Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu Mons. Iosif Svidnitskyi: Sfințirea mea întru preoție a fost în secret, cu biserica închisă

Mons. Iosif Svidnitskyi are 73 de ani. Este preot romano-catolic și lucrează actualmente în Parohia Murafa din Ucraina. L-am cunoscut cu ocazia simpozionului internațional "Rezistența prin valori spirituale", care s-a desfășurat la Institutul Teologic din Iași, în perioada 10-11 decembrie 2009, când a fost comemorată moartea PS Anton Durcovici. A ținut conferința "Catolicii ucraineni și persecuțiile bolșevice". Cartea sa, scrisă în limba rusă, cu titlul "Pe cărări periculoase", scoate în evidență cum se lucra pentru răspândirea credinței în acele vremuri. Mărturia dată de Sfinția sa este cutremurătoare. A lucrat în ascuns pentru a predica evanghelia și a făcut cinci ani de închisoare în timpul regimului comunist. O parte dintre cele trăite sunt redate în interviul care urmează. Traducerea din limba germană a fost asigurată de pr. Alois Fechet, iar pr. Cristian Diac a revizuit textul.

• Monseniore, prezentați-vă, vă rog, pentru cititorii noștri.

Mă numesc Iosif Svidnitskyi. M-am născut la 25 decembrie 1936 în apropiere de Winniz, lângă gara Smerinka, la jumătatea distanței dintre Kiev și Odessa. Sunt al șaptelea copil al familiei. Părinții au fost alungați din casa proprie pentru că nu au vrut să intre în colhoz. Tata și mama au lucrat în pădure. În timpul marii foamete din Ucraina, din anii 1923-1933, mi-au murit cinci frați.

• Despre parohia Sfinției voastre ce ne puteți spune?

Murafa este parohia în care lucrez din anul 1999. Are 4.000 de credincioși (20% polonezi, 80% ucraineni). În anul 1932 preoții au fost trimiși în lagăr la Solowski - Marea Albă. Biserica a fost închisă și transformată în hambar de cereale. În august 1941, printr-o permisiune a unui comandant militar din România, biserica a fost din nou deschisă. În timpul războiului, parohia a fost îngrijită de preoți polonezi și români. În perioada 1944-1953 nu a mai avut preoți, iar credincioșii se adunau singuri pentru a se ruga Rozariul și a cânta Liturghia. Un preot (născut lângă Lwow) a venit din lagărul Magadan în anul 1953, iar regimul i-a permis să celebreze. A fost îndepărtat în anul 1957 din cauza zelului pe care îl arăta. După un an a primit permisiunea de a lucra în altă parte, la circa 70 km de Murafa. În anul 1960 i-a fost permis unui alt preot eliberat din închisoare să lucreze. E vorba de preotul Anton Chomiki care a rămas până la moartea sa, în anul 1993. Parohia a avut și vocații. Din anul 1966 până în anul 2009 din Murafa au ieșit 22 de preoți.

• Dar Sfinția voastră cum ați ajuns preot?

În anul 1960, după ce am terminat serviciul militar, am intrat în Seminarul din Riga, iar regimul de atunci, imediat după o săptămână, mi-a interzis să continui studiile. Eram primul candidat din Ucraina. Între anii 1961 și 1964 am stat în seminar doar 5-7 zile, iar în anul 1966, trei luni. KGB-ul mi-a pretins colaborarea ca să-mi dea voie să devin preot. Am continuat seminarul în secret. Am făcut examene cu profesorii pe ascuns. Așa am reușit să-mi termin studiile în anul 1967. Am fost sfințit preot la 11 septembrie 1971 de către episcopul Sladkiawicus, numit mai târziu, în anul 1987, cardinal de Kaunas, în Lituania. Sfințirea mea întru preoție a fost în secret, cu biserica închisă, prezent fiind numai un preot. Între anii 1967 și 1972 am studiat la Universitatea din Leningrad. În anul 1973, KGB-ul a aflat că sunt preot și m-a exclus din Universitate. Mai era nevoie de un an ca să devin inginer constructor. Între anii 1967 și 1974 am lucrat pe un șantier de construcții ca macaragiu.

• Și totuși ca preot n-ați putut să vă desfășurați misiunea?

Ca preot, am lucrat în ascuns în Bielorusia, Ucraina, Kazahstan și Moscova. În martie 1976 am plecat în Kazahstan, Uzbekistan și Tadjikistan, și, în secret, am îngrijit ucraineni, polonezi, nemți, ruși, lituanieni etc. În anul 1976 regimul mi-a permis să lucrez ca preot în Dușambe (Tadjikistan) printre nemții deportați din Ucraina ori Crimeea. Până în anul 1973 nu era nici o biserică oficială decât în Moscova și Leningrad. În Tadjikistan am construit în trei ani trei capele pentru 500 de credincioși. Am înființat șapte comunități. Am adus din Lituania trei preoți în anul 1982; ei lucraseră în catacombe, iar regimul le-a permis să lucreze cu mine. A trebuit apoi din nou să lucrez în secret, deoarece regimul a descoperit că fac cateheză cu copiii și tinerii. Am început să colind din loc în loc prin Urali, Powdsche, Caucaz, Siberia, căutând credincioși. Din ianuarie până în septembrie 1982 am călătorit 78.000 km și am fondat șapte comunități.

• Ați făcut aproape cinci ani de închisoare... Pentru ce v-au închis? Povestiți-ne ceva și despre regimul din închisoare...

La începutul lui octombrie 1982 am mers la Novosibirsk și am fondat o parohie romano-catolică. Am cumpărat o casă, am făcut o capelă și după un an și jumătate am construit o biserică pentru 200 de persoane. Din această cauză am fost arestat în anul 1982, înainte de Crăciun. Am fost condamnat la opt ani și jumătate de închisoare, fiind acuzat că lupt împotriva partidului. În locuința mea au găsit cartea Maica Domnului din Fatima, cu rugăciunea: Convertirea Rusiei. Asta a fost crima mea. Am lucrat în lagăr într-o fabrică de cherestea, în Taiga, la 300 km de Novosibirsk. În Gulag, am cărat lemne și scânduri la temperatură de până la -44 grade, pe jumătate înfometat, din cauză că mâncarea era puțină și inconsistentă. M-am rugat mult. Țin minte și acum. Era un ger groaznic: -40 grade. Ne acopeream fața și se formau la gură și la nas sloiuri de gheață. Ei nu ne iertau, ne mânau la muncă: tăiam copaci în pădure. Și asta zi de zi. Au venit timpuri noi cu Perestroika, în anul 1984. Autoritățile mi-au scurtat pedeapsa și am fost eliberat la 25 martie 1987.

• I-ați iertat pe cei care v-au făcut rău? Cunoașteți cazuri în care persecutorii l-au regăsit pe Dumnezeu?

La proces, au dat mărturie împotriva mea cinci tineri din parohia în care activam, însă i-am iertat așa cum au făcut și ceilalți credincioși cu persecutorii lor. După eliberare, am trimis persecutorilor mai multe scrisori în care i-am îndemnat la convertire. Sunt puțini cei care s-au întors. De exemplu, în Dușambe, un KGB-ist a venit și a cerut iertare. Al doilea exemplu se referă la unul dintre cei care dăduse mărturie falsă la proces: după ce a citit scrisorile în care îl îndemnam la întoarcere, a luat decizia să se convertească.

• După eliberare, în anul 1987, v-au dat voie să lucrați ca preot?

După Gulag am lucrat tot în ascuns; m-am îngrijit de grupuri de credincioși și am înființat alte comunități. Regimul nu voia să mă înregistreze oficial ca preot. Le-am spus că am de gând să îl informez pe Gorbaciov despre situația mea: ori mă lasă să fiu preot, ori mă întorc de bună voie în închisoare. M-au înregistrat în Fergana, Tașkent. Din împrejurimi veneau semnale că sunt mulți credincioși fără preot. Între anii 1988 și 1992 am desfășurat activitate pastorală în Uzbekistan, Ural, Omsk, fără să anunț autoritățile. Timp de trei ani am lucrat în felul următor: sâmbăta la ora 18.00 celebram la Fergana, la ora 22.00 luam trenul spre Tașkent (circa 400 km) unde celebram duminică în alte două localități; la ora 13.30 luam avionul și făceam 2.000 km până la Omsk unde aveam Liturghia la ora 15.00; de la ora 17.00 la ora 23.00 cutreieram satele. În fiecare lună, timp de trei ani, am făcut de la 7.000 la 9.000 de km pentru a vizita 7-9 comunități, îngrijindu-i pe credincioși prin sfânta Liturghie și sacramente. În anul 1992 m-am întors în Siberia, în St. Omsk. În anul 1999 am venit în Ucraina, la Murafa. În zece ani am construit aici o biserică și o capelă, un centru de recuperare și am înființat o fanfară. În total, am înființat 26 de comunități, am construit șase biserici și câteva capele.

• Ați prezentați la simpozionul din Iași conferința "Catolicii ucraineni și persecuțiile bolșevice". Cum s-a desfășurat viața religioasă a catolicilor din Ucraina în perioada comunistă? Au avut preoți?

Din câteva date statistice vă puteți da seama cum au stat lucrurile. Din anul 1935 până în anul 1941 în Ucraina existau doar trei preoți. În perioada 1953-1960: zece preoți, iar în perioada 1966-1976: 20 de preoți. Multe parohii au rămas fără preoți. Credincioșii, fără preoți, se adunau în cimitir, mai ales cu ocazia înmormântărilor, și se rugau Rozariul. În anul 1937, activiștii au împușcat 5.000 de credincioși. Între anii 1935 și 1937 au fost duși în Gulag mulți oameni, în mod sigur, între aceștia 2.000 de bărbați; nici unul nu s-a mai întors. Au existat cazuri în care credincioșii au bătut la uși, sperând în îmbunătățirea lucrurilor. În anul 1945, 20-30 de persoane au mers la Kiev și la Moscova, au scris tuturor instanțelor pentru a avea permisiunea de a face o capelă. Toate în zadar.

• Ce a însemnat libertatea pentru catolicii din Ucraina?

Cu libertatea căpătată avem o lume nouă. În Ucraina sunt acum 300 de preoți, șase dieceze cu 13 episcopi și trei seminarii. În Rusia între anii 1991 și 1992 existau doi episcopi, în Moscova și Novosibirsk. Din anul 2002 există un episcop pentru Irkutsk, Novosibirsk și Saratov și Moscova, un seminar la Leningrad cu 40 de seminariști. În Rusia sunt actualmente 270 de parohii cu 250 de preoți. Pentru a realiza schimbarea, vă dau exemplu tot Parohia Murafa. Acum se face cateheză cu 860 de copii între 7 și 17 ani. În anii terorii nu era permis ca mai mult de cinci oameni să se adune și să se roage acasă. Acum sunt multe grupuri de rugăciune care se adună și acasă.

A consemnat pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat