Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții pentru Anul Sfintei Preoții

Atunci când credința este o operă de artă

de Timothy Verdon

Arta sacră folosește preotului fie în viața sa de om și creștin, fie în slujirea sa preoțească. De fapt, Benedict al XVI-lea a făcut aluzie și la unul și la celălalt context de folosire, în exortația apostolică postsinodală Sacramentum caritatis din anul 2007, indicând frumusețea artistică precum una din "modalitățile cu care adevărul iubirii lui Dumnezeu în Cristos ajunge la noi" (nr. 35) și subliniind "legătura profundă între frumusețe și liturgie". În vederea acestei legături, spune papa, "este indispensabil ca în formarea seminariștilor și a preoților să fie inclusă, ca disciplină importantă, istoria artei cu referință specială la edificiile de cult în lumina normelor liturgice" (nr. 41).

Aceste cuvinte fac parte din tradiția catolică milenară, care întotdeauna a promovat, a explicat și la nevoie a apărat funcția artei în creșterea spirituală a credincioșilor și în misiunea pastorală a Bisericii. Deja la sfârșitul erei patristice, sfântul Grigore cel Mare rezuma experiența primelor secole creștine în termeni pe care tradiția le-a sintetizat cu expresia Biblia pauperum ("Biblia săracilor"). Scriind unui episcop iconoclast, a subliniat finalitatea propriu-zis spirituală a imaginilor sacre. "Una este a adora o pictură, alta e a învăța dintr-o scenă reprezentată într-o pictură ce anume trebuie adorat", spunea el, adăugând că "fraternitatea preoților este ținută să-i avertizeze pe credincioși pentru ca aceștia să simtă mâhnire arzătoare în fața dramei scenei reprezentate și astfel să se prosterneze cu umilință în adorație în fața singurei atotputernice Preasfinte Treimi" (Epistola Sereno episcopo massiliensi, 2,10).

În același spirit, în timpul nostru, papa Paul al VI-lea a sugerat afinitatea strânsă dintre munca preotului și cea a artistului: "Noi îl onorăm mult pe artist" - spunea la o audiență din 7 mai 1964 - "pentru că el împlinește o slujire parasacerdotală alături de a noastră. Slujirea noastră este aceea a tainelor lui Dumnezeu, slujirea lui este aceea a colaborării umane care face aceste taine prezente și accesibile". Și în documentul în mod absolut cel mai important în acest domeniu, Scrisoarea către artiști a lui Ioan Paul al II-lea din anul 1999, aceeași temă este reconfirmată cu afirmația că "pentru a transmite mesajul încredințat ei de Cristos, Biserica are nevoie de artă. De fapt, ea trebuie să facă perceptibilă și, mai mult, pe cât posibil, fascinantă lumea spiritului, a invizibilului, a lui Dumnezeu" (nr. 12).

Aceste texte ale magisteriului sunt hinterlandul evaluării cardinalului de atunci, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, Joseph Ratzinger, în introducerea la Compendiul Catehismului Bisericii Catolice pentru care el însuși a ales un mănunchi de imagini din diferite epoci și culturi. Viitorul papă nota că "artiștii din orice timp au oferit contemplației și uimirii credincioșilor faptele importante din misterul mântuirii, prezentându-le în splendoarea culorii și în perfecțiunea frumuseții", și conclude în cheie pastorală, definind rolul artei în trecut "un indiciu... al modului în care astăzi mai mult ca oricând, în civilizația imaginii, imaginea sacră poate să exprime mult mai mult decât cuvântul însuși, din moment ce este deosebit de eficace dinamismul său de comunicare și de transmitere a mesajului evanghelic".

Preotul, a cărui spiritualitate personală și profesională este legată de semnele sacramentale pe care el le gestionează, percepe cu ușurință legătura din arta vizuală și credința creștină. Știe că, în Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut vizibil devenind el însuși "imagine a lui Dumnezeu cel nevăzut" (Col 1,15), și de aceea înțelege că rolul imaginilor umane în viața creștinilor este într-un fel analog cu acela al Cuvântului întrupat în istorie. "Într-o vreme, nu se putea face nici o imagine a unui Dumnezeu incorporal și fără trăsături fizice", amintea sfântul Ioan Damaschinul, evocând interdicția veterotestamentară a oricărei reprezentări a divinității. "Dar acum - continua el - Dumnezeu a fost văzut în trup și s-a amestecat cu viața oamenilor, așa încât este permis să se facă o imagine a ceea ce a fost văzut din Dumnezeu" (Discurs despre imagini, 1, 16). Citând această operă din secolul al VIII-lea, în anul 1987, Ioan Paul al II-lea a scris: "Arta Bisericii trebuie să aibă ca țintă să vorbească limbajul Întrupării și să exprime cu elementele materiei pe cel care a binevoit să locuiască în materie și să realizeze mântuirea noastră prin intermediul materiei" (Duodecimum saeculum, nr. 11).

Chiar dacă mai folosim termenul "Biblia săracilor", nu este deci numai o chestiune de imagini didactice care, în circumstanțe speciale, înlocuiesc textul scris. Mai degrabă, în concepția catolică, imaginea poate atinge intima realitate morală și spirituală a persoanei. "Tradiția noastră cea mai autentică, pe care o împărtășim pe deplin cu frații ortodocși - spunea tot Ioan Paul al II-lea - ne învață că limbajul frumuseții, pus în slujba credinței, este capabil să ajungă la inima oamenilor, să-i facă să cunoască dinăuntru pe Cel pe care noi îndrăznim să-l reprezentăm în imagini, pe Isus Cristos" (Ibid., nr. 11).

Într-un document paralele, tot în anul 1987, patriarhul Dimitrios de Constantinopol afirma că, în tradiția ortodoxă, "imaginea (...) devine forma cea mai puternică pe care o iau dogmele și predicarea" (Encyclique sur la signification théologique de l'icone).

De fapt, și într-o tradiție și în cealaltă - în Biserica din Orient ca și în cea din Occident - folosirea imaginilor sacre în contextul liturgiei a folosit de-a lungul secolelor la manifestarea raportului deosebit care, grație întrupării lui Cristos, subzistă între "semn" și "realitate" în cadrul economiei sacramentale.

Acest raport, cu adevărat, transpare în toate operele pe care omul le asociază la cultul divin: de la vasele sacre și țesături la cele mai monumentale construcții arhitectonice, pentru că folosirea "lucrurilor" în liturgia Bisericii revelează mereu și actualizează vocația lumii infraumane, chemată împreună cu om și prin intermediul omului să dea glorie lui Dumnezeu.

Însă mai mult decât despre "lucruri", arta vorbește bărbaților și femeilor care îl creează, pentru că - așa cum afirmă episcopii toscani într-o notă pastorală din anul 1997 - în modul în care "transfigurează" materia, "artiștii revelează prin analogie structura creativității personale, adică modul în care fiecare bărbat și femeie "proiectează", "modelează" și "colorează" propria viață pentru a-l sluji mai bine pe Dumnezeu și pe aproapele" (Viața a devenit vizibilă. Comunicarea credinței prin artă, nr. 12). Ioan Paul al II-lea va plasa această observație pe orizontul etic al fiecărui artist, afirmând că "cel care simte în sine acest soi de scânteie divină care este vocația artistică... simte în același timp obligația de a nu risipi acest talant, ci de a-l dezvolta, pentru a-l pune în slujba aproapelui și a întregii omeniri" (Scrisoare către artiști, nr. 3). Cu tonuri argintii și nuanțe luminoase recreează experiența artistului, în care "aspirația de a da un sens propriei vieți este însoțită de percepția frumuseții și a unității misterioase a lucrurilor". Admite frustrarea simțită de artiști în fața "diferenței incalculabile care există între lucrarea mâinilor lor, oricât de reușită ar fi ea, și perfecțiunea fulminantă a frumuseții percepută în fervoarea momentului creator", opera realmente pictată sau sculptată nefiind decât o licărire a strălucirii ei. Dar împărtășește și răpirea credinciosului în fața unei capodopere de artă, explicând că "el știe că a fost pentru o clipă în fața acelui abis de lumină care-și are în Dumnezeu izvorul său originar" (nr. 6).

Iată pentru ce deja Paul al VI-lea, vorbind poeților și oamenilor de litere, pictorilor, sculptorilor, arhitecților, muzicienilor, oamenilor din teatru și din cinema la încheierea Conciliului Vatican II, a spus: "De mult timp Biserica a făcut alianță cu voi. Voi ați edificat și ați decorat templele sale, ați celebrat dogmele sale, ați îmbogățit liturgia sa. Voi ați ajutat-o să traducă mesajul său divin în limbajul formelor și figurilor, să faceți sensibilă lumea invizibilă. Astăzi ca și ieri, Biserica are nevoie de voi și se adresează vouă. Ea vă spune cu glasul nostru: nu lăsați să se întrerupă o alianță rodnică între toate! Nu refuzați să puneți talentul vostru în slujba adevărului divin! Nu închideți spiritual vostru în fața suflului Duhului divin! Lumea aceasta în care trăim are nevoie de frumusețe pentru a nu cădea în disperare. Frumusețea, ca și adevărul, pune bucurie în inima oamenilor și este un rod prețios care rezistă în fața uzurii timpului, care unește generațiile și le face să comunice în admirație..." (Mesaje ale Conciliului adresate umanității, 8 decembrie 1965).

Rezultă că preotul trebuie să-i caute pe artiști, să-i cunoască și să învețe de la ei. în felul lor ei sunt mereu bărbați și femei "de credință" - chiar și atunci când se proclamă ne-credincioși - pentru că ei "fac" lucruri. Credința, creativă, generează opere, și "dacă nu are fapte, este moartă în ea însăși" (Iac 2,17) ca o idee genială pe care artistul n-o traduce într-o pictură sau într-o statuie. Apoi credința este un teren familiar artiștilor, care în fiecare zi trebuie să înfrunte truda de a traduce intuiții și idei, impresii și observații, concretizându-le în "opere". Știu bine că unicul mod de a se perfecționa este de a lucra, de a se arunca, riscând falimentul, risipa de timp, de materiale, de energie; riscând chiar ridicolul. Mai bine decât alții, ei înțeleg cum în Abraham "credința coopera cu faptele" și "prin fapte a devenit perfectă" (Iac 2,21-22).

Însă artiștii înțeleg dinamica credinței la un nivel și mai esențial, identificându-se chiar cu riscul și patosul lui Dumnezeu artizanul. Experimentează cum speranța intimă și necesitatea și suferința, dorința de a exterioriza o idee care scapă, un concept "unic, multiplu, subtil, mobil, pătrunzător" (Înț 7,22) care eventual pare să recapituleze tot ceea ce artistul știe că are înăuntru, și că el vrea, ba chiar "trebuie" să împărtășească cu alții, pentru a-i face să vadă cu ochii lor și să contemple și să atingă cu mâinile lor un lucru care, în el "era încă de la început" (1In 1,1). Nu există artist care să nu se identifice cu Creatorul care a riscat totul numai să facă propria "viață... vizibilă" oamenilor (1In 1,1-2).

De la artiști preotul poate să învețe că în sine credința este artă. Desigur, în primul rând este dar, dar este un dar care, ca orice talent uman, cel care-l primește trebuie să-l dezvolte. Nu vorbesc aici despre credința înțeleasă ca sistem, compendiu minunat de credințe și tradiții, ci despre de credință, despre "saltul" de credință, despre "riscul" prin care se trece de la o existență "artizanală", formată din cauze și efecte, la viața experimentată ca "artă", trăită ca o operă "inspirată", deschisă spre gratuitate, informată de har. Cauzele și efectele pot - din păcate - să ceară răzbunări și războaie, întemnițându-l pe om; harul, care este adevăr dăruit în mod gratuit, iartă și face liberi.

Aceste lucruri preotul trebuie să le știe atunci când se roagă, atunci când celebrează Liturghia, atunci când îi reconciliază pe păcătoși cu Dumnezeu. Și le poate învăța, dacă vrea Dumnezeu, și din artă și de la artiști.

(După L'Osservatore romano, 30 octombrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 54.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat