Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Comemorarea credincioșilor răposați

De la trup la suflet

de Carlo Carletti

Originea datei de 2 noiembrie dedicată comemorării credincioșilor răposați se plasează la sfârșitul primului mileniu în cadrul monahismului benedictin de la Cluny. De fapt, în anul 998, Odillon de Mercoeur, al cincilea abate de Cluny (circa 961-1049), stabilește introducerea în calendarul liturgic de la Cluny a unei comemorări pentru răposații "din toată lumea și din toate timpurile" care să se celebreze în a doua zi din luna noiembrie: "Se decretează de părintele nostru Odillon, la cererea și cu consensul tuturor confraților de la Cluny că așa cum în toate bisericile lui Dumnezeu din toată lumea se celebrează sărbătoarea Tuturor Sfinților în prima zi din noiembrie, tot așa la noi să fie celebrată cu solemnitate comemorarea tuturor răposaților în acest mod: în ziua Tuturor Sfinților, după capitul, decanul și economul vor da de pomană pâine și vin tuturor săracilor care se vor prezenta, ca la cina Domnului; (...) în aceeași zi, după vespere, se vor trage toate clopotele și se va celebra oficiul pentru răposați; Liturghia de dimineață (cea din 2 noiembrie) va fi oficiată în mod solemn cu sunetul clopotelor; vor fi celebrate Liturghii în privat și public pentru odihna sufletelor tuturor credincioșilor și se va oferi de mâncare pentru doisprezece săraci" (Statutum sancti Odilonis de defunctis: PL 142, 1037-1038). Extinderea acestei comemorări la toată Biserica se pare că se poate găsi pentru prima dată în Ordo Romanus din secolul al XIV-lea, unde ziua de 2 noiembrie este indicată ca anniversarium omnium animarum (Hildefons Schuster, Liber sacramentorum, IV, Torino, 1932, pag. 85).

În antichitate - atât printre păgâni, cât și printre creștini - comemorarea răposaților urma coordonate temporale diferite, circumscrise în cadrul privat și cel mult domestic. Calendarul era mobil, pentru că el corespundea aniversarului fiecărui răposat, care pentru păgâni era ziua nașterii (dies natalis), pentru creștini ziua morții, definită și ea dies natalis, dar înțeleasă - cu "deviere semantică" - ca naștere la viața veșnică. Celebrarea la Roma a parentalia, ca eveniment public celebrat între 13 și 21 februarie, nu înlocuiește practica seculară a comemorărilor nobiliare și familiare (parentatio), ci în mod substanțial o integrează, făcând părtașă întreaga comunitate, într-o serie de ritualuri și practici, care prevedeau vizita la morminte - care erau presărate cu flori (rosalia, violatio) - și mai ales consumarea unui mâncări "comune", rezervate rudelor și prietenilor răposatului, care se desfășura la 22 februarie (caristie).

Oferirea florilor și celebrarea ospățului sunt în mod expres amintite într-o inscripție de la Ravenna din secolul al III-lea: un colegiu funerar dăruiește o sumă pentru celebrarea aniversară, dar pune condiția (sub hac condicione) ca "în fiecare an mormântul să fie presărat cu trandafiri și ca acolo (adică la mormânt) să se desfășoare și ospățul: quotannis rosas ad monumentum ei spargant et ibi epulentur (Corpus inscriptionum latinarum, XI, 132). În mod asemănător, la Roma, un răposat cu numele Caius Turius Lollianus, vorbind la persoana întâi prin intermediul epitafului său, le cere colegilor din corporația lui (peto vobis collegae), ca pentru ziua de 12 martie - ziua nașterii lui - să fie destinate sume corespunzătoare pentru celebrare: 25 de dinari pentru parentalia, 11 dinari și jumătate pentru cumpărarea de trandafiri (Corpus inscriptionum latinarum, VI, 9626).

Un "instantaneu" viu și realist al acestor rituri funerare este cel care se citește într-o inscripție păgână în versuri de Satafis în Mauretania Caesarensis (astăzi Aïn el Kebira în Algeria). Este cronica unui ospăț funebru consumat pentru a cinsti amintirea unei soții dragi, Aelia Secundula, mama dedicatoarei oficiale a inscripției, Statulenia Giulia (Corpus inscriptionum latinarum, VIII, 20277): "În amintirea lui Elia Secundula. Noi toți am avut grijă să dispunem de ceea ce este necesar pentru ritul funerar pe altarul mamei Secundula depusă aici. Ne-am îngrijit să pregătim masa de piatră, în jurul căreia să amintim numeroasele ei opere virtuoase, în timp ce sunt aduse și oferite mâncăruri și potire și fețe de masă pentru a pregăti masa, așa încât să poată fi vindecată rana crudă care ne sfâșie inima atunci când la oră târzie reluăm cu plăcere amintiri și laude al mamei bune și pioase, bătrânica dulce. A trăit șaptezeci și cinci de ani. În două sute șaizecilea an al provinciei a făcut Satulenia Giulia". Acest ospăț, strict domestic - așa cum este indicat și de dedicarea înlocuitoare "copiii către mama cea dulce" care reiese din lectura secvențială a literelor inițiale (acrostih, siglă) și finale (telestih) din fiecare rând - se desfășoară în anul două sute șaizeci al erei locale din Mauretania (care începe în anul 39 al erei creștine), corespondentul anului consular 299. Este evident să ne imaginăm că în jurul mesei erau klinai ("paturi triclinii") pe care se așezau pe jumătate culcați comesenii, care până la oră târzie stăteau de vorbă reevocând virtuțile "bătrânelei" (vetula) și evenimentele care i-au marcat viața: in qua magna eius memorantes plurima facta (...) libenter fabulas dum sera reddimus hora / castae matri bonae laudesque.

Pentru inscripția lui Aelia Secundula este aproape obligatorie confruntarea cu un mozaic funerar înscris pe o masă, inserată în centrul unui pat tricliniu în obișnuita formă de lună (sigma): mobilierul a fost realizat pe la sfârșitul secolului al IV-lea în vasta arie de cimitir din Matarès aproape de orașul Timgad (Mauretania Caesarensis, Algeria). Pe fundalul epigrafului - în sintonie cu funcționalitatea unui mobilier destinat ospețelor - este reprezentată o variată și realistă "alegere a mostrelor" de faună marină foarte apetisantă: se disting cu ușurință un biban-de-mare, un pește comestibil, o sardină, o langustă, un pește marin. Inscripția în timp ce repropune realitatea unui ospăț funerar, califică în termeni incontestabili identitatea persoanelor care au dat comandă în formula inițială: in Crh(isto) Deo, pax et concordia sit convivio nostro: "În (numele) lui Cristos Dumnezeu să domnească în ospățul nostru pacea și înțelegerea" (L'Année épigraphique, 1979, n. 682).

Concordia și pax evocate în mozaicul din Timgad amintesc imediat de un extraordinar (și datorită stării excepționale de conservare) ansamblu figurativ-epigrafic din cimitirul roman al sfinților Marcelin și Petru pe via Labicana. Este vorba de scrieri trasate cu penița care însoțesc și "dau cuvântul" unei serii de personaje reprezentate în timp ce se ospătează, s-ar spune, în veselie reținută: comesenii, numai bărbați, semiculcați pe paturile triclinii, cere "de băut" de la slujitoare (numai femei), chemându-le mereu cu numele de Irene și Agape: Agape misce nobis ("Agape toarnă-ne de băut"), Irene por(ri)ge calda ("Irene, dă-mi [apă] caldă") (Inscriptiones Christianae Urbis Romae, VI, 15942-15943). Repetarea de douăsprezece ori a acelorași nume (Agape și Irene) induce în mod legitim să presupunem că aceste forme onomastice - de altfel foarte răspândite la sfârșitul antichității - îmbracă dubla funcție de a desemna, chiar dacă în mod generic, servitoarele și în același timp de a evoca acele concepte exprimate în cele două forme onomastice, adică "pace" și "caritate". Comesenii se adresează servitoarelor cu expresii tipice unui banchet care, deși sunt eliptice, permit să descifrăm tipul și calitatea băuturii consumate: menționarea adjectivului substantivat "caldă" (sincopă pentru calidam) traduce exact practica obișnuită a romanilor care beau vin diluat cu apă caldă sau rece: un amestec, care în limbajul comun era denumit întocmai mixtio, așa cum indică de exemplu un desen pompeian (Corpus inscriptionum latinarum, IV, 1292) și, încă și mai detaliat, dedicarea unui collegium fabrorum care, cu ocazia zilei de naștere a împăratului Adrian, se îngrijesc de distribuirea gratuită de pâine și vin (sportulae) și de respectiva slujire: panem et vinum et caldam praestari placuit (Corpus inscriptionum latinarum, VI, 33885). În perioada romană vinul pur (merum), dacă nu era amestecat cu apă caldă sau rece și uneori cu miere (mulsum), era practic de nebăut, pentru că era dens, amar, excesiv de alcoolic.

Perechile lexicale-onomastice concordia-pax și Agape-Irene au amândouă funcția de a evoca, la Timgad precum și la Roma, atmosfera care domnea sau trebuia să domnească la desfășurarea unui ospăț funerar; însă la Roma nu trece neobservată prezența termenului identitar agape (caritas) în locul lui concordia, cu mai puține conotații din punct de vedere ideologic. Așadar nu este pură întâmplare că în inscripțiile funerare din Roma, alături de normativele și foarte răspânditele in pace / en eirene, se leagă aclamațiile grecești èis agàpen, en agàpe, metà agàpes precum și copia latină in agape (Inscriptiones christianae urbis Romae, I, 2976; VI, 15869; IV, 12185; I, 3025, 3426, 3781; IV, 12469; V, 14282) și că în onomastica din Roma se observă o răspândire foarte mare a numelor Irene și Agape (din punct de vedere tehnic e vorba de cognomina): primul folosit pe larg încă din secolul I chiar și în ambientul păgân, al doilea aproape exclusiv al creștinilor; și unul și celălalt (și mai ales Irene) deosebit de răspândite în cadrul servil și libertin ((Die Griechischen Personennamen in Rom. Ein Namenbuch, I-III, von Heikki Solin, Berlin - New York, 2003Č, p. 458-463, 1277-1278).

Aceste mărturii sunt numai o exemplificare a unui fenomen de însemnătate enormă care mai ales între secolele III și VI se manifestă în toată aria mediteraneană, cu o documentație relevantă care se extinde de la mărturiile arheologice la cele epigrafice și figurative. Epicentrul acestor practici funerare se localizează mai ales în Africa unde - după cum se pare - se extinde rapid la toată aria Mării Mediterane cu incidență deosebită în Spania (Cartagena, Italica, Tarragona), la Malta, în Sardinia (Cornus și Turris Libisonis), la Roma (în catacombe și în micul mormânt din Insula Sacră).

O lectură istorico-culturală a acestui fenomen epocal scoate în evidență o interrelație indisolubilă între comemorarea privată a lui dies mortis și respectiva practică a ospățului funerar. Două momente - complementare între ele - ale unui eveniment comemorativ periodic, definit și reglementat în coduri rituale care, în decursul sfârșitului antichității și îndeosebi în bazinul mediteranean occidental, este împărtășită și practicată atât de componenta păgână a societății antichității târzii cât și de componenta creștină. Terenul pe care se dezvoltă și din care se hrănește nu este cel al unui specific "religios", ci mai degrabă cel al "amintirii împărtășite", în care se sedimentează legăturile familiare și sociale, transversale față de diferitele identități. Există în fond - pentru a spune cu Gabriel Sanders - acea "sincronie a discursurilor despre moarte", al cărei ingredient calificator și care produce coeziunea este refuzul instinctiv pe care viața îl opune erupției evenimentului din urmă, mereu traumatică din punct de vedere uman.

Însă aceste practici nu durează la infinit: la sfârșitul antichității târzii sunt abandonate progresiv și cu începutul Evului Mediu timpuriu tind progresiv să dispară sau, măcar, să se modifice. Cauzele proxime ale acestei schimbări se pot percepe în doi factori concomitenți. În primul rând este abandonarea cimitirelor suburbane și intrarea morților chiar în cadrul orașului, unde înmormântările se concentrează chiar în interiorul bisericilor sau în apropierea lor, creând o unitate indisolubilă între cimitir și edificiul de cult. După marile spații funerare din afara orașului urmează suprafețele înguste și oricum definite ale bisericilor și acest aspect produce o progresivă schimbare comportamentală în însăși respectarea mormintelor, care tot mai frecvent sunt violate și refolosite; și folosirea inscripției funerare se reduce în mod sensibil și ajunge să fie monopolizată de elitele citadine laice și ecleziastice, care uneori manifestă preocuparea față de intangibilitatea mormintelor lor lansând amenințări teribile față de potențialii violatori. În al doilea rând există o progresivă schimbare de mentalitate, o percepție mai conștientă a misterului morții, solicitată deja de figuri de seamă ca Augustin și Grigore cel Mare: sollicitas față de răposați se mută progresiv de la mormânt, de la trupul coruptibil și se îndreaptă spre suflet.

Augustin indică tocmai în Africa lui locul în care, cu ocazia ritualurilor funerare, mai mult decât în altă parte se manifestau excese incompatibile cu identitatea vocațională a creștinilor: "Dacă Africa ar căuta mai întâi să elimine astfel de dezordini (adică bețiile și desfrânările de la ospețe), ar merita să fie demnă de imitare din partea tuturor celorlalte țări: în schimb, noi, în timp ce în cea mai mare parte din Italia și în toate sau aproape în toate celelalte Biserici transmarine ele nu există (...) cum mai putem să ezităm în corectarea unui obicei așa de abominabil?" (Epistolae, 22, 1, 4). Răspunsul lui Augustin este cel, de coerență stringentă, expus în De cura pro mortuis gerenda, scris tocmai pentru a răspunde la întrebările îngrijorate pe care i le punea Paulin de Nola cu privire la liceitatea și utilitatea înmormântărilor ad sanctos: "În definitiv noi credem că putem fi de ajutor pentru răposați numai ajutându-i cu evlavie prin jertfa euharistică, prin rugăciuni, prin pomeni (...). Apoi, referitor la manifestările de onoare aduse trupului orice s-ar face, nu aduce nici un avantaj pentru mântuirea lui, ci este o datorie de umanitate datorită acelui sentiment natural prin care - așa cum spunea Paul (Ef5,29) - nimeni nu și-a urât vreodată propriul trup" (18,22). În același mod Grigore cel Mare insista, poate mai mult decât Augustin, asupra rolului fundamental al celebrării euharistice. Nu întâmplător, de numele lui este legată practica celor "treizeci de Liturghii" care trebuie celebrate treizeci de zile consecutiv și trecute în istorie tocmai ca "Liturghii gregoriene". Originea și motivațiile acestei inițiative sunt relatate cu tonuri vii și pline de imagini într-un text din Dialoguri (4, 57, 14): "Trecuseră de acum treizeci de zile de la moartea lui Iustus (un monah confrate al lui Grigore) și eu am început să am compasiune față de el (...) și mă întrebam dacă exista vreun mijloc pentru a-l elibera (cu aluzie la purgator). Atunci, chemându-l pe priorul mănăstirii noastre, Pretiosus, i-am spus din inimă: de atâta timp de acum, acel frate al nostru răposat este în chinul focului. Îi datorăm un act de caritate (...). Așadar, mergi și de astăzi, timp de treizeci de zile consecutive, să ai grijă să oferi pentru el sfânta jertfă".

Prevalența progresivă a practicilor specific creștine - rugăciune, jertfa euharistică, pomeni - deschidea noi perspective spirituale, mentale și comportamentale diferite de acum față de obiceiurile ancestrale. Mai ales prin inițiativa comunităților monastice s-a format un nou "model", care punea comunitatea creștină (și cu rol prevalent ierarhia) în centrul comemorării credincioșilor răposați, alături de familie sau chiar în locul ei: Euharistia, celebrată cu ocazia funeraliilor și a aniversărilor morții, evocarea tuturor răposaților în decursul Liturghiei (memento), împărțirea de pomeni săracilor, au contribuit la "spiritualizarea" unui cult care timp de secole se mișcase între granițele nu întotdeauna definite ale sacrului și profanului. Din aceste transformări derivă instigări colaterale care vor avea succes secular. Pe la jumătatea secolului al VIII-lea încep să se constituie primele forme asociative - de unde derivă confraternitățile - constituite din episcopi și abați, cu scopul de a asigura mângâiere religioasă "membrilor" răposați, prin celebrarea de Liturghii "speciale" și recitarea Psaltirii. O asociație de acest tip este, de exemplu, aceea care se constituie la Attigny în anul 762 din inițiativa unor ecleziastici (episcopi și abați) care primesc însă și laici: primii se angajează să se recite de o sută de ori Psaltirea, să celebreze personal treizeci de Liturghii și să se celebreze personal alte o sută de Liturghii la moartea fiecărui membru; laicii contribuie cu donații la diferitele comunități călugărești reprezentate în asociație. Numărul aderenților la aceste confraternități pioase devine cu timpul așa de mare încât numele lor în timpul celebrărilor, în loc să fie rostite, sunt amintite în tăcere depunând pe altar libri memoriales sau libri vitae: liste de răposați, uneori foarte lungi, ca aceea de la mănăstirea din Reichnau (biserica din Niederzell dedicată lui Petru și Paul) care a ajung în timp să conțină peste patruzeci de mii de nume. În general transcrise pe suporturi de pergament, listele erau uneori gravate pe pietrele de altar (tot la Reichnau), sau pe dosul dipticelor de fildeș din antichitatea târzie, ca în cazul refolosirii unui exemplar celebru - produs în secolul al V-lea la Constantinopol - refolosit la sfârșitul secolului al VII-lea în Provenza pentru a accepta și aici o listă lungă, care începe cu o serie de peste trei sute de nume de episcopi și se încheie cu menționarea suveranilor franci care s-au succedat între anii 575-662.

În societatea creștină de la începutul Evului Mediu - după ce s-au liniștit dezbaterile despre lumea de dincolo și despre timpurile și modurile destinului imediat al sufletelor - se impunea de acum principiul că unica moarte de care trebuie să ne temem era cea a sufletului, deci că numai spre ea trebuia să se îndrepte sollicitas a celor rămași în viață. În această nouă ordine de "idei", angoasa față de moarte fizică și teama de judecata la care era destinat sufletul au fost dirijate spre o perspectivă penitențială, în timp ce "experiența vizibilă" a inevitabilei putreziri a trupului era propusă ca un element de impact puternic pentru denunțarea și disprețuirea realităților lumești și, în același timp, ca motiv de reflecție spre "convertire".

Avertismentele sfântului Augustin pătrunseseră de acum în profunzime în Biserica occidentală. "Grandiozitatea înmormântărilor, practicarea comemorărilor pot să-i consoleze pe cei care rămân în viață dar nu aduc nici un avantaj celor care pleacă" (magis sunt vivorul solatia, quam subsidia mortuorum). Și în această nouă perspectivă episcopul de Hippona amintise de parabola cu Lazăr cel sărac (Lc 16,19-22): "dacă pentru cel bogat îmbrăcat în purpură toată servitutea familiară a organizat o înmormântare splendidă în ochii oamenilor (in cospectu hominum), cu mult mai splendidă în ochii lui Dumnezeu (sed multo clariores in cospectu Domini) a fost organizată pentru acel sărac plin de răni o altă înmormântare din partea îngerilor, care nu l-au depus într-un mausoleu de marmură, ci l-au înălțat în sânul lui Abraham" (De cura, 2, 4).

(După L'Osservatore romano, 1 noiembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat