Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

III. În mijlocul lumii
5. A-i întâlni pe confrați în cotidian
(In 17,9-19)

Care este apartenența cea mai puternică a unui preot? Bineînțeles că și un preot își are prieteniile sale. Până și cei de departe se mândresc uneori cu relații amicale cu un preot. Prietenii îi țes zilele obișnuite și ministerul preotului: e de ajuns să ții ușa deschisă, să știi să primești, să mergi în mijlocul lumii, să știi să promovezi, să încurajezi.

În sfârșit, comunitatea își iubește preotul iar preotul își iubește propria comunitate.

Rămâne întrebarea: care este apartenența cea mai semnificativă a unui preot?

Printre noutățile conciliare există un aspect original al identității prezbiterale și a spiritualității sale: preotul diecezan aparține unui prezbiteriu, unei fraternități sacramentale care-și are izvorul în ordinul sacru.

Așa spune documentul conciliar: "Preoții, constituiți prin hirotonire în starea preoțească, sunt toți uniți între ei printr-o strânsă fraternitate sacramentală, dar în mod deosebit ei formează o unică preoțime în dieceza pentru a cărei servire sunt numiți, sub ascultarea episcopului propriu" (PO 8).

Relația efectivă are nevoie de timpi uneori îndelungați pentru a deveni o nouă viață afectivă. Un lucru e cert: întâlnirile, relațiile, colaborarea între preoți fac parte din viața lor cotidiană.

A se forma să fie preoți "înseamnă a se obișnui să dea un răspuns personal la întrebarea fundamentală a lui Cristos: «Mă iubești?». Pentru viitorul preot, răspunsul nu poate fi decât dăruirea totală a vieții proprii" (PdV 42).

Pe această relație de bază se altoiește cea de a doua relație concentrică și constitutivă a identității preotului: "fraternitatea sacramentală", relația agapică în prezbiteriu, care s-ar putea numi adevărata apartenență a preotului.

5.1. Textul

9 Eu mă rog pentru ei. Nu mă rog pentru lume, ci pentru cei pe care mi i-ai dat, pentru că sunt ai tăi. 10 Și toate ale mele sunt ale tale, și ale tale sunt ale mele, și am fost glorificat în ei. 11 Eu nu mai sunt în lume, dar ei sunt în lume, iar eu vin la tine. Tată sfânt, păstrează-i în numele tău pe care mi l-ai dat, ca ei să fie una ca și noi. 12 Cât timp am fost cu ei, eu i-am păstrat în numele tău pe care mi l-ai dat și i-am păzit și nimeni dintre ei nu s-a pierdut în afară de fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. 13 Acum însă, vin la tine și spun acestea în lume ca să aibă bucuria mea deplină în ei. 14 Eu le-am dat cuvântul tău, iar lumea i-a urât, pentru că ei nu sunt din lume, așa cum eu nu sunt din lume. 15 Nu te rog să-i iei din lume, ci să-i păzești de Cel Rău. 16 Ei nu sunt din lume așa cum eu nu sunt din lume. 17 Consacră-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr. 18 După cum m-ai trimis pe mine în lume, și eu îi trimit pe ei în lume 19 și pentru ei mă consacru pe mine însumi, ca și ei să fie consacrați în adevăr (In 17,9-19).

5.2. Icoana comuniunii sacerdotale

Gândindu-ne la "comuniune" ca la dimensiunea esențială a preotului, ne amintim de cele două titluri mai cunoscute date rugăciunii lui Isus (In 17):

- cu primul, ea este recunoscută de teologul protestant David Citreo (1531-1600) ca "praecatio summi sacerdotis" și asta pe linia lui Ciril din Ierusalim, care, comentând această rugăciune, îl vedea pe Isus ca marele preot care mijlocește pentru omenire: "pentru ei mă consacru pe mine însumi" (v. 19).

- celălalt titlu, în schimb, mai familiar, evocă în mod explicit comuniunea. In 17 pune pe buzele lui Isus rugăciunea unității. În invocarea Domnului comuniunea pare să se deseneze în cercuri: cu tatăl, cu ucenicii și cu viitorii credincioși, chemați să intre în comuniune cu el în vederea unei mărturii ce trebuie dată lumii ostile și divizate.

Reflecția noastră se concentrează asupra celui de al doilea segment al acestei rugăciuni (9-19), în care Isus se roagă pentru ucenici, pentru ca Tatăl să-i păzească de rău și să îi ajute să persevereze în credință într-o lume care îi urăște.

5.3. Cine sunt ucenicii?

Versetele 9-11 evocă identitatea ucenicilor pentru care se roagă Isus. Ei sunt cei care au recunoscut în Isus darul Tatălui și îndeosebi revelatorul iubirii și al gloriei sale.

Isus nu se roagă pentru lume, înțeleasă ca stăpânirea satanei, ostilă darului lui Dumnezeu, închisă în întunericul refuzului încăpățânat.

Isus se roagă pentru ucenici, care rămân singuri în lume, expuși agresiunilor și persecuțiilor. Rugăciunea lui Isus ne spune cine sunt ucenicii, revelează ce anume cere pentru ei: ei sunt darul Tatălui către Fiul; sunt și rămân ai Tatălui: o apartenență unică, sigură. Cel care refuză iubirea este "fiul pierzării" (v. 12).

5.4. Ce anume cere Isus pentru ai săi?

Isus cere ca Tatăl să-i păzească în numele său "ca ei să fie una ca și noi" (v. 11): gingășie părintească. Unitatea dintre Tatăl și Fiul este fundamentul și modelul oricărei comuniuni între ucenici.

Isus cere apoi pentru ucenici "plinătatea bucuriei" (v. 13) în comuniunea cu Tatăl și cu Fiul. El nu cere totuși să-i ia din lume, pentru că ea este locul misiunii lor, ci cere "să fie păziți de rău", de satana.

Ucenicii sunt chemați să experimenteze în istorie o mare iubire și o mare ură. Acesta este destinul lor înainte de a gusta plinătatea bucuriei.

În sfârșit, Isus cere pentru ai săi să fie "consacrați în adevăr" (v. 17) pentru a-și realiza misiunea în istorie.

Trei cuvinte exprimă, așadar, viitorul ucenicilor.

- în primul rând misiunea: sunt consacrați în "adevăr" pentru misiune;

- adevărul nu este o noțiune abstractă, ci planul de mântuire ce trebuie cunoscut și realizat;

- prețul pentru a fi consacrați: dăruirea prin jertfă a Fiului.

5.5. Comuniunea: pentru ca lumea să creadă

Care este scopul comuniunii? Isus spune că nu se roagă numai "pentru aceștia", ucenicii, ci și "pentru aceia care la cuvântul lor vor crede în el (v. 20).

Scopul întregii misiuni a lui Isus constă în participarea credincioșilor la comuniunea cu Dumnezeu în viața veșnică. Dar dacă dimensiunea verticală a comuniunii este participarea la viața lui Dumnezeu, cea orizontală este mărturia vizibilă în fața lumii: "ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Comuniunea ucenicilor și a viitorilor credincioși în istoria omenirii are un scop eminamente misionar. Biserica-comuniune ori este misiune, ori nu este Biserică.

Comuniunea devine astfel primul conținut ce trebuie transmis, pentru că în ea se reflectă chipul lui Dumnezeu; dar este și unica modalitate credibilă, semn-mărturie, a planului lui Dumnezeu cu omenirea întreagă.

5.6. "Fraternitatea sacramentală" a preotului

Niciodată nu s-a vorbit așa de mult ca în acești ani despre fraternitatea sacerdotală: se vorbește în seminar, unde fraternitatea este văzută ca forma cea mai inovatoare de a fi și a acționa ca preot în viitorul comunităților noastre.

Este fraternitatea o valoare esențială?

Putem simpatiza viața fraternă din mai multe motive: din teama de singurătate, din conștiința complexității ministerului pastoral, din teama unui gol afectiv... Fraternitatea este deosebit de recomandată în această societate lovită de individualism și de închidere în sine.

Fraternitatea este o dimensiune esențială a preotului: "Ministerul preoțesc are o radicală «formă comunitară» și poate fi îndeplinit numai ca «o lucrare colectivă»" (PdV 17). Și această componentă face parte din misterul preotului, de aceea comuniunea preoțească este un dar ce trebuie cerut. Isus nu vorbește despre comuniune, ci se roagă pentru ea, o cere de la Tatăl pentru ucenicii săi și pentru cei care vor crede, pentru Biserică. În interiorul experienței contemplației comuniunea crește și este un dar modelat pe misterul contemplat al lui Dumnezeu Tată, Fiu și Duh Sfânt.

Comuniunea prezbiterală germinează și se face vizibilă și eficace prin harul sacramentului Preoției. PO vorbește despre "fraternitate sacramentală", acolo unde două sunt aspectele care coexistă: dimensiunea interioară a comuniunii fraterne și dimensiunea vizibilă. De aceea, ministerul sacerdotal nu este o lucrare solitară; misiunea este operă colectivă, fraternă, cu alți confrați.

Ce putem spune despre viața comunitară a preoților diecezani? Da sau nu pentru viața comunitară?

Este nevoie ca fraternitatea sacerdotală, respectând fizionomia sa sacramentală, să se exprime în mod concret și tangibil, într-o perspectivă pastorală precisă și coerentă. Sunt multe direcții și moduri în care se traduce fraternitatea: rugăciune reciprocă, discernământ pastoral făcut împreună, întâlniri pastorale, colaborări interparohiale, solidaritate economică, întâlniri culturale, mese în comun, dar trebuie încurajată și o anumită viață în comun (PO 8). Viața comună favorizează viața spirituală și intelectuală, colaborarea mai eficientă în exercițiul ministerului, mijloc foarte util pentru a depăși efectele negative ale singurătății (PdV 75) și ajutor pentru formarea permanentă (PdV 81).

Fiecare are nevoie de celălalt pentru a sluji cu eficacitate aceeași împărăție, pentru a face să crească trupul lui Cristos. Este un dar pentru Biserică și pentru lume: "ca să creadă" (In 17,21).

5.7. Ascetica fraternității prezbiterale

"Iubiți-vă unii pe alții cu iubire frățească, întreceți-vă în a vă stima unii pe alții" (Rom 12,10). De aici pornește comuniunea în prezbiteriu, din stima reciprocă, cu daruri ce trebuie recunoscute și limite ce trebuie înțelese și tolerate.

A stima înseamnă a ști să primești diversitatea celui care are mai mult, a celui care are mai puțin, a celui care are talente diferite, adică a nu fi gelos.

A recupera pasiunea pentru împărăția lui Dumnezeu. Comuniunea și colaborarea fraternă sunt căi absolut necesare pentru a împărtăși grija pentru împărăția lui Dumnezeu. Atunci când preotul își reduce ministerul la cercul unui număr mic de prietenii, când grija devine izolare, e ușor să cedăm patologiei victimei sau pesimismului. Problemele personale sunt pe primul loc în viața preotului, rugăciunea devine o obositoare fidelitate față de breviar. Scepticismul și ironia intră în orice discurs despre alții și mai ales despre confrați.

Dar pasiunea pentru împărăție nu este o virtute înnăscută; nu este o trăsătură caracteristică personalității extrovertite, ci o dimensiune ce trebuie cultivată, de înrădăcinat în însăși "solitudinea locuită de prezența Domnului".

A lua în seamă oboseala și "inutilitatea" întâlnirilor. Și reuniunile, întâlnirile, adunările intră periodic să ocupe nu puțin timp din viața zilnică a preotului. Și nu rareori îți vine să găsești alibi pentru a justifica absența sau ne-participarea, deoarece foarte multe întâlniri se dovedesc neconcludente și lasă impresia de a fi inutile.

Și totuși am vorbit, am ascultat, ne-am rugat, am dezbătut. Întâlnirile fraterne și pastorale nu sunt numai funcționale pentru momentul "după". Sunt în sine momente de creștere a comuniunii. Sunt forme concrete, vizibile ale misterului comuniunii. Și apoi nu trebuie să uităm niciodată că: "unde doi sau trei se adună în numele meu, eu sunt în mijlocul lor" (Mt 18,20). Numai să nu alungăm iubirea dintre noi la aceste întâlniri.

Apoi e bine să recuperăm valoarea gesturilor feriale: un telefon pentru urări, prezența pentru o înmormântare, un cuvânt de apreciere pentru un rezultat pozitiv, un gest de solidaritate într-un moment dificil... sunt expresii de fraternitate în care se "decide" însăși calitatea propriei vieți și a propriului minister.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat