Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia Sfântului Părinte la Liturghia de Crăciun (24.12.2009)

Iubiți frați și surori,

"Un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă" (Is 9,5). Ceea ce Isaia, privind de departe spre viitor, îi spune Israelului ca o consolare în necazurile și întunecimile sale, Îngerul, din care emană un nor de lumină, vestește păstorilor ca prezent: "Astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut un Mântuitor, care este Cristos Domnul" (Lc 2,11). Domnul este prezent. Din acest moment, Dumnezeu este cu adevărat un "Dumnezeu cu noi". Nu mai este Dumnezeul distant, care, prin creație și prin intermediul conștiinței, se poate intui într-un fel de departe. El a intrat în lume. Este Cel Apropiat. Cristos înviat a spus asta discipolilor săi, nouă: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). Pentru voi s-a născut Mântuitorul: ceea ce îngerul a vestit păstorilor, acum Dumnezeu ne amintește nouă prin intermediul evangheliei și al mesagerilor săi. Aceasta este o veste care nu poate să ne lase indiferenți. Dacă este adevărată, totul s-a schimbat. Dacă este adevărată, ea mă privește și pe mine. Atunci, asemenea păstorilor, trebuie să spun și eu: Hai deci, vreau să merg la Betleem și să văd cuvântul care s-a întâmplat acolo. Evanghelia nu ne relatează fără scop istoria păstorilor. Ei ne arată cum să răspundem în mod corect la acel mesaj care ne este adresat și nouă. Ce ne spun deci acești primi martori ai întrupării lui Dumnezeu?

Despre păstori se spune înainte de toate că ei erau persoane vigilente și că mesajul putea ajunge la ei tocmai pentru că erau treji. Noi trebuie să ne trezim pentru ca mesajul să ajungă până la noi. Trebuie să devenim persoane cu adevărat vigilente. Ce înseamnă asta? Diferența dintre unul care visează și unul care este treaz constă înainte de toate în faptul că acela care visează se află într-o lume deosebită. Cum eu-l său el este închis în această lume a viselor care, întocmai, este numai a lui și n-o leagă cu celelalte. A se trezi înseamnă a ieși din această lume deosebită a eu-lui și a intra în realitatea comună, în adevărul care, singur, ne unește pe toți. Conflictul în lume, inconciliabilitatea reciproc, derivă din faptul că suntem închiși în propriile noastre interese și în opiniile personale, în propria noastră lume minusculă privată. Egoismul, cel al grupului ca și cel al fiecăruia, ne ține prizonieri ai intereselor și dorințelor noastre, care contrastează cu adevărul și ne despart pe unii de alții. Treziți-vă, ne spune evanghelia. Veniți afară pentru a intra în marele adevăr comun, în comuniunea unicului Dumnezeu. A ne trezi înseamnă astfel a dezvolta sensibilitatea față de Dumnezeu; față de semnalele silențioase cu care el vrea să ne conducă; față de multiplele indicii ale prezenței sale. Există persoane care spun că sunt "din punct de vedere religios lipsite de ureche muzicală". Capacitatea perceptivă față de Dumnezeu pare aproape o dotă care este refuzată unora. Și de fapt - maniera noastră de a gândi și a acționa, mentalitatea lumii de astăzi, gama diferitelor noastre experiențe sunt adaptate să reducă sensibilitatea față de Dumnezeu, să ne facă "lipsiți de ureche muzicală" față de el. Și totuși în fiecare suflet este prezent, în mod ascuns sau deschis, așteptarea lui Dumnezeu, capacitatea de a-l întâlni. Pentru a obține această vigilență, această trezire la esențial, vrem să ne rugăm, pentru noi înșine și pentru alții, pentru cei care par să fie "lipsiți de această ureche muzicală" și în care, totuși, este vie dorința ca Dumnezeu să se manifeste. Marele teolog Origene a spus: dacă eu aș avea harul de a vedea așa cum a văzut Paul, aș putea acum (în timpul Liturgiei) să contemplu o mare ceată de Îngeri (cf. in Lc 23,9). De fapt - în Liturgia sacră, îngerii lui Dumnezeu și sfinții ne înconjoară. Însuși Domnul este prezent în mijlocul nostru. Doamne, deschide ochii inimilor noastre, pentru ca să devenim vigilenți și vizionari și astfel să putem duce apropierea ta și altora!

Să ne întoarcem la evanghelia de Crăciun. Ea ne relatează că păstorii, după ce au ascultat mesajul îngerului, și-au spus unul altuia: "«Să mergem până la Betleem»... Au plecat îndată" (Lc 2,15 și urm.). "S-au grăbit" spune literalmente textul grec. Ceea ce le-a fost vestit era așa de important că trebuiau să meargă imediat. De fapt, ceea ce le-a fost spus era total dincolo de obișnuit. Schimba lumea. S-a născut Mântuitorul. Așteptatul Fiu al lui David a venit în lume în cetatea sa. Ce putea să fie mai important? Desigur, îi stimula și curiozitatea, dar mai ales agitația datorită marelui lucru care le-a fost comunicat chiar lor, cei mici și oameni aparent irelevanți. S-au grăbit - îndată. În viața noastră obișnuită lucrurile nu sunt așa. Majoritatea oamenilor nu consideră prioritare lucrurile lui Dumnezeu, ele nu ne implică în mod imediat. Și astfel noi, în cea mai mare majoritate, sunt foarte dispuși să le amânăm. Înainte de toate se face ceea ce aici și acum apare urgent. În lista priorităților Dumnezeu se află adesea aproape pe ultimul loc. Asta - se gândește - se va putea face mereu. Evanghelia ne spune: Dumnezeu are prioritatea maximă. Dacă în viața noastră ceva merită grabă imediat, asta este, deci, numai cauza lui Dumnezeu. O maximă din Regula sfântului Benedict spune: "Să nu pui nimic înaintea lucrării lui Dumnezeu (adică înaintea oficiului divin)". Liturgia este pentru călugări prima prioritate. Tot restul vine după aceea. Însă, în nucleul său, această frază este valabilă pentru orice om. Dumnezeu este important, realitatea cea mai importantă în mod absolut în viața noastră. Tocmai această prioritate ne-o învață păstorii. De la ei vrem să învățăm să nu ne lăsăm zdrobiți de toate lucrurile urgente din viața cotidiană. De la ei vrem să învățăm libertatea interioară de a pune pe planul al doilea alte ocupații - oricât de importante ar fi ele - pentru a ne îndrepta către Dumnezeu, pentru a-l lăsa să intre în viața noastră și în timpul nostru. Timpul folosit pentru Dumnezeu, și pornind de la el, pentru aproapele nu este niciodată timp pierdut. Este timpul în care trăim cu adevărat, în care trăim însăși faptul că suntem persoane umane.

Unii comentatori notează că cei dintâi păstorii, suflete simple, au venit la Isus în iesle și au putut să-l întâlnească pe Răscumpărătorul lumii. Înțelepții veniți din Orient, reprezentanții celor care au rang și nume, au venit mult mai târziu. Comentatorii adaugă: acest lucru este complet clar. De fapt, păstorii locuiau în vecinătate. Ei nu trebuiau decât "să străbată" (cf. Lc 2,15) așa cum se străbate un spațiu scurt pentru a merge la vecini. În schimb, înțelepții locuiau departe. Ei trebuiau să parcurgă o cale lungă și dificilă, pentru a ajunge la Betleem. Și aveau nevoie de călăuzire și de indicație. Ei bine, și astăzi există suflete simple și umile care locuiesc foarte aproape de Domnul. Ele sunt, ca să spunem așa, vecinii lui și pot cu ușurință să meargă la el. Însă cea mai mare parte dintre noi oamenii moderni trăiesc departe de Isus Cristos, de acela care s-a făcut om, de Dumnezeul venit în mijlocul nostru. Trăim în filozofii, în afaceri și ocupații care ne umplu total și de care drumul spre iesle este foarte lung. În moduri multiple Dumnezeu trebuie să ne stimuleze în mod repetat și să ne dea o mână de ajutor, pentru ca să putem găsi ieșirea din hățișul gândurilor noastre și activităților noastre și să găsim calea spre el. Însă pentru toți există o cale. Pentru toți Domnul dispune semnale adaptate fiecăruia. El ne cheamă pe noi toți, pentru ca și noi să putem spune: Hai deci, "să străbatem", să mergem la Betleem - spre acel Dumnezeu, care ne-a venit în întâmpinare. Da, Dumnezeu a pornit la drum spre noi. Singuri nu vom putea ajunge până la el. Calea depășește forțele noastre. Dar Dumnezeu a coborât. El ne vine în întâmpinare. El a parcurs partea cea mai lungă a drumului. Acum ne cere: Veniți și vedeți cât de mult vă iubesc. Veniți și vedeți că eu sunt aici. Transeamus usque Bethleem, spune Biblia latină. Să mergem acolo! Să ne depășim pe noi înșine! Să devenim călători spre Dumnezeu în moduri multiple: în a fi interior în drum spre el. Și totuși și în drumuri foarte concrete - în Liturgia Bisericii, în slujirea aproapelui, în care Cristos mă așteaptă.

Să ascultăm încă o dată direct evanghelia. Păstorii își spun unul altuia motivul pentru care pornesc la drum: "Să vedem ce s-a întâmplat". Literalmente textul grec spune: "Să acest cuvânt, care s-a întâmplat acolo". Da, aceasta este noutatea din noaptea asta: Cuvântul poate să fie privit. Pentru că s-a făcut trup. Acel Dumnezeu cărui nu trebuie să i se facă nici o imagine, pentru că orice imagine ar putea doar să-l reducă, ba chiar să-l denatureze, acel Dumnezeu s-a făcut, el însuși, vizibil în acela care este adevărata lui imagine, așa cum spune Paul (cf. 2Cor 4,4; Col 1,15). În figura lui Isus Cristos, în toată viața și activitatea lui, în moartea și învierea lui, putem să privim cuvântul lui Dumnezeu, deci misterul lui însuși Dumnezeu cel viu. Dumnezeu este așa. Îngerul le spusese păstorilor: "Acesta va fi semnul pentru voi: veți găsi un prunc înfășat, culcat într-o iesle" (Lc 2,12; cf. 16). Semnul lui Dumnezeu, semnul care este dat păstorilor și nouă, nu este o minune emoționantă. Semnul lui Dumnezeu este umilința lui. Semnul lui Dumnezeu este că el se face mic; devine prunc; se lasă atins și cere iubirea noastră. Cât de mult am dori noi oamenii un semn diferit, impunător, incontestabil al puterii lui Dumnezeu și al măreției lui. Însă semnul lui ne invită la credință și la iubire și de aceea ne dă speranță. Da, devenim asemenea lui Dumnezeu, dacă ne lăsăm plăsmuiți de acest semn; dacă învățăm, noi înșine, umilința și astfel adevărata măreție; dacă renunțăm la violență și folosim numai armele adevărului și iubirii. Origene, urmând un cuvânt al lui Ioan Botezătorul, a văzut exprimată esența păgânismului în simbolul pietrelor: păgânismul este lipsa de sensibilitate, înseamnă o inimă de piatră, pentru că este incapabilă să iubească și să perceapă iubirea lui Dumnezeu. Origene spune despre păgâni: "Lipsiți de sentiment și de rațiune, se transformă în pietre și în lemn" (in Lc 22, 9). Însă Cristos vrea să ne dea o inimă de carne. Când îl vedem pe el, pe Dumnezeul care a devenit prunc, ni se deschide inima. În Liturgia din Noaptea Sfântă Dumnezeu vine la noi ca om, pentru ca noi să devenim cu adevărat umani. Să-l mai ascultăm pe Origene: "De fapt, la ce ți-ar folosi ca Cristos să fi venit odată în trup, dacă el nu ajunge până în sufletul tău? Să ne rugăm ca să vină zilnic la noi și ca să putem spune: trăiesc, însă nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine (Gal 2,20)" (in Lc 22,3).

Da, pentru aceasta vrem să ne rugăm în această Noapte Sfântă. Doamne Isuse Cristoase, tu care te-ai născut la Betleem, vino la noi! Intră în mine, în sufletul meu. Transformă-mă. Reînnoiește-mă. Fă ca eu și noi toți din piatră și lemn să devenim persoane vii, în care iubirea ta se face prezentă și lumea este transformată. Amin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat