Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Crucea în documentația epigrafică

Semnul învingătorului

de Carlo Carletti

Practica de a trasa, a zgâria, a picata, a marca o cruce își are rădăcinile într-un trecut îndepărtat, de acum bimilenar. Deja în vechime și, mai ales începând din secolul al IV-lea, signum crucis este documentat în multiple forme și funcționalități, într-un cadru nemărginit de contexte: de la cel propriu-zis liturgic și devoțional la cel funerar, la cel juridic și autoritar - crucea care precede numele subsemnaților în actele publice și private sau cel al pelerinului care lasă scris propriul nume într-un sanctuar - până la cel al cotidianității în activitățile domestice, comerciale, artizanale, așa cum se poate observa în miile de semne cruciforme imprimate pe obiectele de uz comun, așa-numitul instrumentum.

Se poate spune că acest semn - înainte imagine lugubră de supliciu infamant și apoi reprezentare a unei iubiri universale gratuite - a avut o extraordinară capacitate invadatoare, fie în dimensiunea verticală a pluralității de semnificații, fie în cel orizontal al "duratei lungi". Această folosire cu spectru foarte amplu a dus - așa cum era inevitabil - și spre deriva apotropaică, profilactică, uneori în mod sincretist magică: este prețul pe care-l plătește simbolul religios atunci când de la sfera specificului misterico-religios trece și se sedimentează într-o cultură determinată, mai ales dacă este încărcată cu multiple și suprapuse tradiții seculare cum este cea greco-romană.

În actualul șuvoi de intervenții care s-a abătut în ultimele săptămâni în mijloacele mass-media s-a vorbit practic despre orice, dar - așa s-ar părea - s-a neglijat aspectul concret imediat al istoriei, cel vehiculat de cultura materială, care prin natura sa poate permite mai bine să se răspundă la întrebările fundamentale despre unde, despre când, despre cum, despre pentru ce. Așadar în acești parametri se poate încerca tratarea problemei nevralgice a originilor, care desigur nu este ușor descifrabilă și pentru că nu este întotdeauna documentată pe deplin, uneori ascunsă de suprapunerile succesive, adesea alterată de modelele istoriografice vătămătoare.

Terenul privilegiat de cercetare, ca pentru alte manifestări devoționale și cultuale ale creștinismului antic, este cel al documentării epigrafice. În această direcție, în trecut, dar uneori și astăzi, nu rareori s-a dat frâu liber căutării până la ultima limită a mărturiilor cât mai mult posibil antice despre signum crucis. Însă aceste cercetări - făcute și de cercetători de marcă - s-au dovedit de cele mai multe ori dezamăgitoare și uneori complet anacronice, mai ales pentru că nu au fost conduse de două date fundamentale incontestabile. În primul rând, că pe planul formal figura derivată din intersectarea a două segmente rectilinii, adică semnul cruciform, este, cum se obișnuiește să se spună, veche cât lumea și deja în perioada precreștină culturi de origine și istorie diferită au asumat-o pentru a indica în mod simbolic o sumă de valori multiple - axă a lumii, viață, soare, divinitate - atât în aria occidentală cât și în cea orientală. În al doilea rând, că în antichitatea creștină, numai în cursul perioadei constantiniene începe să se dezvolte o adevărată practică răspândită și pe larg împărtășită a semnelor cruciforme grafico-figurative, cu referință imediată la sfera cristologică. Motivul acestei "întârzieri" trebuie căutat în repulsia instinctivă a primelor comunități de a primi printre semnele sale identitare semnul care în primele trei secole încă mai indica cel mai infamant și rușinos dintre suplicii, rezervat sclavilor și străinilor, și nu întâmplător definit de Cicero și Tacitus crudelissimum teterrimum supplicium (In Verrem, 2, 5, 165), respectiv supplicium servile (Historiae, 2, 72).

În această direcție, cea mai atentă critică a expulzat astfel din virtualul dosar de cruci creștine precoce și foarte precoce așa numita cruce a lui Hercolano - un cui cruciform pe peretele unei care este cel care trebuia să susțină un suport de lemn pentru a agăța obiecte sau haine - crucile echilatere și încrucișate imprimate pe inscripțiile din Palmira; printre care (ca demonstrare că prejudiciul duce uneori la orbire) una cu data din anul 9 înainte de era creștină și alta dedicată divinității Baal Shamin; semnele cruciforme echilaterale trasate pe gâtul amforei din Dura Europos (semne pure de identificare comercială), pe câteva osuare din Ierusalim de altfel datare nedefinită, pe câteva inscripții din Medula, datate din simplă presupunere între sfârșitul secolului al II-lea și începutul secolului al III-lea.

Dar niște exemplare "precoce" și credibile din punct de vedere istoric au fost realmente produse și sunt încă documentate în mod incontestabil. În primă instanță, la Roma se poate găsi una din cele mai vechi reprezentări a unei cruci, în cazul specific cu atât mai semnificativ pentru că este inserată într-un context "literal" cu caracter cristologic neîndoielnic. Este vorba de o gravură, în perfectă stare de conservare - și încă vizibilă - trasată de un scriitor anonim, între sfârșitul secolului al II-lea și începutul secolului al III-lea, pe unul din pereții interni ai unui mausoleu păgân, cel așa numit al Innocentiores, situat sub memoria apostolorum pe via Appia, care la jumătatea secolului al III-lea - o tradiție înrădăcinată vorbește despre anul 258, Tusco et Basso consulibus - s-a suprapus peste monumentul funerar care se află dedesubt (tocmai cel care păstrează gravura) sigilându-l definitiv în timp (Inscriptiiones Christianae Urbis Romae, V 12889). Tipologia reprezentată aici este cea arhetipică a lui crux commissa sau patibulata, instrumentul de execuție pe care a fost pironit Isus din Nazaret, diferit de celălalt tip - crux immissa (sau latină) - popularizat de tradiția patristică și de succesivele formulări iconografice care s-au afirmat în timp, probabil pentru a explica expunerea și vizibilitatea publică a unui titulus, în care se expunea în trei limbi capul de acuzare care justifica acea condamnare și ucidere a lui Isus, așa cum este relatat în detaliu în Evanghelia după sfântul Ioan (19,19-20): "Pilat a scris și o inscripție și a pus-o pe cruce. Era scris: Isus Nazarineanul, regele iudeilor. Mulți dintre iudei au citit această inscripție, pentru că locul unde a fost răstignit Isus era aproape de cetate și era scris în ebraică, latină și greacă".

Autorul anonim al acestei gravuri, în sintonie cu textul evanghelic și cu practica romană a timpului, nu s-a limitat să traseze o cruce commissa, ci, nu întâmplător, a voit s-o insereze între literele iota și chi din cuvântul grec ichthys ("pește"), care în ambientul creștin deja din secolul al II-lea circula ca o siglă ingenioasă - fiecare literă a unui cuvânt constituia începutul altor cuvinte - pentru a dezvolta secvența I(esùs) ch(ristòs) th(eù) y(iòs) s(otèr), "Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitor". În spatele acestei mărturii epigrafice improvizate și minimale se poate întrevedea ecoul proxim al unui imn conținut în cartea a opta din Oracula Sybillina, o operă eterogenă de texte ebraice și creștine redactată prin ultimii treizeci de ani din secolul al II-lea (VIII, 217-250: "Die Griechischen Christlichen Schriftsteller" 8, pag. 153-157). Compoziția - în greacă - se împarte în 34 de versuri hexametri și literele inițiale ale fiecărui vers, citite în ordine verticală, prezintă expresia I(esùs) ch(ristòs) th(eù) y(iòs) s(otèr), S(tauròs), "Isus Cristos, fiul lui Dumnezeu, Mântuitor, Cruce". Cuvântul care încheie acestei sigle (stauròs "cruce") ca sinteză de rugăciune a ceea ce precede, are în gravură "traducere" coerentă în semnul figural al lui crux commissa. Oracula Sybillina - la ora actuală cea mai veche mărturie a folosirii lui ichthys în cheie de siglă cristologică - între secolele II-IV au avut răspândire foarte mare: de fapt sunt cunoscute de Hermas, care a activat la Roma în secolul al II-lea, și au fost citate de mai multe ori de Iustin, Atenagora, Tertullian, Clement din Alexandria, Commodianus, Lactanțiu, Eusebiu.

De un cu totul alt ton, editare și funcție este o mărturie din aceeași perioadă în mod substanțial (sfârșitul secolului al II-lea - începutul secolului al III-lea) care reprezintă un crucifix însoțit de o inscripție didactică în greacă. Este celebra gravură sacrilegă ce provine din Paedagogium, școala de la Palatin unde erau formați sclavii destinați pentru domus imperială. O imagine bădărană propune un răstignit cu cap de măgar în haină de sclav și la picioarele sale figura unui tânăr în atitudine de rugăciune: inscripția de dedesubt "explică": Alexamenòs sèbete theòn "Alexamen îl adoră pe dumnezeul (său)" (Inscriptiones Graecae Christianae Veteres Occidentis, 402). O imagine și un text cu puternic impact provocator adresate în mod expres spre tânărul sclav Alexamen, desigur pentru a-și bate joc de credința lui creștină. Dincolo de semnificația și de funcția sa contingentă, această singulară performance epigrafică documentează că între secolele II-III cunoașterea legăturii indisolubile Isus Cristos - Cruce depășise granițele comunității creștine și, cel puțin la nivel de pură informație - ajunse și într-un loc instituțional în aparență nesuspectabil, cum este cel frecventat de învățăceii servitori ai casei imperiale.

Însă documentația romană nu se epuizează în gravurile amintite acum. Și catacombele au dat câteva mărturii epigrafice despre folosirea crucii, desigur anterioare perioadei constantiniene. E vorba de inscripții funerare în care numele răposatului este însoțit de o crux quadrata, așa cum se observă în nucleele originare - deci datând din secolul al III-lea - din catacombele lui Domitilla, Calixt, Priscilla, Pamfil (Inscriptiones Christianae Urbis Romae III, 7619; IV, 9499; VII, 20579; IX, 26022, 26070; X, 26501). În acest domeniu o atenție deosebită merită pe de altă parte două inscripții în formă de cruce păstrate în catacomba sfinților Marcelin și Petru, care repropun pe planul formal structura arhaizantă a gravurii de pe via Appia: revine crux commissa, inserată chiar în numele răposaților, care răspund la numele de Dionisios și Kyrillos (Inscriptiones Christianae Urbis Romae V, 16.822, 16.854).

Răspândirea publică a signa Christi este legată prin tradiție înrădăcinată de numele lui Constantin. Prin inițiativa împăratului începe cutuma de a reprezenta numele lui Cristos prin forme monogramatice, anterior necunoscute, care explică nomen Chri(istòs) și în același timp fac aluzie, pe planul figural, la o cruce încrucișată, exprimată în litera "X". Sunt așa-numitele "monograme constantiniene", construite din fuziunea într-un semn unic a celor două litere inițiale (chi și rho) din Christòs. Au fost folosite în funcția dublă de simbol (ideogramă) și de adevărat compendium scripturae, adică de abreviere, ca de exemplu în formele vivas in Chr(isto). Pe planul formal se deosebesc două tipuri fundamentale: cel încrucișat - probabil cel mai vechi, deci care trebuie considerat prototipic - documentat pentru prima dată pe o monedă din anul 315 din Ticinum unde apare ca emblemă pe coiful lui Constantin și după aceea între anii 318-327 pe emisiunile din Aquileia, Siscia și Tesalonic unde împăratul ține în mână un steag care are o cristogramă. Ne este fără semnificație sincronia substanțială între aceste prototipuri monetare și cristogramele trasate cu funcția de compendium scripturae pe foarte celebrul zid G - adică de gravuri - din aria petrină sub confessio vaticana. În cadrul mărturiilor epigrafice propriu-zise gravurile din Vatican sunt la ora actuală mărturiile cele mai vechi despre folosirea privată devoțională a unei monograme cristologice. Cealaltă formă rezumată a numelui lui Cristos în care se percepe o evidențiere mai mare a crucii, este așa-numita "monogramatică", derivată sau inspirată din cea originară constantiniană, și realizată ca o crux latina (tehnic immissa sau capitata) cu partea verticală constituită din caracteristica verticală a literei rho.

Cele două tipologii monogramatice, începând de la jumătatea secolului al IV-lea, potențează și lărgesc încărcătura lor evocativă îmbogățindu-se cu elemente ulterioare, cum sunt literele apocaliptice alpha și omega, cercuri și coroane, sau inserându-se în compoziții în schemă simetrică, în care signum Christi devine element focal spre care converg doi porumbei, doi miei, busturile lui Petru și Paul.

Acestor semne care, în mod expres sau metaforic, făceau trimitere la Isus Cristos, creștinii antici, fie ei laici sau ecleziastici, au rezervat mereu respect scrupulos și ocrotire și prin măsuri legislative. Datează din anul 427 o constituție imperială, care impunea o limită precisă folosirii nediscriminate a signa Christi: dispoziția interzicea în mod expres să se înscrie sau să se picteze pe pământ, fie pe piatră fie pe marmură "semnul lui Cristos Mântuitorul". Scopul era acela de a evita ca în inscripțiile de pe paviment semnele cristologice să fie de fapt călcate în picioare de trecerea vizitatorilor cimitirelor și bazilicilor din cimitire: nemini licere signum Salvatoris Christi humi vel in silice vel in marmore aut insculpere aut pingere (Codex Iustiniani I, VIII, ed. P. Krueger, pag. 61). Așadar, din cauza acestei măsuri unele inscripții funerare de pe pavimente prezintă cruci și cristograme șterse cu atenție cu dalta, cum se mai poate observa în câteva exemplare care acopereau mormintele săpate în pavimentul cimitirelor (Inscriptiones Christianae Urbis Romae V, 14223, 14332, 14333, 15182c, 15182d, 15182e, 15182n, 15185; VII, 18585): una din aceste inscripții este datată în mod semnificativ în anul 433 (VII, 19985).

Formele mai direct reevocative ale pătimirii și morții lui Isus, adică crucea latină ca reinterpretare a formei prototipice commissa și, în același timp, crux quadrata, după manifestările sporadice ale începuturilor, reintră în uz prin secolul al V-lea și progresiv marginalizează formele cristologice monogramatice care erau predominante înainte. Încă o dată documentația care permite să se urmărească în detaliu acest nou parcurs este cea epigrafică, în cadrul căreia se observă mai întâi inserarea crucii grecești ca semn introductiv al epitafelor legat cu formele prezente pe morminte (de exemplu + hic requiescit); după aceea - începând cam din secolul al VI-lea - cu aceeași funcție intră crux latina (de exemplu + hic requiescit in somno pacis). În aceste contexte, așa cum era deja în iconografiile grupului de sarcofage așa-numite ale lui Anàstasis (adică în mod simbolic reevocative ale Învierii), crucile sunt mereu și peste tot aniconice: prevalează clar în ele valoarea de signum salutis, deci de victorie, așa cum era deja în intenctio care se află sub semnele monogramatice de pe steagurile constantiniene, care fără îndoială s-au propus nu numai ca instrument de propagandă, ci și ca element-vector constitutiv al unei mentalități colective.

Nu este astfel din simplă întâmplare că în cursul întregii antichități creștine niciodată nu a fost concepută, deci niciodată n-a fost realizată o reprezentare care să se propună în funcția sa de instrument de moarte: cu alte cuvinte este complet absentă o iconografie a răstignirii. Aceasta este o temă care apare numai cu două exemplare "precoce" în decursul secolului al V-lea: într-una dintre formele ornamentale ale porții de la biserica romană "Sfânta Sabina" și într-o capsulă de fildeș din 420-430 păstrată în British Museum din Londra. Răstignirea ca scenă dramatică aparține mentalității și culturii religioase din evul mediu târziu care, așa cum se poate observa deja într-un prototip important cum este cel reprezentat în Evangheliarul lui Rabbula (sfârșitul secolului al VI-lea), inserează și subliniază în figurile de la răstignire suferința trupului, deci sângele, coroana de spini, sulița care străpunge coasta, capul lui Cristos aplecat fără viață: toate sunt iconografii care în decursul secolelor au avut un succes extraordinar și care fără îndoială au stimulat forme devoționale, uneori greșite și nu întotdeauna edificatoare. Forme, moduri, concepții, cultuale și devoționale, îndepărtate de acum de viziunea din primele secole, în care crucea, în multiplele sale manifestări, era în definitiv propusă și receptată în dimensiunea a ceea ce s-a voit să se semnifice în sigla cristologică antică: "Isus Cristos fiul lui Dumnezeu, Mântuitor". La Ravenna, în perioada iustiniană, se proiectează decorarea nișei absidale de la "Sfântul Apolinar": rezultatul figurativ este o mare cruce bătută cu pietre scumpe care stă izolată, însoțită de două mici inscripții exegetice în care se citește: Ichthys - salus mundi.

(După L'Osservatore romano, 20 noiembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat