Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții pentru Anul Sfintei Preoții

Claret de la Touche și sfințenia preoților

de Piergiorgio Debernardi, episcop de Pinerolo

În ultimele două secole au fost numeroase persoanele care au primit de la Domnul misiunea de a-și oferi viața pentru sfințirea clerului. Între acestea, deosebit de exemplară este cuvioasa maică Luiza Margareta Claret de la Touche, călugăriță a Vizitațiunii. Ea s-a născut la Saint-Germain-en-Lay (Franța) la 15 martie 1868 într-o familie burgheză și bogată. Atrasă de viața contemplativă, a intrat în mănăstirea Vizitațiunii din Romans, în Dieceza de Valence, la 20 noiembrie 1890.

Anul 1902 este cel în care Domnul i-a revelat maicii Luiza Margareta ceea ce trebuia să spună preoților și ceea ce trebuia să realizeze pentru sfințirea lor. Domnul urma să pună stăpânire totală pe viața ei, pe trupul și pe spiritul ei. Forța iubirii se manifesta și sensibil în palpitațiile puternice ale inimii, așa încât i se părea că inima se dezlipea pentru a se uni cu inima lui Cristos. Simțea dureri la picioare, la mâini și pe partea dreaptă, așa cum se întâmplase deja alte dăți. Domnul o unea cu el, încă și mai strâns.

La 5 iunie 1902, ajunul sărbătorii Preasfintei Inimi, este data care marchează încredințarea unei misiuni speciale maicii Luiza Margareta pe care trebuia s-o îndeplinească în Biserică față de preoți. Ea trebuie să le amintească lor bogățiile insondabile ale iubirii Inimii lui Cristos, continuând misiunea începută deja cu revelațiile făcute Margaretei Maria Alacoque.

Maica Luiza Margareta a auzit timp de mai multe zile glasul care-i încredința această misiune. La 6 iunie, sărbătoarea Preasfintei Inimi, scrie: "Ieri mă aflam în fața preasfântului sacrament; sufeream și eram în acea stare sufletească obosită și dureroasă în care mă aflam deja de câteva săptămâni, când Isus s-a făcut simțit sufletului meu. Îl adoram, consolată dulce de prezența lui și în timp ce-l rugam pentru micul nostru noviciat, îi ceream niște suflete ca să le formez pentru el. Atunci mi-a răspuns: «Îți voi da suflete de bărbați». Profund surprinsă de aceste cuvinte ale căror sens nu-l înțelegeam, stăteam tăcută încercând să mi le explic. Și Isus a reluat: «Îți voi da suflete de preoți. Tu ești cea care se va jertfi pentru clerul meu. Vreau să-ți dau instrucțiuni în timpul acestei octave, scrie tot ceea ce-ți voi spune»".

Relatarea continuă cu următoarea revelație: "Preotul este o ființă așa de cuprinsă de Cristos, încât devine aproape un Dumnezeu; dar este și un om și trebuie să fie așa. Trebuie să simtă slăbiciunile, luptele, durerile, ispitele, temerile, revoltele omului; trebuie să aibă experiența propriei mizerii pentru a putea fi milostiv; și este necesar să fie și puternic, curat, sfânt pentru a putea sfinți. Pentru a iubi, preotul meu trebuie să aibă inima mare, tandră, arzătoare, puternică. Cât de mult trebuie să iubească preotul! Trebuie să mă iubească pe mine, învățătorul, fratele, prietenul, consolatorul său așa cum eu l-am iubit pe el; și eu l-am iubit până la a confunda viața mea cu a lui, până la a mă face ascultător față de cuvântul lui. Trebuie s-o iubească pe Mireasa mea, sfânta Biserică, și cu ce iubire! O iubire pasionată și geloasă, geloasă de gloria ei, de curăția ei, de unitatea ei, de rodnicia ei. În sfârșit, trebuie să iubească sufletele ca pe fiii săi. Care tată are atâția fii de iubit câți are preotul?".

La 7 iunie o nouă revelație: "Inima preotului meu trebuie să fie o flacără aprinsă care încălzește și purifică. Dacă preotul meu ar cunoaște comorile de iubire pe care Inima mea le conține pentru el! Să vină la inima mea, să ia din ea, să se umple de iubire până se revarsă răspândind-o asupra lumii! Margareta Maria a arătat inima mea lumii; tu arat-o preoților mei, atrage-i pe toți la inima mea".

La 10 iunie: "După împărtășanie i-am spus lui Isus: «Mântuitorul meu, când fericita noastră soră a arăta inima ta dumnezeiască lumii, preoții au văzut-o; oare nu este suficient?». Isus mi-a răspuns: «Acum vreau să le fac o manifestare specială». Apoi mi-a arătat că este o lucrare de îndeplinit: încălzirea lumii cu iubire și pentru această lucrare vrea să se folosească de preoții săi. Și, cu o expresie așa de emoționantă și duioasă care mi-a făcut să-mi vine lacrimi în ochi, mi-a spus: «Am nevoie de ei pentru a îndeplini lucrarea mea!». Pentru ca să poată răspândi iubirea, ei trebuie să fie plini de ea și trebuie s-o ia din inima lui Isus".

La 13 iunie: "În această dimineață, reflectând în mintea mea, mă gândeam că s-ar putea face o ramură specială a Gărzii de Onoare pentru preoți. Isus mi-a spus: «Nu». M-a făcut să înțeleg că nu vrea ca preoții săi să fie numai niște adoratori ai Inimii sale; el vrea să formeze o armată care să lupte pentru triumful iubirii sale. Cei care vor face parte din această armată a Inimii lui Cristos, se vor angaja printre altele să predice iubirea infinită și milostivirea, să fie uniți între ei pentru bine, cu o singură inimă și un singur suflet, fără a-și pune vreodată piedici reciproc în lucrările lor".

În viața maicii Luiza Margareta totul a început cu aceste mesaje care vin în momentul în care Biserica este zguduită de teoriile moderniste, care ajung în unele cazuri să demoleze înseși adevărurile credinței. De fapt, chiar și în simplitatea limbajului, sora Luiza Margareta ducea Bisericii o atenționare puternică de a citi istoria ca operă a Iubirii și o invitație specifică adresată preoților de a face vizibilă iubirea și milostivirea pe care Dumnezeu o are față de lumi.

În octombrie 1902, în timpul meditației a cultivat câteva reflecții "despre virtuțile sacerdotale ale lui Cristos". A avut inspirația de a nota aceste gânduri. A cerut permisiunea de la superioară, care i-a dat-o: "Maica superioară mi-a spus să scriu și eu fac asta. Dacă ceea ce scriu nu va folosi la nimic, nu va rămâne decât să se pună în foc, va fi făcut repede. Dar încă nu s-a terminat. Am avut deja de două ori tentația de a-i da foc. N-am făcut-o, mă tem să nu ascult de ea". Aceasta este prima aluzie la scrierile care vor forma cartea Sfânta Inimă și Preoția. Cartea încurajează să se realizeze slujirea sacerdotală ca o "misiune de iubire". De fapt, prin caritatea pastorală, preotul îl imită pe Cristos în dăruirea sa și, cufundându-se în istoria oamenilor, îi educă la valorile evanghelice, mai ales la porunca iubirii și la angajarea solidarității.

Când a fost tipărită cartea, foarte puține persoane cunoșteau numele autorului. Se credea că a fost scrisă de directorul spiritual al mănăstirii, părintele Alfred Charrier - la el veneau din diferite părți mesaje de felicitare - și maica Luiza Margareta, cu multă umilință, a ținut mereu în această privință o tăcere scrupuloasă. Pe ea o interesa mesajul conținut, nu persoana ei.

În decembrie 1903, superioara i-a dat maicii Luiza Margareta misiunea de a scrie o scrisoare părintelui Charrier pentru a-i transmite felicitări pentru anul nou. Ea a ascultat, dar a cerut și autorizația de a putea adăuga o foaie pe care era scrisă o rugăciune: "O, Isuse, pontif veșnic, sacrificator divin, tu care, într-un elan incomparabil de iubire față de oameni, frații tăi, ai făcut să iasă din sfânta ta inimă preoția creștină, te rog să continui să verși în preoții tăi valurile dătătoare de viață ale Iubirii Infinite. Trăiește în ei, transformă-i în tine, fă-i prin intermediul harului tău instrumente ale milostivirilor tale; lucrează în ei și prin ei fă ca, după ce s-au îmbrăcat cu tine, prin intermediul imitării fidele a virtuților tale adorabile, ei să facă în numele tău și prin puterea Duhului tău, lucrările pe care le-ai îndeplinit tu însuți pentru mântuirea lumii. O, răscumpărător divin al sufletelor, vezi cât de mare este mulțimea celor care încă dorm în întunericul greșelii; socotește numărul acelor oițe infidele care merg pe marginea prăpastiei; ia în considerare mulțimea săracilor, a celor înfometați, a celor neștiutori care gem în abandonare. Întoarce-te la noi prin intermediul preoților tăi; trăiește, o, bune Isuse, în ei, lucrează prin ei și treci din nou prin mijlocul lumii învățând, iertând, consolând, sacrificând, refăcând sfintele legături ale iubirii între inima lui Dumnezeu și inima omului. Amin".

Această rugăciunea a avut în scurt timp o răspândire extraordinară. Însuși părintele Charrier și diferitele Vizitațiuni s-au angajat s-o răspândească în multe națiuni. Din 1905 până astăzi rugăciunea a fost încontinuu tipărită și răspândită în lume. A fost tradusă în douăzeci și două de limbi. Un adevărat record de universalitate. O origine foarte umilă și o răspândire foarte largă.

Dar ce este această operă - care va lua apoi formele "Alianței sacerdotale" - pentru care maica Luiza Margareta primește primele indicații și despre care va vorbi după aceea de multe ori în scrierile sale? Este înainte de toate o operă pe care însuși Domnul o realizează prin intermediul slujirii preoților: "Am nevoie de ei pentru a împlini opera mea!".

Așadar, mai înainte de a fi o operă făcută cu mijloace umane este o privire asupra proiectului de mântuire pe care Dumnezeu îl are față de lume. Numai într-un al doilea moment opera este înțeleasă ca răspuns de iubire a preotului în efortul de a reproduce în el imaginea lui Cristos și a îndeplini ceea ce el a spus și a făcut. Atunci când vorbește despre partea de organizare, maica Luiza Margareta o prezintă ca expresie a modului său de a simți și de vedea problema, fără a absolutiza niciodată ceea ce propune: este aspectul cel mai slab și cel mai supus schimbării timpurilor. În timp ce, în schimb, insistă asupra a ceea ce ei i se pare fundamental: opera se realizează răspândind, prin predică și activități, cunoașterea iubirii infinite și milostivirea. Apoi este o invitație urgentă adresată preoților pentru ca să caute și să găsească moduri și forme pentru a se întâlni între ei. De fapt, opera are această finalitate: să-i încurajeze și să-i susțină în drumul de sfințenie, ajutându-i să "se unească între ei", să "acționeze cu unul și același spirit" și să "stimuleze acțiunea prin intermediul unirii". Preoții întâlnindu-se se angajează în studiul persoanei lui Cristos, caută să-și conformeze propria viață cu virtuțile sale sacerdotale și tind să realizeze o autentică fraternitate. Așadar, faptul de a se întâlni împreună are ca scop nu numai rugăciunea, ci "unirea și cooperarea în opere", adică a lucra uniți în jurul unui proiect pastoral, gândit împreună și realizat în mod comunitar. De aceea este de actualitate recomandarea pe care sora o face preoților "să se ajute reciproc, fără a se împiedica vreodată reciproc"; "să fie uniți între ei pentru bine, formând o singură inimă și un singur suflet, fără a-și pune vreodată piedici reciproc în operele lor".

Niciodată ca în aceste ultime decenii nu găsim în Magisteriu atâta insistență pentru ca să se valorizeze în cadrul preoțimii întâlnirile de rugăciune, de studiu și de programare pastorală, ca momente și mijloace privilegiate de formare permanentă. Deci uimește faptul că o soră, cu mult timp înainte, a indicat căi și parcursuri încă nedeschise.

Conciliul al II-lea din Vatican în Presbyterorum Ordinis a reafirmat cu tărie această exigență: "Unitatea dintre preoți și episcopi este deosebit de necesară în zilele noastre. Deci nici un preot nu este în stare să realizeze profund propria misiune dacă acționează singur sau pe cont propriu, fără a-și uni niciodată propriile forțe cu cele ale celorlalți preoți sub conducerea episcopului". Această unitate este cerută de legea reciprocității iubirii: preoții să recunoască în episcop pe tatăl lor; episcopul să-i considere pe preoții săi ca fii și prieteni. A realiza unitatea este scopul Operei. Aici înțelegem cât este reductiv a echivala opera cu o asociație, fie ea amplă și răspândită în lume. Misiunea fundamentală a operei este, așadar, să-i ajute pe preoți să crească în comuniune și în unitate. Atâtea pagini din Jurnalul maicii Luiza Margareta pot să fie citite, astăzi, ca profeție a ceea ce s-a format în Biserică după Conciliu. În exortația apostolică Pastores dabo vobis este această subliniere: "Fizionomia preoțimii este, așadar, aceea de o adevărată familie, de o fraternitate, ale cărei legături nu sunt din carne și din sânge, ci sunt din harul Preoției". Este o confirmare autoritară a mesajelor primite de maica Luiza Margareta despre viața și despre slujirea preoților.

(După L'Osservatore Romano, 29 ianuarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat