Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În colocviu cu cardinalul Claudio Humes, prefect al Congregației pentru Cler

Fermitate și paternitate pentru a apăra credibilitatea preoților
de Mario Ponzi

Fermitate și paternitate. Sunt atitudinile care caracterizează Biserica Catolică, mereu egală cu ea însăși, fie atunci când asumă poziții drastice față de cel care iese din semănat, fie atunci când asumă poziții drastice față de cel care iese din semănat, fie atunci când își arată fața sa primitoare și este gata să ierte pe cel care se căiește sau să-l primească pe cel care bate la porțile ei. Apoi, cu preoții săi, este mereu și oricum generoasă în iubire. Despre aceste atitudini se face interpret cardinalul Claudio Hummes, prefect al Congregației pentru Cler, în interviul pe care l-a dat ziarului nostru.

"Paternitatea episcopului element fundamental pentru reușita unei vieți sacerdotale". Asta a spus papa adresându-se episcopilor din Bielorusia veniți în visita ad limina la 17 decembrie 2009. Însă ceea ce s-a întâmplat în unele părți ale lumii, în pofida angajării, arată ceva ce nu a funcționat. Ce anume?

Nu trebuie să generalizăm. Durerosul eveniment irlandez - pentru care printre altele unii episcopi și-au asumat responsabilitățile lor și au fost părtași - nu poate să nu fie referit la întreaga slujire episcopală. Episcopii sunt părinți buni pentru preoții lor. Desigur, există unele situații neplăcute, dar sunt foarte limitate. Din păcate, e vorba de situații legate de condiția umană. Este ceea ce s-a întâmplat în Irlanda. Un fapt foarte dureros care lovește înainte de toate, e adevărat, victimele, dar rănește profund și inima Bisericii. După ce s-au constatat în mod obiectiv responsabilitățile unui așa de mare rău, trebuie mers cu hotărâre până la capăt, chiar făcând recurs la justiția obișnuită.

Cât de mult resimte, după părerea dumneavoastră, credibilitatea preoților?

Din păcate, într-o societate mai puțin înclinată să meargă până la capăt în căutarea adevărului, iese rău imaginea preotului. Mai ales pentru că mass-media își îndreaptă reflectoarele lor asupra acestor evenimente, în loc să le îndrepte spre ceea ce fac bine marea majoritate a preoților. Este de netăgăduit că au loc episoade dureroase. Dar este vorba mereu de cazuri limitate și, dacă ne uităm la cifre, proporțional modeste. Oricum, fapte foarte grave, delictuoase, pe care Biserica nu le poate tolera niciodată, în nici un caz. Dar, repet, cea mai mare majoritate a preoților din lume sunt persoane vrednice, angajate în slujirea lor, gata să-și dăruiască toată viața - și adesea și-o pierd - pentru Evanghelie. Comportamente admirabile dar care, din păcate, nu sunt date publicității. Din punctul meu de observație privilegiat am putut să cunosc multe istorii sacerdotale excelente. Am învățat să-i iubesc pe preoți tot mai mult. Sunt o forță foarte importantă în Biserică. În fiecare zi susțin povara ei și-i permit drumul pe cărările lumii. În atâtea zone risipite de pe pământ, ei înșiși sunt Biserică. Întrupează misiunea ei. Avangarde ale Evangheliei, riscă zilnic martiriul. Reprezintă o forță pozitivă și pentru societate. De fapt, cu Evanghelia răspândesc valori proprii ale persoanei umane, îi reafirmă drepturile, înainte de toate cele la viață și la libertate. Țes firele unei țesături dese de caritate și de solidaritate care străbate lumea. Pentru aceasta eu consider de importanță primară să le oferim mereu preoților toate mijloacele de care au nevoie pentru a continua să exercite misiunea lor. Însă ei au nevoie mai ales de sprijinul nostru.

Însă este dificil în anumite realități să se șteargă imagini și opinii negative.

Desigur avem nevoie de mărturii noi. Pentru aceasta să ne rugăm. Să simțim datoria de a crede în forța rugăciunii. Ba chiar, acest An al Sfintei Preoții este o oportunitate de har care trebuie primit fără ezitări. Pretutindeni în lumea creștină se reflectează asupra cotidianității slujirii, asupra necesității formării permanente care trebuie oferită preoților, chiar și celor în vârstă. Acesta este un punct fundamental: să ne gândim la o formare permanentă care să aibă gustul actualizării, al recalificării. Așa cum se întâmplă în orice alt domeniu al vieții umane. Dar repet, trebuie să ne bazăm mult pe rugăciune, pe adorația euharistică. În atâtea parohii s-a început deja să se facă rugăciuni pentru preoți, pentru ca să poată primi forța de la Dumnezeu pentru a înfrunta noile provocări ale societății post-moderne. Din semnalele primite în aceste prime luni, cred că pot spune că anul acesta va putea realmente să facă să se renască un spirit sacerdotal nou. Este foarte oportun ca preoții să simtă iubirea Bisericii față de ei, să vadă că sunt recunoscute eforturile lor, să se simtă sprijiniți și stimulați. Papa, atunci când am avut ocazia de a-l saluta pentru felicitările de Crăciun, mi-a spus că este foarte satisfăcut de modul cum se desfășoară Anul Sfintei Preoții, mai ales pentru că a fost perceput adevăratul sens al celebrării lui.

Așadar, trebuie interpretate în optica iubirii acele gesturi de deschidere, din partea Bisericii, care au caracterizat în aceste prime luni ale Anului Sfintei Preoții?

Aș spune că da. Biserica catolică este gata să primească toate diversitățile legitime în sânul ei. Nu se preocupă de categorii umane care vorbesc de dreapta, de stânga, de progresiști, de conservatori. Biserica noastră nu este una sectară. Este catolică, este una, este sfântă și apostolică și este gata să îmbrățișeze pe oricine, ca o mare mamă. Oferă tuturor posibilitatea de a face drumuri diferite numai să rămână în mărturisirea comună a Evangheliei. Să ne gândim la istoria ordinelor călugărești, la spiritualitățile lor diferite, așa de diferite unul de altul dar toate împreună capabile să aducă bogăție de carisme în unica Biserică a lui Cristos. Desigur, toți trebuie să meargă în unitate. Însă unitate nu înseamnă uniformitate.

În acest context se inserează și constituția apostolică "Anglicanorum coetibus"?

Da, fără îndoială. A intra pentru a face parte din comunitatea noastră eclezială a fost o cerere a lor. Biserica catolică nu a făcut altceva decât să-și deschidă porțile, așa cum este în stilul ei de primire. Anglicanilor veniți între noi ea le oferă posibilitatea de a trăi credința, chiar dacă într-o formă un pic diferită, adică menținând unele caracteristici ale ritului lor, ale spiritualității lor, ale liturgiei lor, adică tot ceea ce face posibil să trăiască fără a compromite unitatea și comuniunea eclezială. Asta înseamnă că intră pe deplin în comuniunea eclezială. Consider acest lucru un fapt foarte pozitiv, chiar dacă sunt conștient că există încă niște lucruri care trebuie ajustate, verificate. Este expresia acelei libertăți de conștiință și a acelei libertăți religioase care se mărturisesc în Biserica Catolică, deschisă oricui care vrea să-i împărtășească comuniunea.

Pentru congregația dumneavoastră ce comportă această deschidere?

Pentru moment, nimic nou. În afară de câteva considerații generale referitoare la status-ul sacerdotal în general, ca acela al preoților din toată lumea. Lucruri mai specifice privesc Congregația pentru Doctrina Credinței.

Nu credeți că poate să crească numărul preoților aflați în criză de identitate, sau oricum în dificultate în ceea ce privește celibatul?

Desigur că va trebui să vorbim mai mult cu preoții noștri. Din multe părți este recomandată atenție față de cei care, preoți fiind, cer dispensa, și pentru că doresc să se căsătorească. Biserica nu abandonează pe nimeni; nimeni nu este exclus de la iubire, de la fraternitate. Nici măcar aceia care încă nu au adoptat decizia de a cere dispensa, care este mereu cel mai bun lucru care trebuie făcut în anumite cazuri. Cel care a abandonat de fapt slujirea sau cel care oricum nu mai este în condițiile necesare pentru a merge înainte, este chemat să reglementeze situația, ca preot, în fața lui Dumnezeu, în fața Bisericii și în fața propriei conștiințe. Tocmai pentru a face mai simple anumite etape, papa a conferit Congregației noastre facultăți speciale în acest sens. Este un mod pentru a ușura procedura și a pune aceste persoane în măsură să-și reglementeze poziția lor, în așa fel încât să poată continua să-și trăiască credința lor creștină, chiar dacă într-o nouă condiție. Salus animarum este și rămâne obiectivul Bisericii.

Așa a fost și pentru Milingo?

Desigur, acesta a fost scopul. Dacă este adevărat că în măsura de reducere la starea laicală se citește cuvântul in poenam, în fond este vorba mereu de o favoare, pentru că se oferă posibilitatea de a reglementa o poziție și de a ieși dintr-o situație care nu este în ordine nici în fața lui Dumnezeu, nici în fața Bisericii. Totuși e vorba mereu de preoți, adică de persoane care au niște obligații. Cerând în mod oficial să fie dispensați de aceste obligații se revine la o situație corectă pentru a trăi în fața lui Dumnezeu. Până la urmă, de fapt, se oferă mereu tuturor posibilitatea de a recupera starea de har.

Înseamnă că există mereu posibilitatea de a se căi, deci de a se întoarce înapoi?

Da, deși în condiții determinate și în fața unei convertiri adevărate, se poate chiar relua exercitarea slujirii.

Deci și un preot căsătorit s-ar putea întoarce la slujirea sacerdotală dacă s-ar căi?

Atât timp cât subzistă legătura căsătoriei nu poate, pentru că i-ar lipsi condiția de celibatar. În schimb, dacă ar dispare această legătură, conform celor specificate în acest sens de dreptul canonic, și existând o ulterioară cerere din partea celui interesat, ar trebui să se procedeze examinând caz cu caz, deoarece în această materie delicată nu se poate generaliza. Legislația Bisericii este clară în acest sens. Oricum, în orice caz pentru preotul care cere dispensa situația în comunitatea eclezială este reglementată pe deplin. Așadar, el este în condiția de a putea trăi în stare de har. Asta înseamnă că, și în noua sa situație, poate să se sfințească asemenea oricărui alt creștin.

În ce mod Anul Sfintei Preoții va putea să contribuie la orientarea preoților care se află în dificultate?

Eu cred că va fi o ocazie privilegiată pentru aceștia. De altfel, este unul din obiectivele pe care papa și le fixase înainte de a-l convoca. Reflecția care s-a dezvoltat în această perioadă cuprinde diferite domenii. Fără îndoială va folosi pentru a-i ajuta pe acei preoți care se simt un pic încurcați, pe cei care acuză simptome de oboseală, pe cei care simt, în manieră tot mai puternică, solicitările lumii seculare, și sunt tentați să cedeze sub povara nenumăratelor provocări pe care le întâlnesc. Dar, eu cred, va folosi și pentru a-i convinge pe preoții care trăiesc în situații neregulamentare, adică fără să fi cerut dispensa, să se pună în ordine cu propria conștiință și să-și reglementeze pozițiile lor. Asta și pentru a reda claritate vieții lor și vieții altora, mai ales a credincioșilor.

Se vorbește adesea despre formare. Dar ce se face în concret pentru preoții chemați să se confrunte cu o lume în evoluție continuă?

Suntem perfect conștienți de modul în care s-a schimbat viața astăzi. Deci simțim urgența unei formări permanente pentru preoții noștri. Mai mult, pentru noi toți. Cu toții avem nevoie să ne recalificăm, să ne actualizăm pentru a întâmpina provocările societății globalizate. De fapt, se prezintă situații noi care trebuie înfruntate; uneori suntem nepregătiți. De exemplu, tinerii de astăzi reprezintă o nouă expresie culturală, foarte diferită de cea dinainte. Însăși societatea se prezintă tot mai mult ca societate multiculturală, multireligioasă. Și din păcate foarte des cucerește primatul, sau măcar vizibilitate mai mare, o cultură care e departe de conștiința religioasă, o cultură laicistă, materialistă, consumistă, relativistă. Desigur nu putem s-o ștergem. Deci trebuie să învățăm s-o gestionăm, s-o administrăm pentru a rămâne în lume. Tinerii noștri vin din aceste experiențe culturale, s-au născut în această lume. Misiunea noastră este să-i înțelegem, să înțelegem dacă printre ei există vocații autentice. Și în ceea ce privește formarea lor, e clar că va trebui să se țină cont de această nouă experiență culturală, de solicitările la care sunt sau vor fi supuși, de contextul social în care sunt chemați să slujească Biserica și pe oameni. Adică va fi vorba de a forma preoți capabili să fie în lumea de astăzi și ducă mesajul veșnic al lui Cristos în lumea care va veni, care nu e chiar așa de departe, dată fiind rapiditatea schimbărilor de generații.

O caracteristică a acestei lumi noi pare să fie mobilitatea umană. Însă uneori, văzând măcar unele situații, fenomenul migrator comportă manifestări de rasism, de xenofobie. Sunt implicați și preoții?

Din păcate este un fenomen real. Nu putem și nici nu ne putem opri la această mentalitate. Situația specială din anumite Biserici, mai ales din cele mai vechi, devine dificilă datorită numărului mic de vocații. În timp ce în Bisericile născute în teritorii care odinioară erau de misiune, prin harul lui Dumnezeu, vocațiile sunt în continuă creștere. Așadar, are loc fenomenul contrar: din Biserici de misiuni în Biserici misionare care trimit preoți acolo unde este nevoie. Dar eu cred că tocmai această mișcare de preoți dintr-o națiune în alta contribuie într-un fel la acea dorită schimbare de mentalitate. În comunitatea cu adevărat creștină fenomenul rasismului sau al xenofobiei este mai rar, uneori este necunoscut. Ba chiar aș spune: comunitățile ecleziale, mai ales parohiile, se deschid la primirea străinilor; deci să ne închipuim cum este primit preotul străin care merge să slujească acea comunitate. Însă nu se poate crede că situația unei țări poate să fie rezolvată cu venirea preoților misionari: Biserica locală trebuie să aibă în vedere formarea clerului propriu, a clerului din propria țară. O comunitate matură trebuie să fie capabilă să alimenteze vocațiile în sânul ei.

Cum trebuie să fie preotul din mileniul al treilea?

Ca cel din primul și ca cel din al doilea mileniu. Adică așa cum l-a voit Cristos. Important este ca el să fie capabil să interpreteze semnele timpurilor și să trăiască înlăuntrul culturii din timpul lui ca slujitor al lui Cristos, al Evangheliei sale, al Bisericii sale. Care este întotdeauna la fel cu aceea de ieri și cu aceea de mâine. Asta arată că Biserica și, în acest caz, preoții ei trebuie să încultureze Evanghelia în orice cultură și să evanghelizeze toate culturile. Trebuie să fie capabili să facă din Evanghelie răspunsul la problemele și aspirațiile din orice moment istoric și din orice situație culturală. "Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul ca să osândească lumea, ci pentru ca lumea să se mântuiască prin el".

Traducere de pr. Mihai Patrașcu după L'Osservatore Romano, 13 ianuarie 2010)
 


lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat