Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Participarea credincioșilor la spiritul autentic al liturgiei

Tăcerea și cântarea

"Introducere la spiritul liturgiei" este tema conferinței pe care Maestrul celebrărilor liturgice pontificale a ținut-o în ziua de 14 noiembrie 2009 la Genova în fața unui grup diecezan de animatori muzicali ai liturgiei. Publicăm o parte din această conferință.

de Guido Marini

Este urgent să se reafirme spiritul autentic al liturgiei, așa cum este prezent în tradiția neîntreruptă a Bisericii și este mărturisit, în continuitate cu trecutul, în cel mai recent magisteriu: începând de la Conciliul al II-lea din Vatican până la Benedict al XVI-lea. Am folosit cuvântul "continuitate". Este un cuvânt îndrăgit de actualul Pontif, care a făcut din el cu autoritate criteriul pentru unica interpretare corectă a vieții Bisericii și, în special, a documentelor conciliare, precum și a propunerilor de reformă la orice nivel conținute în ele. Și cum ar putea să fie altfel? Oare se poate imagina o Biserică de dinainte și o Biserică de după aceea, ca și cum s-ar fi produs o cenzură în istoria trupului eclezial? Sau oare se poate afirma că Mireasa lui Cristos a intrat, în trecut, într-un timp istoric în care Duhul nu a asistat-o, așa încât acest timp trebuie să fie aproape uitat sau șters?

Și totuși, uneori, unii dau impresia că aderă la ceea ce este drept s-o definim ca o adevărată ideologie, adică o ideea preconcepută aplicată istoriei Bisericii și care n-are nimic de-a face cu credința autentică.

Rod al acelei ideologii greșite este, de exemplu, distincția între Biserica pre-conciliară și Biserica post-conciliară. Poate să fie și legitim un astfel de limbaj, dar cu condiția ca să nu se înțeleagă în felul acesta două Biserici: una - cea pre-conciliară - care n-ar mai avea nimic de spus sau de dat pentru că este depășită în mod iremediabil; și cealaltă - cea post-conciliară - care ar fi o realitate nouă apărută din Conciliu și dintr-un presupus spirit al său, în ruptură cu trecutul său.

Ceea ce s-a afirmat până aici cu privire la "continuitate" are de-a face cu tema pe care suntem chemați s-o tratăm? Cu siguranță da. Pentru că nu poate să existe spirit autentic al liturgiei dacă nu ne apropiem de ea cu suflet senin, ne-polemic față de trecut, atât îndepărtat cât și apropiat. Liturgia nu poate și nu trebuie să fie teren de luptă între cel care găsește binele numai în ceea ce este înainte de noi și cel care, contrar, în ceea ce este înainte găsește aproape întotdeauna răul. Numai dispoziția de a privi prezentul și trecutul liturgiei Bisericii ca la un patrimoniu unic și în dezvoltare omogenă poate să ne conducă să scoatem cu bucurie și cu gust spiritual spiritul autentic al liturgiei. Așadar, un spirit pe care trebuie să-l primim de la Biserică și care nu este rod al invențiilor noastre. Un spirit, adaug, care ne duce la esențialul liturgiei, adică la rugăciunea inspirată și condusă de Duhul Sfânt, în care Cristos continuă să devină contemporan nouă, să intre năvalnic în viața noastră. Cu adevărat spiritul liturgiei este liturgia Spiritului.

În măsura în care asimilăm spiritul autentic al liturgiei, devenim capabili și să înțelegem când o muzică sau un cântec pot să aparțină patrimoniului muzicii liturgice sau sacre, sau nu pot să aparțină acestui patrimoniu. Cu alte cuvinte, capabili să recunoaștem muzica aceea care numai ea are drept de cetățenie în cadrul ritului liturgic, pentru că este coerentă cu spiritul său autentic. Așadar, dacă vorbim la începutul acestui curs despre spiritul liturgiei, vorbim despre el pentru că numai pornind de la el se poate identifica muzica și cântul liturgic.

Referitor la tema propusă nu pretind să fiu exhaustiv. Nici nu pretind să tratez toate temele care ar fi util să fie tratate pentru o completă panoramică a problemei. Mă limitez să iau în considerare câteva aspecte ale esenței liturgiei, cu referință specifică la celebrarea euharistică, așa cum ni le prezintă Biserica și așa cum am învățat să le aprofundez în acești doi ani de slujire alături de Benedict al XVI-lea: un adevărat maestru al spiritului liturgic, fie prin învățătura lui, fie prin exemplul modului său de a celebra.

Participarea activă

Sfinții au celebrat și au trăit actul liturgic participând la el în mod activ. Sfințenia, ca rezultat al vieții lor, este mărturia cea mai frumoasă a unei participări cu adevărat vie la liturgia Bisericii. Așadar, pe bună dreptate, și chiar providențial, Conciliul al II-lea din Vatican a insistat așa de mult asupra necesității de a favoriza o participare autentică a credincioșilor la celebrarea sfintelor mistere, în momentul în care a amintit de chemarea universală la sfințenie. Și această indicație autoritară a avut confirmare punctuală și relansare în atâtea documente ale magisteriului până în zilele noastre.

Totuși, nu întotdeauna a existat o înțelegere corectă a "participării active", așa cum Biserica învață și îndeamnă la trăirea ei. Desigur, se participă activ și atunci când se îndeplinește, în cadrul celebrării liturgice, slujirea care este proprie fiecăruia; se participă activ și atunci când există o înțelegere mai bună a Cuvântului lui Dumnezeu ascultat și a rugăciunii recitate; se participă activ și atunci când există unirea propriului glas cu glasul celorlalți în cântarea corală... Însă toate acestea n-ar însemna participare cu adevărat activă dacă n-ar conduce la adorarea misterului mântuirii în Cristos Isus mort și înviat pentru noi: pentru că numai acela care adora misterul, primindu-l în propria viață, demonstrează că a înțeles ceea ce se celebrează, deci că este cu adevărat părtaș al harului actului liturgic.

Adevărata acțiune care se realizează în liturgie este acțiunea lui Dumnezeu însuși, opera sa de mântuire în Cristos de care ne-a făcut părtași. Printre altele, aceasta este adevărata noutate a liturgiei creștine față de orice altă acțiune de cult: însuși Dumnezeu acționează și împlinește ceea ce este esențial, în timp ce omul este chemat să se deschidă la acțiunea lui Dumnezeu, cu scopul de a fi transformat de el. Prin urmare, punctul esențial al participării active este ca să fie depășită diferența dintre acțiunea lui Dumnezeu și acțiunea noastră, ca să putem deveni una cu Cristos. Iată pentru ce nu este posibil să participăm fără să adorăm. Să ascultăm un text din Sacrosanctum Concilium: "Așadar, Biserica veghează cu grijă ca fiii săi să nu asiste ca străini sau spectatori muți la acest mister al credinței, ci înțelegându-l bine, cu ajutorul ceremoniilor și rugăciunilor, să participe la acțiunea sacră în mod conștient, cu pietate și activ; să fie instruiți prin Cuvântul lui Dumnezeu, să se hrănească la masa trupului Domnului, să aducă mulțumire lui Dumnezeu; oferind Ostia nepătată, nu numai prin mâinile preotului, ci împreună cu el, să învețe a se oferi pe ei înșiși și, prin Cristos Mijlocitorul, să se desăvârșească din zi în zi în unirea cu Dumnezeu și în unirea dintre ei, pentru ca în cele din urmă Dumnezeu să fie totul în toți" (nr. 48).

Față de acest lucru, tot restul este secundar. Și mă refer îndeosebi la acțiunile exterioare, importante și necesare și ele, prevăzute mai ales în timpul Liturgiei Cuvântului. Mă refer la ele, pentru că dacă devin esențialul liturgiei și aceasta este redusă la o acțiune generică, atunci s-a înțeles greșit spiritul autentic al liturgiei. Prin urmare, adevărata educație liturgică nu poate să constea pur și simplu în însușirea și în exercitarea unor activități exterioare, ci în introducerea la acțiunea esențială, la opera lui Dumnezeu, la misterul pascal al lui Cristos pe care să-l lăsăm să ajungă la noi, să ne implice și să ne transforme. Și să nu se confunde îndeplinirea acestor gesturi externe cu implicarea justă a corporeității în actul liturgic. Fără a lua nimic de la semnificația și de la importanța gestului extern care însoțește actul interior, Liturgia cere mult mai mult de la trupul uman. De fapt, cere angajarea lui totală și reînnoită în cotidianitatea vieții. Ceea ce Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea numește "coerență euharistică". Este tocmai exercitarea punctuală și fidelă a acestei coerențe expresia cea mai autentică a participării și corporale la actul liturgic, la acțiunea mântuitoare a lui Cristos.

Mai adaug. Chiar suntem siguri că promovarea participării active constă în a face totul cât mai posibil și imediat comprehensibil? Oare intrarea în misterul lui Dumnezeu nu poate, uneori, să fie însoțită și de ceea ce atinge motivațiile inimii? Nu se întâmplă, în unele cazuri, să se dea spațiu disproporționat cuvântului, plat și banalizat, uitând că la liturgie aparțin cuvântul și tăcerea, cântul și muzica, imaginile, simbolurile și gesturile? Și oare nu aparțin la acest limbaj multiplu care introduce la centrul misterului, deci la adevărata participare, și limba latină, cântul gregorian, polifonia sacră?

Ce fel de muzică pentru liturgie

Nu-mi revine mie să intru direct în ceea ce ține de muzica sacră sau liturgică. Alții, cu mai multă competență, vor trata argumentul în decursul următoarelor întâlniri.

Însă ceea ce vreau să subliniez este că problema muzicii liturgice nu poate să fie considerată independent de spiritul autentic al liturgiei, deci de teologia liturgică și de spiritualitatea care rezultă din ea. Așadar, ceea ce s-a afirmat - că liturgia este un dar al lui Dumnezeu care ne orientează spre el și care, prin adorație, ne permite să ieșim din noi înșine pentru a ne uni cu el și cu ceilalți - nu numai că încearcă să dea câteva elemente utile pentru înțelegerea spiritului liturgic, ci și elemente necesare pentru recunoașterea a ceea ce cu adevărat se poate numi muzică și cântare pentru liturgia Bisericii.

În această privință, îmi permit numai o scurtă reflecție orientativă. Ne-am putea întreba cu privire la motivul pentru care Biserica în documentele sale, mai mult sau mai puțin recente, insistă în a indica un anumit tip de muzică și de cântare ca deosebit de potrivite pentru celebrarea liturgică. Deja Conciliul Tridentin a intervenit în conflictul cultural care exista atunci, restabilind norma prin care în muzică aderența la Cuvânt este prioritară, limitând folosirea instrumentelor și indicând o diferență clară între muzica profană și muzica sacră. De fapt, muzica sacră nu poate fi înțeleasă niciodată ca expresie de pură subiectivitate. Ea este ancorată în textele biblice sau ale tradiției, care trebuie celebrată în forma de cântare. Într-o perioadă mai recentă, sfântul papă Pius al X-lea a făcut o intervenție asemănătoare, încercând să îndepărteze muzica de operă de liturgie și indicând cântul gregorian și polifonia din epoca reînnoirii catolice ca și criteriu al muzicii liturgice, care trebuie deosebită de muzica religioasă în general. Conciliul al II-lea din Vatican nu a făcut decât să reafirme aceleași indicații, precum și cele mai recente intervenții magisteriale.

Așadar, pentru ce insistența Bisericii în a prezenta caracteristicile tipice ale muzicii și cântului liturgic în așa fel încât să rămână deosebite de orice altă formă muzicală? Și pentru ce cântul gregorian, precum și polifonia sacră clasică ajung să fie formele muzicale exemplare, în lumina cărora trebuie continuat să se producă astăzi muzică liturgică, fie și populară?

Răspunsul la această întrebare se află exact în ceea ce am încercat să afirm cu privire la spiritul liturgiei. Tocmai acele forme muzicale - în sfințenia, bunătatea și universalitatea lor - traduc în note, în melodie și în cântare spiritul liturgic autentic: îndreptând spre adorația misterului celebrat, favorizând o participare autentică și integrală, ajutând la perceperea sacrului, deci a primatului esențial al acțiunii lui Dumnezeu în Cristos, permițând o dezvoltare muzicală care să nu fie neancorată în viața Bisericii și în contemplarea misterului său.

Să-mi fie permis un ultim citat din Joseph Ratzinger: "Gandhi evidențiază trei spații de viață a cosmosului și arată că fiecare dintre aceste trei spații vitale comunică și un propriu mod de a fi. În mare trăiesc peștii și tac. Animalele de pe pământ strigă, dar păsările, al căror spațiu vital este cerul, cântă. Mării îi este proprie tăcerea, pământului strigătul și cerului cântatul. Însă omul este părtaș de toate trei: el poartă în sine profunzimea mării, greutatea pământului și înălțimea cerului; de aceea sunt ale lui și toate cele trei proprietăți: tăcerea, strigătul, cântatul. Astăzi (...) vedem că omului privat de transcendență îi rămâne numai strigătul, pentru că vrea să fie numai pământ și încearcă să facă să devină pământul lui și cerul și profunzimea mării. Adevărata liturgie, liturgia comuniunii sfinților, îi redă totalitatea lui. Îl învață din nou tăcerea și cântarea, deschizându-i profunzimea mării și învățându-l să zboare, ființa îngerului; ridicând inima lui face să răsune din nou în el acel cânt parcă ațipise. Mai mult, putem spune chiar că adevărata liturgie se recunoaște tocmai din faptul că ea ne eliberează de acțiunea comună și ne restituie profunzimea și înălțimea, tăcerea și cântarea. Adevărata liturgie se recunoaște din faptul că este cosmică, nu după măsura unui grup. Ea cântă cu îngerii. Ea tace cu profunzimea universului în așteptare. Și astfel ea răscumpără pământul" (Cantate al Signore un canto nuovo, pag. 153-154).

Închei. De acum de câțiva ani în Biserică, pe mai multe voci, se vorbește despre necesitatea unei noi reînnoiri liturgice. Despre o mișcare, într-un fel asemănătoare cu aceea care a pus bazele pentru reforma promovată de Conciliul al II-lea din Vatican, care să fie capabilă să realizeze o reformă a reformei, adică încă un pas înainte în înțelegerea spiritului liturgic autentic și a celebrării sale: ducând astfel la împlinire acea reformă providențială a liturgiei pe care părinții conciliari au început-o, dar care nu întotdeauna a avut, în punerea în practică, realizare punctuală și fericită.

(După L'Osservatore Romano, 18 noiembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat