Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În comemorarea liturgică a doctorului angelic

Micul Toma și "apetitul" pentru cărți

de Sandra Isetta

Este dificil a prezenta o scurtă biografie a lui Toma. Izvoarele sunt adesea contradictorii și sfântul, contrar lui Augustin, nu vorbește aproape niciodată despre sine, în afară de câteva aluzii. Însă răsfoind izvorul principal și altele mai târzii (Guglielmo di Tocco, Historia beati Thomae de Aquino; Raimondo Spiazzi, Vita di san Tommaso d'Aquino. Biografia documentata, 1995), apare o constelație de semne ale sfințeniei sale viitoare. Începem de la nașterea sa: patria, neamul, educația sunt cele trei elemente nodale ale biografiilor păgâne, ale căror valori sunt destructurate în viața unui sfânt, al cărui model, cum era deja cel al martirului, este Isus, fiul unui tâmplar, care a înnobilat și ales ca popor al lui Dumnezeu tocmai pe cei dezmoșteniți și cei umili. Toma este însă călugăr și nobil, unind vechiul exemplu cenobitic cu cel târziu și celebrativ din epoca merovingiană și carolingiană.

S-a născut sub papa Honoriu al III-lea (1216-1227), când Friedrich al II-lea, fiul lui Henric al II-lea, împărat german din dinastia de Hohenstaufen, și a lui Constanza d'Altavilla, normandă, era împărat al Germaniei și Italiei și rege al Siciliei. Exponent al nobilimii germanice era tatăl lui Toma, fiul lui Francesca de Suavia, sora lui Federico Barbarossa, în timp ce dintr-o casă de principi normanzi din Sicilia provenea mama Teodora.

Împletirea german/normand unește pe reprezentantul puterii supreme și pe cel al teologiei supreme: Eusebiu din Cezareea ar fi citit această coincidentia ca semn al providenței divine, asemănător cu cel al nașterii lui Isus sub August, la apariția acelui imperiu pe care Constantin avea să-l sacralizeze. "Semne" ale viitorului său apar deja înainte de nașterea sa: un eremit o îndeamnă pe Teodora, aproape de naștere, să se bucure pentru că pruncul care se va naște avea să strălucească în viață de o atare înțelepciune și sfințenie încât nimeni n-avea să-l egaleze: "Bun de nume dar și mai bun prin viața sfântă". Este al doisprezecelea copil - și numerologia are o importanță - ca Beniamin, fiul cel mai iubit de Iacob, din tribul căruia a provenit Apostolul neamurilor. Vom găsi analogie între câteva episoade din viața lui Paul și cea a lui Toma. Un semn în cer, după un izvor târziu, face să coincidă nașterea sfântului în aceeași zi cu a lui Ambroziu de Siena și Iacopo de Bevagna: în plină zi la Bevagna s-au văzut trei semiluni cu cei trei doctori așezați în timp ce copiii strigau ad scholas, vestindu-le măreția. Semnul, de factură cristologică asemenea cometei de deasupra Betleemului, este prezicere că Toma avea să abandoneze ordinul benedictin pentru a intra în cel dominican.

De asemenea, Toma are puține luni și o furtună se abate asupra castelului de la Roccasecca. Un fulger lovește turnul gros, chiar în camera în care doarme micuțul împreună cu o femeie din casă și cu surioara lui, care este ucisă, în timp ce Toma este nevătămat. Apoi fulgerul ajunge în grajd ucigând caii. Tatăl lui Toma, citind evenimentul ca pe un semn divin, încredințează pe copil ca oblat benedictinilor din mănăstirea apropiată din Montecassino. Simbologia este dublă, nevătămarea care-l ferește pe omul lui Dumnezeu și semnul complex al cailor uciși. Mergând spre Damasc pentru a-i persecuta pe creștini, Paul este lovit de fulger și cade de pe cal devenind din soldat în armată cavaler spiritual al lui Cristos. Și lui Toma îi este indicată calea unei armate mistice și de înțelepciune împreună cu renunțarea la mândria și la onoarea umană, pentru care calul este figură, conform lui Augustin. Asta o confirmă câteva episoade. Pentru a-l face să îmbrace hainele de călugăr benedictin sau de nobil cavaler și a împiedica adeziunea lui la ordinul dominican, tată va sfâșia haina lui, însă Toma se va îmbrăca din nou în hainele sale sfâșiate bucuros să îndure acea injurie în numele lui Cristos.

Va renunța și la consacrarea ca arhiepiscop de Napoli oferită lui de Clement al IV-lea, preferând viața monahală în locul onorurilor și bogățiilor. Invitat la cină de sfântul rege Ludovic împreună cu priorul, în perioada luptei sale împotriva maniheismului, în timpul ospățului a bătut în mod repetat cu mâna în masă, continuând să se gândească și să vorbească despre erezie, uitând, noul sfânt Martin, că este la curtea unui rege.

De altfel, intrarea în ultima sa locuință, abația din Fossanova, are loc nu călare pe cal, ci călare pe un măgar, ca imitare perfectă a lui Cristos, care intră triumfal în Ierusalim pentru a fi răstignit acolo, așa cum martirul și episcopul Policarp călare pe un măgar este condus la martiriu. Toma avea să rostească aceste cuvinte: "Dacă Domnul va veni să mă ia, este mai bine ca să mă găsească într-o casă de călugări decât într-un castel". Calul are și simbologie pozitivă: Ieronim și Ambroziu reprezintă cvadriga virtuții care conduce la cer, virtuțile cardinale cu care Orcagna îl personifică pe sfânt (Santa Maria Novella, Florența).

În istoria lui Toma apare și "semnul" cărții înghițite. Fiind încă în scutece, se află la băile publice din Napoli, unde l-a dus mama pentru că trupele papale au invadat Roccasecca. Toma strânge în mânuță o bucățică de pergament și-o duce la gură. În zadar încearcă dădaca să-i deschidă pumnul închis și trebuie să-l scufunde în apă cu hârtia aceea în mână. Atunci când mama reușește să-l facă să-i dea pergamentul vede că pe el este scrisă rugăciunea Ave Maria. Izvoare mai târzii povestesc că pruncul a înghițit pergamentul.

Toma, ca Ioan în Apocalipsă, înghite cartea, dulce ca mierea în gură și amară ca fierea în stomac. În el intră înțelepciunea Cuvântului întrupat în Maria, cu adevărurile dulci pentru cel care crede și amare pentru cei necredincioși. Cu binecuvântarea Fecioare, ca și cum ar primi un al doilea botez, Toma este cufundat în apă în mod miraculos. Sfântul este sfânt încă de la naștere, este puer senex, copil fără copilărie, conform definiției lui Curtius: Toma refuză distracția apei pentru a ține strâns pergamentul, așa cum Anton nu-i frecventa pe cei de-o vârstă cu el pentru a merge la biserică, așa cum Ilariu din leagăn ridica cele două degete mici pentru a binecuvânta și așa cum Ambrozie, fiind mic, se juca de-a episcopul. Încă de copil, Toma ar fi dat dovadă de caritate. Familia era obișnuită să meargă la Chieti în anotimpul de toamnă. O tradiție locală îl descrie în timp ce împarte pâine săracilor. Ieșind din cămară cu sânul plin de provizii, s-a întâlnit cu tatăl care în mod sever îi impune să desfacă haina, din care pâinea dispăruse în mod miraculos pentru a lăsa loc petalelor și florilor, aceeași minune atribuită sfintei Zita contemporană. Pâinea este simbolul carității, al euharistiei, al lui Isus viața coborâtă din cer (In 6,15) născut de Maria, conform apocrifelor hrănită când era copilă de hrană îngerească, iar în Cântarea Cântărilor mireasa lui Cristos în grădina înflorită. Pergamentul înghițit și pâinea schimbată în flori se clarifică în simbologia mariană.

Vocației sfinților adesea se opun una sau ambii părinți, încă din primele Acte ale Martirilor, atunci când creștinismul era asuprit de păgânism și apoi în următoarele realități istorico-geografice în fază de evanghelizare. Este cazul lui Martin și al ostilității tatălui care voia pentru fiul său succesul carierei militare. Este asemănător cazul lui Toma, care însă alege să părăsească un ordin, cel benedictin filoimperial, pentru cel al mendicanților-predicatori. Sfântul este figură excepțională și existența sa extraordinară apare în primul rând din modul în care iese în evidență într-un grup de apartenență: Martin este un soldat, Benedict este student, Ambrozie este magistrat. Atunci când crește dorința de virtute, sfântul părăsește acest grup, se va întoarce după ce a trecut peste o încercare. Anton deschide ușa mormântului în care se închisese și se întoarce în lume, Martin și Ambrozie sunt chemați la episcopat, Benedict intră într-o nouă comunitate, asemenea lui Toma, după încercarea detenției. Se simțea bine în abația de Montecassino, dar, pe la paisprezece ani, a fost constrâns s-o părăsească, pentru că în anul 1239 a fost ocupată de trupele lui Friedrich al II-lea, pe atunci în contrast cu papa Grigore al IX-lea, care i-a alungat pe toți călugării. Abatele l-a însoțit personal pe adolescentul Toma la părinți, recomandându-le să-l dea ca să studieze la Universitatea din Napoli, pe atunci sub jurisdicția împăratului.

La Napoli, i-a cunoscut, în conventul apropiat al sfântului Dominic, pe frații predicatori și a fost cucerit de stilul lor de viață și de profunzimea lor doctrinală; în vârstă de aproape douăzeci de ani, a hotărât să intre în Ordinul dominican, în anul 1244; superiorii lui, intuind talentul tânărului, au hotărât să-l trimită la Paris pentru a completa studiile. Alegerea a provocat mânia rudelor sale, mai ales a mamei Teodora, rămasă văduvă, care-și punea în Toma speranțele pentru a gestiona afacerile castelului.

Teodora a cerut împăratului să-i ajute pe fii, oficiali în armată, pentru ca aceștia să-l poată bloca pe Toma, aflat deja în drum spre Paris, cu părintele general al Ordinului, Ioan de Wildeshausen numit Teutonicul. Este oprit și practic răpit de frați pe lângă Acquapendente; este regăsit pe o pajiște, lângă un izvor, este smuls din locus coelestic al vieții monastice pentru a fi închis în locus horridus din castelul Monte San Giovanni, proprietate a familiei.

Sechestrarea durează un an, în timpul căruia familia încearcă în toate modurile să-l facă să renunțe la o alegere considerată nepotrivită demnității neamului: ajunge să introducă în chilia lui o tânără îmbrăcată în haine provocatoare. Toma o dă afară din cameră pe prostituată cu un tăciune aprins și desenează semnul crucii pe perete cu vârful înnegrit. Prosternat la pământ, îl roagă pe Domnul să păstreze castitatea sa: apar doi îngeri care îi leagă o curea strânsă la rinichi. Asemenea lui Isus, sfântul este asaltat și rezistă ispitelor; arhetipul seducției feminine este, în Vita Antonii, unul din multele travestiri ale diavolului.

După doi ani, temându-se de mânia Domnului, mama cedează în sfârșit, în același timp cu depunerea lui Friedrich al II-lea (17 iulie 1245), și le permite dominicanilor să-l ia înapoi pe Toma, care este furat, coborât pe fereastră într-un coș. Este condus la Napoli unde ia voturile monastice și de aici la Roma.

Fuga este un topos paulin: apostolul, aflând despre complotul organizat împotriva lui de către evreii din Damasc, în timpul nopții este coborât de pe ziduri de către creștinii prieteni ai lui, într-un coș (2Cor 11,32-33). Precedentele veterotestamentare sunt în fuga celor doi evrei trimiși de Iosue ca iscoade la Ierihon, ajutați de prostituata Rahab, și în David, căutat de Saul pentru a fi ucis, scăpat de Mikal.

Student la Köln, la școala lui Albert cel Mare (Dante, Paradisul, X, 97-99, "frate și maestru-mi fu"; Beato Angelico, Școala lui Albert cel Mare, portret la picioarele maestrului), trezește curiozitatea colegilor.

Exista o anumită așteptare de la acest tânăr din sud care luptase pentru a deveni dominican. Relatează Guglielmo de Tocco că a devenit extraordinar de tăcut, zelos în studiu, evlavios în rugăciune. Confrații au început să-l numească "bou mut", neștiind încă mugetul puternic și armonia cântării teologice a învățăturii sale. Este un caz de nomen/omen. Referința testamentară este 1Cor 9,9 (Dt 25,4): să nu pui botniță boului care treieră, care deja în primii părinți ai Bisericii înseamnă că nu se pot reduce la tăcere Apostolii și toți cei care vestesc adevărul. S-a încercat să fie redus la tăcere atunci când la Paris, din cauza contestării ordinelor mendicante, a fost alungat din universitate împreună cu sfântul Bonaventura. Toma a continuat să predice și să scrie până când papa Alexandru nu a rezolvat controversa. "Bou mut" este așadar nomen al mugetului tăcut al logosului din partea lui Toma (pergamentul înghițit) care avea să spună unul din cele mai înalte cuvinte teologice. Conversa cu apostolii, așa mărturisește un alt episod. Cufundat în înțelegerea unui text dificil din Isaia, a rămas timp de trei zile în post și în rugăciune. Apoi a început să dicteze comentariul său cu o rapiditate excepțională, în timp ce părea că vorbește cu cineva: a spus că Petru și Paul și Sfânta Fecioară i-au sugerat interpretarea textelor obscure.

Așadar epitetul indică sfințenia cuvântului său inspirat: sfântul Bonaventura, intrând în biroul lui Toma în timp ce scria, a văzut porumbelul Duhului alături de chipul său. După ce a terminat tratatul despre euharistie, l-a depus pe altar în fața crucifixului pentru a primi de la Domnul un semn. Imediat a fost ridicat de la pământ și a auzit cuvintele: Bene scripsisti, Thoma, de me quam ergo mercedem accipies? Și a răspuns: Non aliam nisi te, Domine. Și Paul a fost răpit până la al treilea cer, și apoi Anton și o întreagă serie de sfinți până la Ecaterina; zborul, ridicarea în aer indică apropierea de cer și de Dumnezeu, cu arhetip în figurile lui Enoh și Ilie.

În pofida condițiilor precare de sănătate, Toma a primit porunca să meargă la Conciliu care avea să se deschidă la Lyon pentru reconcilierea dintre Biserica greacă din Orient și Biserica Romei. A trebuit să se oprească la mănăstirea cistercină din Fossanova. Deja pe patul de moarte a voit să lase fraților o expositio asupra Cântării Cântărilor. Când a ajuns la comentarea versetului veni, dilecte mi, și-a dat sufletul (7 martie 1274), ca Isus, ca toți sfinții, Toma moare recitând Scriptura. Un călugăr l-a văzut pe apostolul Petru ridicându-l la cer pe Toma (Zurbaran, Triumful sfântului Toma, Sevilla); sfântul Albert cel Mare, care se afla la masă în conventul din Köln, în lacrimi i-a anunțat moartea. Regăsim același episod în Vita Antonii: eremitul a perceput moartea călugărului Paul aflându-se la multe mile distanță.

Recunoașterile rămășițelor pământești ale lui Toma aduc la lumină un trup aproape intact care emană acel parfum de flori caracteristic deja primei literaturi hagiografice, simbol al virtuților, al sfințeniei, al participării sfântului la spiritul divin. Inviolabilitatea este semnul vizibil al întâlnirii dintre divin și uman, dimensiune sacrală care are ca referință centrală întruparea-moartea-învierea Cuvântului. Ca una din minunile în viață, vindecarea femeii care suferea de hemoragie, și minunile lui Toma post mortem sunt cristologice (redă vederea orbului și mortului îi redă viața, eliberează mulți îndrăciți). Guglielmo de Tocco, referindu-se la numeroasele minuni petrecute prin intermediul relicvei din mâna lui Toma, afirmă că mâna aceea, cu degetul intelectului, deschisese cartea primită de la Cel care șade la dreapta tronului: pergamentul înghițit de micul Toma restituise Cuvântul divin.

(După L'Osservatore Romano, 28 ianuarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat