Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sensul unei scrisori despre predarea religiei în școală

Despre Scrisoarea circulară adresată președinților Conferințelor episcopale din toată lumea despre predarea religiei în școală, la data de 5 mai 2009 și doar acum izvor de dezbatere în multe media, "L'Osservatore Romano" a cerut Congregației pentru Educația Catolică să puncteze sensul inițiativei sale.

La începutul noului an școlar în Italia și în țările din emisfera de nord a planetei, presa s-a ocupat de o Scrisoare circulară a Congregației pentru Educația Catolică, datată la 5 mai 2009, și adresată președinților Conferințelor episcopale din toată lumea. Interesul față de scrisoare este motivat de conținuturi, care se referă la școală și la predarea religiei. Este vorba de un document sintetic care vrea să amintească unele principii, aprofundate deja în magisteriul Bisericii, cu privire la rolul școlii în formarea noilor generații, predarea religiei în școală și libertatea de alegere educativă a părinților și elevilor. Trei motive fundamentale stau la baza scrisorii.

Primul se află în slujirea proprie a Congregației pentru Educația Catolică care este aceea de a susține și a însoți în toate țările pe cei care în Biserică au misiunea de a promova și a conduce instituțiile educative catolice și pe cei care lucrează în lumea școlii și a educației. Al doilea motiv este dat de constatarea unor reforme profunde, pornite în diferite părți ale lumii, ale sistemelor educative și școlare, ale programelor și ale curriculum-urilor. Al treilea se referă la prezența predării religiei în școală, în lumina caracterului tot mai multicultural și multireligios pe care-l asumă societățile contemporane.

Educația se prezintă astăzi ca o misiune complexă, vastă și urgentă. Complexitatea de astăzi riscă pe de o parte să se piardă esențialul, care rămâne formarea persoanei umane în integralitatea ei, îndeosebi cât privește dimensiunea morală și religioasă; pe de altă parte "specializarea" educației restrângând-o în domenii și instituții diferite, deresponsabilizând familiile. Opera educativă, deși este îndeplinită de mai mulți subiecți, are în părinți pe primii responsabili și această responsabilitate se exercită și în dreptul de a alege școala și învățământul conforme cu propriile convingeri etice și religioase. Școala catolică și predarea religiei, asigură pentru părinții catolici și pentru cei care împărtășesc o astfel de perspectivă educativă și pedagogică, libertatea de alegere educativă. Pluralismul nu numai în școală, ci al școlii, este fundamental împotriva oricărei forme de monopol educativ care contrazice drepturile naturale ale persoanei umane. Pluralismul, înțeles astfel, se înscrie într-o subsidiaritate corectă.

Apoi o parte a scrisorii este dedicată în mod specific predării religiei. În jurul dreptului de a se folosi de educația religioasă s-a produs, începând de la Declarația drepturilor omului, un consens general. E vorba de un drept care se referă nu numai la familii și al Biserică, ci cheamă în cauză în mod direct școala ca loc natural în care are loc o largă parte a operei formative a noilor generații. Prezența predării religiei constituie astfel "o exigență a concepției antropologice deschisă spre dimensiunea transcendentală a ființei umane" (nr. 10), motiv pentru care fără această materie elevii ar fi privați de un element esențial pentru formarea lor și pentru dezvoltarea lor personală. Libertatea religioasă este fundamentul și garanția prezenței predării religiei în spațiul public școlar.

De către unii este invocată ca motivație care trebuie opusă prezenței predării religiei în școală caracterul personal al alegerii de credință, care nu poate să fie impusă, confundând astfel predarea religiei cu cateheza. Predarea religiei, deși este complementară catehezei, diferă de aceasta din urmă deoarece sunt diferite finalitățile pe care le urmăresc: cateheza își propune să promoveze adeziunea personală la Cristos și maturizarea vieții creștine în diferitele sale aspecte, în timp ce predarea religiei transmite elevilor cunoștințele despre identitatea creștinismului și a vieții creștine. În această privință, Benedict al XVI-lea, vorbind profesorilor de religie catolică din Italia, a indicat că această disciplină este chemată să "lărgească spațiile raționalității noastre, să o deschidă din nou la marile probleme ale adevărului și binelui, să conjuge între ele teologia, filozofia și științele, respectând pe deplin metodele lor proprii și autonomia reciprocă", având conștiința că dimensiunea religioasă este intrinsecă faptului cultural (cf. nr. 17). În documentele Congregației pentru Educația Catolică, predarea religiei este descrisă în mod categoric ca prezentare organică a evenimentului și a mesajului creștin, precum și a vieții creștine. În Directoriul general pentru cateheză este ilustrat caracterul propriu al predării religiei în școală, chemată să pătrundă în domeniul culturii și să se relaționeze cu celelalte științe. Astfel e vorba de o disciplină școlară, cu aceeași exigență de sistematică și rigoare pe care o au celelalte discipline, într-un dialog interdisciplinar necesar. Apoi, în școala catolică, predarea religiei califică proiectul ei educativ. În ea învățământul religios este pe deplin integrat în parcursul educativ al elevilor (cf. nr. 15). Respectarea libertății religioase a elevilor și familiilor este asigurată nu cerând adeziunea de credință, ci împărtășirea proiectului educativ și a principiilor care-l inspiră, motiv pentru care se alege în mod liber o școală catolică.

O altă obiecție care se aduce predării religiei confesionale este că ea n-ar favoriza o abordare interculturală autentică. Cu această motivație se tinde să se pună în discuție însăși legitimitatea învățământului religios confesional în școlile publice. În această direcție merg, în unele țări, orientările legislative ale politicilor școlare care tind să "condiționeze" conținutul învățământului religios, să subevalueze drepturile părinților și ale responsabililor religioși; precum și să ducă spre o derivă a concepției unei "religii comparative" rod al unei "interdependențe și complementarități a religiilor". În schimb, tocmai contextul de astăzi cere un învățământ confesional cu profil ridicat de calitate, care să știe să contribuie la crearea unor identități puternice și sigure și de aceea dialogante și respectuoase. O predare a religiei, pusă ca disciplină școală, în dialog cu alte științe, nu numai că nu este o piedică pentru o autentică educație interculturală, ci devine instrument privilegiat pentru cunoașterea și primirea celuilalt.

Scrisoarea se încheie indicând în libertatea educativă și în libertatea religioasă cei doi pilaștri pe care trebuie să se sprijine un sistem educativ și școlar, care vrea cu adevărat să promoveze formarea integrală a omului liber și responsabil. Nu întotdeauna și nu peste tot este așa. Biserica nu va înceta să exercite diakonia ei în slujba educației în orice context, susținută de certitudinea că "scopurile nobile... ale educației, întemeiate pe unitatea adevărului și pe slujirea persoanei și a comunității, devin un special, puternic instrument de speranță" (Benedict al XVI-lea, Discurs adresat educatorilor catolici, 17 aprilie 2008).

(După L'Osservatore Romano, 12 septembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat