Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
O zi a unui preot
V-am dat exemplu

de Enrico Masseroni

IV. "Cor ad cor"

8. "Imago Patris": pentru a împăca cu viața
(Mc 2,1-12)

Există cuvinte care nu le plac oamenilor din timpul nostru din cauza subiectivismului exagerat: iertare, convertire, reconciliere. Azi domnește logica lui do ut des, cine greșește plătește, nu există gratuitate.

Se naște urgența de a vesti din nou iertarea și convertirea inimii. Credința autentică nu constă în rituri exterioare, în oferirea de jertfe care nu schimbă viața.

Sacramentul Penitenței trăiește astăzi între dorință și abandonare.

8.1. Textul

1 Când a intrat din nou în Cafarnaum, după câteva zile, s-a auzit că el este în casă. 2 Mulți s-au adunat, așa încât nu mai era loc nici înaintea ușii, iar el le vestea cuvântul. 3 Au venit la el aducând un paralizat purtat de patru [bărbați]. 4 Și, neputând să-l aducă până la el din cauza mulțimii, au desfăcut acoperișul unde era el și, după ce au făcut o deschizătură, au lăsat în jos targa pe care zăcea paralizatul. 5 Văzând credința lor, Isus i-a spus celui paralizat: "Fiule, îți sunt iertate păcatele!". 6 Stăteau acolo unii cărturari care se întrebau în inimile lor: 7 "De ce vorbește acesta astfel? E o blasfemie! Cine poate să ierte păcatele decât singur Dumnezeu?". 8 Îndată ce a cunoscut Isus în duhul său că ei se întreabă astfel în sine, le-a spus: "De ce gândiți astfel în inimile voastre? 9 Ce este mai ușor: a spune celui paralizat «Păcatele îți sunt iertate!», sau a spune «Ridică-te, ia-ți targa și umblă!»? 10 Însă ca să știți că Fiul Omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ - i-a spus celui paralizat - 11 îți spun: ridică-te, ia-ți targa și du-te la casa ta!". 12 El s-a ridicat și îndată, luându-și targa, a ieșit în văzul tuturor așa încât toți erau uluiți și-l preamăreau pe Dumnezeu, spunând: "Niciodată nu am văzut așa ceva" (Mc 2,1-12).

8.2. A doua zi

Prima zi a lui Isus se scurge repede și intens sub semnul succesului. Dar a doua zi se schimbă muzica. Pe scena ministerului din Galileea intră adversarii: cărturarii și fariseii; și, bineînțeles, conflictele.

E un fel de trecere de la ziua de sărbătoare la viața ferială: de la consimțământ la refuz, la ostilitate, la neînțelegeri. Este o experiență universală. Marcu înregistrează cinci ciocniri, care trec progresiv de la gânduri, la complot pentru "a-l da la moarte" (Mc 3,6). Începe să se profileze umbra crucii.

În fragmentul evanghelic de mai sus Isus "vede credință" în minusculul grup care-l aduce pe paralitic (v. 5). Aceștia, și toată mulțimea împreună cu ei, văd în Isus o persoană capabilă de gesturi extraordinare. Pentru cărturari, în schimb, Isus este un blasfemator, deoarece își arogă dreptul de a ierta păcatele, drept care îi aparține numai lui Dumnezeu.

Isus îi surprinde pe toți, chiar și pe paralitic, care se aștepta la redobândirea sănătății, în schimb se simte eliberat la rădăcina răului său, eliberat de păcatul său. Surpriza cea mai mare este puterea pe care Isus și-o atribuie: este iertarea păcatelor, pentru care vindecarea fizică este doar un semn, o putere divină. Atunci cine este Isus?

8.3. Surpriza continuă

Sunt diferite cauzele care creează neplăceri în jurul ministerului ferial al preotului slujitor al iertării lui Dumnezeu. Multele activități fac dificile ascultarea, dialogul, misiunea de ghid al celor care mai cred încă în viața spirituală.

Mai este și rădăcina culturală a secularismului care rupe firul spre cer, iar cuvântul "păcat" îi face pe unii să râdă; e schimbat cu sentimentul de vinovăție de care trebuie să te eliberezi. Chiar și acolo unde simțul păcatului rămâne la orizontul vieții, adesea se șterge medierea eclezială. Raportul cu Dumnezeu este redus în mod iluminist doar la conștiința privată. "Cu Dumnezeu rezolv singur problema. De ce să îngenunchez în fața unui om pentru a obține iertarea?". Conștiința se reduce, gândim ca și lumea, unele cuvinte slăbesc, aproape nesemnificative: mântuire, harul lui Dumnezeu, conștiință creștină, convertire... Se apelează la Biserică pentru multe lucruri: pentru a obține iertarea, nu.

La fel ca "a doua zi" la Cafarnaum.

Și astăzi preotul, la fel ca Isus, este chemat să corecteze așteptările. Este legitimă dorința de a vindeca bolile trupești; dar este necesar să trezim urgența de a învinge bolile inimii, pentru a ajunge la convertire. Biserica nu este un centru de servicii, ci este locul de întâlnire cu misterul lui Dumnezeu, cu chipul său milostiv.

8.4. Trei cuvinte care se oglindesc: păcatul, milostivirea, convertirea

Trei sunt adevărurile care se oglindesc unul pe altul și configurează o autentică experiență de credință pentru persoană în Biblie. În afara credinței nu cunoaștem adevărul despre om și nici despre Dumnezeu. Păcatul este o lipsă de credință, dorința de a te lipsi de Dumnezeu. Iată mysterium iniquitatis, care invadează și se răspândește în istorie. Orice păcat împotriva lui Dumnezeu devine vinovăție față de ceilalți, și orice vină împotriva comunității este o ofensă adusă lui Dumnezeu.

Anumite filozofii ale secolului XX au numit credința "alienare". În realitate, adevărata alienare este păcatul, el îndepărtează de Dumnezeu și de ceilalți: ca fiul risipitor. Omul vrea să șteargă imago Dei și cade

la un nivel subuman.

Numai atunci când omul recunoaște în credință adevărul despre sine ca păcătos se poate scufunda în mysterium pietatis, în absoluta gratuitate a iertării Tatălui. Aceasta este marea veste: Dumnezeu stă la masă cu păcătoșii, le oferă iertarea care coboară de pe cruce și pătrunde pământul prin Biserică.

Dar întoarcerea omului la casa Tatălui nu este doar rodul bunăvoinței omenești. Convertirea este o nouă creație, opera Duhului Sfânt.

Rămâne celebră descrierea lui Augustin care comentează episodul adulterei (In 8,1-11): singuri, unul în fața celuilalt ("Relicti sunt duo, misera et misericordia"), sărmana mizerabilă și milostivirea în persoană. Milostivirea face creatura să treacă de la adevărul păcatului la adevărul unei prietenii noi cu Domnul.

8. 5. Preotul: "imago Patris"

Prin Duhul Sfânt omul se întoarce la imaginea sa adevărată: la imago Christi și, împreună cu el, imago Patris. "Cine mă vede pe mine, l-a văzut pe Tatăl" (In 14,9). Cristos este chipul perfect al Tatălui, dar fiecare creștin trebuie să fie o reproducere a sa, poate cu riduri, dar mereu este imaginea sa.

Nimeni nu este însă chemat mai mult să fie imago Patris așa cum este preotul:

- pentru că este părtaș în mod unic la misterul lui Cristos, "semn al lui Cristos păstor" pentru a-i împăca pe oameni cu aceeași pasiune a lui Paul (2Cor 5,18);

- pentru că este îmbrăcat cu trupul păcătos al oricărei ființe omenești și are și el nevoie de îndurare. Sacramentul reconcilierii, în programul spiritual al preotului, este testul cel mai realist al calității vieții sale interioare, care influențează și clima comunității.

"Viața spirituală și pastorală a preotului, ca și aceea a fraților săi laici și călugări, depinde, privitor la calitatea și fervoarea ei, de practica personală, asiduă și conștiincioasă a sacramentului Pocăinței" (PdV 26). Nimic nu este mai eficace decât sacramentul pentru a restitui dorința unei inimi fervoroase și dorul după sfințenie.

Păcatul și sfințenia sunt prezențe neliniștitoare și salutare în experiența cotidiană a preotului. Atunci când neliniștea este slabă sau stinsă, în inimă pătrunde uscăciunea pustiului; în schimb, atunci când crește, prin harul pascal, sfințenia devine o țintă posibilă.

Preotul este "imago Patris" din partea lui Isus: în capacitatea cordială de a asculta, de a primi, de inițiativă, de atenție față de cei slabi, de răbdare plină de blândețe, de milostivire discretă, de compasiune mărinimoasă.

Imago Patris: în a fi în ușa casei Tatălui, pentru a aștepta lângă confesional, în tăcere rugătoare, pentru ca și credincioșii să știe: parohul nu este cine știe unde cu afaceri, ci este în biserică, se roagă și așteaptă. Când s-a întors fiul risipitor, tatăl era acolo, așteptându-l.

8.6. Preotul: om al păcii în conflicte

Există o dorință la credincioși: preotul să fie o prezență, un punct de referință pentru toți. Și dacă există și parfumul unei autenticități evanghelice sau al sfințeniei, lumea simte și spune: "De-ar fi toți așa!". De fapt credincioșii sunt pe linia lui Dumnezeu: "Vă voi da păstori după inima mea" (Ier 3,15).

Inima este adevăratul secret al imaginii frumoase a preotului.

Sunt importante inteligența, credința, capacitatea de simpatizare și de dăruire; dar îndeosebi chipul și inima Tatălui, adică disponibilitatea de a sta între oameni. Nu numai ca un doritor de prietenie, ci și cu cuvântul autoritar al sfatului, al mângâierii, al încurajării la răscrucea nesigură a vieții persoanelor.

Nu doar ca organizator, ci ca om al misterului, pe care-l evocă prin rugăciune și tăcere în fața lui Dumnezeu, de care a fost cucerit.

Nu doar ca om al cuvântului prompt și strălucitor, ci ca om al ascultării, pentru a găzdui neliniștile tuturor, întrebările provocatoare ale tinerilor, necazurile disperate din spatele atâtor case.

Nu doar ca om al medierii între diversitățile care nu pot lipsi în comunitate, ci ca împăciuitor în diviziunile care fragmentează comunitatea și o rănesc. Preotul știe să-și mențină pacea inimii în furia conflictelor.

Preotul, omul milostivirii, știe să repare vechi situații, nu atât prin dorința de a face lumină, cât mai ales prin forța convingătoare de a da și de a primi îndurare, de a da și de a primi iertare.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 52.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat