Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Deschiderea unei ferestre de speranță cu privire la familie

Interviu luat directorului "Forum famiglia", părintele Giuseppe Menini

de Antonio Gaspari

"Într-o societate în care speranța dispare, pentru că vede cum intră în criză profundă un stil de viață bazat în mod prevalent pe valori materiale, este de importanță vitală să știm să redăm bărbaților și femeilor motive pentru a reîncepe să spere". Cu aceste cuvinte părintele Giuseppe Menini a explicat motivele pentru deschiderea unei pagini web atentă la necesitățile familiei.

Astfel "pentru a deschide o fereastră de speranță cu privire la familie", Opera "Don Calabria" a realizat o serie de acțiuni caritative și pastorale prezentate și coordonate într-un "forum famiglia" (www.forumfamiglia.it). Ideea este aceea de a pune la dispoziția utilizatorului o serie de figuri profesionale care răspund la întrebările despre dificultățile familiare și de relație.

Pentru a înțelege natura și eficacitatea acestui instrument, Zenit l-a intervievat pe directorul Forumului, părintele Giuseppe Menini.

Ce este www.forumfamiglia.it?

Pr. Giuseppe: În fața "strigătului de durere" care provenea din arhipelagul "familiei", câțiva profesioniști din Opera "Don Calabria" au răspuns cu un "Centru de ascultare" gestionat de persoane pregătite și înzestrat cu practici și metode normale: telefon, fax, birou, pagină web. Intenția este aceea de a facilita înțelegerea fraternă, o întoarcere la "origini". Titlul "urmei" noastre de pornire era: "o simplă idee de realizat", apoi, pe teren, s-a născut noua propunere.

Centrul de Ascultare calabrian pentru familie dorește să creeze, cu folosirea noilor tehnologii, un forum care să permită intrarea în relație a persoanelor, cu centrul și între ele. În acest mod, se pot insera tematici deschizând o discuție liberă pentru a-l implica pe cel care vrea să trateze argumente, chiar angajante, confruntându-se cu profesori și/sau personal calificat pentru a trata, a cunoaște și a interacționa despre tematici de interes diferit.

În decursul gestionării Centrului de ascultare am putut să constatăm că prima dificultate pe care-o întâlnește utilizatorul este de a găsi curajul de a telefona, pentru a-și expune propria problemă. Adesea se întâmplă ca primul telefon, "plictisitor", este dat de o rudă, care întreabă ce tip de serviciu propune centrul. Numai într-un al doilea moment devine concret contactul direct cu persoana care are nevoie de ajutor.

Dificultatea cea mai mare este deci aceea de a se expune direct cu propria problemă. De aici se naște ideea de a depăși dificultatea utilizând noile tehnologii ale informaticii, cu care se poate interacționa evitând, în parte, această dificultate.

De ce ați decis să folosiți mijlocul telematic?

Pr. Giuseppe: Comunicarea ca mod de relație individuală și socială s-a modificat în mod substanțial în ultimii ani. Timpurile și locurile pentru a face concrete relațiile au dispărut. Masificarea și individualismul au privat persoana dar îndeosebi pe tineri de descoperirea plăcerii de a comunica. S-a schimbat substanțial "viteza" cu care și în care se "consumă" relațiile, care se limitează adesea la un raport superficial și de multe ori preconstituit de expresii percepute de la televizor, deci private de posibilitatea de analiză și de critică a subiecților.

Persoanele care lucrează sunt angajate toată ziua, chiar și faptul de a lua prânzul împreună a asumat definiția de "pauză de prânz" și pauza este trăită într-o continuă producere.

Au fost eliminate timpurile de reflecție și de confruntare. Adesea, soțul sau soția, copiii, prietenii și rudele nu găsesc momente în care să fie împreună. În timpul zilei fiecare problemă este anesteziată de acel "a face" lăsând pe seară momentul critic al verificării problemelor nerezolvate, cu toate dezvoltările pe care le cunoaștem. Acesta este momentul în care se caută alinare sau vreo persoană care să fie în măsură să asculte sau să citească problemele noastre. Deci ne-am gândit să creăm acest forum.

Forumul se poate accesa mereu, în acest spațiu de intercomunicare. Se vor putea expune diferite teme cum ar fi familia, copiii, părinții, prieteniile etc. Oricine poate să scrie cerând sfaturi, răspunsuri, sau dând sfaturi și răspunsuri.

Însă comunicarea digitală nu este ca aceea interpersonală...

Pr. Giuseppe: În Comunicarea Mediată de Computer (CMC) relația dintre emitent și destinatar se desfășoară într-o situație normativă socială foarte diferită de comunicarea față în față. Nu este acel "feedback" continuu care permite actorilor implicați să efectueze adaptări sau corectări reciproce, cu scopul de a atinge scopul comunicării însăși. Lipsesc toate elementele comunicării non-verbale: pauzele, tonul, vocea, mimica și gesturile corpului.

În CMC lipsa percepției tuturor acestor informații creează anularea percepției statutului social al actorilor implicați, cu o respectivă libertate expresivă mai mare (rezultă că limbajul folosit este mult mai impersonal față de o conversație față în față). De aceea, fie că e vorba de un e-mail, de un chat sau de un forum, cu siguranță scrierea asumă rolul preponderent în comunicare.

În ce mod Forumul vostru poate să fie obiect de formare permanentă?

Pr. Giuseppe: Există rafturi electronice dedicate unui argument specific, familie, copii, părinți, spiritualitate. Membrii au acces la ele și pot citi sau răspunde la conținuturile expuse. Se pot insera tematici deschizând o discuție liberă pentru a implica persoanele care vor să trateze teme chiar angajante confruntându-se cu profesori și/sau personal calificat.

Acest lucru comportă o lectură atentă a intervențiilor înainte de a le pune în rețea. Toate mesajele pe care le primește forumul sunt controlate și puse în rețea numai dacă au condițiile de lizibilitate. Putem asemăna forumul cu o întâlnire între persoane care împărtășesc problematici și decid să-și schimbe opinii, cu un moderator care verifică să nu se depășească limita bunului simț fie ca formă, fie în folosirea corespunzătoare a cuvintelor.

Rețeaua comportă și riscuri referitoare la reducerea raporturilor sociale. Există posibilitatea ca unii utilizatori să devină obiect al mașinilor în loc ca mașinile să fie instrumente pentru promovarea socială. Care este reflecția dumneavoastră în această privință?

Pr. Giuseppe: A presupune evoluția în raportul dintre tineri și noi tehnologii poate să rezulte extrem de dificil. Astăzi, nu este suficient să se introducă un computer în fiecare locuință sau, măcar, nu mai este suficient, trebuie mers mai departe. Creșterea informației răspândite pe rețea, înmulțirea mijloacelor de comunicare, rapiditatea ciclului de inovație tehnologică produce, de fapt, o prăpastie care se lărgește constant în cadrul societăților, și nu numai între ariile bogate și ariile sărace ale planetei, ci și în cadrul societăților noastre industrializate. O prăpastie, o "diviziune digitală", între partea instruită din punct de vedere tehnologic din țară și aceea care nu are acces la alfabetizarea informatică: o fractură subțire în interiorul societății.

Lumea multimedia va fi locuită de două populații în mod fundamental distincte: cei care interacționează și cei interacționați, adică cei care sunt în măsură să selecționeze propriile circuite multidirecționale de comunicare și cei cărora le este oferit un număr redus de alegeri anterior confecționate. Această reflecție este referită fie la persoane, fie la instituții și/sau congregații. Iată, deci, necesitatea de a stimula creșterea unei culturi "etico-informatice" răspândită, ca un forum, menită formării/informării tinerelor generații care trebuie să îndure o mulțime imensă de noțiuni, adesea lipsite de formare.

Pentru ce un preot, care are deja atâtea de făcut, a decis să se ocupe de problemele familiilor?

Pr. Giuseppe: Pusă întrebarea în felul acesta poate să fie derutantă. Putem s-o reformulăm în acești termeni. Familia este celula fundamentală a societății și a Bisericii și, de aceea, este un obiect de atenție specială. Dacă familia este bolnavă, societatea și Biserica sunt în pericol grav.

O societate și o comunitate "creștină" nu pot să nu se întreba cu privire la ansamblul "trupului" la care aparțin. De fapt, "simptomele" de suferință manifestate în arhipelagul familie au interpelat, nu pe fiecare om, ci o comunitate și, în același timp, au sugerat parcursuri posibile. Este adevărat că angajările sunt deja multe, pentru fiecare și pentru comunitate însă, și tocmai pentru aceasta, se caută prioritățile în scară. Nu putem face totul, dar, pornind de la priorități, trebuie să facem ceea ce este posibil cu procese eficiente.

Actualmente în Europa este un divorț la treizeci de secunde, în Italia au loc 200 de despărțiri pe zi. Cum se poate opri această avalanșă care distruge legăturile familiare? Ce propune în acest sens www.forumfamiglia.it?

Pr. Giuseppe: Nu cred că în această privință există rețete prefabricate, în schimb există o problemă de comunicare globală care a sfâșiat convențiile conviețuirii civile înlocuind căutarea adevărului și a fericirii omului îndreptată spre relația umană, în anestezia mentală a iluzoriului.

"Forumfamiglia", conștient de lumea globalizării informatice și de importanța ei în comunicarea socială, vrea înainte de toate să fie, și dorește să fie, noul pupitru de la care să transmită propria gândire printr-un ajutor concret în speranța de a recupera valori și conținuturi.

În ce mod se poate inversa trendul despărțirilor? Ce trebuie să-i învățăm pe tineri pentru a dezvolta raporturi matrimoniale solide și durabile? Se pot reface raporturi și relații care par în mod inevitabil sfâșiate?

Pr. Giuseppe: Înainte de a despărți trebuie format acel proces care face persoana capabilă să trăiască în comuniune și să-și unească viața cu aceea a altora. Și în acest caz întrebarea ar putea să fie propusă altfel: aceste uniri au loc cu conștiința reciprocă a dificultăților care se întâlnesc într-o relație? Care este capacitatea de sacrificiu în fața dificultăților care apar din raport? Ce experiență de viață le este transmisă, ce exemplu le este dat de către familiile din care provin și de către societate, prin intermediul comunicațiilor sociale? În substanță, e vorba de a relua cu speranță provocarea educativă și formativă.

Cultura dominantă nu-și dă seama de drama divorțurilor, ba chiar există încă o ideologie care susține că despărțirile o eliberează pe femeie de orice constrângere. În schimb din despărțiri toți pierd și suferă. Care este părerea dumneavoastră în acest sens?

Pr. Giuseppe: Orice despărțire este oricum un "faliment" și comportă o "durere" care trebuie elaborată. Nu există despărțiri nedureroase... afară de cazul în care nu a existat niciodată o unire. Despărțirea poate să elibereze de "constrângerile"... care rămân rodul unui vis de iubire trădată. De aceea, în orice despărțire toți pierd și suferă, mai ales copiii nimiciți de deciziile altora.

Există o pastorație pentru persoanele despărțite și/sau divorțate care ar dori să primească sfânta Împărtășanie? Și cum se articulează ea?

Pr. Giuseppe: Precizăm imediat că despărțiții și/sau divorțații nu sunt în situații asemănătoare și că divorțații și situațiile "iregulare" nu sunt în situații identice. După ce am făcut aceste precizări aș spune, înainte de toate, că a putea merge la sacramentul "Împărtășaniei" nu poate să fie un punct de plecare, ci o țintă. Deci e vorba de a reface în concret multiplele posibilități de viață în "comuniunea eclezială". În această perspectivă pașii posibili în mod realist sunt infiniți, atât din partea "Bisericii - comunitate creștină" cât și din partea persoanelor despărțite și/sau divorțate.

În concluzie?

Pr. Giuseppe: Aș vrea să semnalez câteva puncte pe care le consider fundamentale: schimbarea epocală care este în desfășurare, motiv pentru care trăim un "nou" radical care elimină toate certitudinile dobândite; inflația de cuvinte și de informație; creșterea conștiinței individuale cu riscul de subiectivitate; dificultatea de a armoniza obiectivul și fundamentalul, cu subiectivul și particularul.

(După Zenit, 27 noiembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat