Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

III. În mijlocul lumii
6. În centrul familiei: între sărbătoare și viața de zi cu zi
(In 2,1-11)

Poate că nimeni și nimic nu este mai prezent în gândurile, în discuțiile și în preocupările zilnice ale preotului decât familia.

Când se vorbește despre tineri, se evocă familia; când se vorbește despre copiii de la Mir, se are în vedere familia; când se intră în casele oamenilor, se aud misterele de durere care lovesc familia. De cele mai multe ori familia se află pe banca acuzaților.

Într-adevăr, există frontiere asupra cărora comunitatea eclezială este singura care proclamă anumite valori, mai ales dacă sunt valori împotriva curentului. Una dintre aceste frontiere este tocmai familia.

A spune adevărul despre căsătorie sau despre familie este un fel de profeție și de aceea solitudinea este obligatorie. În jurul profeților nu este mulțime; adesea e pustiul, singurătatea, grupul mic. În jur avem o cultură contrară familiei: domină libertatea individuală.

De aici derivă o politică slabă a familiei și o cultură care pare să privească la căsătorie cu suspiciune și interpretează alegerea căsătoriei ca un fel de legătură și de limitare a libertății personale. La birou, la serviciu, pretutindeni aproape, există un fel de acțiune de descurajare a căsătoriei, un fel de bătaie de joc ironică, mai ales din partea persoanelor căsătorite.

De aici greutatea unui minister prezbiteral și a unei prezențe care, pe de o parte, este imaginea unei Biserici milostive, primitoare, care dialoghează și este solidară, iar pe de altă parte, este semnul unei Biserici fidele, care nu poate schimba evanghelia și de aceea este aparent severă. Iar o astfel de experiență este zilnică.

6.1. Textul

1 În ziua a treia, s-a făcut o nuntă în Cana Galileii și mama lui Isus era acolo. 2 A fost invitat la nuntă și Isus cu discipolii lui. 3 Întrucât se terminase vinul, mama lui Isus i-a zis: "Nu mai au vin". 4 Dar Isus i-a spus: "Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie; Încă nu a venit ceasul meu". 5 Mama lui Isus a spus slujitorilor: "Faceți tot ce vă va spune". 6 Erau acolo șase vase de piatră puse pentru purificarea iudeilor, fiecare de optzeci sau o sută douăzeci de litri. 7 Isus le-a zis: "Umpleți vasele cu apă!" Iar ei le-au umplut până sus. 8 Atunci le-a zis: "Scoateți acum și duceți stolnicului nunții!". Ei i-au dus. 9 Când a gustat stolnicul apa devenită vin - și el nu știa de unde este, dar slujitorii care o aduseseră știau - stolnicul l-a chemat pe mire 10 și i-a spus: "Orice om pune mai întâi vinul cel mai bun, iar când s-au îmbătat, pe cel mai slab. Tu ai ținut vinul cel mai bun până acum!". 11 Aceasta a făcut-o Isus ca început al semnelor, în Cana Galileii. Și-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el (In 2,1-11).

6.2. La Cana totul este semn

Ioan este martorul unei scene de nuntă. Vede și povestește. Ce este mai obișnuit decât o familie? E plăcută această scenă față în față dintre Isus și o familie care se naște.

Există două, aspecte înțelese de Ioan:

- sărbătoarea, nunta cu intervenția Mariei, minunea schimbării apei în vin;

- semnul de la Cana: "Aceasta a făcut-o Isus ca început al semnelor, în Cana Galileii" (v. 11). Totul este semn. A ce anume?

Minunea este în primul rând un semn surprinzător și revelator al misterului lui Isus, al începutului ceasului său, al "gloriei" sale. Dar nu se termină totul o dată cu minunea. Ospățul, în centrul sărbătorii, este un motiv familiar al Vechiului Testament și al Noului Testament. Abundența vinului nou, mai bun decât precedentul, indică legământul cel nou. Profeții au vorbit despre prietenia dintre Dumnezeu și poporul său prin simbolismul vinului.

6.3. Maria, semnul Bisericii

Îndeosebi Maria devine "semn" la Cana. Aici stă primul plan al sărbătorii: dialogul lui Isus cu mama sa. Ea este numită "femeie" pentru că Isus îi arată un nou mod de a fi; ea devine noua Evă, într-un raport nou cu Biserica. Din mama lui Isus trebuie să devină femeia noii omeniri, lucru care se va întâmpla sub cruce.

La fel ca la buna vestire, Maria va asculta: "Faceți tot ce vă va spune" (v. 5).

La Cana toate vorbesc: minunea, ceasul, vinul nou, dar mai ales Maria prin cuvântul și tăcerea sa. Toate sunt semne pentru cel care crede. Toate îl descoperă pe Isus.

6.4. Dubla privire a Mamei

Paul ne amintește că iubirea conjugală este semnul unei iubiri mai mari (cf. Ef 5). Bărbatul și femeia, iubindu-se, sunt semn al iubirii lui Cristos față de Biserica sa. Aici stă frumusețea căsătoriei: este locul în care se face prezent Cristos cu harul și forța sa, singura care poate da vigoare iubirii omenești supuse elanului efemer al erosului.

Este cunoscută extrema slăbiciune a familiei de azi: prezumția de a construi singuri o angajare definitivă pentru toată viața. Iubirea, se știe, cunoaște în timp și oboseala, nemulțumirea, parabola coborâtoare. Timpul care trece pare să mărească umbrele și să diminueze luminile strălucitoare din timpul îndrăgostirii. Relația devine mai puțin transparentă, slăbită de inevitabilele opacități. Ca în Cana, sărbătoarea pare să ia sfârșit pentru că lipsește vinul cel nou, beția noutății. Câte istorii de-alde "Cana" nu se scriu în jurnalul secret al preotului!

Dar există o mamă la Cana care intuiește necazul și provoacă minunea, adresându-se atât Fiului (v. 3), cât și fiilor (v. 5). Și azi ea mai repetă: "Nu mai au vin", adică: "Nu mai au vinul iubirii, al păcii, al dialogului, al bucuriei...". Dar și azi ea repetă: "Faceți tot ce vă va spune". Numai Isus poate reînnoi minunea iubirii fidele dincolo de orice criză, a dialogului răbdător dincolo de tăceri; a bucuriei pascale dincolo de cruce; a ușii deschise dincolo de închideri; a vieții noi dincolo de oboseala egoismului calculat. Fericită acea casă în care Maria este de-a casei. Acolo se reînnoiește minunea de la Cana.

6.5. Pastorația familiei: preotul între două adevăruri

La Cana începe pastorația familiei.

Ca și Maria, preotul, după ce a întâlnit dramele atâtor familii, privește spre cer, pentru invocație: "Nu mai au vin; vinul iubirii în fața destrămării atâtor familii; nu mai au vinul fidelității, al dialogului, al fericirii".

Există multe vase goale în casele vizitate de preot; fără acel vin care a caracterizat faza îndrăgostirii. Și astfel rugăciunea preotului este plină da vase goale întâlnite în spatele ușilor multor case.

Dar în același timp privirea preotului este aplecată în jos pentru îndemn: "Faceți tot ce vă va spune": pentru a ajuta familiile să urmeze evanghelia și să facă ceea ce spune Isus. Familia de azi urmează mai mult modelele lumii. Numai un preot poate face credibilă evanghelia.

Preotul este între Dumnezeu și familie; acesta este ministerul cotidian care cere discreție și prezență. Există un minister al umbrei, la fel ca în cazul Mariei; este limbajul respectuos și răbdător care știe să primească sărăcia atâtor situații familiale și totuși știe să intre în conștiințe, în inimi, pentru a motiva voința lui Dumnezeu.

Preotul știe să intre în ceasul crizei, când vinul lipsește, iar fericirea pare să fie un miraj de-acum pierdut din vedere.

6.6. Familia și preotul: două vocații provocate de timp

Există un fel de provocare în ceea ce privește aceste două vocații. Fidelitatea conjugală pare luată în râs de o mentalitate răspândită. Iar preotului i se atribuie titlul de simbol al tuturor crizelor de identitate ale timpului nostru. Se creează mentalitatea că o alegere serioasă conform evangheliei este un fapt rar, un fel de utopie; masa merge într-o cu totul altă direcție.

Se obișnuiește a se spune, pentru a agrava situația, că lumea, chiar credincioșii, nu mai înțeleg anumite valori, cum ar fi celibatul preoților și indisolubilitatea căsătoriei. Strategia culturii dominante este aceea de a lua orice farmec valorilor evanghelice de mai sus. Preferă să transforme aceste valori în probleme. Fidelitatea produce o problemă; celibatul produce o problemă. Aceste valori devin puțin credibile, nu încurajează a fi trăite.

Din contră, aceste valori nu sunt o problemă, ci resurse, sunt bogăția oricărei vocații care este chemată să realizeze din plin virtuțile umane.

Dar este de datoria preotului să anunțe din nou, să motiveze din nou frumusețea anumitor valori călcate în picioare de mentalitatea de astăzi.

Îndeosebi este datoria lui de a indica fundamentul adevărat al fidelității. Cultura de azi tinde să idolatrizeze eul, într-un orizont de subiectivism exasperat; iar caracteristica eului este în primul rând slăbiciunea, care face apel la alții, la mase, pentru a se simți puternic. De aici lăsarea lui în voia modelor.

Fidelitatea nu se bazează pe eu. Nu este voluntaristă. Atunci când în Biblie se vorbește despre fidelitate, se evocă alianța dintre Dumnezeu și poporul său; fidelitatea lui Israel este mereu motivată de iubirea fidelă a lui Dumnezeu. Aceasta este stânca ce fundamentează fidelitatea ființei omenești. Centrul fidelității este Dumnezeu.

Numai în felul acesta răspunsul persoanei, de fidelitate, devine expresia maturității iubirii, atât în căsătorie, cât și în iubirea celibatară.

De aceea nu se depășește cadrul crizei acceptând compromisul cu mentalitatea curentă, ci este adevărat contrariul. Într-o lume distrată și săracă în valori spirituale, familia, viața consacrată și preotul trebuie să regăsească și să propună din nou splendoarea și claritatea "semnului", pentru a le arăta oamenilor grăbiți că direcția vieții este în altă parte.

6.7. Preotul, ghid și maestru pentru familie

În misiunea de fidelitate evanghelică, diferitele vocații se ajută reciproc. Preotul, chemat să fie păstor ca Isus Cristos, este martorul iubirii sale feciorelnice; este chemat să elibereze cultura noastră de o condiție patologică a sexualității care nu mai are o referire la iubire și la viață. E chemat să restituie iubirii adevărul său de dăruire totală și pentru totdeauna. De aici profunda consonanță între celibatul pentru împărăția lui Dumnezeu și preoție, ca semn al lui Cristos mort pe cruce din iubire.

De aceea preotul este o prezență prețioasă în societate și în comunitatea creștină alături de familie: ca ghid spre o dificilă fidelitate față de iubire și ca maestru al rugăciunii.

Așteptările familiei cu privire la preot sunt multe: "Vrem să ne ajute... să ne formeze... să găsim în el valorile esențiale... să trăiască lângă noi ca să-l putem înțelege".

Dar familia este locul de har și pentru preot, stimul pentru o viziune mai evanghelică a vieții, încurajare în purtarea crucii. Este important ca familia și comunitatea să-l ajute pe preot și în nevoile cotidiene și materiale. Casa parohială trebuie să fie o casă familiară, privită cu prietenie și simțită ca fiind proprie.

În familii se mai fac rugăciuni pentru ca preoții să fie sfinți?

Preoții se mai roagă pentru ca sfințenia să înflorească în familii?

6.8. Rodnicia reciprocă între vocații

Fiecare vocație este o cale specială spre sfințenie, iar sfințenia este vocația universală a celor botezați (LG 39-42). Nici o vocație nu sfârșește totalitatea trupului lui Cristos: ele trebuie să trăiască în comuniune și colaborare. Fiecare să se simtă responsabil față de ceilalți, și mai ales preotul care e responsabil nu doar de realizarea sa în sfințenie, ci și de a celorlalți.

Chemările să se ajute reciproc în a realiza visul lui Dumnezeu cu privire la ele. Dorul după sfințenie este prezent acolo unde este un preot sfânt.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat