Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cei patruzeci de ani ai Federației Biblice Catolice care a contribuit la reînnoirea spirituală a Bisericii după Conciliu

Privirea spre înălțime și urechea ascuțită

de Vincenzo Paglia
episcop, președinte al Federației Biblice Catolice

La puțin mai mult de patruzeci de ani de la Conciliul al II-lea din Vatican se poate afirma că dorința de a face din Sfintele Scripturi sufletul vieții spirituale și pastorale a comunităților ecleziale nu a fost neascultată. De fapt, a început de atunci un extraordinar proces de reachiziționare a Scripturilor din partea întregii comunități ecleziale și se văd efectele lui profunde în viața poporului creștin. Însăși mișcarea ecumenică are în atenția reînnoită față de Biblie un teren propice de dialog - vezi imaginea, Cuvântul lui Dumnezeu și ecumenismul. În Biserica catolică putem spune că s-a dezvoltat o adevărată "mișcare biblică", care, față de aceea care a precedat Conciliul al II-lea din Vatican, a interesat viața Bisericii în toate domeniile sale. Chiar și numai o privire rapidă la textele magisteriului despre Sfânta Scriptură arată drumul extraordinar făcut față de secolele precedente. Ioan Paul al II-lea, la douăzeci de ani de la Dei Verbum, prezentând documentul Comisiei Pontificale Biblice despre interpretarea Bibliei, afirma: "Este motiv de bucurie a vedea Biblia luată în mână de oameni umili și săraci, care pot să furnizeze interpretării și actualizării sale o lumină mai pătrunzătoare, din punct de vedere spiritual și existențial, decât aceea care vine dintr-o știință sigură de ea însăși".

Sinodul episcopilor despre Cuvântul lui Dumnezeu s-a dovedit un chairos în acest context, un adevărat moment de har. Cele 54 de propoziții votate de părinții sinodali, și pe care papa a voit să fie publicate imediat, în timp ce înregistrează bogăția drumului făcut în aceste decenii de după Conciliu, dau mărturie de asemenea de dezbaterea sinodală vie care a deschis perspective teologice și pastorale însemnate. Desigur, cu toții suntem în așteptarea exortației apostolice post-sinodale pentru a putea primi cu elan ceea ce Sfântul Părinte va voi să spună Bisericii. Oricum, trebuie constatat că deja în aceste luni trecute au fost multe inițiativele în diferite părți ale lumii menite să prezinte lucrările sinodului îndeosebi prin frumosul mesaj final. Există o așteptare răspândită a ceea ce Sfântul Părinte ne va spune încât Cuvântul lui Dumnezeu să poată inspira și mai mult viața și misiunea Bisericii în diferite continente.

O observație mi se pare importantă de subliniat în această privință și care ar putea să marcheze din punct de vedere calitativ o nouă etapă în reluarea Sfintelor Scripturi din partea poporului lui Dumnezeu. Pentru a spune adevărul, o indică deja de mult timp însuși Benedict al XVI-lea: Cuvântul lui Dumnezeu primit ca "izvor" al vieții spirituale și pastorale. Papa, îndeosebi în omiliile sale, face din Cuvântul lui Dumnezeu izvorul și inima mesajului pe care vrea să-l transmită. Este o perspectivă care ar trebui să elimine acea atitudine, adesea răspândită, care nu pune în centru Cuvântul și ceea ce sugerează el, ci propria gândire, propriile perspective care chiar caută în Biblie vreun "sprijin". Scripturile nu sunt un "baston" pentru ideile noastre, sunt izvorul inspirator al vieții noastre, al gândurilor noastre, al pastorației.

Îmi amintesc de un mic episod semnificativ al acestei tendințe care ne face să ne gândim. Un episcop, după ce a terminat scrierea unei scrisori pastorale, a trimis foile dactilografiate unui exeget spunându-i: "Adăugați dumneavoastră niște fraze biblice frumoase". Sfintele Scripturi nu sunt un suport pentru viața noastră spirituală și pastorală, trebuie să fie inspiratoarele ei. Asta au prezentat foarte bine episcopii în decursul lucrărilor sinodale. Și este și experiența care provine din Federația Biblică Catolică - care în acest an amintește 40 de ani de la întemeiere - care a promovat cu generozitate și eficacitate "pastorația biblică" în diferitele țări ale lumii. Roadele au fost cu adevărat extraordinare. Însă tocmai această angajare fructuoasă stimulează să ne îndreptăm cu hotărâre spre o nouă țintă, adică să trecem de la ceea ce numim "pastorație biblică" la "inspirația biblică a întregii pastorații". Era ceea ce însuși Conciliul al II-lea din Vatican dorea: Sfintele Scripturi să fie "sufletul" vieții și misiunii Bisericii, izvorul ei, originea ei, inspirația ei. Se deduce asta, printre altele, din incipit al constituției Dei Verbum: "În ascultarea religioasă a Cuvântului lui Dumnezeu și proclamându-l cu încredere fermă". Tânărul teolog de atunci, Joseph Ratzinger, comentând aceste puține cuvinte, afirma că nu s-ar fi putut exprima mai bine esența Bisericii: o comunitate în întregime deschisă "spre înălțime...", a cărei "esență deplină este rezumată în gestul ascultării, unicul gest din care poate să derive vestirea lui".

La începutul acestui mileniu Sinodul episcopilor a amintit din nou acest adevăr vechi și mereu nou al ascultării Scripturii ca izvor al înțelepciunii și al forței Bisericii. În primul mileniu al istoriei creștine această centralitate a apărut în manieră exemplară: episcopi și călugări, păstori și simpli credincioși, au simțit Scriptura ca inima pulsantă a întregii lor vieți, spirituală, teologică, pastorală, familiară, eclezială. Ei bine, ceea ce sinodul își propune este să-i stimuleze pe toți să considere Sfintele Scripturi izvorul care alimentează viața. Părinții Bisericii au prezentat adesea Cuvântul lui Dumnezeu ca o fântână din care toți pot să scoată apă. Sfântul Efrem Sirul, ca să dăm un singur exemplu, aseamănă Biblia cu o fântână la care poate să meargă oricine pentru a lua apă fără ca ea să se termine niciodată. Și ceea ce rămâne în izvor este mereu mult mai mult decât ceea ce reușește fiecare să ia cu el. De fapt, Biblia rămâne o fântână de înțelepciune pentru cel care nu crede, dar rămâne apă suficientă și pentru viața tuturor popoarelor.

Legătura circularitate indisolubilă între Cuvântul lui Dumnezeu, Biserică și Liturgie rămâne condiția pentru a ne apropia de acest izvor. Este o responsabilitate mare pentru Biserica de la începutul acestui mileniu. Benedict al XVI-lea în omilia de închidere a sinodului afirma: "Locul privilegiat în care răsună Cuvântul lui Dumnezeu, care edifică Biserica (...) este fără îndoială liturgia. În ea apare că Biblia este cartea unui popor și pentru un popor; o moștenire, un testament încredințat cititorilor, pentru ca să realizeze în viața lor istoria de mântuire mărturisită în scris (...) Biblia rămâne o carte vie cu poporul, subiectul său, care o citește; poporul nu subzistă fără carte, pentru că în ea își află motivația sa de a fi, vocația sa, identitatea sa". Întâlnirea reînnoită cu Cuvântul lui Dumnezeu va face comunitățile noastre eficace pentru a comunica drumul mântuirii bărbaților și femeilor de la acest început de mileniu.

(După L'Osservatore Romano, 23 august 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat