Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cosmosul relatat de Biblie

de Gianfranco Ravasi

Este ușor de reconstruit concepția cosmologică biblică care adoptă modele ale civilizațiilor din vechiul Orient Apropiat. Structura de fond este constituită de platforma terestră pe care se ridică o cupolă uriașă, "firmamentul" (raqia'). Deasupra ei freamătă oceanul ceresc al apelor pluviale, în timp ce sub suprafața terestră se agită apele haotice ale oceanului inferior infernal, care înconjoară "temeliile pământului", adică acele coloane care sprijină acea platformă. Desigur interesul nostru este de alt gen față de cel al unui istoric al științei: de fapt, abordarea noastră este în mod rafinat hermeneutică și este orientată să izoleze concepția subînțeleasă despre ființa cosmică. Biblia se ocupă de o adevărată operațiune de "demitizare" a materialelor cosmologice pe care o asumă din culturile înconjurătoare. De fapt, în celebrul poem acadian-babilonian Enuma Elish modul de punere a problemei este cosmogonic: cosmosul este conceput ca rod al unei lupte teogonice și intradivine. Zeul învingător Marduk devine creator și-l reduce la materie pe antagonistul Tiamat, divinitatea "abisală" negativă înfrântă, în timp ce însăși creatura umană se naște din amestecul prafului pământului cu sângele zeului Qingu, o altă divinitate rebelă. Deci există o concepție pe care am putea s-o definim panteistă, în altă formă subînțeleasă și în divinizarea "solară" făcută în Egipt (Horus, Amon, Aton și așa mai departe care întrupau soarele divinizat).

Toate acestea se schimbă radical în Scripturile ebraice unde Tiamat este pur și simplu tehòm, adică abisul acvatic inferior, iar soarele și luna sunt reduse să fie "luminători" (Gen 1,16-18). În centrul creației este pus pur și simplu ha-'adam, în ebraică "omul" și nu regele, întrupare a divinității, cum se întâmpla de exemplu în ritul babilonian akìtu, ultima zi din an primăvara, în care în mod mitic se reproducea în suveran evenimentul teogonic și cosmogonic primordial. O desacralizare și o demitizare care permit tocmai introducerea conceptului însuși de creatio ex nihilo. El presupune categoria filozofică de "nimic", la prima vedere mai puțin practicabil într-o cultură de matrice simbolico-realistă cum este cea semitică. În realitate, ea este cucerită tocmai pe cale simbolică. De fapt, se citește că înainte de creație, "pământul era tohù wabohù și întunericul acoperea abisul" (Gen 1,2), o formă onomatopeică pentru a evoca o suprafață deșertică, dezolată și tristă și indică lipsa de viață, este tăcere și moarte, adică exact contrariul ființei. Deșert, întuneric și abis sunt triada obscură a nimicului care este învins de cuvântul divin creator. În cosmologia biblică se schițează în mod clar și conceptul de "finitudine", de limită. Echilibrul instabil între ființă și nimic, între realitate și limită este în mod simbolic reprezentat de ciocnirea pământ-mare care are în malul litoralului frontiera sa ideală, așa cum se citește în cartea lui Iob cu imagini de mare aromă poetică și sub forma unei întrebări poetice: "Cine a zăgăzuit marea între porți, când a țâșnit spumegând din sânul abisului, când i-am făcut haina din nori și am înfățișat-o cu scutece de negură întunecată? Atunci i-am trasat hotare, i-am pus porți cu zăvoare și i-am spus: «Până aici să vii! Mai departe să nu treci! Aici se va sfărâma trufia valurilor tale!»" (38,8-11; a se vedea și Prov 8,29). În miturile indigenilor din Țara Sfântă, cananeenii, Yam, adică Marea, era zeul negativ al haosului care se opunea lui Baal, zeul creator; în Biblie el este redus la rangul lui "nimic", care însă rămâne mereu sub controlul unicului Creator.

Desigur, cu intrarea ebraismului în civilizația elenistă și cu o diferită instrumentare ideală și lingvistică, se va putea ajunge și la afirmații formale ca aceea care se proclamă în cartea a doua a Macabeilor: "Privește cerul și pământul cu toate câte sunt în ele: nu uita că Dumnezeu a făcut toate acestea din nimic" (7,28).

Trecerea la o concepție teologică este evidentă. Dumnezeul biblic nu este "încâlceală de fire al căror capăt nu se vede", așa cum spune un text sumerian arhaic în privința zeului Enlil, ci o persoană care produce poièmata: Filon, celebrul filozof iudeo-alexandrin, juca pe dubla accepție a acestui termen grec ca "opere" și "poeme", adică creaturile sunt fapte și cuvinte divine.

Astfel se configurează posibilitatea unei teologii a creației care are în fața sa două parcursuri, al lui fides și al lui ratio. Există o cale "inductivă", cea pe care Toma de Aquino a codificat-o în cele "cinci căi" ale sale și pe care Biblia o exprimă în mod simbolic sugestiv, de exemplu prin minunatul cânt solar din Psalmul 19: "Cerurile vorbesc despre slava lui Dumnezeu și firmamentul vestește lucrarea mâinilor sale" (vv. 2-5). Cartea greacă alexandrină a Înțelepciunii, în formă mai "teoretică", va afirma că "măreția și frumusețea creaturilor analòògos theorètai (= îl duc pe omul care judecă la cunoașterea) Creatorului" (13,5). Importante sunt cele două cuvinte grecești alese de acest autor sacru: pe de o parte, se introduce calea analogică, ce va deveni clasică în filozofia și în teologia creștină, în timp ce, pe de altă parte, se vorbește în mod explicit despre o theoria, adică despre o contemplație "teoretică", argumentată și întemeiată. Este o temă pe care o va relua și sfântul Paul pentru a sugera posibilitatea unei cunoașteri naturale a lui Dumnezeu - fie ea și imperfectă și insuficientă -: "De fapt, realitatea sa invizibilă (a lui Dumnezeu) sau puterea sa veșnică și dumnezeirea lui pot fi cunoscute cu mintea (nooùmena!) de la creația lumii, în făpturile lui (poièmata)" (Rom 1,20); "la veșnic din timp" așa cum spunea Dante (Paradisul, XXXI, 38). Dar există un parcurs ulterior care înaintează pe un alt canal de cunoaștere care este "metarațional" (însă nu irațional) și care totuși are mereu o proprie coerență internă și care aparține orizontului lui fides. Este calea Revelației divine și este ceea ce Scripturile biblice atestă în mod constant în forme diferite, mai ales simbolice.

Să ne întoarcem la pagina de deschidere din Geneză, un text hieratic și schematic, rod al așa-numitei Tradiții sacerdotale, apărută în timpul epocii exilului babilonian al lui Israel (secolul al VI-lea înainte de era creștină). Este tocmai structura literară adoptată să reveleze că ființa este un "cosmos" și nu numai o "creație", adică una care are în sine un plan al său cu o proprie înțelepciune (prin care se poate urca întocmai la cel care l-a conceput).

De fapt, recurgerea la sistemul hebdomadar pentru a descrie creația este un mod pentru a revela că ea este tòb, adică "frumoasă și bună". Și în felul acesta se multiplică recurgerea la sistemul septenar: șapte formule fixe susțin întreaga desfășurare a relatării; de șapte ori se repetă termenul capital bara', "a crea"; de treizeci și cinci de ori (7 înmulțit cu 5) răsună numele de 'Elohìm, "Dumnezeu"; prima frază se compune din șapte cuvinte, așa cum a doua se compune din paisprezece cuvinte... Acțiunea creatoare este concepută ca o despărțire-ordonare după care urmează o ornamentare-înfrumusețare. Așadar, există conștiința că există un proiect divin în creație, lucru care este explicat de Dumnezeu însuși care îl interpelează pe Iob în mod polemic: "Cine este cel care îmi întunecă planurile ('esah) prin cuvântări lipsite de sens?" (38,2).

Un plan care, la nivel de simplă raționalitate, poate să fie de neînțeles; și totuși - așa cum demonstrează cele șaisprezece scene grandioase din discursul divin (patru cu multipli săi este numărul care face trimitere la punctele cardinale, deci la totalitatea ființei) - sistemul cosmic este ținut, este coerent și minunat, așadar este rod al unei metaraționalități, de o 'esah transcendentă.

Este un fel de logică ulterioară care nu poate fi înțeleasă cu simpla cercetare rațională, fie ea și relevantă așa cum am avut deja ocazia de a demonstra, ci printr-o comunicare-revelare. Este calea mistică a viziunii, așa cum declară Iob în adevărata confirmare la căutarea sa: "Eu nu te cunoșteam decât din auzite, dar acum ochiul meu te vede" (42,5). Credința adaugă la acel "din auzite" din diferitele teoreme filozofico-teologice un surplus, o breșă de comprehensibilitate ulterioară, care însă este har, revelație, dezvăluire. Acesta este adevăratul "plan inteligent", care tocmai datorită statutului său epistemologic nu poate să fie inserat ca realitate în itinerarul de cercetare al științei fenomenologice. De fapt, este vorba de două nivele metodologice care aparțin unor planuri diferite, sunt între ele incomensurabile, reciproc intraductibile și în sine non-conflictuale, conform formulei foarte cunoscute a lui Stephen Jay Gould din Non-Overlapping Magisteria (Noma).

Însă acest lucru nu exclude ca să aibă ambele un "adevăr" al lor, o proprie demnitate, știința fiind orientată spre interpretarea realității, a faptului, a lui "cum", a "scenei", a fenomenului, în timp ce teologia (cu filozofia) este îndreptată spre identificarea semnificațiilor ultime, a motivelor "fundamentului". Totuși, din moment ce subiectul examinat este identic - ființa, omul, cosmosul - din principiu nu trebuie să se excludă că este posibil un dialog, o confruntare cu rezultate rodnice (să ne gândim numai la contribuția pe care filozofia a oferit-o științei în privința categoriilor de timp și spațiu).

Cosmologia biblică se arată în mod retrospectiv asupra originilor, dar își lungește privirea și asupra viitorului creației. Și în acest caz trebuie să știm să facem o hermeneutică sănătoasă care să nu confunde modelul expresiv cu conținutul. Astfel, este clar că de mai multe ori intră în scenă aparatul simbolic apocaliptic (să ne gândim la cartea lui Daniel și la Apocalips). El cuprinde o conflagrație finală ca eliminare a prezentului cosmic și istoric, considerate numai un semn negativ din cauza răului și a păcatului.

Adevăratul mesaj în realitate este orientat mai mult să ilustreze scopul ultim al ființei, decât să fie destinat să descrie "sfârșitul" (articulat, n.t.) lumii. Sfântul Paul, într-o pagină celebră din capodopera sa teologică, Scrisoarea către Romani, introduce o tensiune cosmică radicală spre o plinătate escatologică, experimentabilă deja acum în mod embrionar, și pe această teză se va altoi cunoscuta elaborare făcută de Teilhard de Chardin, destinată să recupereze propunerea evoluției făcută de știință. Scrie apostolul: "Într-adevăr, creația așteaptă cu nerăbdare revelarea fiilor lui Dumnezeu. Căci creația a fost supusă zădărniciei (...) cu speranța, că și ea, creația, va fi eliberată de sclavia stricăciunii spre libertatea gloriei fiilor lui Dumnezeu. De fapt, noi știm că toată creația suspină și suferă durerile unei nașteri până în timpul de acum" (8,19-22).

?inta este schițată cu o frază paulină surprinzătoare: "Dumnezeu să fie pánta en pásin, totul în toți" (1Cor 15,28). Desigur nu un "panteism" ontologic radical pentru că ar contrasta cu teologia creștină, ci soteriologic, întemeiat pe răscumpărare, pe o nouă creație, pe o "înviere" inserată în acel cosmos eliberat din închisoarea timpului și spațiului.

Aici discursul trebuie să se oprească, pentru că însăși Scriptura este esențială în această privință. Oricum, lasă spațiu speranței și mai ales încrederii și respectului față de creație de care, printre altele, ne leagă o fraternitate de fond, noi fiind fii ai "prafului pământului", adică ai materiei (Gen 2,7), dar și ai luminii, nu numai în sens fizic ci și transcendent.

Pentru aceasta, religia biblică nu este acosmică, ci este legată cu mândrie de creație și de istorie, de spațiu și de timp. Întrebările sale și respectivele răspunsuri sunt, desigur, "metafizice", dar se nasc din uimirea în fața grandioasei epifanii fizice a universului. Pierderea contemplației este o rană făcută credinței și științei, așa cum scria Chesterton: "Lumea va pieri nu datorită lipsei minunățiilor, ci va pieri datorită lipsei uimirii".

(După L'Osservatore Romano, 30 noiembrie - 1 noiembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat