Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu PS Zelimir Puljic, episcop de Dubrovnik (Croația): Vocația mea s-a născut din slujirea la altar

PS Zelimir Puljic este episcop de Dubrovnik (Ragusa), în Croația. S-a născut la 17 martie 1947, a fost hirotonit preot la 24 martie 1974. La 7 decembrie 1989 fost numit episcop, fiind sfințit la 14 ianuarie 1990. A participat, în perioada 10-11 decembrie 2009, la simpozionul internațional cu tema: "Rezistența prin valori spirituale", care s-a desfășurat la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași. A ținut conferința "Stepinac - un erou exemplar printre păstorii eroi". În seara zilei de 10 decembrie 2009, când a fost comemorat PS Anton Durcovici, fost episcop de Iași care a fost lăsat să moară de foame și de frig în închisoarea din Sighetu Marmației cu 58 de ani în urmă, a vorbit, în catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași, despre mărturia pe care au lăsat-o cei care nu au voit să colaboreze cu răul. Duminică, 13 decembrie 2009, episcopul de Dubrovnik a celebrat Liturghia în capela Institutului Teologic, în cadrul căreia a avut un mesaj pentru seminariști. Despre persecuțiile din Croația din timpul comunismului, despre creștinii de astăzi și despre vocația Preasfinției sale la preoție vorbește în interviul care urmează.

• Excelență, ați participat, în zilele de 10 și 11 decembrie 2009, la simpozionul "Rezistența prin valori spirituale. Modele și fapte din istoria recentă a României și a Europei de Est". Care sunt, după părerea Preasfinției voastre, concluziile celor analizate?

Înainte de toate, ar trebui să spun că sunt foarte recunoscător pentru posibilitatea de a lua parte congresul internațional organizat de Episcopia de Iași și de Institutul Teologic. Nu puteam să nu răspund la invitația adresată de episcopul Petru Gherghel, care m-a rugat să spun câteva cuvinte despre rezistența spirituală din Croația și, în chip deosebit, să prezint câțiva eroi, cum spunea Preasfințitul, din istoria noastră. Am vorbit despre cardinalul Stepinac și am avut posibilitatea să ascult celelalte experiențe ale diferitelor naționalități, experiențe din diferite Biserici: România, Ungaria, Republica Moldova, Ucraina, Polonia, Cehia, Bulgaria... M-am îmbogățit mult. Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru această posibilitate. Concluziile, despre care vorbeați, constau în faptul că toți suntem mulțumiți că am făcut un schimb de experiențe, că ne-am ascultat unii pe alții, iar la final mi se pare că toți am descoperit ceea ce este deja cunoscut, că, mai mult sau mai puțin, ne-a oprimat aceeași ideologie, a existat aceeași metodă de persecutare a creștinilor, a episcopilor, a preoților. Metoda de oprimare a Bisericii a fost folosită atât în Rusia, cât și în Croația, atât în Ungaria, cât și în România sau în Bulgaria. Deci aceeași metodă, aceleași scopuri. O concluzie generală ar putea fi aceea că suntem recunoscători celor dinaintea noastră, episcopi, preoți, credincioși, care au știut să reziste și nu s-au lăsat ademeniți și nici înfrânți. Ei ne-au lăsat o mărturie deosebită despre trăirea credinței.

• În cadrul simpozionului ați vorbit despre "Stepinac - un erou exemplar printre păstorii eroi" și despre persecuțiile din țara dv. Care a fost situația catolicilor din Croația în timpul comunismului?

A fost o situație teribilă, o persecuție pe care noi, astăzi, când povestim copiilor, care nu au avut această experiență, aproape că nu pot să creadă. Este de-ajuns să spun că numai în Croația, care este o țară mică, au fost uciși 601 preoți. Așadar nu doar maltratați sau închiși, ci eliminați. Au fost uciși peste 50 de studenți la teologie, peste 40 de seminariști din seminarul mic, în jur de 30 de surori. Chiar și numai dacă luăm în considerație aceste cifre, ne înspăimântăm. De aceea, spun că experiența a fost ieșită din comun.

• Au avut de suferit și laicii?

Au fost închiși mulți laici, mai ales aceia care erau în asociațiile bisericești de dinaintea războiului: aveam o Acțiune Catolică destul de puternică. De asemenea, erau mulți care făceau activități în Biserică. Mulți au fost închiși.

• Se poate vorbi despre persecuții în toată perioada comunistă sau au fost valuri?

Așa cum am auzit de la istoricii din România, din Polonia sau din Ucraina, mai mult sau mai puțin a fost folosită aceeași metodă: înspăimântarea, uciderea, ispitirea sau divizarea. În acest sens, se poate spune că și în Croația au fost mai multe valuri. După război, a fost un val teribil: întemnițarea sau uciderea, eliminarea. Apoi au văzut că nu se schimbă mult, că lumea devine și mai întărită în credință, așa că au început să întemeieze organizații ale lor, să le spună preoților: "Vă promitem... dacă o să fiți membrii unei organizații care va fi - să zicem - filocomunistă"... Atunci s-au calmat un pic, apoi, la noi, cel puțin, din cauza card. Stepinac, care a rezistat și nu a permis organizarea acestor filocomuniști, ei s-au înfuriat. A fost un alt val. Trebuie spus că ideologia în sine a fost seducătoare, iar noi, deși avem deja 20 de ani de democrație, putem da mărturie că, așa cum spunea arhiepiscopul Robu, există urme puternice ale ideologiei care nu au murit. Chiar dacă zidul Berlinului a fost dărâmat, chiar dacă nu mai există ideologia comunistă sau altele, însă urmele au rămas. Suntem invitați acum, ca Biserică, să facem ceva, să dăm mărturie.

• Sunt cunoscuți cei care au fost închiși. Dar sunt cunoscuți și cei care au persecutat? Au un nume? Se știe cum arată chipurile lor? Ce fac ei astăzi?

Aceasta este o problemă reală, într-adevăr, nu doar la noi, ci peste tot... Sunt vii încă aceia care au persecutat, care au slujit ideologia. Sunt vii și aceia care au ucis. De exemplu, în dieceza mea, Dieceza de Dubrovnik, într-o noapte, în anul 1944, încă nu ajunseseră comuniștii la putere la nivel național, dar preluaseră puterea pe plan local, în acea noapte au eliminat peste 50 de intelectuali, printre care șapte preoți și un primar. Până astăzi nu știm cine sunt cei care au i-au eliminat, pentru că i-au eliminat noaptea. Ei spun că se apărau, că trebuia să ia puterea și că nu o puteau face prin tratative, ci doar prin eliminarea celor considerați posibili inamici. Prin harul lui Dumnezeu, s-a întâmplat ceva la Dubrovnik. Guvernul actual a inițiat un proces cel puțin pentru a lua apărarea primarului ucis atunci. Un proces împotriva anonimului, căci nu se știe cine a fost criminalul. Măcar există acest proces. Ceea ce este de așteptat - și cred că nu vom avea posibilitatea de a auzi aceasta - este ca cineva să vină și să spună: "Da, eu sunt vinovatul". Dar încă nu s-a întâmplat așa ceva. E posibil să fie o iluzie a mea, a noastră. În ultimii trei-patru ani, în Croația este cunoscut unul care a făcut parte din structurile înalte ale comunismului. El a publicat până acum, cred, patru cărți, vorbind despre experiența convertirii sale. El spune: "Am luat parte la o ideologie rea. Îmi recunosc vinovăția. Nu am ucis pe nimeni. Nu am făcut rău nimănui. Vina mea este aceea că am fost membru al acestei ideologii, parte a acestui sistem". Este un lucru mare. Dar dintre cei care au făcut rău nu se arată la față nici unul.

• Ce ne puteți spune despre catolicii de astăzi din Croația în general și din Dieceza de Dubrovnik în special?

Croația este o țară mică, dacă o comparăm cu alte națiuni europene. Are 3,5 milioane de locuitori, majoritatea sunt catolici, mai mult de 85%. Există 17 dieceze. Recent au fost fondate două noi, care au fost dezlipite din Arhidieceza de Zagreb, fiind foarte mare. Dieceza mea, care este o dieceză mică, are 90.000 de locuitori, din care circa 80.000 sunt catolici. Sunt 62 parohii cu 46 preoți. Situația în Croația poate fi privită la diferite niveluri. Primul nivel este cel spiritual. Până acum suntem mulțumiți cu lumea care este încă credincioasă. Mai ales sanctuarele sunt adevărate focare unde oamenii se adună, îndeosebi la marile sărbători mariane. Biserica se bucură de respect, la fel și preoții. Cum va fi situația în 10-15 ani, nu știm. Simțim influența secularizării, a consumismului, a ceea ce nu este favorabil credinței și Bisericii.

- Acum aproape douăzeci de ani Croația a trecut printr-un război... Dubrovnikul a fost bombardat...

Tocmai în acest sens voiam să spun despre celălalt nivel de la care poate fi privită țara: cel economic. Am avut un război groaznic, care ne-a distrus. Un război, care a fost privit și tolerat chiar de marile puteri europene. Un război care nu avea nici o rațiune, în afara motivației ocupării. Vorbesc de războiul din anul 1990. Iugoslavia avea atunci șase republici, care, potrivit Constituției, erau state de sine stătătoare, fiecare avea o capitală, o constituție proprie, fiecare avea chiar și dreptul de a se separa. Dar Serbia, cea mai mare republică, se opunea, asta este clar. Însă mai degrabă forțele din afara Iugoslaviei erau cele care nu voiau separarea. Noi suntem convinși astăzi de lucrul acesta, pentru că ceea ce s-a întâmplat acolo nu putea avea loc fără permisiunea celor mari. Mulțumită lui Dumnezeu, am rezistat în fața ocupației. Este adevărat că multe orașe și multe sate au fost complet distruse. Dieceza mea a fost distrusă, jumătate a fost ocupată. Orașul Dubrovnik - l-am putea numi o perlă - a fost cel mai bombardat dintre toate. Cine știe oare de ce? Nimeni nu poate înțelege aceasta, pentru că, atunci când este război, nu se mai înțelege nimic. Până la urmă să spunem că înțelegem atitudinea celor care voiau să o ocupe, care, întâlnind rezistență, au încercat cu armele. Dar ceea ce nu înțelegem este atitudinea Europei care privea și permitea toate acestea sub ochii ei. Sunt sigur că dacă erau mai mulți care să se ridice și să spună, așa cum a făcut-o Ioan Paul al II-lea: "Vă rog opriți mâna care ucide", războiul ar fi încetat. Papa scria, vorbea, striga, pentru că vedea că se întâmplă ceva care nu este european, nu aparține civilizației noastre. Poate istoricii au ceva de spus, însă eu, ca episcop, am spus deja fățiș la Sinodul despre Europa: "Nu înțeleg. Nu înțeleg cum se poate întâmpla așa ceva în Europa, care la Helsinki și prin Charta de la Paris a semnat documentele în care se spune că frontierele nu se pot schimba, dar a permis ca forțele militare sârbe să înceapă să modifice frontierele. La final au rămas toate la fel, deci a fost ceva inutil, însă nimeni dintre cei care puteau să oprească toate acestea nu au acționat".

• Care este situația vocațiilor în Dieceza de Dubrovnik?

Nu mă pot lăuda cu multe vocații. Este o dieceză mai degrabă turistică și nu sunt multe vocații. Este o situație care mă preocupă. Deocamdată suntem mulțumiți, avem toate parohiile ocupate, dar mi-e teamă că, odată cu trecerea timpului, secularizarea va cauza anumite consecințe. Slavă Domnului, am văzut că Seminarul vostru este plin, dieceza voastră are mulți tineri, este un har al lui Dumnezeu și doresc diecezei voastre, episcopului vostru, preoților și credincioșilor un viitor prosper.

• În Anul Sfintei Preoții, preoții sunt invitați tot mai mult să-și amintească de începutul vocației lor. Puteți spune câteva cuvinte despre experiența începutului vocației Preasfinției voastre la Preoție?

Aș putea spune că vocația mea s-a născut din slujirea la altar. Când mă gândesc la acei ani, mă gândesc la bravii preoți parohi care au știut să transmită o anumită iubire, o anumită direcție. Mă făceau să simt că era important să fiu lângă altar, lângă preot. Îmi plăcea foarte mult. Parohul ne aduna pe noi, ministranții, și acolo s-a născut dorința mea de a fi la fel ca el, preot. Cred că aici a fost izvorul vocației mele. Apoi în familie, eu, slavă Domnului, am avut tatăl și mama care erau credincioși. Duminica nu lipseau de la Liturghie. În plus, cred că vocația mea s-a născut și din faptul că tatăl meu, care nu știa bine să scrie și să citească, deoarece făcuse doar trei clase, îmi cerea seara să-i citesc din Biblie și din reviste creștine. În fiecare seară făceam lectură spirituală. Nu trecea nici o seară fără să citesc cam 20 de minute sau o jumătate de oră. Cei din familie mă ascultau. Era o liturgie a casei. Când meditez la acele timpuri, spun mulțumesc pentru liturgia pe care am avut-o în familie, pentru rugăciunea și citirea textelor sacre, și mulțumesc pentru slujirea la altar. Mi s-a părut normal să merg la seminar. Nu am avut îndoieli cu privire la vocația mea. În acest sens, mulțumesc preoților parohi cărora le datorez atât de mult. Ei au avut timp pentru mine. Niciodată nu am simțit că deranjez parohul, din contra, aveam întotdeauna impresia că îi făcea plăcere că veneam la el. Când ai această senzație, te duci acolo unde te simți bine. Pentru Anul Sfintei Preoții cred că noi, preoții, trebuie să-i mulțumim Sfântului Părinte că a avut ideea acestui an în care să reflectăm la chemarea noastră.

• Vă mulțumesc, Excelență, pentru cele relatate despre perioada comunistă și pentru mărturia chemării la Preoție, importantă mai ales pentru aceia care încearcă să descifreze propria vocație.

A consemnat pr. Cornel Cadar

* * *

Croația este o țară în Europa Centrală între Slovenia, Ungaria, Bosnia și Herțegovina, Serbia și Muntenegru. Are ieșire la Marea Adriatică. Are capitala la Zagreb.

După Primul Război Mondial, Croația s-a alăturat Statului slovenilor, croaților și sârbilor (aproximativ Slovenia, Croația și Bosnia), care împreună cu Serbia, a format ulterior Regatul sârbilor, croaților și slovenilor, devenit Regatul Iugoslaviei în anul 1929. Iugoslavia a fost invadată în perioada Celui de-al II-lea Război Mondial, Croația fiind transformată într-un stat fascist marionetă, numit Statul Independent al Croației. Ulterior înfrângerii puterilor axei, Iugoslavia a devenit republică federală socialistă.

Alături de Slovenia, Croația și-a declarat independența la 25 iunie 1991, ca urmare războiului croat pentru independență. Prima țară care a recunoscut noul stat a fost Germania, în decembrie 1991.
Croația este actualmente înscrisă în procesul de aderare la Uniunea Europeană. Negocierile au început în luna decembrie a anului 2005.

Croația este împărțită administrativ în 20 de județe plus un oraș-district, Zagreb.
La recensământul din anul 2001 Croația avea 4.437.460 de locuitori, dintre care 4.399.364 (99,14 %) aveau cetățenia croată, 44.340 (1,00 %) aveau încă o cetățenie, 17.902 (0,40 %) dețineau o cetățenie străină, iar 9.811 (0,22 %) nu aveau nici o cetățenie. La 10.383 de locuitori (0,23 %) cetățenia era necunoscută.
 


lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat