Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

III. În mijlocul lumii

7. Așteptările lumii și timpul liber
(Mc 6,30-34)

Poate că ar trebui să ne facă să zâmbim auzind de timp liber în ziua preotului. Dar nu lipsesc segmente de timp care trebuie umplute de sens în viața preotului.

Pentru tânăra generație timpul liber a devenit marele miraj. Dacă în trecut munca era pe primul loc, astăzi este timpul liber, fictiv sau real.

Acest timp este lăsat la libertatea fiecăruia. Poate că de aceea este în primul rând "un timp de eliberat": de evaziune, de plictiseală, de singurătate, de gol, de multe variante ale "nonsensului".

Timpul liber este o ocazie de a da importanță propriei libertăți, care este componenta principală a personalității fiecăruia. Libertatea și persoana se realizează împreună. Măsura libertății depinde de ceea ce se alege. Micile mari alegeri ale vieții de zi cu zi, valorile care se întrupează, sunt un exercițiu serios al libertății, sunt realizarea sa.

De aceea, în fiecare zi libertatea se află în condiția concretă de a alege: între angajare și lipsă de angajare, între valori și lipsă de valori, între lucruri semnificative și lucruri fără sens. Bineînțeles că și banalitatea poate fi o alegere liberă, dar este un bumerang; nu realizează libertatea, ci o mortifică.

Timpul liber este fără îndoială spațiul privilegiat în care fiecare își poate gestiona în toate propria libertate. Dar ea intră și în viața preotului nu fără ambiguitățile timpului nostru. Este adevărat, calitatea timpului liber în viața preotului și modul său de a-l trăi influențează foarte mult calitatea ministerului său.

Timpul liber nu este un lux; este un timp prețios ce trebuie trăit din plin, în perspectiva unui minister mai bogat și mai rodnic.

Riscul de a ceda unei logici de alienare există pentru toți, nu este abstract. Poate că este patologia cea mai frecventă în viața cotidiană. Alergăm, alergăm pentru a urmări miraje, întâlniri, presupuse datorii care la sfârșit lasă doar oboseală. "Fără contemplație, orice zel, chiar dacă este bun, îndreaptă spre rivalitate" (J. Maritain).

Merită să aruncăm o privire asupra zilei lui Isus și a ucenicilor, în care și timpul liber își are o semnificație precisă.

7.1. Textul

30 Apostolii s-au adunat la Isus și i-au povestit toate câte au făcut și ce au învățat. 31 Atunci el le-a spus: "Veniți voi singuri, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin"; pentru că mulți veneau și plecau și nu aveau timp nici măcar să mănânce. 32 Au plecat cu o barcă spre un loc retras, ei singuri. 33 Mulți i-au văzut plecând și și-au dat seama. Au alergat, deci, pe jos, din toate cetățile, și au ajuns înaintea lor acolo. 34 Coborând, [Isus] a văzut o mare mulțime și i s-a făcut milă de ei pentru că erau ca oile care nu au păstor și a început să-i învețe multe (Mc 6,30-34).

7.2. "Veniți într-un loc retras" (v. 31)

Mulțimea pare să fie centrul fragmentului evanghelic. Marcu e atent la protagonismul oscilant al mulțimii. Ritmul lui Isus este stresant, te lasă fără suflare.

Dar Isus nu se lasă târât de mulțime niciodată. El știe să-și păstreze libertatea. Știe să rupă ritmul alegând adesea tăcerea. Vrea să salveze cu orice preț două obiective în oboseala misiunii: pentru ucenici, odihna dreaptă; pentru mulțime, pâinea cuvântului.

Iese în evidență chipul uman, inima plină de milă și îndurare ale lui Isus.

Învățătorul le propune ucenicilor o pauză: îi primește cu iubire la întoarcerea din misiune, îi ascultă povestind ce au făcut și au învățat (v. 30). Câte sentimente inedite în această odihnă comunitară în jurul lui Isus, fie cu o notă de triumfalism (cf. Lc 10,17), fie cu una de faliment (cf. Mc 9,28). Dar mai este și odihna personală: "Veniți voi singuri, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin" (v. 31).

Ritmul just al misiunii prevede tăcerea, singurătatea, reflecția, contemplația. E o practică zilnică la Isus. Rugăciunea nu este în fugă la el: locuri, timpuri...

În singurătate Isus trăiește maximul comuniunii. Ministerul său, înainte de a fi misiune, este comuniune; înainte de a fi acțiune este contemplație. Așa trebuie să fie și pentru ucenicii săi. Numai după pauza de odihnă, Isus se lasă din nou "mâncat" de mulțime. Odihna pare să fie condiția pentru o nouă imersiune prin mulțime, pentru o misiune mai eficace și plină de compasiune, fără a cădea în activism.

Odihna îi dă lui Isus posibilitatea de a-și reînnoi resursele umane pentru a le pune în slujba mulțimii. El nu vrea să apară ca un super-om nici în ceea ce privește odihna; experimentează limitele oboselii fizice și psihologice. Face parte din omenitatea sa.

7.3. Odihna "sabatică"

Odihna, împreună cu munca, ritmează viața omenească. Tradiția biblică îi acordă odihnei o valoare religioasă, legată mai ales de sabat, ziua consacrată lui Dumnezeu.

Cartea Exodului amintește motivația teologică a odihnei: "Dumnezeu s-a odihnit în ziua a șaptea, de aceea a binecuvântat-o și a declarat-o sfântă" (20,11).

Dacă pentru Exod odihna amintește creația, pentru Deuteronom (5,15) evocă memoria eliberării din Egipt: "amintește-ți că ai fost sclav... de aceea să ții sabatul".

Isus ne spune în evanghelie că odihna sabatului nu trebuie interpretată în sens legalist, ca absolută, ci este finalizată în vederea persoanei: "Sabatul a fost făcut pentru om și nu omul pentru sabat" (Mc 2,27).

Ucenicii sunt invitați la o odihnă fizică. Odihna are scopul imediat de a reînnoi și armoniza resursele fizice și spirituale ale persoanei, ca să-și poată recupera plinătatea.

7.4. Pentru o viață mai umană

Conciliul, vorbind despre timpul liber în GS, arată o preocupare: să nu fie trăit pe linia consumismului culturii dominante, ci să fie plin de sens, trăit pentru destinderea spiritului, pentru fortificarea sănătății sufletului și a trupului (nr. 61).

Decretul conciliar PO la nr. 8 se referă îndeosebi la preoți: "Să se întâlnească bucuros chiar și pentru a se destinde împreună, amintindu-și de cuvintele cu care însuși Domnul îi invită pe apostolii obosiți: «Veniți deoparte în loc pustiu și odihniți-vă puțin»".

Timpul liber poate avea multe semnificații. Dar prima finalitate trebuie să fie compunerea în unitate a diferitelor alegeri care se fac: în primul rând odihna este pentru recuperarea forțelor, recompunerea microcosmosului nostru, ca să evite căderile neprevăzute sau stresul, cu riscul de a rupe relațiile cu persoanele, înăsprindu-le sau făcându-le conflictuale.

Uneori, la rădăcina anumitor situații care rănesc caritatea pastorală este un orgoliu subtil: acela de a se crede atotputernici; mândria că suntem mereu pe baricade, la dispoziția celorlalți. Sunt cunoscute anumite expresii pe buzele câte unui preot: "Nu mi-am permis niciodată zile libere sau concediu!". Ce viclenie! Spiritul prometeic nu este creștinesc. Isus nu e Prometeu. El își acordă odihnă.

Grija față de armonia personală este o condiție pentru a garanta calitatea carității pastorale, care este darul Duhului Sfânt înrădăcinat profund în elementul uman. Asta cere o reală cunoaștere de sine, simțul măsurii și al propriilor limite, pentru ca viața să fie profund umană.

Este nevoie de o organizare mai umană a zilei. Să știi să scoți din priză toate, pentru a regăsi, în odihnă, o plinătate de sens.

7.5. "Orizontul bun" al timpului liber

Este foarte înțelept să dăm o direcție dreaptă alegerilor timpului liber. Nimic banal nu trebuie să polueze viața sau ministerul preotului: TV, reviste etc... Uneori vine ispita de a privi dincolo de unele "ferestre".

Posibilele pauze și în ziua preotului trebuie să fie bogate în interese înalte, constructive: întâlniri cu confrații, serioase aduceri la zi având caracter cultural.

Este foarte important, în primul rând, să garantăm propriilor interese spirituale și culturale un bun orizont, care să fie coerent și nu dăunător pentru minister.

"Ferestrele deschise" trebuie să permită intrarea unei guri de aer curat și să garanteze sănătatea ministerului. De aici interesul antropologic sau misionar al lecturilor, pentru a privi problemele acestui timp.

Timpul liber poate fi cu adevărat eliberator și poate garanta trecerea rodnică de la "a sta deoparte" la a te lăsa "mâncat de oameni".

7.6. Așteptările oamenilor

Nici timpul liber nu poate ignora așteptările infinite ale oamenilor. Atunci când preotul este în ministerul ferial nu poate spune: "Suportați-mă, pentru că sunt obosit... sau trist... Când este scufundat între oameni trebuie să știe să-și coordoneze o relație de dăruire senină" capabilă să vadă problemele și să le ia asupra sa, să dea răspunsuri senine, fără a le amâna pe a doua zi.

Cu alte cuvinte, este vorba de a conduce relația armonizând-o pe cele patru verbe ale lui Isus:

  • știe să vadă (v. 34): preotul are pulsul comunității, dar e atent la viața persoanelor;

  • știe să aibă milă (v. 34): pune inimă, nu cade în rutină;

  • știe să învețe (v. 34);

  • știe să împartă pâinea cuvântului lui Dumnezeu; azi lumea are "foame de spiritualitate".

    În sfârșit, Isus face minunea înmulțirii pâinilor (Mc 6,41). Și preotul face "zilnic minunea" pâinii: Euharistia care nu este marginală în ministerul său cotidian, ci în centrul zilei și pentru a aduna multe firimituri ale vieții: munca persoanelor, suferința bolnavilor, singurătatea bătrânilor, oboseala celor din viața publică, eforturile de a educa, infinitele gesturi de iubire și de durere cunoscute sau ascunse. Căci aceasta este ziua preotului: să aducă toate firimiturile comunității și ale lumii în potirul Euharistiei.

    7.7. A trăi astăzi neprevăzutul lui Dumnezeu

    A trăi în mijlocul lumii cu inima bunului păstor cere o fidelitate dificilă. Lumea nu întotdeauna respectă orarul; nu întotdeauna are simțul discreției; nu știe să vadă mereu dincolo de orizontul problemelor proprii; nu reușește să înțeleagă că și preotul ca om își are exigențele sale..

    Lumea bate la ușă, sună la telefon, trăiește situații care pătrund fără finețe dincolo de ușa preotului.

    Ziua preotului nu este făcută numai de orare obligatorii și menținute; nu e făcută numai din programe; sunt multe neprevăzute: persoane, cereri ale comunității, evenimente de viață și de moarte, contratimpi, care constrâng la o schimbare a drumului.

    Acestea uneori creează tensiuni, neliniști, resentimente, necazuri; riscă să stingă zâmbetul și pacea care ar trebui în general să caracterizeze relația preotului cu lumea. Uneori există riscul ca ziua să fie fragmentată și programată de alții sau de altceva.

    Și totuși, chiar și neprevăzutul poate fi urma lui Dumnezeu - întâlnire cu el - în ziua preotului: un Dumnezeu care deranjează, impune o schimbare de orar, dar măsoară inima disponibilă a preotului față propriul popor.

    Acest lucru nu vrea să spună renunțarea la o regulă de viață de-a lungul zilei, tot mai utilă și binevenită în frenezia timpului nostru, care duce la pierderea sensului a ceea ce se trăiește. Înseamnă mai degrabă a cultiva acea virtute nu prea ușoară care se numește răbdare, elasticitate mintală, care știe să vadă și să primească în orice situație primatul persoanei și al iubirii față de ea. Orice întâlnire este un mesaj și revelează un chip. De aici arta, care este tipică spiritualității preotului diecezan, de a nu pierde întâlnirea cu "Dumnezeul inoportun".

    Asta nu înseamnă a fi la cheremul persoanelor, ci este disponibilitate și libertate interioară care generează pace.

    Traducere de pr. Cristinel Fodor


     

    lecturi: 66.



  • Urmărește ercis.ro on Twitter
    Caută pe site

    Biblia on-line

    Breviarul on-line


    Liturgia Orelor
    Magisteriu.ro


    Documentele Bisericii
    ITRC "Sf. Iosif"


    Institutul Teologic Iași
    Vaticannews.va


    Știri din viața Bisericii
    Catholica.ro


    știri interne și externe
    Pastoratie.ro


    resurse pentru pastorație
    Profamilia.ro


    pastorația familiilor
    SanctuarCacica.ro


    Basilica Minor Cacica
    Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

    Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
    tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
    design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat