Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prima predică de Advent: "Slujitori și prieteni ai lui Isus Cristos"

Publicăm în continuare textul primei meditații de Advent pe care predicatorul casei pontificale, părintele Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut-o vineri, 4 decembrie 2009, în prezența lui Benedict al XVI-lea în capela Redemptoris Mater, din palatul apostolic.

Tema meditațiilor din acest an este: "Slujitori ai lui Cristos și împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu" (1Cor 4,1). Următoarele predici se vor ține la 11 și 18 decembrie.

* * *

1. La izvorul oricărei preoții

În alegerea temei acestor predici la casa pontificală caut mereu să mă las condus de harul special pe care-l trăiește Biserica. Anul trecut era harul anului paulin, anul acesta este harul Anului Sfintei Preoții, de a cărui proclamare, Sfinte Părinte, vă suntem profund recunoscători.

Conciliul Vatican II a dedicat temei preoției un întreg document, Presbyterorum ordinis; Ioan Paul al II-lea, în anul 1992, a adresat întregii Biserici exortația post-sinodală Pastores dabo vobis, despre formarea preoților în circumstanțele actuale; actualul Sfânt Părinte, stabilind prezentul An al Sfintei Preoții, a trasat un profil scurt dar intens al preotului în lumina vieții sfântului paroh de Ars. Nu se numără intervențiile fiecărui episcop despre această temă, ca să nu vorbim despre cărțile scrise despre figura și misiunea preotului în secolul terminat de puțină vreme, dintre care unele sunt opere literare de primă măreție.

Ce se poate adăuga la toate acestea în timpul scurt al unei meditații? Mă încurajează vorba cu care, îmi amintesc, un predicator începea cursul său de exerciții: "Non nova ut sciatis, sed vetera ut faciatis": important nu e a cunoaște lucruri noi, ci a pune în practică cele cunoscute. Așadar, renunț la orice tentativă de sinteză doctrinară, de prezentări globale sau de profiluri ideale despre preot (n-aș avea nici timpul, nici capacitatea) și încerc, dacă este posibil, să fac să vibreze inima noastră sacerdotală, în contact cu câteva cuvinte ale lui Dumnezeu.

Cuvântul Scripturii care ne va folosi ca fir conducător este 1Cor 4,1, pe care mulți dintre noi și-l amintesc în traducerea latină a Vulgatei: "Sic nos existimet homo ut ministros Christi et dispensatores mysteriorum Dei": Orice om să ne considere în felul acesta: ca pe niște slujitori ai lui Cristos, administratori ai tainelor lui Dumnezeu. La el putem să alăturăm, în anumite aspecte, definiția din Scrisoarea către Evrei: "Orice mare preot este luat dintre oameni, pus pentru oameni în relațiile cu Dumnezeu" (Ev 5,1).

Aceste fraze au avantajul de a ne duce din nou la rădăcina comună a oricărei preoții, adică la acel stadiu al revelației atunci când slujirea apostolică încă nu s-a diversificat, dând loc la cele trei grade canonice de episcopi, preoți și diaconi, care, cel puțin cât privește funcțiunile respective, vor deveni clare numai cu sfântul Ignațiu de Antiohia, la începutul secolului al II-lea. Această rădăcină comună este scoasă în evidență de Catehismul Bisericii Catolice care definește Preoția sacră "sacramentul grație căruia misiunea încredințată de Cristos apostolilor săi continuă să fie exercitată în Biserică, până la sfârșitul timpurilor: așadar este sacramentul slujirii apostolice" (nr. 1536).

La acest stadiu inițial vom încerca să ne referim cât mai mult posibil în meditațiile noastre, cu scopul de a înțelege esența slujirii sacerdotale. În acest Advent, vom lua în considerație numai prima parte a frazei apostolului: "Slujitori ai lui Cristos". Dacă vrea Dumnezeu, vom continua în Postul Mare reflecția noastră, meditând asupra a ce înseamnă pentru un preot să fie "administrator al tainelor lui Dumnezeu" și care sunt tainele pe care trebuie să le administreze.

"Slujitori ai lui Cristos!" (cu semn de exclamație pentru a indica măreția, demnitatea și frumusețea acestui titlu): iată cuvântul care ar trebui să atingă inima noastră în această meditație și s-o facă să vibreze de orgoliu sfânt. Aici nu vorbim despre slujiri practice sau ministeriale, cum ar fi administrarea cuvântului și a sacramentelor (despre asta, spuneam, vom vorbi în Postul Mare); cu alte cuvinte, nu vorbim despre slujirea ca act, ci despre slujirea ca stare, ca vocație fundamentală și ca identitate a preotului și vorbim despre ea în același sens și cu același spirit al lui Paul care la începutul scrisorilor sale se prezintă mereu așa: "Paul, slujitor al lui Isus Cristos, chemat să fie apostol".

Pe pașaportul invizibil al preotului, cel cu care se prezintă în fiecare zi în fața lui Dumnezeu și a poporului său, la cuvântul "profesie" ar trebui să se poată citi: "Slujitor al lui Isus Cristos". Toți creștinii sunt desigur slujitori ai lui Cristos, însă preotul este slujitor al lui Cristos cu un titlu și într-un sens cu totul deosebit, așa cum toți botezații sunt preoți, dar slujitorul hirotonit este preot cu un titlu și într-un sens diferit și superior.

2. Continuatori ai operei lui Cristos

Slujirea esențială pe care preotul este chemat să o aducă lui Cristos este să continue opera sa în lume: "După cum Tatăl m-a trimis pe mine, vă trimit și eu pe voi" (In 20,21). Sfântul papă Clement, în vestita sa Scrisoare către Corinteni, comentează: "Cristos este trimis de Dumnezeu și apostolii de către Cristos... Ei, predicând pretutindeni la țară și la oraș, i-au numit pe primii lor succesori, fiind puși la încercare de către Duhul, pentru a fi episcopi și diaconi". Cristos este trimis de Tatăl, apostolii de către Cristos, episcopii de către apostoli: este prima enunțare clară a principiului succesiunii apostolice.

Însă acel cuvânt al lui Isus nu are numai o semnificație juridică și formală. Cu alte cuvinte, nu întemeiază numai dreptul slujitorilor hirotoniți de a vorbi ca "trimiși" de către Cristos; indică și motivul și conținutul acestui mandat care este același pentru care Tatăl l-a trimis pe Fiul în lume. Și pentru ce l-a trimis Dumnezeu pe Fiul său în lume? Și aici renunțăm la răspunsuri globale, exhaustive, pentru care ar trebui citită toată evanghelia; numai câteva declarații programatice ale lui Isus.

În fața lui Pilat el afirmă în mod solemn: "Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr" (In 18,37). A continua opera lui Cristos comportă deci pentru preot să dea mărturie despre adevăr, să facă să strălucească lumina adevărului. Numai trebuie ținut cont de dubla semnificație a cuvântului adevăr, aletheia, în Ioan. El oscilează între realitatea divină și cunoașterea realității divine, între o semnificație ontologică sau obiectivă și una gnoseologică sau subiectivă. Adevărul este "realitatea veșnică deoarece este revelată oamenilor, care se referă atât al realitatea însăși cât și la revelația ei"1.

Interpretarea tradițională a înțeles "adevărul" mai ales în sensul de revelație și cunoaștere a adevărului; cu alte cuvinte, ca adevăr dogmatic. Aceasta este o misiune desigur esențială. Biserica, în ansamblul ei, o îndeplinește prin intermediul magisteriului, al conciliilor, al teologilor, și al fiecărui preot care predică poporului "doctrina sănătoasă".

Însă nu trebuie uitată cealaltă semnificație ioanee a adevărului: aceea de realitate cunoscută, mai mult decât cunoaștere a realității. În această lumină, misiunea Bisericii și a fiecărui preot nu se limitează la proclamarea adevărurilor credinței, ci trebuie să ajute să fie experimentate, să intre într-un contact intim și personal cu realitatea lui Dumnezeu, prin intermediul Duhului Sfânt.

"Credința, a scris sfântul Toma de Aquino, nu se termină la enunțare, ci la lucru" (Fides non terminatur ad enuntiabile sed ad rem). La fel, învățătorii credinței nu se pot mulțumi să învețe așa-numitele adevăruri de credință, trebuie să ajute persoanele să scoată "lucrul", să nu aibă numai o idee despre Dumnezeu, ci să aibă experiență cu el, conform sensului biblic de a cunoaște, diferit, așa cum se știe, de cel grec și filozofic.

Altă declarație programatică de intenții este aceea pe care Isus o rostește în fața lui Nicodim: "Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,17). Această frază trebuie citită în lumina frazei care o precede imediat: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică". Isus a venit să reveleze oamenilor voința mântuitoare și iubirea milostivă a Tatălui. Toată predica lui este rezumată în cuvântul pe care-l adresează discipolilor la ultima cină: "Tatăl vă iubește!" (In 16,27).

A fi continuator al operei lui Cristos în lume înseamnă a-ți însuși tocmai această atitudine de fond față de oameni, chiar și față de cei mai îndepărtați. A nu judeca, ci a mântui. Nu ar trebui să treacă neobservată trăsătura umană asupra căreia Scrisoarea către Evrei insistă mai mult în schițarea figurii lui Cristos marele preot și a oricărui preot: simpatia, simțul de solidaritate, compasiunea față de popor.

Despre Cristos se spune: "Nu avem un mare preot care să nu poată suferi împreună cu noi în slăbiciunile noastre, ci unul care a fost încercat în toate asemenea nouă, în afară de păcat". Despre preotul uman se afirmă că "este luat dintre oameni, pus pentru oameni în relațiile cu Dumnezeu, ca să ofere daruri și sacrificii pentru păcate. El poate avea compătimire pentru cei care sunt în ignoranță și în greșeală, întrucât și el este cuprins de slăbiciune și, din cauza ei, trebuie să ofere sacrificii pentru păcate atât pentru popor, cât și pentru sine" (Ev 4,15-5,3).

Este adevărat că Isus, în evanghelii, se arată și sever, judecă și condamnă, dar cu cine face asta? Nu cu lumea simplă, care-l urma și venea să-l asculte, ci cu fățarnicii, autosuficienții, învățătorii și conducătorii poporului. Isus nu era cu adevărat, așa cum se spune despre anumiți oameni politici: "puternic cu cei slabi și slab cu cei puternici". Total contrariul!

3. Continuatori, nu succesori

Dar în ce sens putem vorbi despre preoți ca și continuatori ai operei lui Cristos? În orice instituție umană, așa cum era în acel timp imperiul roman și cum sunt astăzi ordinele călugărești și toate întreprinderile lumești, succesorii continuă opera, dar nu persoana întemeietorului. Acesta uneori este corectat, depășit și chiar contestat. Nu așa este Biserica. Isus nu are succesori pentru că nu a murit, ci e viu; "înviat din morți, moartea nu mai are putere asupra lui".

Așadar care va fi misiunea slujitorilor săi? Aceea de a-l reprezenta, adică de a-l face prezent, de a da formă vizibilă prezenței sale invizibile. În asta constă dimensiunea profetică a preoției. Înainte de Cristos profeția consta în mod esențial în vestirea unei mântuiri viitoare, "în timpurile din urmă", după el constă în a revela lumii prezența ascunsă a lui Cristos, în a striga ca Ioan Botezătorul: "În mijlocul vostru este unul pe care voi nu-l cunoașteți".

"Unii greci au venit la Filip și l-au rugat: «Domnule, vrem să-l vedem pe Isus!»" (In 12,21); aceeași cerere, mai mult sau mai puțin explicită, o are în inimă cel care se apropie astăzi de preot.

Sfântul Grigore de Nyssa a creat o expresie vestită, care de obicei este aplicată experienței misticilor: "Sentiment de prezență"2. Sentimentul de prezență este mai mult decât simpla credință în prezența lui Cristos; înseamnă a avea sentimentul viu, percepția aproape fizică a prezenței celui înviat. Dacă acest lucru aparține misticii, atunci înseamnă că orice preot trebuie să fie un mistic, sau măcar un "mistagog", unul care introduce persoanele în misterul lui Dumnezeu și al lui Cristos, ca și cum le-ar ține de mână.

Misiunea preotului nu este diferită, chiar dacă este subordonată, față de cea pe care Sfântul Părinte o arăta ca prioritate absolută a succesorului lui Petru și a întregii Biserici în scrisoarea adresată episcopilor la 10 martie:

"În timpul nostru în care în vaste zone ale pământului credința este în pericol să se stingă ca o flacără care nu mai găsește hrană, prioritatea care se află peste toate este de a-l face pe Dumnezeu prezent în această lume și de a le deschide oamenilor accesul la Dumnezeu. Nu la un dumnezeu oarecare, ci la acel Dumnezeu care a vorbit pe Sinai; la acel Dumnezeu al cărui chip îl recunoaștem în iubirea dusă până la sfârșit (cf. In 13,1) - în Isus Cristos răstignit și înviat... A-i conduce pe oameni către Dumnezeu, către Dumnezeul care vorbește în Biblie: aceasta este prioritatea supremă și fundamentală a Bisericii și a succesorului lui Petru în acest timp".

4. Slujitori și prieteni

Dar acum trebuie să facem un pas înainte în reflecția noastră. "Slujitori ai lui Isus Cristos!": acest titlu nu ar trebui să stea niciodată singur; la el trebuie să se alăture mereu, cel puțin în adâncul propriei inimi, un alt titlu: cel de prieteni!

Rădăcina comună a tuturor slujirilor primite prin hirotonire care se vor schița în continuare este alegerea celor doisprezece pe care Isus a făcut-o Isus într-o zi; asta e ceea ce, din instituirea sacerdotală, provine de la Isus istoric. E adevărat, liturgia plasează instituirea preoției în Joia Sfântă, din cauza cuvântului pe care Isus l-a rostit după instituirea Euharistiei: "Faceți aceasta în amintirea mea". Dar și acest cuvânt presupune alegerea celor doisprezece, fără a mai spune că, luat singur, ar justifica rolul de sacrificator și liturg al preotului, dar nu pe acela, la fel de fundamental, de vestitor al evangheliei.

Ori, ce a spus Isus în circumstanța aceea? De ce i-a ales pe cei doisprezece, după ce s-a rugat toată noaptea? "A constituit doisprezece ca să fie cu el, să-i trimită să predice" (Mc 3,14-15). A fi cu Isus și a merge să predice: a fi și a merge, a primi și a da: există în puține cuvinte esențialul misiunii colaboratorilor lui Cristos.

A fi "cu" Isus nu înseamnă desigur numai o apropiere fizică; există deja, în miez, toată bogăția pe care Paul o va cuprinde în formula pregnantă "în Cristos" sau "cu Cristos". Înseamnă a împărtăși totul din Isus: viața lui itinerantă, desigur, dar și gândurile, scopurile, spiritul lui. Cuvântul tovarăș vine din latina medievală și înseamnă cel care are în comun (con) pâinea (panis), care mănâncă aceeași pâine.

În cuvântările de rămas bun, Isus face un pas înainte, completând titlul de tovarăși cu acela de prieteni: "Nu vă mai numesc servitori, pentru că servitorul nu știe ce face stăpânul lui. Însă v-am numit pe voi prieteni pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute" (In 15,15).

Există ceva emoționant în această declarație de iubire a lui Isus. Îmi voi aminti mereu momentul în care mi-a fost dat și mie, pentru o clipă, să cunosc ceva din această emoție. La o întâlnire de rugăciune cineva a deschis Biblia și a citit acel text din Ioan. Cuvântul "prieteni" a ajuns la mine la o profunzime pe care n-am experimentat-o niciodată; a mișcat ceva în adâncul meu, așa încât tot restul zilei am repetat în mine însumi, plin de uimire și de incredulitate: M-a numit prieten! Isus din Nazaret, Domnul, Dumnezeul meu! M-a numit prieten! Eu sunt prietenul lui! Și mi se părea că pot să zbor pe deasupra acoperișurilor orașului și să trec și prin foc, cu acea certitudine.

Când vorbește despre iubirea lui Isus Cristos, sfântul Paul apare mereu "emoționat": "Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos?" (Rom 8,35); "M-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20). Noi suntem tentați să nu avem încredere în emoție și chiar să ne rușinăm de ea. Nu știm de ce bogăție ne privăm. Isus "s-a emoționat profund" și a plâns în fața văduvei din Nain (cf. Lc 7,13) și a surorilor lui Lazăr (cf. In 11,33.35). Un preot capabil să se emoționeze atunci când vorbește despre iubirea lui Dumnezeu și despre suferința lui Cristos sau adună destăinuirea unei mari dureri, convinge mai bine decât cu raționamente infinite. A se emoționa nu înseamnă în mod necesar a începe să plângă; este ceva care se observă în ochi, în glas. Biblia este plină de pathos-ul lui Dumnezeu.

5. Sufletul oricărei preoții

Un raport personal, plin de confidență și de prietenie cu persoana lui Isus este sufletul oricărei preoții. În vederea Anului Sfintei Preoții am recitit cartea lui Dom Chautard "Sufletul oricărui apostolat" care a făcut atât de mult bine și a zdruncinat atâtea conștiințe în anii anteriori conciliului. Într-un moment în care era mare entuziasm pentru "operele parohiale": cinematograf, săli de recreere, inițiative sociale, cercuri culturale, autorul readucea brusc discursul la inima problemei, denunțând pericolul unui activism gol. "Dumnezeu, scria el, vrea ca Isus să fie viața operelor".

Nu reducea importanța activităților pastorale, desigur, însă afirma că fără o viață de unire cu Cristos, ele nu erau decât "cârje", sau, așa cum le definea sfântul Bernard, "ocupații blestemate". Isus i-a spus lui Petru: "Simon, mă iubești? Paște oile mele". Acțiunea pastorală a oricărui slujitor al Bisericii, de la papa până la ultimul preot, nu este decât expresia concretă a iubirii față de Cristos. Mă iubești? Atunci paște! Iubirea față de Isus este aceea care face diferența între preotul funcționar și manager și preotul slujitor al lui Cristos și împărțitor al tainelor lui Dumnezeu.

Cartea lui Dom Chautard ar fi putut să se intituleze foarte bine "Sufletul oricărei preoții", pentru că despre ea se vorbește, în practică, în toată lucrarea, ca agent și responsabil în prima linie a pastorației Bisericii. În acel timp, pericolul la care se dorea să se reacționeze era așa-numitul "americanism". De fapt, abatele face referință des la scrisoarea lui Leon al XIII-lea "Testem benevolentiae", care condamnase această "erezie".

Astăzi această erezie, dacă se poate vorbi de erezie, nu mai este doar "americană", ci o amenințare care, și din cauza numărului scăzut de preoți, urmărește clerul din toată Biserica: se numește activism frenetic. (De altfel, multe din instanțele care proveneau în acel timp de la creștinii din Statele Unite, și îndeosebi de la mișcarea creată de slujitorul lui Dumnezeu Isaac Hecker, întemeietor al Paulist Fathers, etichetate cu termenul "americanism", de exemplu libertatea de conștiință și necesitatea unui dialog cu lumea modernă, nu erau erezii, ci instanțe profetice pe care Conciliul Vatican II, în parte, și le însușește!).

Primul pas, pentru a face din Isus sufletul propriei preoții, este de a trece de la Isus personaj la Isus persoană. Personajul este unul despre care se poate vorbi după propria plăcere, dar căruia și cu care nimeni nu visează să vorbească. Se poate vorbi despre Alexandru cel Mare, Iulius Cezar, Napoleon cât se vrea, dar dacă unul ar spune că vorbește cu vreunul dintre ei, l-ar trimite imediat la un psihiatru. Dimpotrivă, persoana este unul cu care și căruia se poate vorbi. Atât timp cât Isus rămâne un ansamblu de știri, de dogme sau de erezii, cineva care se plasează în mod instinctiv în trecut, o amintire, nu o prezență, este un personaj. Trebuie să ne convingem că el este viu și prezent, și mai important decât a vorbi despre el este a vorbi cu el.

Una din caracteristicile cele mai frumoase ale figurii lui don Camillo de Guareschi, desigur ținând cont de genul literar adoptat, este faptul că el vorbește tare cu răstignitul despre toate lucrurile care se întâmplă în parohie. Dacă ne-am obișnui să facem asta, așa de spontan, cu cuvinte proprii, câte lucruri s-ar schimba în viața noastră sacerdotală! Ne-am da seama că nu vorbim niciodată în zadar, ci cuiva care este prezent, ascultă și răspunde, eventual nu cu glas tare ca lui don Camillo.

6. A pune la loc sigur "pietrele mari"

Așa cum în Dumnezeu toată lucrarea externă a creației provine din viața lui intimă, "din fluxul neîncetat al iubirii sale", și după cum toată activitatea lui Cristos provine din dialogul său neîntrerupt cu Tatăl, tot așa toate operele preotului trebuie să fie prelungirea unirii sale cu Cristos. "Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, tot așa și eu vă trimit pe voi" înseamnă și asta: "Eu am venit în lume fără a mă despărți de Tatăl, voi mergeți în lume fără să vă despărțiți de mine".

Atunci când acest contact se întrerupe, este ca atunci când într-o casă se întrerupe curentul electric și totul se oprește și rămâne în întuneric, sau, dacă e vorba de aprovizionarea cu apă, robinetele nu mai dau apă. Se aude uneori întrebarea: cum să stăm liniștiți să ne rugăm când atâtea necesități reclamă prezența noastră? Cum să nu alergăm atunci când casa arde? Este adevărat, dar să ne imaginăm ce s-ar întâmpla unei echipe de pompieri care ar merge, cu sirenele pornite, pentru a stinge un incendiu și apoi, ajungând la locul faptei, și-ar da seama că nu au cu ei, în rezervoare, nici măcar o picătură de apă. Așa suntem noi, atunci când alergăm să predicăm sau la altă slujire goi de rugăciune și de Duhul Sfânt.

Am citit undeva o istorie care mi se pare că se aplică în mod exemplar la preoți. Într-o zi, un profesor bătrân a fost chemat ca expert să vorbească despre planificarea cea mai eficientă din timpul lui cadrelor superioare din câteva mari companii nord-americane. Atunci a hotărât să încerce un experiment. În picioare, a scos de sub masă un vas mare de sticlă gol. Împreună a luat și o duzină de pietre mari cât mingile de tenis pe care le-a depus cu delicatețe una câte una în vas până l-a umplut. Când nu se mai puteau adăuga alte pietre, i-a întrebat pe auditori: "Vi se pare că vasul este plin?" și toți au răspuns "Da!".

S-a aplecat din nou și a scos de sub masă o cutie plină cu prundiș pe care l-a vărsat peste pietrele mari, mișcând vasul pentru ca prundișul să se poată infiltra printre pietrele mari până la fund. "De data asta este plin vasul?" a întrebat el. Deveniți mai prudenți, auditorii au început să înțeleagă și au răspuns: "Poate că încă nu e plin". Profesorul bătrân s-a aplecat din nou și de data asta a scos un săculeț cu nisip pe care l-a vărsat în vas. Nisipul a umplut spațiile dintre pietre și prundiș. Apoi a întrebat din nou: "Acum e plin vasul?". Și toți, fără a ezita, au răspuns: "Nu!". De fapt bătrânul a luat oala care era pe masă și a vărsat apa în vas până la refuz.

În acest moment întreabă: "Ce adevăr mare ne arată acest experiment?". Cel mai îndrăzneț a răspuns: "Asta demonstrează că și atunci când agenda noastră este complet plină, cu un pic de bunăvoință, se poate adăuga mereu vreo activitate în plus, vreun alt lucru de făcut". "Nu", a răspuns profesorul. "Ceea ce demonstrează experimentul este că dacă nu se pun mai întâi pietrele mari în vas, nu se va reuși niciodată să fie introduse ulterior". "Care sunt pietrele mari, prioritățile, în viața voastră? Lucrul important este de a pune aceste pietre mari cele dintâi în agenda voastră".

Sfântul Petru a indicat, o dată pentru totdeauna, care sunt pietrele mari, prioritățile absolute, ale apostolilor și ale succesorilor lor, episcopii și preoții: "Iar noi vom stărui în rugăciune și în slujirea cuvântului" (Fap 6,4).

Noi preoții, mai mult decât oricine, suntem expuși pericolului de a sacrifica importantul pentru urgent. Rugăciunea, pregătirea omiliei sau la Liturghie, studiul și formarea, toate sunt lucruri importante, dar nu urgente; dacă se amână, aparent, nu pică lumea, în timp ce sunt atâtea lucruri mici - o întâlnire, un telefon, o mică muncă materială - care sunt urgente. Astfel, se ajunge să se amâne în mod sistematic lucrurile importante pentru un "după" care nu mai vine niciodată.

Pentru un preot, a pune cele dintâi în vas pietrele mari poate să însemne foarte concret a începe ziua cu un timp de rugăciune și de dialog cu Dumnezeu, în așa fel încât activitățile și diferitele treburi să nu ajungă să ocupe tot spațiul.

Termin cu o rugăciune a abatelui Chautard care este tipărită în programul acestor meditații: "O, Dumnezeule, dă Bisericii tale mulți apostoli, dar reanimă în inima lor o sete arzătoare de intimitate cu tine și, în același timp, o dorință de a lucra pentru binele aproapelui. Dă tuturor o activitate contemplativă și o contemplație activă". Așa să fie!

(După Zenit, 4 decembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note

1 H. Dodd, L'interpretazione del Quarto Vangelo, Paideia, Brescia 1974, pag. 227.
2 Grigore de Nissa, Despre Cântarea Cântărilor, XI, 5, 2 (PG 44, 1001) (aisthesis parousias).


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat