Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La 25 de ani de la uciderea părintelui Jerzy Popieluszko

Cum este executat un preot al muncitorilor

de Wlodzimierz Redzioch

La 19 octombrie 1984, părintele Jerzy Popieluszko, un preot tânăr din Varșovia, din parohia "Sfântul Stanislav Kostla", a fost invitat în orașul Bydhoszcz, pentru a participa la întâlnirea de rugăciune a cercului local al pastorației muncitorești. Mai întâi a celebrat sfânta Liturghie, apoi a comentat misterele de durere ale sfântului rozariului. A terminat cu următoarele cuvinte: "Să ne rugăm pentru a fi liberi de frică și de spaimă, însă, înainte de toate, pentru a fi liberi de dorința de răzbunare și de violență". După întâlnire, părintele Jerzy a hotărât să se întoarcă acasă, deși ora era târzie. Călătorea cu mașina condusă de un anume Waldemard Chrostowski. În apropierea unui sătuc numit Gorsk, mașina lor a fost oprită de poliția rutieră - dar erau agenți ai serviciilor de securitate poloneze. Aceștia din urmă, după ce i-au pus cătușe șoferului, l-au doborât pe preot cu un lovitură în cap, i-au pus căluș în gură, l-au aruncat în portbagaj și au plecat imediat. Chrostowski a reușit într-un fel să scape din mașină fugind și a dat alarma despre răpire. Fuga șoferului părintelui Popieluszko nu a făcut să se schimbe planul criminal al serviciilor de securitate: agenții l-au masacrat cu lovituri pe preot - medicul, care avea să facă, după aceea, autopsia pe cadavru, a mărturisit că niciodată nu a văzut un om cu asemenea leziuni interne -, l-au legat la mâini și la picioare și l-au aruncat în Vistula cu un sac plin de pietre legat de un picior.

Telejurnalul, din seara de 20 octombrie, a dat o scurtă știre despre răpirea preotului, iar imediat după aceea pentru cel răpit a fost celebrată o sfântă Liturghie în biserica "Sfântul Stanislav Kostka" și a început privegherea perpetuă: mii de persoane s-au rugat zi și noapte pentru a-l avea din nou teafăr pe părintele Jerzy. Din păcate, la 30 octombrie, a sosit vestea dramatică a găsirii trupului preotului și la 3 noiembrie s-au desfășurat la Varșovia funeraliile victimei. Peste cinci sute de mii de persoane venite din toată Polonia au participat în tăcerea cea mai absolută la funeraliile lui Popieluszko, care a devenit pentru polonezi "simbolul luptei pentru adevăr", "simbolul luptei dezarmate a binelui împotriva răului sistemului totalitar comunist".

Viitorul capelan al lui "Solidarnosc" s-a născut la 14 septembrie 1947, în satul Okopy în nord-estul Poloniei (aproape de Bialystok) într-o familie profund religioasă. Climatul de spiritualitate creat de părinții lui, Marianna și Wladyslaw, l-au plăsmuit din copilărie și asta a favorizat maturizarea vocației sale preoțești. Astfel, după examenul de bacalaureat, a intrat în seminarul mare din Varșovia și a început să frecventeze cursurile de filozofie și teologie.

În acele timpuri autoritățile comuniste încercau să creeze tot felul de obstacole în calea formării seminariștilor și căutau în toate modurile să-i inducă să renunțe la studiile teologice. Înainte de toate îi obligau să facă doi ani de dur serviciu militar obligatoriu, în unitățile speciale create anume pentru elevii din seminarii. Pentru aceasta, la începutul celui de-al doilea an de studiu, Popieluszko a fost chemat în armată și a făcut stagiul militar în anii 1966-1968 la Bartoszyce. Acest așa-numit serviciu militar consta în exerciții inutile: militarii trebuiau să sape tranșee, pentru a le umple cu pământ imediat după aceea; trebuiau să se târască pe pământ, de preferință în noroi, dar, înainte de toate, erau obligați să participe la cursuri continue de îndoctrinare politică. Unii nu rezistau la aceste batjocuri și cădeau psihologic renunțând la preoție. Dar nu acesta a fost și cazul lui Popieluszko. El nu își ascundea niciodată convingerile religioase, ci chiar se poate spune că în această situație dificilă a devenit un fel de lider spiritual promovând inițiative și momente de rugăciune. Dar a plătit cu preț mare această atitudine a sa. Adesea era pedepsit: una din pedepse consta în faptul de a rămâne mai multe ore în picioare cu tot harnașamentul - care cântărea până la 30 de kilograme și cu picioarele goale chiar și iarna - o altă pedeapsă umilitoare consta în a curăța cu periuța de dinți băile din cazarmă. Doi ani de batjocuri de acest tip nu l-au slăbit psihologic și moral pe Popieluszko, dar i-au amenințat grav sănătatea.

În seminar, a tratat cu mare seriozitate pregătirea sa la preoție și a cultivat viața de rugăciune. De altfel, trebuie spus că în privința studiului la început îi era greu și numai în ultimii doi ani de studiu s-a îmbunătățit în mod clar, îndeosebi în domeniul biblic și dogmatic.

Popieluszko a fost sfințit preot în anul 1972 și a început imediat slujirea pastorală pentru studenți în biserica universitară "Sfânta Ana". Din păcate, condițiile lui de sănătate erau mereu precare și în anul 1980 a fost acceptat ca rezident în Parohia "Sfântul Stanislav Kostka" din capitală de către părintele Teofil Bogucki, un paroh foarte dinamic și cunoscut. Erau timpurile marilor schimbări politice și sociale, timpurile sindicatului "Solidarnosc". De vreme ce parohia nu era departe de marile oțelării, Popieluszko a început - ca urmare a mandatului dat de episcopul său - să presteze asistență pastorală muncitorilor. Era o experiență nouă care la început îl lăsa perplex pentru că nu cunoștea lumea muncitorească. Însă, muncitorii l-au acceptat foarte bine pe acel preot mic și bolnăvicios, cu voce slabă, care îi spovedea, celebra pentru ei Euharistia și, uneori, boteza pe unii dintre ei care se converteau.

La 13 decembrie 1981, când în Polonia a fost declarată legea marțială, părintele Jerzy a organizat în parohie celebrările euharistice numite "Liturghii pentru patrie". Deja cu câțiva ani înainte parohul Bogucki introdusese în parohie tradiția celebrării Liturghiei de seară din ultima duminică a lunii pentru intențiile patriei. Părintele Popieluszko a continuat această tradiție și în "starea de război". La Liturghiile lui, masele de persoane erau atrase de bunătatea lui, de atitudinea lui deschisă spre ceilalți, de modul său de a vorbi. Liturghiile lui pentru patrie au devenit cunoscute nu numai la Varșovia, ci în toată Polonia - la ele participau chiar și 15-20 de mii de persoane -, de aceea părintele Jerzy a devenit un personaj cunoscut, și din această cauză incomod, pentru autoritățile comuniste.

Însă el nu era un activist social sau politic, ci un preot catolic fidel față de Evanghelie. Ceea ce proclama era conținut în doctrina socială a Bisericii, în învățăturile lui Ioan Paul al II-lea și ale răposatului primat polonez, cardinalul Stefan Wyszynski. Dar pentru că orice sistem totalitar se sprijină pe frică și pe intimidare, iar părintele Jerzy în schimb elibera mulțimea de frica sistemului, era considerat de comuniști un dușman de moarte.

Cazul capelanului lui Solidarnosc este un exemplu elocvent de modul în care lupta cu religia prevedea și eliminarea fizică a "dușmanilor".

La 24 septembrie 1984, șefii serviciilor secrete poloneze au luat decizia de a închide definitiv "cazul Popieluszko". Au fost pregătite mai multe variante: primul atentat făcut la 13 octombrie în timpul călătoriei de la Danzica la Varșovia nu a reușit, al doilea însă a reușit. Și la 19 octombrie preotul a fost răpit, torturat și aruncat în Vistula. Asasinii - Piotrowski, Chmielewski, Pêkala - făceau parte din echipele speciale ale Ministerului de Interne. Membri echipelor speciale - persoane profund îndoctrinate, convinse că acționează pentru binele sistemului comunist și al patriei - erau destinate pentru acțiunile deosebit de "murdare" și "delicate". Pentru ei a asasina un preot, dușman ideologic, era ceva normal și - încă și mai mult - lăudabil. Așa au făcut-o cu brutalitate nemaiauzită și din ură față de credința pe care preotul o reprezenta. Trebuie să adăugăm că adevărații mandatari ai delictului, relatat cu detalii macabre de asasini în decursul unui proces dramatic, nu au fost niciodată judecați. Imputații au fost condamnați, dar cu pedeapsă redusă. Acum deja au ieșit din închisoare.

Începând din ziua găsirii trupului a început să se răspândească faima de sfințenie a martirului. Au început să vină vești despre numeroase haruri atribuite mijlocirii sale și, împreună cu ele, și cererile de a deschide cauza canonică de beatificare. Acest proces stabilit de cardinalul Jozef Glemp, primat și arhiepiscop de Varșovia, a început la 8 februarie 1997. Faza diecezană a investigației a durat patru ani și apoi documentația a fost trimisă în Vatican, la Congregația Cauzelor Sfinților și deschisă la 3 mai 2001. În luna octombrie 2008, arhiepiscopul de Varșovia, Kazimierz Nycz, a dus Sfântului Părinte o copie de la Positio cu o scrisoare postulatorie a întregului episcopat polonez.

După L'Osservatore romano, 19-20 octombrie 2009

Traducere de pr. Mihai Patrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat