Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul lui Benedict al XVI-lea la întâlnirea ecumenică de la Praga

Domnilor cardinali,
Excelențe,
Frați și surori în Cristos,

Îi mulțumesc Domnului atotputernic pentru oportunitatea care-mi este dată de a vă întâlni pe voi, care sunteți reprezentanții diferitelor comunități creștine din această țară. Îi mulțumesc domnului dr. Černę, președinte al Consiliului Ecumenic al Bisericilor în Republica Cehă, pentru distinsele cuvinte de bun-venit pe care mi le-a adresat în numele dumneavoastră.

Dragi prieteni, Europa continuă să fie supusă la multe schimbări. Este greu de crezut că au trecut numai două decenii de când prăbușirea regimurilor precedente a dat curs unei tranziții dificile, dar productive spre structuri politice mai participative. În această perioadă, creștinii s-au unit împreună cu alți oameni de bunăvoință în a ajuta la reconstruirea unei ordini politice juste și continuă astăzi să se angajeze în dialog pentru a deschide noi căi spre înțelegerea reciprocă, spre colaborarea în vederea păcii și spre progresul binelui comun.

Cu toate acestea, apar sub noi forme tentative menite să marginalizeze influența creștinismului în viața publică, uneori sub pretextul că învățăturile sale sunt dăunătoare bunăstării societății. Acest fenomen ne cere să ne oprim ca să reflectăm. Așa cum am sugerat în enciclica mea despre speranța creștină, separarea artificială a Evangheliei de viața intelectuală și publică ar trebui să ne conducă la angajarea într-o reciprocă "autocritică a perioadei moderne" și "autocritică a creștinismului modern", îndeosebi cu privire la speranța pe care ele pot s-o ofere umanității (cf. Spe salvi, 22). Putem să ne întrebăm: ce are de spus Evanghelia astăzi Republicii Cehe și, mai în general, întregii Europe, într-o perioadă marcată de proliferarea diferitelor viziuni despre lume?

Creștinismul are mult de oferit pe planul practic și moral, deoarece Evanghelia nu încetează niciodată să inspire bărbați și femei să-i slujească pe frații și surorile lor. Puțini ar putea contesta acest lucru. Totuși, cei care-și îndreaptă privirea lor spre Isus din Nazaret cu ochi de credință știu că Dumnezeu oferă o realitate mai profundă și cu atât mai mult inseparabilă de "economia" carității care acționează în această lume (cf. Caritas in veritate, 2): El oferă mântuirea.

Termenul mântuire este bogat în semnificații, totuși exprimă ceva fundamental și universal din dorința umană după fericire și plinătate. El face aluzie la dorința arzătoare de reconciliere și de comuniune care izvorăște spontan în profunzimile spiritului uman. Este adevărul central al Evangheliei și obiectivul spre care este îndreptat orice efort de evanghelizare și de îngrijire pastorală. Și este criteriul asupra căruia creștinii se focalizează mereu din nou, în angajarea lor pentru a vindeca rănile dezbinărilor din trecut. În acest scop - așa cum a afirmat dr. Černę - Sfântul Scaun a organizat o Întâlnire internațională în anul 1999 despre Jan Hus pentru a facilita analizarea istoriei religioase complexe și zbuciumate din această națiune și mai în general din Europa (cf. Ioan Paul al II-lea, Discurs la Întâlnirea internațională despre Jan Hus, 1999). Mă rog pentru ca aceste inițiative ecumenice să aduc rod nu numai pentru a continua drumul unității creștinilor, ci și pentru binele întregii societăți europene.

Dobândim încredere știind că proclamarea mântuirii în Isus Cristos din partea Bisericii este mereu veche și mereu nouă, îmbibată de înțelepciunea trecutului și plină de speranță pentru viitor. Atunci când Europa ascultă istoria creștinismului, ascultă însăși istoria ei. Noțiunile sale de dreptate, libertate și responsabilitate socială, împreună cu instituțiile culturale și juridice stabilite pentru a apăra aceste idei și a le transmite generațiilor viitoare, sunt plăsmuite de moștenirea sa creștină. Într-adevăr, memoria trecutului însuflețește aspirațiile sale pentru viitor.

Asta explică pentru ce, de fapt, creștinii iau din exemplul de figuri ca sfântul Adalbert și sfânta Agneza din Boemia. Angajarea lor pentru răspândirea Evangheliei a fost motivată de convingerea că creștinii nu trebuie să se concentreze asupra lor, temători de lume, ci mai degrabă să împărtășească cu încredere comoara de adevăr încredințată lor. În același mod creștinii de astăzi, deschizându-se la situația actuală și recunoscând tot ceea ce este bun în societate, trebuie să aibă curajul de a-i invita pe bărbați și pe femei la convertirea radicală care derivă din întâlnirea cu Cristos și introduce într-o nouă viață de har.

Din acest punct de vedere noi înțelegem mai clar pentru ce creștinii sunt obligați să se unească cu alții în a-i aminti Europei rădăcinile sale. Nu pentru că aceste rădăcini ar fi de mult timp ofilite. Dimpotrivă! Este datorită faptului că ele continuă - în manieră ușoară dar în același timp rodnică - să acorde Continentului sprijinul spiritual și moral care permite stabilirea unui dialog semnificativ cu persoane de alte culturi și religii. Tocmai pentru că Evanghelia nu este o ideologie, nu pretinde să blocheze în scheme rigide realitățile socio-politice care evoluează. Mai degrabă, ea transcende vicisitudinile din această lume și aruncă o lumină nouă asupra demnității persoanei umane în orice epocă. Dragi prieteni, să-i cerem lui Dumnezeu să reverse în noi un spirit de curaj pentru a împărtăși adevărurile mântuitoare veșnice care au permis, și vor continua să permită, progresul social și cultural al acestui Continent.

Mântuirea realizată de Isus prin pătimirea, moartea, învierea și înălțarea sa la cer nu numai că ne transformă pe noi cei care credem în el, ci ne stimulează să împărtășim această veste bună altora. Capacitatea noastră de a lua din adevărul învățat de Isus Cristos, luminată de darurile Duhului cunoașterii, înțelepciunii și înțelegerii (cf. Is 11,1-2; Ex 35,31) să ne stimuleze să lucrăm cu sârguință în favoarea unității pe care el o dorește pentru toți fiii săi renăscuți în Botez, ba chiar pentru întregul neam omenesc.

Cu aceste sentimente și cu iubire fraternă față de voi și față de membrii comunităților voastre, exprim profunda mea mulțumire vouă tuturor și vă încredințez lui Dumnezeu atotputernicul care este tăria noastră, adăpostul nostru și eliberarea noastră (cf. Ps 144,2). Amin!

[© Copyright 2009 - Libreria Editrice Vaticana]

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat