Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Ce apreciază Mihai Eminescu în creștinism

S-au împlinit 160 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu. Ca în fiecare an și anul acesta în ziua de 15 ianuarie a fost omagiat în toată țara. S-au citit poezii, s-a vorbit de poetul Eminescu, de prozatorul Eminescu, de jurnalistul Eminescu. Talentul și aportul incontestabil în literatura română, fiind cel mai important scriitor romantic, au fost din nou scoase în evidență.

"Luceafărul poeziei românești" s-a născut la 15 ianuarie 1850, la Ipotești, și a încetat din viață la 15 iunie 1889. A activat în societatea literară Junimea și a lucrat ca redactor la "Timpul". Primul poem l-a publicat la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la Viena și apoi la Berlin (1869-1874). Manuscrisele sunt numeroase, cele 46 de volume dovedindu-i calitatea de creator al unei opere ce străbate timpul.

Fără îndoială, Eminescu a fost un căutător, unul care și-a pus întrebări și încercat să afle răspunsuri... Câteva poezii ("Răsai asupra mea", "Rugăciune", "Dumnezeu și om", "Învierea", "Colindele") și câteva articole publicate în "Timpul" ne pot ajuta să vedem ce anume apreciază Poetul în creștinism.

1. Mai întâi, a avut o idee înaltă despre Sfintele Scripturi. În biblioteca lui, alături de operele sfinților părinți: Vasile cel Mare, Grigore Teologul, Efrem Sirul, Augustin, Ioan Damaschin, se găsea și Sfânta Scriptură. În manuscrisele sale există o traducere în limba română veche a începutului prologului din Evanghelia după sfântul Ioan: "La început era Cuvântulu și Cuvântulu era la Domnu Dumnezeu și Domnu Dumnezeu era Cuvântulu; Aquesta era la începutu Domnul Dumnezeu...".

El consideră că Evanghelia, "această simplă și populară biografie a blândului Nazarinean", este aceea ca l-a "ridicat atâta pe om". Într-un articol din publicat în ziarul "Timpul", notează: "Iată, două mii de ani, aproape, de când biografia Fiului lui Dumnezeu e cartea după care se crește omenirea". Și precizează: "Ea a ridicat popoare din întuneric..., le-a constituit pe principiul iubirii aproapelui". În același articol, deplânge cum "în clasele mai înalte, soluțiuni filosofice a problemei existenței iau locul soluțiunii pe care o dă Biblia".

În Evanghelii se găsesc "cuvintele de miere", din care preoții învață poporul. Într-o noapte de Paști, așa cum reiese din poezia, "Învierea", fiind în Biserică, urmărit de "spiritul rece al morții", Poetul contemplă și ascultă: "Un singur glas îngână cuvintele de miere, / Închise în tartajul străvechii Evanghelii". Și apoi adaugă: "C'un muc în mâini moșneagul cu barba de zăpadă / Din cărți cu file unse norodul îl învață / Că moartea e în luptă cu veșnica viață, / Că de trei zile'nvinge, cumplit muncindu-și prada".

2. Eminescu are admirație pentru Fecioara Maria. Ei i se destăinuie, ei i se roagă. Pentru el, Fecioara este "crăiasa" lumii, "regină peste îngeri", "luceafărul mărilor", "Maica Sfântă", "pururi fecioară", îndurarea, cea care are puterea să ne înalțe "din valul ce ne bântuie", mila care risipește deznădejdea, cea care poate veni "în noaptea gândurilor", care poate să "asculte a noastre plângeri". Poetul înalță rugăciunea către ea: "Crăiasă alegându-te, / Îngenunchem rugându-te / Înalță, ne mântuie / Din valul ce ne bântuie; / Fii scut de întărire / Și zid de mântuire, / Privirea-ți adorată / Asupră-ne coboară / O, Maică Preacurată / Și pururea Fecioară, / Marie!" (Rugăciune, 1879).

Versurile "Privirea-ți adorată / Asupră-ne coboară" amintesc de imaginile Maicii Domnului din iconografia bizantină, unde Preacurata își pleacă privirile pline de duioșie asupra celui care privește icoana.

Fecioara Maria este alături de Isus: "De dragul Mariei / Ș-a Mântuitorului / Lucește pe ceruri / O stea călătorului" (Colinde, colinde, 1878).

Maria l-a născut pe acela care poate da adevărata libertate. În anul 1870, un comitet care îl avea secretar pe Eminescu chema la praznicul Mănăstirii Putna. "În ziua de 15 august a.c. românii în genere serbează ziua Sântei Marii, vergină, castă și totuși mama care din sânul ei a născut pe reprezentantul libertății, pe martirul omenirii lănțuite, pe Crist", scria Eminescu în Apel. "Fraților, am proiectat a serba cu toții ziua acelei sânte care-a conceput în sânul ei vergin tot ce lumea a visat mai mare, tot ce abnegațiunea a legiut mai nobil, tot ce pune pe om alături cu omul: Libertatea!" (Mihai Eminescu, Opere, vol. XVI, Ed. Academiei, București, 1989, p. 32).

3. Poetul apreciază valoarea rugăciunii, invocarea ajutorului de sus. În manuscrisele lui s-au găsit o transcriere în limba latină a rugăciunilor "Tatăl nostru" și "Ave Maria", precum și rugăciuni către Mântuitorul: "Isuse Cristoase / Izvor mântuitor / Și Domn al oștirilor / De oameni iubitorule / Mântuitorule"; "Isuse Cristoase Mântuitorule / Învingătorule / Prealuminate".

Ce anume cere Poetul în rugăciune?

Să fie ascultate plângerile, durerile noastre: "Rugămu-ne-ndurărilor, / Luceafărului mărilor; / Ascultă-a noastre plângeri, / Regină peste îngeri / Din neguri te arată / Lumină dulce clară, / O, Maică Preacurată / Și pururea Fecioară, / Marie!"

Poetul are încrederea că asupra sufletului rănit, se va așeza binefăcătoarea "lumină lină", care poate să-i redea speranța: "Speranța mea tu n-o lăsa să moară, / Deși al meu e un noian de vină; / Privirea ta de milă caldă, plină, / Îndurătoare-asupra mea coboară".

Se roagă apoi pentru credința: "Redă-mi credința". Sentimentul nimicniciei și al păcatului îl face să vadă distanța dintre ce ar trebui să fie și ce este. Simțindu-se fără credință, poetul o cere în rugăciune: "Străin de toți, pierdut în suferința / Adâncă a nimicniciei mele, / Eu nu mai cred nimic și n-am tărie. // Dă-mi tinerețea mea, redă-mi credința / Și reapari din cerul tău de stele / Ca să te-ador de-acum pe veci, Marie!" (Răsari asupra mea, 1879)

4. Eminescu are o considerație specială pentru Mântuitorul. El este modelul suprem, demn de a fi urmat. El este "martirul omenirii lănțuite". "Crist, scrie Eminescu în Apelul din anul 1870 pentru praznicul de la Putna, a învins cu litera de aur a adevărului și iubirii, Ștefan cu spada cea de flacără a dreptului. Unul a fost libertatea, celălalt apărătorul Evangheliei".

El s-a născut în sărăcie la Betleem, luminând și devenind împăratul omenirii. În poezia "Dumnezeu și om" (1873), se adresează Mântuitorului dintr-o veche icoană: "Era vremi acelea, Doamne, când gravura grosolană / Ajuta numai al minții zbor de foc cutezător... / Pe când mâna-ncă copilă pe-ochiul sânt și arzător / Nu putea să-l înțeleagă, să-l imite în icoană. Erau vremurile când Isus se arăta ca darul divin venit de sus: "Te-am văzut născut în paie", căci acolo, la Betleem, "Răsări o stea de pace, luminând lumea și cerul". Vede distanța dintre ceea ce se întâmplă în prezent și ce era în trecut: "Azi gândirea se aprinde ca și focul cel de paie / Ieri ai fost credința simplă însă sinceră, adâncă, / Împărat fuși omenirei, crezu-n tine era stâncă... / Azi pe pânză te aruncă, ori în marmură te taie".

În "Rugăciunea unui dac" (1879), Poetul evocă lucrarea mântuitoare a lui Cristos, deși nu-l numește: "El este-al omenimei isvor de mântuire / Sus inimile voastre! Cântare aduceți-i, El este moartea morții și învierea vieții!".

La 12 aprilie 1881, publică articolul "Și iarăși bat la poartă...", cu ocazia sărbătorii Paștelui: "Duiosul ritm al clopotelor - scrie el - ne vestește că astăzi încă Cristos e în mormânt, că mâine se va înălța din giulgiul alb ca floarea de crin, ridicându-și fruntea sa radioasă la ceruri" (Mihai Eminescu, Opere, vol. XII, Ed. Academiei, 1985, p. 134-135). Cristos este acela care moare și învie, biruie moartea, se jertfește, pentru a ne dărui nouă viață. "Un clopot lung de glasuri vui de bucurie... / Colo-n altar se uită și preot și popor, / Cum din mormânt răsare Cristos învingător / Iar inimile toate s-unesc în armonie: «Cântări și laude-nălțăm / Noi, ție unuia, / Primindu-l cu psalme și ramuri, / Plecați-vă, neamuri, / Cântând Aleluia! / Cristos au înviat din morți, / Cu cetele sfinte, Cu moartea pre moarte călcând-o, / Lumina ducând-o / Celor din morminte!»" (Învierea, 1878)

Pentru a fi mai explicit ce anume îl fascinează la Cristos, Eminescu face o analiză comparativă cu alte doctrine filozofice și religioase, punând în lumină superioritatea lui Cristos Domnul: "Învățăturile lui Budha, viața lui Socrat și principiile stoicilor, cărarea spre virtute a chinezului La-o-tse, deși asemănătoare cu învățămintele creștinismului, n-au avut atâta influență, n-au ridicat atât pe om ca Evanghelia, această simplă și populară biografie a blândului Nazarinean, a cărui inimă au fost străpunsă de cele mai mari dureri morale și fizice, și nu pentru el, [ci] pentru binele și mântuirea altora. Și un stoic ar fi suferit chinurile lui Cristos, dar le-ar fi suferit cu mândrie și dispreț de semenii lui. Și Socrat a băut paharul de venin, dar l-a băut cu nepăsarea caracteristică virtuții civice a Antichității. Nu nepăsare, nu dispreț: suferința și amărăciunea întreagă a morții au pătruns inima Mielului simțitor și în momentele supreme au încolțit [numai] iubirea în inima lui și și-au încheiat [viața pământească] cerând de la Tatăl său din ceruri iertarea prigonitorilor. Astfel, a se sacrifica pe sine pentru semenii săi, nu din mândrie, nu din sentiment de datorie civică, ci din iubire, a rămas de atunci cea mai înaltă formă a existenței umane, acel sâmbure de adevăr care dizolvă adânca dizarmonie și asprimea luptei pentru existență ce bântuie natura întreagă".

5. Acest ultim citat arată un alt lucru de care Poetul este fascinat cu privire la creștinism: puterea lui transformatoare. Nici o altă învățătură nu l-a ridicat atât de mult pe om, precum Evanghelia lui Cristos. Biografia divină, care întrupează și descoperă iubirea este cea care "au ridicat popoare din întuneric, și le-au constituit pe principiul iubirii aproapelui"

"Omul trebuie să aibă înaintea lui un om ca tip de perfecțiune după care să-și modeleze caracterul și faptele. Precum arta modernă își datorește renașterea modelelor antice, astfel creșterea lumii nouă se datorește prototipului omului moral, Isus Cristos. După el încearcă creștinul a-și modela viața sa proprie, încearcă combătând instinctele și pornirile pământești din sine... Pentru a se îmbogăți, pentru a-și îmbunătăți starea materială, pentru a ușura lupta pentru existență, dând mii de ajutoare muncii brațului, oamenii au nevoie de mii de cunoștințe exacte. Pentru a fi buni, pentru a se respecta unii pe alții și a-și veni unul altuia în ajutor, au nevoie de religie" ("Și iarăși bat la poartă...", "Timpul", 12 aprilie 1878).

* * *

În fața tuturor acestor valori pe care Poetul le găsește în creștinism, nu poate fi ceva mai frumos decât exprimarea gândului de recunoștință prezent în unele dintre ultimele sale versuri reținute de Alexandru Vlahuță atunci când l-a vizitat în ospiciu din București, cu puțin timp înainte de a muri: "Era prin martie 1889; m-am dus într-o zi să-l văd pe Eminescu la ospiciul din strada Plantelor, unde era de curând internat. M-a cunoscut și i-a părut bine când m-a văzut... M-a întrebat de prieteni căindu-i, vorbind de ei cu milă... adusei vorba de poezii... Atunci cu o bucurie de creator, scoase din buzunarul paltonului un petic de hârtie și, așezându-se pe scaun, începe să citească... un șir lung de strofe de o sonoritate și un efect ritmic fermecător... Fiecare vers părea rupt dintr-o poezie frumoasă. Mi-aduc aminte că două vorbe: foc și aur reveneau mereu... n-am putut reține decât aceste patru versuri: "Atâta foc, atâta aur / Și-atâtea lucruri sfinte / Peste întunericul vieții / Ai revărsat, Părinte".

(Conferință ținută la Colegiul "Mihai Eminescu" din Iași, 15 ianuarie 2010)

Pr. Cornel Cadar
 


lecturi: 70.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat