Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea vorbește despre Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor

Cateheză la audiența generală de miercuri, 20 ianuarie 2010

Iubiți frați și surori!

Suntem în centrul Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor, o inițiativă ecumenică ce s-a structurat de acum de peste un secol și care atrage atenția în fiecare an asupra unei teme, cea a unității vizibile dintre creștini, care implică conștiința și stimulează angajarea celor care cred în Cristos. Și face asta înainte de toate cu invitația la rugăciune, imitându-l pe însuși Isus, care îi cere Tatălui pentru discipolii săi "Să fie una, pentru ca lumea să creadă" (In 17,21). Chemarea perseverentă la rugăciune pentru comuniunea deplină între ucenicii Domnului manifestă orientarea cea mai autentică și mai profundă a întregii căutări ecumenice, deoarece unitatea, înainte de toate, este dar al lui Dumnezeu. De fapt, așa cum afirmă Conciliul Vatican II: "Năzuința sfântă de a-i împăca pe toți creștinii în unitatea Bisericii lui Cristos, una și unică, depășește puterile și capacitatea omului" (Unitatis redintegratio, 24). De aceea, în afară de efortul nostru de a dezvolta relații fraterne și de a promova dialogul pentru a clarifica și a rezolva divergențele care despart Bisericile și comunitățile ecleziale, este necesară invocarea încrezătoare și unanimă către Domnul.

Tema din acest an este luată din Evanghelia după sfântul Luca, din ultimele cuvinte ale Celui Înviat adresate discipolilor săi: "Voi veți martorii acestor lucruri" (Lc 24,48). Propunerea temei a fost cerută de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, în acord cu Comisia Credință și Constituție din Consiliul Ecumenic al Bisericilor, de la un grup ecumenic din Scoția. În urmă cu secol, Conferința Mondială pentru considerarea problemelor referitoare la lumea necreștină a avut loc tocmai la Edinburgh, în Scoția, între 13 și 24 iunie 2010. Printre problemele discutate atunci a fost cea a dificultății obiective de a propune cu credibilitate vestirea evanghelică lumii necreștine din partea creștinilor dezbinați între ei. Dacă unei lumi care nu-l cunoaște pe Cristos, care s-a îndepărtat de el sau care se arată indiferentă față de evanghelie, creștinii se prezintă neuniți, ba chiar adesea contrapuși, va fi credibilă vestirea lui Cristos ca unic Mântuitor al lumii și pacea noastră? Raportul dintre unitate și misiune din acel moment a reprezentat o dimensiune esențială a întregii acțiuni ecumenice și punctul său de pornire. Datorită acestui aport specific acea conferință de la Edinburgh rămâne ca unul dintre punctele ferme ale ecumenismului modern. Biserica Catolică, în Conciliul Vatican II, a reluat și a reafirmat cu vigoare această perspectivă, afirmând că dezbinarea dintre discipolii lui Isus "contrazice pe față voința lui Cristos și este un scandal pentru lume, constituind chiar o piedică pentru cauza preasfântă a vestirii evangheliei la toată făptura" (Unitatis redintegratio, 1).

În acest context teologic și ecleziologic se situează tema propusă în această săptămână pentru meditație și rugăciune: exigența unei mărturii comune adusă lui Cristos. Textul scurt propus ca temă: "Voi veți martorii acestor lucruri", trebuie citit în contextul întregului capitol 24 din Evanghelia după Luca. Amintim pe scurt conținutul acestui capitol. Mai întâi femeile merg la mormânt, văd semnele Învierii lui Isus și vestesc ceea ce au văzut apostolilor și celorlalți discipoli (v. 8); apoi însuși Cel Înviat le apare discipolilor din Emaus de-a lungul drumului, îi apare lui Simon Petru și după aceea celor "unsprezece și celorlalți care erau cu ei" (v. 33). El deschide mintea pentru înțelegerea Scripturilor cu privire la moartea sa răscumpărătoare și la învierea sa, afirmând că "va fi predicată convertirea în numele lui spre iertarea păcatelor" (v. 47). Discipolilor care se află "adunați" împreună și care au fost martori ai misiunii sale, Domnul Înviat le promite darul Duhului Sfânt (cf. v. 49), pentru ca împreună să-l mărturisească tuturor popoarelor. Din acest imperativ - "acestor lucruri", despre acestea voi sunteți martori (cf. Lc 24,48) - care este tema acestei Săptămâni pentru Unitatea Creștinilor, se nasc pentru noi două întrebări. Prima: ce sunt "aceste lucruri"? A doua: cum putem fi noi martorii "acestor lucruri"?

Dacă vedem contextul capitolului, "aceste lucruri" înseamnă înainte de toate crucea și învierea: discipolii au văzut răstignirea Domnului, îl văd pe Cel Înviat și astfel încep să înțeleagă toate Scripturile care vorbesc despre misterul pătimirii și despre darul învierii. "Aceste lucruri" sunt deci misterul lui Cristos, al Fiului lui Dumnezeu făcut om, mort pentru noi și înviat, viu pentru totdeauna și astfel garanție a vieții noastre veșnice.

Dar cunoscându-l pe Cristos - acesta este punctul esențial - noi cunoaștem chipul lui Dumnezeu. Cristos este mai ales revelare a lui Dumnezeu. În toate timpurile, oamenii percep existența lui Dumnezeu, un Dumnezeu unic, dar care este departe și nu se arată. În Cristos acest Dumnezeu se arată, Dumnezeul îndepărtat devine apropiat. "Aceste lucruri" sunt deci, mai ales cu misterul lui Cristos, Dumnezeu care s-a apropiat de noi. Asta implică o altă dimensiune: Cristos nu este niciodată singur; el a venit în mijlocul nostru, a murit singur, dar a înviat pentru a-i atrage pe toți la sine. Cristos, așa cum spune Scriptura, își creează un trup, reunește întreaga omenire în realitatea vieții sale nemuritoare. Și astfel, în Cristos care reunește omenirea, cunoaștem viitorul omenirii: viața veșnică. Toate acestea deci sunt foarte simple, în ultimă instanță: îl cunoaștem pe Dumnezeu cunoscându-l pe Cristos, trupul său, misterul Bisericii și promisiunea vieții veșnice.

Să trecem acum la a doua întrebare. Cum putem noi să fim martorii "acestor lucruri"? putem fi martori numai cunoscându-l pe Cristos și, cunoscându-l pe Cristos, cunoscându-l și pe Dumnezeu. Dar a-l cunoaște pe Cristos implică desigur o dimensiune intelectuală - a învăța ceea ce cunoaștem de la Cristos -, dar este mult mai mult decât un proces intelectual: este un proces existențial, este un proces al deschiderii eu-lui meu, al transformării mele de prezența și de forța lui Cristos, și astfel este și un proces de deschidere la toți ceilalți care trebuie să fie trup al lui Cristos. În felul acesta, este evident că a-l cunoaște pe Cristos, ca proces intelectual și mai ales existențial, este un proces care ne face martori. Cu alte cuvinte, putem fi martori numai dacă îl cunoaștem pe Cristos la prima mână și nu numai de la alții, din viața noastră proprie, din întâlnirea noastră personală cu Cristos. Întâlnindu-l realmente în viața noastră de credință devenim martori și putem contribui astfel la noutatea lumii, la viața veșnică. Catehismul Bisericii Catolice ne dă o indicație și pentru conținutul acestui "aceste lucruri". Biserica a reunit și rezumat esențialul a ceea ce Domnul ne-a dăruit în revelație, în "Simbolul numit niceno-constantinopolitan, care își trage marea sa autoritate din faptul că este rod al primelor două concilii ecumenice (325 și 381)" (CBC, nr. 195). Catehismul precizează că acest Simbol "este comun încă tuturor marilor Biserici din Orient și din Occident" (Ibid.). Deci în acest Simbol se găsesc adevărurile de credință pe care creștinii pot să le mărturisească împreună, pentru ca lumea să creadă, manifestând, cu dorința și angajarea de a depăși divergențele existente, voința de a merge spre comuniunea deplină, unitatea trupului lui Cristos.

Celebrarea Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor ne face să luăm în considerare alte aspecte importante pentru ecumenism. Înainte de toate, marele progres realizat în relațiile dintre Biserici și comunități ecleziale după Conferința de la Edinburgh din urmă cu un secol. Mișcarea ecumenică modernă s-a dezvoltat în mod așa de semnificativ încât a devenit, în ultimul secol, un element important în viața Bisericii, amintind de problema unității dintre toți creștinii și susținând și creșterea comuniunii între ei. Ea nu numai că favorizează raporturile fraterne dintre Biserici și comunitățile ecleziale ca răspuns la porunca iubirii, ci stimulează și cercetarea teologică. În afară de asta, ea implică viața concretă a Bisericilor și a comunităților ecleziale cu tematici care ating pastorația și viața sacramentală, cum ar fi, de exemplu, recunoașterea reciprocă a Botezului, problemele referitoare la căsătoriile mixte, cazurile parțiale de communicatio in sacris în situații deosebite bine definite. Pe urma acestui spirit ecumenic, contactele s-au lărgit și la mișcări penticostale, evanghelice și carismatice, pentru o mai bună cunoaștere reciprocă, deși nu lipsesc probleme grave în acest sector.

Biserica Catolică, de la Conciliul Vatican II, a intrat în relații fraterne cu toate Bisericile din Orient și comunitățile ecleziale din Occident, organizând, îndeosebi, cu cea mai mare parte dintre ele, dialoguri teologice bilaterale, care au dus la găsirea de convergențe sau și de consensuri în diferite puncte, aprofundând astfel legăturile de comuniune. În anul care tocmai a trecut, diferitele dialoguri au înregistrat pași pozitivi. Cu Bisericile Ortodoxe, Comisia Mixtă Internațională pentru Dialogul Teologic a inițiat, în Sesiunea plenară a XI-a desfășurată la Paphos în Cipru, în octombrie 2009, studierea unei teme cruciale în dialogul dintre catolici și ortodocși: Rolul episcopului de Roma în comuniunea Bisericii în primul mileniu, adică în timpul în care creștinii din Orient și din Occident trăiau în comuniunea deplină. Acest studiu se va extinde în continuare la al doilea mileniu. Am cerut deja de mai multe ori rugăciunea catolicilor pentru acest dialog delicat și esențial pentru întreaga mișcare ecumenică. Și cu vechile Biserici Ortodoxe din Orient (coptă, etiopiană, siriană, armeană) Comisia Mixtă analogă s-a întâlnit (26-30 ianuarie 2009). Aceste inițiative importante atestă că este în desfășurare un dialog profund și bogat în speranțe cu toate Bisericile din Orient care nu sunt în comuniune deplină cu Roma, în specificul lor propriu.

În cursul anului trecut, cu comunitățile ecleziale din Occident s-au examinat rezultatele obținute în diferitele dialoguri din acești patruzeci de ani, oprindu-se, îndeosebi, asupra celor cu Comuniunea Anglicană, cu Federația Luterană Mondială, cu Alianța Reformată Mondială și cu Consiliul Mondial Metodist. În această privință, Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor a realizat un studiu pentru a explica punctele de convergență la care s-a ajuns în respectivele dialoguri bilaterale și pentru a semnala, în același timp, problemele deschise asupra cărora va trebui să se înceapă o nouă fază de confruntare.

Printre evenimentele recente, aș vrea să menționez comemorarea a zece ani de la Declarația comună despre doctrina justificării, celebrată împreună de catolici și luterani la 31 octombrie 2009, pentru a stimula continuarea dialogului, precum și vizita la Roma a arhiepiscopului de Canterbury, dr. Rowan Williams, care a avut și colocvii cu privire la situația specială în care se află Comuniunea Anglicană. Angajarea comună de a continua relațiile și dialogul sunt un semn pozitiv, care manifestă cât este de intensă dorința unității, în pofida tuturor problemelor care se opun. Astfel vedem că există o dimensiune a responsabilității noastre de a face tot ceea ce este posibil pentru a ajunge realmente la unitate, dar există cealaltă dimensiune, aceea a acțiunii divine, pentru că numai Dumnezeu poate da Bisericii unitatea. O unitate "autofăcută" ar fi umană, dar noi dorim Biserica lui Dumnezeu, făcută de Dumnezeu, care atunci când va voi și atunci când noi vom fi pregătiți, va crea unitatea. Trebuie să ținem cont și de câte progrese reale s-au obținut în colaborare și în fraternitate în toți acești ani, în acești ultimi 50 de ani. În același timp, trebuie să știm că munca ecumenică nu este un proces liniar. De fapt, probleme vechi, născute în contextul unei alte epoci, pierd importanța lor, în timp ce în contextul de astăzi se nasc noi probleme și noi dificultăți. De aceea, trebuie să fim mereu disponibili pentru un proces de purificare, în care Domnul să ne facă să fim uniți.

Iubiți frați și surori, pentru complexa realitate ecumenică, pentru promovarea dialogului, precum și pentru ca în timpul nostru creștinii să poată da o nouă mărturie comună de fidelitate față de Cristos în fața acestei lumi a noastre, cer rugăciunea tuturor. Domnul să asculte invocația noastră și a tuturor creștinilor, care în această săptămână se înalță la el cu intensitate deosebită.

Papa Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat