Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

III. În mijlocul lumii
4. În mijlocul lumii: caritatea pastorală
(In 10,11-17)

Figura preotului ca om în mijlocul lumii, scufundat în problemele comunității sale, își are o lungă istorie, crescută alături de cealaltă, amintită teoretic de reforma tridentină: preotul nu este numai omul cultului, nu e doar omul care are cura animarum, ci omul care merge, își cunoaște turma, intră în case, mai ales în ceasurile de bucurie, de boală, de suferință sau de moarte ale unei familii.

În toți oamenii este o mare stimă față de preotul văzut de aproape.

4.1. Textul

11 Eu sunt păstorul cel bun (gr. kalos = frumos). Păstorul cel bun își dă viața pentru oi. 12 Cel plătit și care nu este păstor, căruia nu-i aparțin oile, vede că vine lupul, lasă oile și fuge, iar lupul le răpește și le împrăștie; 13 pentru că este plătit și nu-i pasă de oi. 14 Eu sunt păstorul cel bun. Eu le cunosc pe ale mele și ale mele mă cunosc pe mine 15 așa cum mă cunoaște Tatăl și eu îl cunosc pe Tatăl; iar eu însumi îmi pun viața pentru oi. 16 Mai am și alte oi, care nu sunt din staulul acesta; și pe acelea trebuie să le aduc; iar ele vor asculta glasul meu și va fi o singură turmă și un singur păstor. 17 De aceea mă iubește Tatăl, pentru că îmi dau viața pentru ca s-o iau din nou (In 10,11-17).

4.2. Icoana bunului păstor

Vreau să vă propun contemplației imaginea pastorală a lui Isus "păstorul cel bun". În frumusețea lui Isus, bunul păstor, putem evoca frumusețea de a fi și noi "re-prezentarea sa sacramentală" (PdV 15). Aici avem autoportretul lui Isus.

"Eu sunt păstorul cel bun" (v. 11): ne trimite imediat la o memorie.

După unii exegeți, parabola bunului păstor este printre cele mai bogate din toată evanghelia în mesaje și imagini: staulul, poarta, turma, hoțul, și mai ales păstorul.

Isus a văzut multe turme de oi. A văzut la templu oamenii care intrau prin "Poarta oilor". Dar el aici amintește imaginea păstorului din Ps 22: "Domnul este păstorul meu...". Este memoria unei istorii în care Dumnezeu însuși este prezent cu chipul păstorului, după sugestiva expresie a lui Ezechiel: "Eu însumi voi fi păstorul oilor mele și o voi căuta pe cea pierdută" (34,15-16).

Isus amintește un contrast net, abisal: pe de o parte păstorul cel bun, pe de altă parte străinul, mercenarul, cel care nu ține la turmă, decât pentru câștigul său meschin, e preocupat de sine și când apare lupul caută numai să-și salveze pielea. Cu siguranță că Isus se gândea la o categorie concretă de persoane, la falșii păstori, falșii profeți, și mai ales la o anumită logică ce ar putea să polueze inima oricărui fals conducător al turmei.

Imaginea păstorului trimite apoi la o relație interpersonală specială și la o prezență relațională: "Eu le cunosc pe ale mele și ale mele mă cunosc pe mine" (v. 14).

La izvorul misterului lui Isus se află o comuniune, și această comuniune vrea el să o transmită ucenicilor săi. Despre ea va vorbi mai apoi Ioan: "ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). De aici relația foarte personală dintre păstor și fiecare oiță. O cunoaște, o cheamă pe nume și o conduce (iată bunătatea păstorului!) la pășuni verzi, spre plinătatea vieții.

Din această cunoaștere foarte personală se naște relația oblativă: "îmi pun viața pentru oi" (v. 15). Nu este o iubire oarecare! Își dă viața (trupul și sângele) pentru ele. Iată umbra crucii. E centrul discursului lui Isus, e inima bunului păstor. Se mai văd turme de oi, dar nu se văd păstori care să moară pentru turmă (In 3,16).

La sfârșit parabola ne vorbește despre orizontul universal al iubirii oblative: "Mai am și alte oi, care nu sunt din staulul acesta; și pe acelea trebuie să le aduc" (v. 16). Tatăl nu i-a încredințat numai poporul lui Israel, ci și lumea păgână.

În inima păstorului este pasiunea pentru misiune: celelalte oi ce trebuie conduse.

4.3. Caritatea pastorală: totalitatea dăruirii

"Principiul interior" (PdV 27) al întregului minister, de asemenea calea originală spre sfințenie, este caritatea pastorală.

Trei sunt caracteristicile iubirii lui Cristos bunul păstor care se regăsesc reflectate în caritatea pastorală a preotului:

În primul rând totalitatea iubirii în dăruirea de sine. "Conținutul esențial al iubirii pastorale este dăruirea de sine, dăruirea totală de sine față de Biserică, după modelul și în comuniune cu dăruirea lui Cristos. Iubirea pastorală este acea virtute prin care noi îl imităm pe Cristos în dăruirea sa totală de sine și în slujirea sa. Nu numai ce facem, ci dăruirea de noi înșine este aceea care arată iubirea lui Cristos față de turma sa. Iubirea pastorală determină modul nostru de a gândi și acționa, modul nostru de a ne raporta față de lume. Și este deosebit de necesară pentru noi" (PdV 23); este amoris officium despre care vorbește sfântul Augustin.

Iubirea aceasta este diferită de iubirea conjugală, unde există reciprocitate.

Este o totalitate care nu suportă rezerve sau interese particulare. Până și hobby-urile, prieteniile, legăturile familiale pot fi salutare pentru favorizarea unui raport echilibrat de dăruire generoasă pentru lume; dar nu sunt alternative ale lui.

Totalitatea dăruirii proiectează în viața preotului umbra unui dublu martiriu. Expresia "pentru" este semnificativă: amintește oferirea vie a preotului chemat să fie ca și Cristos, pâine frântă pentru viața lumii. În viața preotului martiriul este zilnic și acesta îl face să se asemene tot mai mult cu păstorul cel bun care-și dă viața. A-și da viața este gestul extrem al unei vieți deja dăruite prin gânduri, glas, inimă, privire: păstorul cel bun vede, cunoaște, cheamă, caută, dă viața (In 10,11).

Dar mai este un martiriu pe calea dăruirii zilnice totale ca imitare a lui Cristos. Iubirea nu se consumă în cercul chipurilor cunoscute ale unei comunități: "Dăruirea de sine nu are margini, ea fiind pecetluită de însuși elanul apostolic și misionar al lui Cristos, păstorul cel bun" (PdV 23).

Neliniștea misionară, conștiința atentă la problemele persoanei concrete, ocupă gândurile, rugăciunea, cuvintele și oboseala preotului; cheamă în cauză calitatea vieții sale spirituale.

4.4. Intensitatea dăruirii

În al doilea rând "dăruirea lui Cristos față de Biserică, rod al iubirii sale, are caracteristicile acelei dăruiri originale care este proprie mirelui față de mireasă, așa cum o sugerează de mai multe ori textele sacre" (PdV 22). Exortația apostolică citează "gelozia" divină despre care vorbește Paul în 2Cor 11,2. Expresia este pregnantă: evocă puritatea iubirii, dăruirea, fidelitatea, gingășia, "o iubire care capătă chiar nuanțele afecțiunii materne, capabilă să înfrunte «durerile nașterii» până ce «Cristos va fi întruchipat» în credincioși (cf. Gal 4,19)" (PdV 22).

O comunitate nu se organizează prin acea înclinație ascunsă sau vizibilă spre prestigiu sau spre putere, ci se naște. Bineînțeles, Duhul Sfânt o naște, dar nu fără acțiunea instrumentală a prezbiteriului.

Viața supranaturală are o geneză precisă, care nu este instrumentul "preotului".

Preotul este chemat, chiar prin vocație, la intensitatea și la profunzimea iubirii, la transparență, corectitudine, la controlul inimii, fie că e implicat în secretul conștiințelor pentru a duce lumină, fie în contactul direct cu persoanele.

4. 5. Responsabilitatea dăruirii

Și în sfârșit a treia notă ce caracterizează caritatea pastorală a preotului: o conștiință puternică a responsabilității. El stă în fața Bisericii (PdV 22); îi este capul - semn al lui Cristos, păstor și mire. E un fel de responsabilitate nedelegabilă în fața comunității, a persoanelor, în fața viitorului și a veșniciei. Experiența ne spune clar că, în bine sau în rău, comunitatea crește sau descrește după chipul păstorului ei. Sfințenia sau mediocritatea preotului se reflectă asupra vieții spirituale a unei comunități. Poate că efectul nu este imediat, dar e real.

a. Caritatea este "criteriul și măsura" ministerului. Trebuie să spunem imediat că măsura carității pastorale este aceea de a fi "fără măsură". Așa este caritatea lui Cristos, care nu spune niciodată "e de-ajuns" nimănui. "De șaptezeci de ori șapte" (Mt 18,22).

Desigur, zilele preoților sunt foarte diferite una de alta; unul are prea multe de făcut, altul lenevește; unul ar vrea să dubleze orele zilei, altul nu știe cum să-și omoare timpul. Dar dacă într-adevăr caritatea ar deveni "criteriul și măsura", activismul ar deveni slujire a împărăției lui Dumnezeu; timpul unui minister mai puțin activ s-ar umple cu infinite posibilități evanghelice, cu multe gesturi concrete de solidaritate.

b. Caritatea este sensul vieții și al ministerului preotului: al întâlnirilor sale cu persoanele, al omiliilor sale, al celebrărilor sale, al timpului său liber, al lecturilor sale, al bolii sale, al bătrâneții sale, al formării sale permanente, ba mai mult, spune Ioan Paul II, "este sufletul și forma formării permanente a preotului"; ea îl face pe preot să cunoască tot mai mult așteptările, nevoile, problemele și sensibilitatea destinatarilor ministerului său (PdV 70).

c. Caritatea este sensul "prieteniilor" preotului. Străzile carității pastorale sunt cele ale persoanelor care nu contează: săraci, familii, confrați în dificultate.

"Prietenii mei săracii", aceștia sunt privilegiați de Dumnezeu. Acesta este cercul prietenilor care nu dispare niciodată din ministerul preotului: sunt în gândurile lui, în rugăciunea sa, în bilanțul său. Iar fantezia carității nu umilește pe nimeni, ci știe să dea speranță: printr-o vizită, ca să spună: "Iată, sunt aproape de tine"; printr-un telefon, ca să spună: "Mulțumesc, mi-ai făcut bine"; printr-un ajutor concret, chiar dacă e mic, la nevoie.

Caritatea deschide ușile cele mai încăpățânate. Lucrul acesta este deosebit de necesar mai ales cu confrații: numai iubirea recuperează pentru bucuria iubirii.

d. Caritatea este "criteriul și măsura" tăcerii preotului. Tăcerea: ca o condiție absolută a înțelepciunii cuvântului. Există o virtute rară, dar extrem de necesară vieții preotului: discreția, care este caritatea tăcerii.

Există lucruri pe care preotul trebuie să le spună și să le primească în numele "corijării fraterne", activă și pasivă. Lipsa de curaj în a corecta nu-ți dă dreptul să murmuri, ci numai la caritatea tăcerii.

Există lucruri pe care preotul le poate spune și confrunta cu prietenii și cu părintele spiritual, cu încrederea prudentă că și prietenii respectă aceeași virtute a discreției.

Există lucruri pe care preotul nu poate și nu trebuie să le spună nimănui, ci pot fi comunicate numai lui Dumnezeu în fața altarului: secrete sigilate care constituie calvarul preotului, căci nu poate răspunde, nu poate explica, nu se poate apăra, poate numai să le plângă, să se roage pentru ele în fața altarului și nu doar la altar.

4.6. Caritatea: sufletul unui minister "în afara staulului"

Iubirea preotului pentru Biserica sa, la fel ca iubirea lui Isus, face să conviețuiască două aspecte aparent de neîmpăcat: particularul și universalitatea. Caritatea pastorală este "da"-ul fidel spus comunității unde se desfășoară ministerul zilnic, cu o privire mai amplă spre propria Biserică particulară, dieceza, Biserica universală. Cele două aspecte cresc împreună, una pe cealaltă, și se verifică reciproc.

Preotul "în" și "în fața" Bisericii își iubește Biserica, această Biserică, cu această lume, cu acești confrați, cu acest episcop. Dar are o privire misionară asupra orizontului lumii.

Privirea bunului păstor nu se oprește la staul, ci caută "dincolo". "Mai am și alte oi". Pasiunea salvifică a lui Cristos este rădăcina misionară a preotului, fără hotare, ca aceea a lui Isus.

Fiecare își are "hotarele sale": laicii se închid în privat, tinerii preoți în grup uitând că sunt păstori și nu doar animatori; preoții de o anumită vârstă legați de parohie...

Fidelitatea față de Cristos, misionarul Tatălui, cere tuturor o convertire serioasă: de la închiderea în privat, la deschiderea spre alții; de la închiderea în grup, la împărtășirea eclezială; de la responsabilitatea pentru propria Biserică, la coresponsabilitatea pentru Biserica universală.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat