Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iesle din hârtie între secolele XVII-XX

Ce caută cuiele și cleștele aproape de prunc?

Publicăm părți mari dintr-unul din articolele din catalogul care însoțește expoziția "Crăciunul din hârtie între spiritualitate și fantezie" care în desfășurare la Corciano în Italia, în perioada 23 decembrie 2009 - 10 ianuarie 2010. Expoziția și catalogul (Perugia, Effe Fabrizio Fabbri Editore, 2009, 96 de pagini) sunt sub îngrijirea lui Antonella Parlani.

de Stefania Colafranceschi

Sub ochii noștri creațiile din secolele XVIII și XIX cu Maria și pruncul în iesle, sfântul Iosif care se apleacă purtând candela, animalele îngenuncheate lângă Isus, păstorii, îngerii și magii în jur, dau mărturie nu numai despre intenția narativă și reprezentativă, cât mai ales despre continuitatea unui aranjament arhaic de teme și motive, care se deapănă în multiplele componente ale scenei, și în ea își au valoare și semnificație.

Structura compozitivă a ieslelor tradiționale, având caracteristici complexe, își trage originea dintr-un nucleu antic care vede înainte de toate, în centru, grupul Nașterii, cu Maria în adorația pruncului pe care-l contemplă și-i arată strălucirea divină celor veniți, și sfântul Iosif, gânditor, sau în rugăciune/adorație, voind să primească, sau angajat în treburile practice, cum ar fi să aducă lumină, fân, scutece, hrană. Pentru tradiția antică, Maria zace, sau, în iconografia din secolul al XIV-lea, se roagă și este contemplativă; după această atitudine, care se afirmă în arta renascentistă, urmează apoi o modalitate reprezentativă diferită, conform căreia Maria este așezată și-l arată pe prunc cu gesturi expresive de grijă iubitoare. Și lumina care vine din prunc, reflectată pe fața celor din jur, repropune tema lui Cristos "lumină a lumii".

Episodul vestirii adusă păstorilor figurează în mod constant, într-o parte sau în plan îndepărtat, pentru a semnifica vestea cea bună ajunsă printre oameni; păstorii umili, care împărtășesc împreună cu animalele parcursurile și anotimpurile, îi simbolizează pe cei care au recunoscut, în Dumnezeul prunc, pe Mesia cel vestit de profeții din Vechiul Testament. Și veghează împotriva curselor diavolului, în lumea întunecată de păcat, prefigurându-i pe păstorii turmei de credincioși. Între ei, a căror înmormântare pe lângă Betleem ne-o amintesc izvoare antice, există unii care scrutează orizontul, unii care este cuprins de caracterul excepțional al fulgerului vestirii, unii care ascultă glasul divin, amintind de atitudinea oricărui om la care a ajuns Cuvântul. Și simbolizează cele trei vârste, de vreme ce figurează în trăsături de tânăr, adult și bătrân, în afară de asta păstorul cel mai tânăr, îmbrăcat în piei de oaie, amintește de iconografia paleocreștină a profetului Balaam. Apoi, unii păstori cântă la un instrument; astfel tradiția creează o paralelă între corul îngerilor, în cer, și muzica lor, pe pământ.

Și după ei vin magii, păgânii. "Păstorii - scrie Augustin (Sermones, 202) - erau israeliți, magii erau păgâni. Aceia veneau de aproape, aceștia de departe, totuși amândoi au alergat spre piatra unghiulară". Au existat în lumea antică numeroase mărturii și interpretări despre magi: numărul lor, numele lor, proveniența lor și aspectul lor variază, așa cum demonstrează diferitele reprezentări cunoscute, începând de la frescele din catacombe. Lor le este asociată steaua, care i-a condus pe drum.

Multe iesle arată acest timp de îmbinare: păstorii și magii în apropierea pruncului. Oamenii din împrejurimi și de veniți de departe, cei mai neștiutori alături de cei înțelepți, chemați unii de vestire, ceilalți de evenimentul minunat al unei stele strălucitoare, profețită de secole, aducătoare a unui mesaj ceresc, venirea lui Dumnezeu prunc.

Derivat din tema luminii este elementul iconografic al candelei, pe care o ține Iosif, sau de poate observa lângă el. În interiorul peșterii, lângă prunc, observăm în iesle profilurile unui măgar și al unui bou, simbol al popoarelor care l-au recunoscut pe Domnul, conform profetului Isaia, citat de autorii ecleziastici.

Însă în legendele antice se precizează idei narative, pe care le vedem supraviețuind în reprezentările ieslelor. "Iosif luase cu el un bou probabil pentru a-l vinde - povestește Legenda aurea - avea cu el și un măgar pentru a o duce pe Fecioara Maria. În mod miraculos atât boul cât și măgarul au recunoscut în prunc pe Domnul, au îngenuncheat și l-au adorat": de fapt vedem cele două animale participând la eveniment, adoratoare, îndreptați spre Prunc, în mod obișnuit îngenuncheate.

Alte animale populează scena: oi, capre, câinele, păsări care adesea își îndreaptă privirea în sus, exprimând uimirea creației în momentul în care, oprindu-se timpul, orice lucru este supus planului lui Dumnezeu, prezent în mijlocul oamenilor. Acest moment extraordinar este descris într-un text din evangheliile apocrife, reluat în Legenda aurea. Prezența tuturor acestor animale vrea să semnifice armonia restabilită a creației, cu Întruparea: "animalele care au în ele viața și capacitatea de a simți și a discerne, au manifestat nașterea lui Cristos".

Porumbelul, mesager ceresc simbol de curăție, apare foarte frecvent în iconogravia devoțională, împreună cu pruncul Isus: îi aduce daruri cu caracter alegoric, cum ar fi virtuțile înscrise în mici cutiuțe, sau atribute simbologice, cum ar fi coroana de spini. Spinii, în formă de coroană, sau ramuri de jur-împrejur, apar și în ieslele din hârtie, reluând o temă iconografică precisă, motivul prevestirii Pătimirii.

Imaginile amintite aici ilustrează bine o temă care a avut o dezvoltare deosebită în iconografia devoțională din secolele XVII-XIX, prevestire a Pătimirii, care a inspirat o iconografie complexă, care poate fi recunoscută până în cele mai mici detalii în cupola de hârtie care este în jurul Pruncușorului, în iconițele numite Pruncul îmbrăcat.

Apoi, Pruncușorii îmbrăcați reprezintă un filon de sine stătător al producției din mănăstiri, rod al unei munci minuțioase de tăiere, capabilă să transmită o pluralitate de mesaje și de semnificații. Reprezentările lui Isus prunc, în interiorul mănăstirilor, constituiau obiect de venerație deosebită, pentru adorația liturgică și evlavia individuală; după cele mai vechi simulacre din lemn, din secolul al XIV-lea, au urmat realizări din ceară sau teracotă, care se produc și astăzi. Genul iconografic al Pruncușorilor Pătimirii face referință la simulacrele din secolele XVI și XVII, în care se disting tipologiile Pruncilor Leagănului, Pruncilor Pătimirii, Pruncilor Pătimirii adormiți. Din acestea s-au inspirat iconițele, decorate în mod diferit, martore ale răspândirii și bogăție a tradiției devoționale, ale căror exemplare prețioase - cunoscute ca urmare și a recentelor expoziții - ilustrează, grație elementelor de compoziție, simbologiile Pătimirii; de la ciorchinii de struguri, referință la vinul euharistic, la instrumentele Pătimirii descrise în mod minuțios: zarurile, tunica, stâlpul biciuirii, ciocanul, cuiele și cleștele în timp ce pruncul care doarme amintește de figura morții, care evocă misiunea răscumpărătoare.

(După L'Osservatore Romano, 2-3 ianuarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat