Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților

adevăratele modele de viață se găsesc aici

VIAȚA DIECEZEI

Pe urmele lui Isus și ale Mariei în Țara Sfântă

La începutul lunii octombrie, în perioada 5-11 octombrie 2009, un grup de 53 persoane (între care și cinci preoți) din Dieceza de Iași au realizat un pelerinaj, deosebit de mișcător, în această țară a contrastelor: cu pace și totuși zonă conflictuală, cu pământ sărac și totuși cu 2,5 mașini pe cap de locuitor, un oraș al păcii și totuși controlul armatei rămâne foarte riguros.

Țara Sfântă rămâne o destinație extraordinară pentru toți călătorii: evrei, musulmani, dar mai ales creștini. Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea spunea că evreii sunt "frații noștri mai mari".

Pelerinajul a fost mișcător prin parcursul urmărit: ca o comemorare în ordine oarecum inversă cronologic.

Am poposit puțin la Ein Karem: Biserica Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul și Biserica Vizitei Sfintei Fecioare Maria la verișoara sa Elisabeta, în ținutul muntos al Iudeii.

Două zile am fost oaspeții creștinilor din Betleem, în marea lor majoritate de origine arabă: viață săracă și evlavie profundă. Am celebrat sfânta Liturghie în locul staulului unde Pruncul divin a fost așezat imediat după naștere. Este un loc misterios: o grotă unde Crăciunul este în fiecare zi: bucurie și pace interioară care inundă pe fiecare pelerin.

Am plecat din Betleem entuziasmați și puțin emoționați.

Două zile am mers pe drumurile din partea veche a Ierusalimului. O atmosferă stranie și dureroasă: localitate atât de binecuvântată de Dumnezeu prin Cuvântul întrupat, care a trecut pe acele străduțe înguste cu pașii dumnezeiești ai lui Isus și, totodată, vacarmul și gălăgia specific orientală, în care glasul bunului Păstor cu greu a putut fi auzit. Am parcurs Calea crucii și am celebrat sfânta Liturghie la Sfântul Mormânt, am vizitat și ne-am rugat în mormântul sfânt, în fața pietrelor templului care s-au despicat în momentul morții lui Isus pe cruce, în locul unde Isus a plâns asupra Ierusalimului, am trecut în tăcere pe lângă mormântul lui Absalom, unde era un bărbat în vârstă care se ruga sau poate plângea pe fiul mort în lupta... vieții. Ne-am alăturat și noi mulțimii numeroase de evrei de la Zidul plângerii în zilele de sărbătoarea Sukot (Sărbătoarea corturilor). Am observat grija paternă a multor bărbați evrei evlavioși, care mergeau la rugăciune cu copiii băieți din familie.

După ce am trecut Valea Cedronului și am urcat pe înălțime, am avut un moment de tresărire când am atins piatra de unde Isus s-a înălțat la cer: am încercat uimirea și admirația apostolilor și am coborât la biserica "Tatăl nostru" descoperind cu bucurie cea mai frumoasă rugăciune scrisă în limba noastră, chiar în vecinătatea altarului.

Am poposit câteva ore în Betania, locul unde Isus se retrăgea des pentru căldura prieteniei sale cu câțiva tineri orfani apropiați de vârsta sa: Lazăr, Maria și Marta. După vizitarea mormântului lui Lazăr, "invitat afară de Isus", am oferit jertfa euharistică pentru răposații noștri, părinți, frați, rude, dar și cei uitați, pe care nu-i mai pomenește nimeni.

Am vizitat grotele de la Qumran, am constatat cum "moare" puțin câte puțin Marea Moartă, iar apoi ne-am îndreptat spre nord. Ochii noștri au întâlnit Lacul Genezaret, localitatea lui Petru: Cafarnaum, sinagoga unde Isus a predicat, a atras atâta lume și a vindecat mulți bolnavi.

Două zile am poposit la Nazaret.

Frumusețea Bazilicii Bunei Vestiri umple de admirație pe orice pelerin. Este zidită deasupra casei Mariei, unde îngerul a adus vestea mântuirii. La intrarea în Nazaret am recitat Îngerul Domnului pentru că se însera, iar ochii noștri s-au umezit când am pronunțat "Îngerul Domnului aici a vestit Mariei!". Am participat la o oră de adorație împreună cu creștini de mai multe naționalități. Aici creștinii, cei care cred în Isus Cristos, sunt numiți nazarineni și cel mai mult ne-a impresionat cântecele de adorație cântate în limba arabă. Am simțit unitatea credinței în același Învățător: Isus - Dumnezeu.

Pe Muntele Fericirilor, înconjurați de un peisaj mirific, având lacul Genezaret în fața, în cadrul sfintei Liturghii am reflectat asupra fericirilor, cale și program de mântuire trasat de Domnul.

A doua zi fiind sâmbătă, providențial pentru noi, am celebrat sfânta Liturghie în acest loc binecuvântat de prezența sfintei Fecioare Maria. După amiază, în drumul nostru spre Tel Aviv, am vizitat Muntele Tabor, Carmelul, Haifa, Grădinile Bahai, biserica "Stella Maris", iar spre seară Yaffo, localitate pe care mulți dintre pelerini și-o aminteau, deoarece au participat la sfintele Liturghii celebrate pentru ei, în perioada când lucrau în Israel.

Cu acest gând, am zburat spre casă, hotărându-ne să mărturisim cu mai mult entuziasm Cuvântul lui Dumnezeu oamenilor din timpul nostru. Pelerinajul a adus un plus de atenție și respect față de Sfânta Scriptură și învățătura creștinească, mai ales pentru cei care au făcut acest parcurs pentru prima dată. Ne-am lăsat pătrunși mai viu de cuvintele psalmistului: "Rugați-vă pentru pacea Ierusalimului".

Pr. Serafim Romila

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 5-11 octombrie: Pe urmele lui Isus și ale Mariei în Țara Sfântă

lecturi: 27.

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat