Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții pentru Anul Sfintei Preoții

Prietenia dintre preoți, semn al victoriei lui Cristos

de Massimo Camisasca

Importanța decisivă a prieteniei în viața omului din orice timp poate să fie percepută și din faptul că cei mai mari scriitori și filozofi ai umanității au vorbit des despre prietenie și au văzut în prietenie o temă fundamentală pentru înțelegerea omului: ceva care intră în însăși definiția vieții.

Vreau să-i citez aici, dintre toți, numai pe Aristotel și pe Cicero. Primul, în Etica Nicomahică, la cărțile a VIII-a și a IX-a, vorbind despre prietenie, susține că "nu există nimic mai necesar pentru viață" și că "fără ea orice bine nu este bine". Și marele orator roman, în dialogul său Lelius de amicitia, la capitolul al VI-lea, scrie: "Nu știu dacă, în afară de înțelepciune, nu există nimic altceva mai bun pentru om, darul zeilor nemuritori oferit vieții sale, decât prietenia".

Așadar, prietenia este văzută de acești coloși ai antichității precreștine ca un bine necesar, dar al lui Dumnezeu. Ea este considerată și ca izvor de fericire: tot în Lelius, la capitolul al XXVII-lea, Cicero spune că dacă se iau din viață caritatea și bunăvoința - care, așa cum vom vedea, pentru el sunt caracteristicile prieteniei - este luată orice posibilitate de bucurie.

Așadar, prietenia este un aspect al iubirii, este apogeul iubirii. Înainte de toate ea implică o reciprocitate care nu este necesară în orice iubire: se poate iubi un lucru, un bine, și o persoană, fără ca această iubire să fie în mod necesar deformată de lipsa reciprocității. În schimb prietenia este o virtute activă, care implică răspunsul celuilalt: prietenia implică prietenul.

Nu numai atât, prietenia implică faptul ca prietenul să fie un alt eu însumi - spun asta atât Aristotel cât și Cicero, acesta din urmă în cartea a XXI-a din Lelius - un alt eu însumi, care este iubit așa cum ne iubim pe noi înșine. Cu prietenul se trăiește o viață de înțelegere și de comuniune. Bunurile vieții prezente, cele sperate în viața viitoare: totul devine instrument pentru a alimenta armonia din această viață comună. Cicero definește prietenia consensio divinarum et humanarum rerum - pe care am putea-o traduce ca o convergență și folosire comună a bunurilor umane și divine - trăită cum benevolentia et caritate. Cuvântul "caritate" - notăm că suntem încă în afara unui context creștin cu Cicero - exprimă aici gratuitatea care trebuie să existe în acest consens, în timp ce cuvântul "bunăvoință" exprimă dorința ca unicul criteriu al raportului cu celălalt să fie binele celuilalt. De aceea, în prietenie nu se caută avantaje - spune tot Cicero în cartea a XXVII-a - decât acelea care înfloresc de la sine în prietenie: bucuria care vine dintr-o viață trăită în înțelepciune și în iubire.

Aristotel adaugă o notă importantă: prietenia este activă și selectivă, adică ea se hrănește cu preferință, este o intensitate a iubirii care face în așa fel încât viața dintre prieteni să fie o școală a carității pe care suntem chemați s-o avem față de toți.

Noutatea raporturilor adusă de Cristos

Când era în apogeul vieții sale, Isus, care a dat o amplă mărturie în viața sa publică despre ce anume însemna pentru el prietenia, a ales câțiva cu care să aibă un raport mai strâns și în mijlocul discipolilor, i-a voit pe apostoli, "ca să fie cu el" (Mc 3,14) și cărora să le destăinuiască tot misterul vieții sale. Iată, așadar, din nou cele două caracteristici ale prieteniei pe care deja Cicero le intuise în mod genial, comuniunea în lucrurile umane și în cele divine. Aceasta este comunitatea apostolică, exemplul cel mai înalt de prietenie pe care îl prezintă istoria. Însuși Isus ne oferă cheia pentru a privi la experiența trăită de el cu discipolii. El spune: "V-am numit prieteni, pentru că v-am spus tot ceea ce mi-a spus mie Tatăl" (cf. In 15,15).

Pentru a înțelege ce este cu adevărat prietenia pe care Cristos a trăit-o ca și culme a carității care s-a născut din el, care s-a născut din întruparea sa, din moartea și învierea sa, este necesar deci să participăm la viața lui Cristos. Prietenia pe care el a trăit-o cu cei mai intimi ai lui, prietenia pe care el a făcut-o posibilă între oameni, se naște și astăzi din sacramentele sale, din botez, din euharistie, din pocăință; se naște și astăzi din învățătura sa și se manifestă în cel care-l urmează ca recunoaștere a locului central pe care el cere să-l aibă în existența celui care-l întâlnește. De aceea prietenia lui Cristos trăiește ca slujire a persoanei sale - pe bună dreptate Augustin comentează fraza din Evanghelia după sfântul Ioan citată mai sus, spunând: "Tu numește-mă în continuare prieten, eu continui să mă consider slujitorul tău".

Tocmai pentru aceasta sunt mulți gânditori creștini care au dedicat prieteniei pagini de mare profunzime. În reflecțiile lor, intuițiile filozofilor antici sunt duse la claritate și la împlinire tocmai în virtutea experienței lor personale de prietenie, trăită într-un context creștin - care adesea era o mănăstire. De exemplu, sfântul Toma reia multe teme atât din Aristotel cât și din Cicero. Pentru el, ca și pentru ei, prietenia este amor benevolentiae, iubirea care vrea binele celuilalt, o iubire de comuniune, de reciprocitate, o iubire care constă în comportarea față de prieten ca și cu sine însuși. Prietenia se întemeiază pe o comuniune de viață, de bunuri și de virtuți. Fiind apogeul carității, prietenia dăruiește omului însăși experiența vieții divine: Treimea nu este oare exemplul de prietenie cel mai înalt și de neajuns?

Nu întâmplător Aelred de Rivaulx, un alt mare cercetător al prieteniei din evul mediu - l-am putea aminti aici și pe sfântul Bernard - în De spirituali amicitia, la cartea a II-a, afirmă că prietenia este o treaptă spre iubirea și cunoașterea lui Dumnezeu.

În această linie, părinții orientali - și începând de la ei o tradiție care duce până la teologia ortodoxă din aceste ultime două secole - au văzut în prietenie expresia cea mai înaltă a unirii mistice dintre Dumnezeu și om. Pavel Florenskij dedică o parte din opera Coloana și fundamentul adevărului (scrisoarea a XI-a) tocmai prieteniei și notează: "Unitatea mistică a două persoane este o condiție a cunoașterii și a manifestării Duhului adevărului care dă această cunoaștere". El duce la consecințele extreme afirmațiile lui Cicero și Aristotel reluate de Toma. Prietenul nu este numai cel care-l tratează pe celălalt prieten ca pe sine însuși, ci prietenii constituie o bi-unuitate, o diadă: prietenii nu mai sunt numai ceea ce erau luați în mod individual, ci ceva mai mult, un singur suflet. În această unitate fiecare dintre prieteni primește confirmarea de la propria personalitate, găsind propriul eu în eu-l celuilalt.

Fraternitate și preoție

Făcând aluzie la temele fraternității și prieteniei, am voit desigur să descriu esența evenimentului creștin, dar în același timp am semnalat ceea ce consider eu o dimensiune esențială a umanului. Cu alte cuvinte, am intenționat să descriu atât stofa ființei cât și a ființei intrate în istorie, adică a lui Dumnezeu făcut om, stofa evenimentului pe care el l-a inaugurat.

Ori, ceea ce este adevărat pentru orice botezat este adevărat pentru orice vocație care se altoiește pe botez. Deci și pentru preoție. De fapt, tot ceea ce se naște din botez este părtaș de structura de viață pe care el o comunică omului, care este comuniunea, și în același timp o exprimă. Astfel, experiența fiecărei vocații creștine nu poate decât să fie alimentată de o experiență de fraternitate. Nu există în creștinism o vocație la raportul cu Dumnezeu care să nu fie eveniment de comuniune, nu există scurtătură către Dumnezeu care să treacă pe lângă Cristos și pe lângă trupul său.

În mod deosebit, cuvântul "fraternitate", fiind un cuvânt care descrie esența evenimentului creștin, nu poate să fie dezlipită de însăși esența vieții sacerdotale, ba chiar dobândește o proprie urgență istorică și existențială chiar pentru timpurile în care suntem chemați să trăim. De fapt, problema timpului nostru este tocmai aceasta: căutarea spasmodică a unei scurtături către Dumnezeu - pentru că nu ne putem lipsi de Dumnezeu - o scurtătură care să evite corporalitatea lui Cristos.

Astăzi nimeni nu poate rezista în fața atacurilor acestei mentalități lumești decât în măsura în care afecțiunea sa este călăuzită de o judecată de apartenență clară. Din această judecată ia alimentație și fascinație posibilitatea de a trăi fecioria, sărăcia și ascultarea pe care preotul - ca orice creștin în funcție de starea sa - este chemat s-o îmbrățișeze: dacă eu aparțin fraților mei, nu-mi mai aparțin mie însumi, nu-mi mai aparține timpul meu, nu-mi mai aparțin lucrurile pe care le am, banii mei, capacitățile mele, raporturile mele.

A descoperi asta în propria existență este ceva infinit mai mare și deplin decât bucuria de a-mi aparține, bucuria de a ține la mine însumi. Faptul de a ține la mine însumi micșorează; în schimb a descoperi că aparțin chipurilor chemate împreună cu mine, a descoperi și a accepta că aparțin istoriei lui Cristos în lume prin intermediul acelor chipuri ne face mari. Măreția persoanei mele este dată de istoria lui Cristos printre oameni, căreia vreau să-i aparțin ca răspuns la chemarea lui.

Cred că această adnotare, care este în același timp psihologică și spirituală, descrie bine trecerea de la ființa naturală la ființa nouă la care botezul cheamă pe fiecare.

Dar vreau să aprofundez considerațiile mele. Condiția pentru ca să poată apare o personalitate autentic creștină este ca ea să recunoască evenimentul companiei în care Cristos a inserat-o și să se lase generată de ea. Nimeni dintre noi nu poate înainte spre adevărul despre sine însuși decât prin schimbarea la care îl stimulează prezența celorlalți. Prezența celuilalt schimbă viața noastră mult mai mult decât ploile seculare care brăzdează terenul și șlefuiesc pietrele. Aceasta este valoarea sacramentală a fratelui care este pus lângă mine.

În acest sens, ajung să spun că dacă unul nu-l simte pe celălalt ca pe o piedică, nu poate să-l iubească. Dacă nu suntem oameni pseudo-spirituali sau superficiali, nu se poate să nu simțim în anumite momente ale vieții povara celui care este pus lângă noi în locul în care lucrăm, dată de diferența de percepție a lucrurilor, de diferența istoriilor și a temperamentelor personale... eventual chiar în cel pe care unul îl simte pe de altă parte extraordinar de apropiat. În acest moment descoperă unul semnificația prezenței sacramentale a celuilalt, în măsura în care înțelege că această alteritate sau diversitate este semnul unei prezențe care-l transcende pe celălalt și-l face semn a ceva mai mult.

Spunea Gilbert Cesbron: "Orice existență mare se naște din întâlnirea cu o mare întâmplare". În compania lui Cristos această mare ocazie dată vieții noastre este celălalt care este pus lângă mine, este măreția celui care ajunge la mine, prin intermediul celuilalt care este pus lângă mine. A se nota bine: nu în mod necesar prin intermediul sfințeniei celuilalt, eventual chiar prin intermediul sărăciei celuilalt. Creșterea persoanei nu este o acțiune herculeană, nu este un efort al voinței, este rodul provocării continue a unei companii adevărate: sufficientia nostra ex Deo, spune sfântul Paul (2Cor 3,5). Ceilalți, dacă sunt doriți, recunoscuți și de aceea acceptați ca semn al companiei lui, fac persoana noastră capabilă la rândul ei să devină companie pe drumul oamenilor pe care-i întâlnim.

Degenerări în trăirea companiei

Ca toate lucrurile umane, și compania care este semn al misterului și loc al prezenței lui Cristos poate să fie trăită în mod reductiv. Acolo unde se întâmplă asta, criteriul nostru uman prevalează asupra noutății introduse de Cristos în raporturile dintre oameni. De aceea, vreau să prezint schematic trei momente ale acestui pericol de reducere.

O primă degenerare posibilă este aceea de a simți compania, prietenia în Cristos, ca expresie a unei obligații. Ar fi ca și cum am spune: "De vreme ce suntem împreună, de vreme ce cineva ne-a pus împreună, atunci «avem datoria» de a trăi viața noastră ca expresie comună". Rădăcina acestei degenerări este necunoașterea adevăratei naturi a carității, eveniment al gratuității iubirii lui Cristos față de noi și al răspunsului dat ei. În virtutea acestei insuficiențe, o prietenie redusă în mod moralist la obligație are istorie scurtă și ajunge aproape întotdeauna la violență: compania creștină nu se generează de la sine însăși, nu se naște - numai - ca rod al unui efort ascetic propriu, ci este un dar, este un har în originea sa și trăiește ca amintire a acestui har.

O a doua expresie degenerată a companiei în Cristos este comunitatea concepută și trăită ca o strategie: "unirea face puterea", cum spune un proverb italian. Compania ca strategie pentru a înțelege mai bine, pentru a interveni mai bine, pentru a acționa mai eficient - chiar și în misiune. Poate să existe o ispită subtilă și periculoasă tocmai pentru că se bazează pe sentimente de generozitate și angajare care cu ușurință se prezintă ca aspecte ale propriei iubiri față de Cristos. "Boala" acestei poziții se află încă o dată în faptul că ea se sprijină în întregime pe încrederea în ei înșiși și în propriile fapte.

În sfârșit, a treia degenerare este aceea de a concepe prietenia sau compania ca o internare: ca un loc comod, o fugă de lume. Aici eroarea se află în a considera compania ca un lucru frumos, care ne face așa de fericiți, dar în sens naturalist, abătându-ne de la misiunea pe care Cristos ne-o încredințează în ea și cu ea. O companie concepută în felul acesta devine locul unei sume de singurătăți, unde fiecare caută în celălalt doar consimțirea la ceea ce "simte", la ceea ce "îi place". Dimpotrivă, semnificația unei adevărate fraternități creștine este că Dumnezeu nu-l lasă singur pe om în încercarea existenței. Acest lucru ar fi diabolic: singurătatea. În companie, drama este posibilă, pentru că este învinsă tragedia omului singur în fața răului: este învinsă, pentru că Unul dintre noi a învins-o. Cristos nu i-a chemat pe cei doisprezece numai pentru ca să fie cu el, ci "pentru a-i trimite" (Mc 3,14) să vestească această victorie a lui.

(După L'Osservatore romano, 4 noiembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat