Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Nașterea și Pătimirea în artă

Un Stabat Mater după măsura ieslei

de Timothy Verdon

Timpul liturgic care începe cu Liturghia de la miezul nopții din solemnitatea Nașterii Domnului, la 24 decembrie, și se termină cu sărbătoarea Botezului Domnului, duminică după Epifanie, îi introduce pe credincioși nu numai în misterul nașterii lui Cristos, ci și al morții și învierii sale. Tocmai acest caracter dublu al perioadei este sugerat în imaginea reprodusă alături, un mic tablou din secolul al XIV-lea păstrat în Vatican, în care sunt reprezentate atât adorația nou-născutului Isus, jos, cât și imaginea lui Vir dolorum, sus, aproape ca o confirmare a afirmației sfântului Leon cel Mare, conform căreia "unicul scop al Fiului lui Dumnezeu de a se naște era să facă posibilă răstignirea. În sânul Fecioarei a asumat un trup muritor, iar în acel trup muritor a împlinit pătimirea sa" (Tratat, 48, 1: Corpus Christianorum Series Latina 138a, 279-280).

Sinteza extremă a vita Christi oferită de Leon cel Mare - apoi și de pictura reprodusă aici - se naște din Noul Testament. Deja ultima duminică din Advent, în acest an "C", Biserica a amintit textul din Scrisoarea către Evrei în care "intrând în lume, Cristos spune (Tatălui): «Jertfă și prinos n-ai voit, dar mi-ai întocmit un trup. Arderi de tot și jertfe pentru păcat nu ți-au plăcut; atunci am zis: Iată, vin ca să fac voința ta, Dumnezeule, după cum este scris despre mine în Scripturi»" (Ev 10,5-7); ca să evite echivocuri, mai înainte același text specifică faptul că "prin această voință a lui Dumnezeu suntem sfințiți prin jertfa trupului lui Isus Cristos, jertfă adusă o dată pentru totdeauna" (Ev 10,10).

Nu e vorba de o explicație teologizantă, așa cum ar putea să creadă cineva. De fapt, prima aluzie biografică la Isus care a ajuns la noi, o frază din scrisoarea adresată de sfântul Paul creștinilor din Galația pe la anul 57, spune același lucru.

Cu o concizie și mai mare decât aceea a sfântului Leon cel Mare cu patru secole mai târziu, apostolul afirmă că atunci "când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea" (Gal 4,4-5). Această biografie sintetică a lui Isus este introdusă însă, în Scrisoarea către Galateni, de referințe la moartea și învierea lui. Fraza care amintește nașterea și apartenența lui la poporului lui Israel apare de fapt în cadrul unei lungi argumentări doctrinale care deschide - cu 32 de versete înainte - cu întrebarea, "O, galateni fără minte! Cine v-a vrăjit pe voi, înaintea ochilor cărora a fost prezentat Cristos răstignit?" (Gal 3,1); apoi, în primele cuvinte din epistolă autorul, Paul, se identificase deja ca "apostol, nu din partea oamenilor, nici prin mijlocirea vreunui om, ci prin Isus Cristos și Dumnezeu Tatăl, care l-a înviat din morți" (Gal 1,1).

Ordinea de cunoaștere indicată de poziționarea acestor trimiteri - ordinea informațiilor cu privire la Cristos pe care sfântul Paul le consideră sigure în destinatarii scrisorii, adică - este deci opusul ordinii cronologice: nu nașterea, moartea și învierea, ci învierea, moartea și nașterea! Aceasta va fi și ordinea în care, între anii 50-60 și începutul secolului al II-lea, vor lua formă evangheliile, care - deși reorganizează materialul pentru scopurile unei narațiuni diacronice - se nasc din convingerea prealabilă că Isus Cristos a înviat, apoi din participarea emotivă și morală la pătimirea lui, și numai în cele din urmă din narațiunea vieții lui istorice.

Tendința de a nu disocia în nici un moment al vieții lui Cristos, nici nașterea, de moartea și învierea lui este apoi concretizată în liturgie. Fiecare sărbătoare liturgică, și Crăciunul, este orientată în mod obligatoriu spre misterul pătimirii-învierii de faptul că în ea se celebrează Liturghia, care re-prezintă în formă nesângeroasă jertfa lui Cristos pe Golgota.

Lecturile din solemnitățile și sărbătorile din timpul Crăciunului sunt străbătute apoi de aluzii la viitoarea Pătimire a Mântuitorului: deja faptul menționat în evanghelia de la Liturghia de miezul nopții de Crăciun, că la sosirea lui Iosif și Maria în cetatea lui David, Betleem, "nu era loc pentru ei la han" (Lc 2,7), introduce tema refuzului, explicată în cheie teologică în Prologul lui Ioan proclamat atât la Liturghia din ziua de Crăciun cât și în duminica a doua care urmează. "[Cuvântul] era lumina adevărată care, venind în lume, luminează pe orice om. Era în lume și lumea a luat ființă prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit" (In 1,9-11).

Apoi, la Epifanie, din refuz tema se transformă în ostilitate atunci când Irod caută să afle locul în care s-a născut Cristos, nu pentru a-l adora ci pentru a-l ucide.

Conținutul pascal al Crăciunului va fi emfatizat mai ales începând din perioada picturii noastre mici, în poezia religioasă și în imnuri populare. Să luăm cazul lui Stabat Mater, databil între sfârșitul secolului al XIII-lea și începutul secolului al XIV-lea, ale cărui cuvinte, atribuite franciscanului Jacopone da Todi, invită să simțim în mod emotiv, așa cum a simțit Maria, suferința lui Cristos. Era și o versiune de Crăciun a imnului, atribuită și aceasta lui Jacopone da Todi, în care în loc de a vorbi despre Maria la picioarele crucii textul o descrie lângă iesle! În timp ce prima versiune începe Stabat mater dolorosa /juxta crucem lachrymosa, / dum pendebat Filius, aceasta spune Stabat mater speciosa, / juxta foenum gaudiosa, / dum jacebat parvulus. Pentru cel care folosea prima versiune de Crăciun, și apoi, după câteva luni, versiunea pascală, trebuia să fie o salutară contaminatio emotivă: bucuria nașterii, amintită la Paște, intensifica durerea morții, așa cum conștiința morții viitoare, simțită la Crăciun, acutiza pathosul Pruncului vulnerabil.

Acest dublu mister i-a fascinat pe artiștii din toate perioadele, inclusiv din perioada actuală. A doua operă reprodusă aici, o Sfântă Familie abstractă din 2008, îl arată pe Mântuitorul născut ca lumină în lemnul aurit al unei cruci în formă de "tau" ("El va avea pe umeri stăpânirea", va avea pe umeri povara teribilă și glorioasă a crucii).

În pictură, de mâna unuia dintre artiștii invitați de Benedict al XVI-lea la întâlnirea din capela Sixtină la 21 noiembrie, Filippo Rossi, simbolul aurit se îmbină cu lemnul neșlefuit cu aluzie la sfântul Iosif, reprezentant al istoriei lui Israel în care se inserează Fiul lui Dumnezeu: lemn nu numai neșlefuit ci și torturat, ca anticipare a pătimirii; se îmbină și cu albul atins de aur care face aluzie la Maria.

(După L'Osservatore Romano, 24 decembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat