Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea pr. Mauro Gagliardi

Preotul în riturile de început de la sfânta Liturghie
de pr. Paul Gunter, OSB

În acest articol, cu care reluăm în noul an rubrica noastră, părintele Paul Gunter, profesor la Institutul Pontifical Liturgic și consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Pontifului Roman, ne oferă o panoramă eficace asupra rolului preotului celebrant în riturile de început de la Liturghie, confruntând cele două Liturghiere care sunt actualmente în vigoare: cel al formei obișnuite și cel al formei extraordinare a Ritului Roman (pr. Mauro Gagliardi).

În prima parte a Liturghiei, riturile par să vorbească de la ele însele. Încă nu am ajuns la liturgia cuvântului, care proclamă Sfânta Scriptură, nici n-am pregătit încă altarul pentru jertfă. Cu toate acestea, într-un fel am făcut deja aceste lucruri, cel puțin în dispoziția interioară a preotului. Atunci când se săvârșesc riturile de început, de fapt sunt deja îndeplinite diferite acte, deși nu sunt vizibile adunării. Și acestea nu numai că sunt ca un fundal pentru ceea ce există mai sfânt, dar determină și în viața unui preot modul cu care el se prezintă la întâlnirea cu altarul, așa încât preocupările din viața zilnică să nu ducă război împotriva sacralității reculese, care este cerută de celebrarea sfintei Liturghii.

Preotul a făcut pregătirea sa privată, care este schițată în Liturghierul fie al formei obișnuite (sau a lui Paul al VI-lea), cât și al formei extraordinare (sau a lui Pius al V-lea). Distincția dintre cele două forme este evidențiată aici nu numai pentru că ele reprezintă uzul obișnuit al ritului roman, ci și pentru că se completează reciproc cu scopul de "a face să crească în fiecare zi mai mult viața creștină printre credincioși; de a adapta mai bine la exigențele timpului nostru acele instituții care sunt supuse schimbărilor; de a favoriza ceea ce poate să contribuie la unirea tuturor celor care cred în Cristos"1. Praeparatio ad Missam din ambele forme are în comun o rugăciune a sfântului Ambroziu, una a sfântului Toma de Aquino și o rugăciune către sfânta Fecioară Maria2. "Formula de intenție" îi amintește preotului că el consacră Trupul și Sângele lui Cristos în folosul întregii Biserici și pentru toți cei care s-au recomandat rugăciunilor sale. De vreme ce această rugăciune se găsește în ambele forme ale ritului, este clar că amândouă mențin dimensiunea ecleziologică a Liturghiei3. Chiar și preotul care celebrează în formă privată nu celebrează Liturghia numai pentru el însuși. IGMR 93, explicând asta, descrie și dispozițiile pe care trebuie să le aibă celebrantul:

"[...] preotul, care are în Biserică puterea de a oferi sacrificiul în persoana lui Cristos în virtutea puterii sacre a Preoției4, prezidează poporul credincios adunat [...], conduce rugăciunea lui, îi vestește mesajul mântuirii, îl asociază sieși în oferirea jertfei lui Dumnezeu Tatăl prin Cristos în Duhul Sfânt, împarte credincioșilor pâinea vieții veșnice și o împărtășește cu ei. De aceea, atunci când celebrează Euharistia, trebuie să-l slujească pe Dumnezeu și poporul cu demnitate și umilință și, în modul de a se comporta și de a rosti cuvintele divine, trebuie să-i facă pe credincioși să perceapă prezența vie a lui Cristos"5.

Prin urmare, riturile de început presupun ca preotul să ajungă la altar gata să-și desfășoare funcțiile sale sacre. În același timp, nu se așteaptă mai puțin de la poporul lui Dumnezeu: credincioșii prezenți trebuie să se unească pe ei înșiși cu acțiunea Bisericii și să evite orice atitudine de individualism sau de dezbinare6. "Această unitate apare foarte bine din gesturile și din atitudinile trupului, pe care credincioșii le fac toți împreună"7.

Riturile de început în forma extraordinară

Forma extraordinară, în timp ce ne amintește că preotul care îmbracă odăjdiile se apropie de altar după ce a făcut actele de reverență necesare, se preocupă să ilustreze și grija cu care celebrantul trebuie să facă semnul crucii8. Riturile de început din forma extraordinară, mai extinse decât cele din forma obișnuită, sunt compuse înainte de toate din Psalmul 42 cu vestitul său antifon Introibo ad altare Dei ad Deum qui laetificat iuventutem meam, recitat între preot și ministrant. Confiteor este făcută de două ori, prima de preot și a doua de ministrant, care recită și Misereatur după Confiteor a preotului. După a doua Confiteor, Misereatur - care a fost păstrat în forma obișnuită a Liturghiei, dar care aici cere iertarea păcatelor în general, în loc să evidențieze distincția dintre păcatele preotului și cele ale poporului - este urmată de formula Indulgentiam, în timpul căreia preotul face semnul crucii, în timp ce se roagă pentru iertarea păcatelor tuturor. Urmează câteva versete din Psalmul 84. Guéranger descrie scopul lor în felul acesta:

"Practica de a recita aceste versete este foarte veche. Ultimul ne transmite cuvintele lui David, care, în Psalmul său 84, se roagă pentru venirea lui Mesia. La Liturghie, înainte de consacrare, noi așteptăm venirea Domnului nostru, așa cum aceia care au trăit înainte de întrupare l-au așteptat pe Mesia cel promis. Nu trebuie să înțelegem cuvântul "milostivire", care se găsește aici pentru că este folosit de Profet, ca fiind referit la bunătatea lui Dumnezeu; dimpotrivă, noi îi cerem lui Dumnezeu ca să binevoiască a ni-l trimite pe El, [...] pe Mântuitorul, de la care așteptăm asupra noastră mântuire. Aceste puține cuvinte ale Psalmului ne duc înapoi, în spirit, la timpul Adventului, în care noi îl invocăm încontinuu pe Acela care trebuie să vină"9.

Preotul, urcând la altar, spune în taină rugăciunea Aufer a nobis, rugându-se ca Dumnezeu să poată înlătura păcatele noastre și ca mințile noastre să poată fi bine dispuse în momentul în care intrăm în Sfânta Sfintelor, sărută altarul și se roagă - invocând meritele sfinților, îndeosebi ale acelora ale căror relicve se află în altar - ca Dumnezeu să fie indulgent față de păcatele lui. În "Liturghia înaltă" [Liturghia solemnă], preotul incenzează crucifixul și apoi altarul10 și face asta în așa fel încât să acopere cu tămâie orice parte a altarului. O diagramă a Liturghierului descrie modul precis în care trebuie să fie făcută asta. Acest act ne amintește că altarul îl reprezintă pe Cristos. Don Guéranger prezintă semnificația scripturistică a acestui obicei:

"Sfânta Biserică a împrumutat această ceremonie chiar din cer, unde a contemplat-o sfântul Ioan. În Apocalipsa lui, el a văzut un înger stând în picioare, cu o cădelniță de aur, lângă altarul pe care era Mielul, înconjurat de cei douăzeci și patru de bătrâni (cf. Ap 8,3-4). El ni-l descrie pe acest înger în timp ce-i oferă lui Dumnezeu rugăciunile sfinților, care sunt simbolizate de fumul de tămâie. De aceea, sfânta noastră Mamă, Biserica, Mireasa fidelă a lui Cristos, dorește să facă așa cum se face în cer"11.

Riturile de început în forma obișnuită

Forma obișnuită a ritului roman începe prin evidențierea prezenței poporului adunat, înainte de a menționa procesiunea preotului și a slujitorilor către altar, procesiune însoțită de cântarea de la început. Înlocuirea imnurilor cu antifonurile de la început și de la împărtășanie a implicat de fapt pierderea acestor texte proprii ale Liturghiei. Deși ele au fost traduse în limba poporului împreună cu celelalte texte, în realitate rar se aud cântate, mai ales în parohii. Cu toate acestea, liturgia începe cu un cântec, în timpul căruia preotul poate să incenzeze altarul. Cuvintele de la începutul Liturghiei sunt aceleași în ambele forme: "În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". Conduși de celebrant, preotul și credincioșii fac împreună acest gest, depășind astfel timpul care a trecut între moartea istorică a lui Cristos pe cruce și Jertfa lui Cristos pe Calvar, făcută prezentă pe altar ori de câte ori este celebrată Liturghia. Așa cum scrie părintele Jeremy Driscoll, "Trupurile noastre vor fi transportate în trupul care a fost pironit pe cruce, și această participare la moartea lui Cristos este revelarea misterului trinitar"12.

"În numele" sugerează că noi încredințăm celebrarea numelui Treimii. Cu botezul, noi suntem cufundați și încredințați numelui lui Dumnezeu. Așa cum în botez suntem înmormântați și înviem cu Cristos, tot așa făcând semnul crucii, noi reînnoim activ credința noastră în numele trinitar al lui Dumnezeu. Semnul crucii nu este numai modul tradițional cu care catolicii încep să se roage, ci dimpotrivă este modul cel mai clar și mai puternic de a începe să facă asta. Amin-ul este asentimentul solemn al celor care răspund.

"Salutul apostolic" primește adunarea. Este numit așa pentru că este inspirat din scrisorile sfântului Paul. Preotul poate să folosească Dominus vobiscum, sau poate să aleagă între diferite formule. Oricare ar fi alegerea lui, desigur că nu va trebui să banalizeze acest salut spunând "Bună ziua". Salutul liturgic este formalizat pentru că preotul îi salută pe credincioși în rolul său sacramental specific prin care, in persona Christi capitis13, el salută adunarea chemată de Dumnezeu. De aceea, adunarea nu răspunde "Bună ziua, părinte", ci "și cu duhul tău". Mai scrie Driscoll: "Credincioșii se adresează "duhului" preotului; adică, acelei părți interioare foarte profunde a ființei sale, în care el a fost hirotonit exact pentru a conduce poporul în această acțiune sacră"14.

Apoi, preotul îi conduce pe credincioși cu ritul penitențial, chemând poporul să-și recunoască propriile păcate și să ceară milostivirea lui Dumnezeu. În Liturghierul cu forma obișnuită este o anumită varietate de alegere. Confiteor, care aici este spus de toți împreună, încurajează pe fiecare să se roage pentru celălalt și invocă comuniunea sfinților pentru ca să ne asiste. O altă formă amintește de versetele care urmează după Indulgentiam din forma extraordinară15. Ambele forme ale actului penitențial sunt urmate de Misereatur și de Kyrie, a cărui repetare indică implorările persistente de milostivire. A treia formă constă într-o serie de cereri, legate adesea de timpul liturgic, numite și "tropare", urmate de invocația Kyrie eleison sau Christe eleison16. Duminica, în sărbători sau în ocazii speciale, preotul intonează după aceea Gloria, cântarea îngerilor, la care se unesc cei prezenți, sau care este cântat de corul care-i reprezintă pe credincioși.

Rugăciunea principală, sau colecta, încheie rolul preotului în riturile de început de la Liturghie. Invitația "Să ne rugăm" este urmată de un scurt moment de tăcere. Tăcerea vorbește profund ființei interioare. În forma extraordinară ea este o componentă naturală, în forma obișnuită este considerată un răspuns adecvat și umil dat misterului. Numele de "colectă" dat acestei rugăciuni vine de la verbul latinesc colligere care indică faptul de a pune împreună bucățile risipite, pentru a forma o unitate. liturgia Bisericii, prin gura preotului, pune în inimile credincioșilor o rugăciune care rezumă ceea ce cu toții ar trebui să ne rugăm. Nu numai că această colectă ne încurajează să privim dincolo de micimea necesităților și cererilor noastre, ci și să ascultăm rugăciunea citită sau cântată numai de preot în numele întregii Biserici, pentru a face din ea rugăciunea fiecăruia dintre noi. După asta, orientați spre Dumnezeu și dedicați cultului Treimii fericite în slujirea liturgiei sacre a Bisericii, preotul și credincioșii împreună pot să fie sintonizați mai bine pentru a asculta glasul dulce care ne cheamă pentru ca prin harul lui Dumnezeu să ajungem în sfârșit "la cele mai înalte culmi ale științei și virtuții"17.

Note
1 Conciliul al II-lea din Vatican, Sacrosanctum Concilium, nr. 1.
2 Praeparatio în Missale Romanum din 1962 este mai amplă.
3 Missale Romanum, Editio Typica Tertia, Typis Vaticanis 2002, 1289-1291.
4 Conciliul al II-lea din Vatican, Lumen Gentium, nr. 28.
5 Institutio Generalis Missalis Romani (IGMR), n. 93.
6 Cf. IGMR, n. 95.
7 IGMR, n. 96.
8 "[...] signat se signo crucis a fronte ad pectus, et clara voce dicit...": Missale Romanum 1962.
9 P. Guéranger, Explanation of the Prayers and Ceremonies of Holy Mass, tr. L. Shepherd, Stanbrook Abbey, Worcestershire 1885, 7.
10 A. Fortescue - J.B. O'Connell - A. Reid, The Ceremonies of the Roman Rite Described, 14th ed., St Michael's Abbey Press, Farnborough 2003, 142.
11 P. Guéranger, Explanation of the Prayers and Ceremonies of Holy Mass, 8.
12 J. Driscoll, What happens at Mass, Gracewing Publishing, Leominster 2005, 21.
13 "În persoana lui Cristos Capul".
14 J. Driscoll, What happens at Mass, 25.
15 "Ostende nobis Domine misericordiam tuam...".
16 Un tropar, din latinescul tropus, și referit uneori în mod disprețuitor la farsă, era la origine o frază sau un verset adăugat ca înfrumusețare sau ca inserție în Liturghia cântată în Evul Mediu. De exemplu «Kyrie Lux et Origo eleison» de la Missa I in Tempore Paschali. Liturghierul lui Pius al V-lea le-a eliminat.
17 Regula sfântului Benedict, capitolul 73.

Trad. de pr. Mihai Patrașcu
 


lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat