la problemele temporale. Sfântul Ambroziu semnalează necesitatea și obligativitatea acestor intervenții, atunci când sunt în joc cinstea sau binele sufletelor. Modul precis în care intervine este prin evaluări cu caracter etico-religios, a căror finalitate principală este de a-i orienta pe împărați pentru ca deciziile lor să fie corecte, conforme cu voința lui Dumnezeu. Motivul acestei intervenții obligatorii a episcopului îl identifică în posesia unui depozit de "adevăr mântuitor", încredințat de Dumnezeu Bisericii sale pentru a-i ajuta și a-i invita pe oameni să meargă pe urmele lui Cristos pe pământ. În felul acesta, domeniul religios, în virtutea superiorității sale spirituale, este prezentat ca lumină și ajutor de neînlocuit pentru domeniul politic, în misiunea sa de a promova adevăratul bine comun.

În definitiv, propunerea sfântului Ambroziu cu privire la modul de a înțelege raporturile dintre autoritatea politică și cea religioasă, constă în două elemente centrale: dualitatea domeniilor și recunoașterea centralității lui Dumnezeu în istoria oamenilor și a comunităților. Primul permite și exprimă maniera adecvată de a da "cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu"; al doilea creează condițiile pentru ca, acționând ca atare, comunitatea politică să nu uite să dea "lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Ni se pare că aceste două elemente sunt fundamentale pentru o înțelegere corectă a textului evanghelic. În societățile occidentale moderne modelul de dualitate de domenii este acceptat în mod pașnic. Totuși există impresia că autoritățile politice neglijează faptul că, ele ca autorități politice și în îndeplinirea scopurilor care le corespund trebuie să facă în așa fel încât în societăți să se dea "lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Pot fi motiv de reflecție pentru responsabilii din sfera politică și chiar pentru toți cetățenii, semnificația caracterului relativ al autonomiei autorității politice și legătura - la care nu se poate renunța - a exercitării acestei autorități cu ordinea morală, indicate de sfânt.

(După L'Osservatore romano, 31 ianuarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat