Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Eliberatorul intelectului

de Inos Biffi

"Cum se devine teolog?", l-au întrebat într-o zi pe Toma de Aquino: "Mergând, a răspuns el, la școala unui maestru valoros", și a dat numele lui Alexandru Halense. Și Angelicul, la rândul său, mersese la școala unui maestru, Albert cel Mare, singurul care, cu perspicacitate singulară, a intuit inteligența excepțională a tăcutului discipol "sicilian", prevestind splendida lui reușită. Când a aflat despre moartea lui (la 7 martie 1274) a exclamat: "A murit fratele Toma de Aquino, fiul meu în Cristos, lumină a Bisericii".

A merge la școala lui Toma este, fără umbră de îndoială, o cale sigură pentru a deveni nu numai teologi, ci și filozofi sau, mai în general și pur și simplu, pentru a fi capabili să gândim bine, să raționăm.

Este adevărat că nu au lipsit, în zilele noastre, mai ales teologi, care, ori necunoscându-l decât din auzite ori înțelegându-l greșit, au hotărât neactualitatea lui. Dar nu trebuie luați în serios. În general, ei s-au convins că înainte de ei a existat un potop, și se complac să se considere "fără tată, fără mamă și fără genealogie"; și chiar dacă uneori studiază autorii din trecut, nu fac asta atât pentru a ști ceea ce au spus, ci pentru a învăța ceea ce ar fi trebuit să spună. Se aude adesea afirmându-se că, pentru a fi actuali, nu trebuie să ne oprim la sfântul Toma. Numai că, pentru a nu ne opri la el, ar trebui să fi ajuns la el, fără a spune că are valoare și contează nu atât actualitatea, ci adevărul, care a reprezentat pasiunea fundamentală a Doctorului Angelic.

El a fost foarte sensibil față de istorie, față de "ceea ce - spunea el - oamenii au gândit": e suficient să amintim "lecțiile" lui biblice și angajarea lui de a comenta operele lui Aristotel, acțiune desigur singulară pentru un "maestru în Sfânta Pagină". Pe de altă parte, nici nu se mulțumea să repete cuvintele autorilor studiați, fie el și sfântul Augustin, ci el căuta "intenția profundă", dincolo de exprimare (quae sit intentio profundior). Totuși, nici aceasta nu era etapa conclusivă a cercetării lui: ceea ce la sfârșit îl interesa era să găsească "care este adevărul" (veritas rerum circa hoc). Și era momentul eliberării.

Și în apropierea lui continuă de Aristotel, preocuparea lui ultimă nu era atât aceea de a-l reconstrui din punct de vedere istoric, cât mai ales, într-un anumit sens, de a-l face mai pe deplin adevărat și coerent până la capăt, salvându-l de Averoes.

Scrie Chesterton că revoluția aristotelică a lui Toma nu a constat în "a-l reconcilia pe Cristos cu Aristotel, ci pe Aristotel cu Cristos", și că el a fost "unul din marii eliberatori ai intelectului uman". De fapt, Toma este un incomparabil educator al inteligenței, un "apostol al inteligenței" (Maritain) și putea fi așa înainte de toate datorită stimei mari pe care o avea față de rațiune, pe care el o considera nu deprimată sau încurcată de credință sau de har, ci dimpotrivă, intim vindecată: "Credința nu distruge rațiunea, ci o depășește și o duce la perfecțiune" (De veritate, 14, 1, 9). El ajunge până acolo încât să spună: "Înțeleptul iubește și onorează intelectul, care, între realitățile umane, este cea căreia Dumnezeu îi rezervă iubirea cea mai intensă (In X Ethicorum, lectio 13).

Pe acest drum educativ Toma pornește mergând "direct la esse" (Maritain), adică recunoscând înnăscută în structura intelectului capacitatea de a percepe ființa - "ființa este prima cunoaștere a intelectului" - (2 Sententiae, 19, 1, 2m) și primele principii nedemonstrabile care îi sunt intrinsece în mod natural, cunoașterea cărora "ne este înnăscută" (De veritate, 11, 1, c.) și este condiție a oricărei cunoașteri.

Omul, pornind de la autoconștiință (notitia sui) (De veritate 15, 1, 6), poate deci să interpreteze ceea ce este obiect imediat al experienței sale, "ființele" sau entitățile, și să le perceapă intimă insuficiență. De fapt, din cauza mobilității, instabilității sau contingenței lor și a caracterului lor fragmentar nu pot în mod radical să se autojustifice: au reputația ființei, dar în același timp sunt loviți de non-ființă.

Conducând rațiunea pe acest drum, Toma o duce să recunoască necesitatea, s-ar spune "caracterul evident", al existenței unei "Ființe" neatinsă de nici o limită, Act sau perfecțiune pură, care să fie la începutul și ca izvor al actualității oricărei entități. Și este ca și cum s-ar spune că aparține oricărei entități intima relație și profesie "religioasă", "teologică". Prin această relație ființele pot să existe: dacă sunt lăsate în voia lor sunt pentru moartea absolută, adică pentru căderea în neființă; pot să continue în existență numai pentru că "Dumnezeu continuă să le dăruiască lor ființa", în care constă perfecțiunea (Summa Theologiae, I, 4, 1, 3m).

Conform lui Toma, culmea acestui drum fascinant și entuziasmant este atinsă cu recunoașterea că esența lui Dumnezeu este cea de "ființă": "Dumnezeu este ființă prin esență" (Summa Theologiae, I, 4, 3, 3m); este ipsum esse (Summa Theologiae, I, 3, 4, c). Și acesta este un "adevăr sublim". Pare să se simtă o tăcută dar vie emoție în el, atunci când în Summa contra Gentiles afirmă: "În Dumnezeu esența se identifică cu ființa. Despre acest adevăr sublim Moise a fost învățat de către Domnul". Desigur, având convingerea că despre Dumnezeu "nu putem ști ceea ce este, ci mai degrabă ceea ce nu este" ((Summa Theologiae, I, 3, intr.). De altfel, a afirma că rațiunea poate și trebuie să ajungă la Dumnezeu, nu înseamnă a subevalua rolul afecțiunii, și pentru că pentru Toma "voința și intelectul se includ reciproc" (Summa Theologiae, I, 16, 4, 1m) și "se ajunge la Dumnezeu cu afectul sufletului" (Summa Theologiae, I, 3, 1, 5m).

Apoi, este cunoscută învățătura lui Toma referitoare la cunoașterea "prin connaturalitate" sau "în modalitatea înclinării" (cf. Summa Theologiae, I, 6, 3m).

În orice caz, a recunoaște primatul intelectului făcut la origine pentru a cunoaște ființa, înseamnă a ne deschide deja misterului ființei însăși, care poate numai să uimească și să ducă la o mistică a sa, care va fi sublimată în momentul în care ne dăm seama că Ființa este "personal" Dumnezeu.

Am vorbit despre Toma ca despre eliberatorul intelectului. Și, de fapt, dacă la început se află cunoașterea ființei, înseamnă că acolo se află obiectivitatea, adevărul, nu arbitrarul, sau emoția, sau dorința "apetisantă (ca bine) este ființa" (Summa Theologiae, I, 5, 2, 3m). E ceea ce-l face pe Toma să scrie: "Adevărul nu variază în funcție de diversitatea persoanelor" - fie în gura unui superior sau a unui supus, a unui profesor sau a unui elev, a unui tată sau a unui fiu, a lui Dumnezeu sau a omului - "motiv pentru care atunci când cineva spune adevărul nu poate să fie învins de nimeni" (Expositio super Iob ad litteram, XIII, 19). Este sensul obiectivității, al valorii sale, al ființei sale absolute, care nu poate fi manipulată după bunul plac. De aceea Angelicului îi plăcea să repete: "Adevărul, oricine ar fi cel care-l afirmă, îl are pe Duhul Sfânt ca geneză" (In Titum, 1, 13).

(După L'Osservatore Romano, 28 ianuarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat