Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Onești: O nouă etapă a proiectului Comenius
la Liceul "Fericitul Ieremia"

La Liceul Teologic "Fericitul Ieremia" din Onești s-a analizat, vineri, 11 decembrie 2009, prima întâlnire de lucru desfășurată în perioada 23-30 noiembrie 2009, în Lekawica, Polonia, în cadrul parteneriatului multilateral Comenius "The far - away so close", sponsorizat de Comunitatea Europeană.

În cadrul proiectului Comenius "The far away so close" s-a desfășurat prima vizită în țara parteneră Polonia. La această întâlnire a participat și echipa Școlii "Sandro Pertini" din Italia. Liceul Teologic "Fericitul Ieremia" a fost reprezentat de trei profesori: prof. Mirela Cataramă - coordonatoarea proiectului, prof. dr. Violeta Apostu - directorul instituției, prof. Olivia Găbureanu - membru în echipa proiectului și cinci elevi: Cristina Farcaș din clasa a XI-a B, Roxana Tancău din clasa a XI-a B, Mădălina Bianca Andorca din clasa a X-a B, Valentin Coșa din clasa a X-a B și Bogdan Farcaș din clasa a X-a B.

În cadrul acestei reuniuni s-a oferit elevilor șansa de a-și îmbunătăți atât competențele lingvistice, cât și aptitudinile sociale, prin interacțiunea cu familia gazdă și cu elevii din școlile partenere.

Parteneriatul Comenius deschide orizonturi către Europa, atât pentru profesori, cât și pentru elevi, dă posibilitatea de a cunoaște mai multe despre fiecare țară parteneră. Elevii au avut ocazia să-și împărtășească experiențele și preocupările, să învețe despre viața, cultura și limba vorbită în țara școlii partenere. Pe parcursul primei întâlniri ni s-a oferit ocazia să înțelegem că oamenii au puncte și interese comune, indiferent de locul în care trăiesc și că prietenia, înțelegerea, toleranța și respectul reciproc sunt cele mai importante valori ale omenirii.

În cadrul reuniunii de proiect, am avut plăcerea de a vizita școala țării partenere Polonia, am cunoscut atât elevii, cât și profesorii implicați în proiect. Primirea a fost extrem de plăcută și prietenoasă, am avut ocazia să analizăm diferențele și asemănările existente între școlile noastre. Fiecare țară parteneră și-a prezentat propria instituție de învățământ printr-un material power point sau video.

Această întâlnire a oferit prilejul profesorilor să-și prezinte propriul sistem educațional, să-l compare cu celelalte sisteme, să-și împărtășească experiența profesională și modalitățile de predare folosite.

Tot în cadrul acestei reuniuni s-au stabilit temele ce vor fi abordate în cadrul proiectului și al întâlnirilor viitoare, din Italia (martie 2010) și România (mai 2010), după cum urmează:

  • prezentarea proiectului

  • scopul proiectului

  • lista școlilor participante (prezentare)

  • caracteristicile migrației în Onești

  • efectele migrației la nivel social (avantaje și dezavantaje)

  • soluții

  • comparație între prima și a doua generație de migrați (așteptări, visuri și perspective)

  • migrația după căderea zidului Berlin și Uniunea Europeană

  • fenomen istoric - migrația

  • două perspective diferite - țările din Est și Vest

  • păstrarea sau pierderea identității

    1. a) Își păstrează sau nu limba?

    2. b) Își păstrează sau nu obiceiurile și tradițiile?

  • sărbători tradiționale

  • sărbători împrumutate

  • integrarea studenților emigranți; oportunități, proiecte etc.

Consider că cea mai potrivită concluzie a acestei prime vizite de lucru o reprezintă impresiile elevilor care au format echipa de proiect:

  • "Polonia este țara care mi-a întrecut așteptările. Când am plecat de acasă, mă gândeam că va fi o săptămână foarte plictisitoare, dar m-am înșelat. Am avut un program încărcat: am vizitat locurile cele mai frumoase ale Poloniei și cel mai important lucru a fost că ne-am pus în aplicare toate cunoștințele pe care le-am acumulat pe parcursul anilor în ceea ce privește limba engleză, și credeți-mă, nu-i ușor!

    Am învățat foarte multe din această experiență: să accept oamenii așa cum sunt și să nu judec la prima impresie ... Să am răbdare și să iau totul de la zero, atunci când aproape am ajuns la final. Am învățat că pentru a ajunge în vârf trebuie să treci prin toate și să pornești de jos, că nu pot să fac singură ceea ce îmi doresc și să obțin ceea ce vreau, am nevoie de ajutor și am învățat că lucrul în echipă este necesar.

    Chiar dacă ajungi într-o casă străină ... și nu cunoști pe nimeni ... cel mai mult contează modul în care te faci plăcut și cum dovedești că ai o educație bună. Îmi pare rău că a trebuit să plec chiar atunci când m-am atașat cel mai mult de familie .... a fost o experiență plăcută ... am avut ce să învăț de la familia la care am stat și m-am regăsit în tradițiile lor. Când vezi cum este viața între străini ... abia atunci începi să realizezi ce greu este departe de casă și cât de mult contează să ști o limbă străină și să o poți vorbi.

    Nu-mi pare rău că am ales Polonia ... cu toate că la început aveam unele dubii, acum totul este ok, și sincer, vreau înapoi ...". (Andorca Bianca)

     

  • "Clipele trăite în Polonia au fost momente de neuitat deoarece am avut parte de o experiență pe care sigur nu o voi uita niciodată și totodată experiențe care sigur le voi folosi în viața cotidiană.

    Un prim lucru plăcut a fost întâlnirea cu participanții acestui proiect, deoarece am avut ocazia să cunosc lucruri noi despre fiecare țară în parte. Alt lucru care mi-a plăcut a fost relația cu polonezii, pentru că au fost foarte deschiși și primitori, atât în familie cât și la școală, bineînțeles, locurile pe care le-am vizitat au fost și ele foarte interesante, astfel am avut ocazia de a-mi îmbogății cultura generală.

    Acest proiect a însemnat foarte mult pentru mine deoarece am intrat în contact cu două culturi diferite, care m-au făcut să-mi dau seama de importanța educației și cunoașterea unei limbi străine universale, dar m-a ajutat și în comunicarea cu alte persoane, am devenit mai sociabilă și m-a ajutat să privesc toate etniile, nu cu un ochi critic, ci cu respect și apreciere pentru ceea ce sunt". (Tancău Roxana)

     

  • "Această călătorie a fost o experiență foarte frumoasă. Am putut intra în contact cu alte persoane și am avut ocazia să vizităm obiective turistice din Polonia. La început am avut unele probleme de lingvistică cu italienii, dar cu trecerea timpului am reușit să ne înțelegem. Acolo am vizitat școala și am asistat la câteva ore de curs. Am observat că sistemul de învățare în Polonia este puțin diferit față de al nostru. Elevii nu au clasa lor. Aceștia își schimbă clasele în funcție de ora pe care o au, profesorii așteptându-i în clase.

    Familia care m-a cazat a fost foarte primitoare și m-a tratat ca pe un membru al familiei lor. Am avut ocazia să gust mâncare poloneză care, la început nu mi-a plăcut foarte mult însă, cu trecerea timpului am reușit să mă acomodez cu astfel de mâncare.

    Acest proiect m-a ajutat să fiu mai tolerantă față de străini, m-a ajutat să pun în practică ce am învățat la școală și am avut ocazia să comunic mai mult în engleză". (Farcaș Cristina-Mihaela)

     

  • "Plecarea în Polonia a fost o experiență pe care o doresc oricui pentru că aș vrea ca și ceilalți să vadă și să cunoască obiceiuri noi, oameni noi și locuri noi.

    Înainte de a pleca în Polonia îmi era frică de avion, dar acum am scăpat de frica de a călători cu avionul. Pentru că îmi place istoria, am vrut în mod special să văd Auschwitz-ul, dar și Castelul Wawel, unde erau încoronate monarhiile poloneze, locuri din care putem trage multe învățături: istoria nu trebuie repetată! Pe lângă acestea am vizitat cele mai frumoase și importante obiective turistice și istorice din Polonia.

    Această plecare într-o țară străină a însemnat un start de la zero, legarea unor prietenii, cunoașterea prietenilor lui Konrad, elevul la care am stat, acceptarea oamenilor așa cum sunt ei, integrarea într-o familie pe care nu o cunoscusem până atunci, cunoașterea obiceiurilor și tradițiilor unei familii străine și punerea în aplicare și îmbogățirea cunoștințelor lingvistice.

    Konrad știa că îmi plac jocurile pe calculator așa că a organizat o mică petrecere în care și-a invitat prietenii pentru a ne juca în rețea. Deși în primele zile mă simțeam străin, în scurt timp am devenit unul de-al lor. Am participat alături de elevii din Polonia la activități educaționale, sportive și extrașcolare.

    A fost o despărțirea grea de noii prieteni, deoarece într-un timp scurt m-am atașat foarte mult de ei. Oricând m-aș întoarce în aceasta țară, Polonia". (Coța Valentin)

Prof. dr. Violeta Apostu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat