Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: "Zgomotul" lui Dumnezeu

de Gian Franco Svidercoschi

Numai acum, dintr-o dată, aud zgomotul mării... Zile în șir a fost tăcută, cu un calm monoton incredibil. În timp ce astăzi, stârnită de vânt și de curenți, treptat s-a încrețit și începe să aibă un glas gros, să mugească. Ajunge la valuri scurte, violente, până se frânge cu putere de stânci; sau intră printre bolovanii de granit, ca și cum i-ar sufoca în vârtejurile sale, pentru da de înțeles că ea este cea mai tare, cea mai puternică.

Este un zgomot pe care-l cunosc de mulți ani, ba mai mult, îl cunosc din totdeauna. Marea este ca ADN-ul meu, sânul meu natural. Poate datorită unei amintiri inconștiente a originilor, când eram încă la adăpost în sânul mamei mele.

Și totuși, astăzi, este ca și cum aș auzi acest zgomot pentru prima dată. Și nu numai pentru că este unicul zgomot care mă înconjoară și mă învăluie. Ci pentru că, tocmai în acest moment, descopăr că aud zgomotul mării în manieră diferită. Diferită de cum am auzit-o mereu până acum.

Și astăzi există într-adevăr ceva nou, complet nou: de fapt, îmi dau seama că "văd" acest zgomot. Adică îl percep, nu mai sunt numai urechile. Acum sunt și ochii. Și, prin intermediul ochilor, este conștiința. Este sufletul. Este amintirea.

Nu mă gândisem niciodată înainte, însă în zgomotul mării - acum - văd veșnicia. Văd o istorie, istoria care merge înainte din totdeauna. Văd lunga teorie interminabilă de generații care străbătând timpurile a perpetuat aventura umană, până în zilele noastre.

Pe acest țărm unde se frâng valurile, dar și pe toate celelalte țărmuri ale planetei, s-au schimbat bărbații și femeile, s-au schimbat problemele lor, stilurile lor de viață, s-a schimbat modul lor de a gândi, de a înfrunta urgențele zilnice, s-a schimbat modul de a sta împreună, și chiar modul de a se lupta, de a se ucide. S-au schimbat scenariile, peisajele, poate că s-a schimbat și acest țărm, și chiar toate celelalte țărmuri ale planetei...

Însă marea a continuat mereu așa, să mângâie pământul cu micile sale valuri bucuroase, vesele, prietene; sau, ca acum, să se frângă pe mal cu aceste asalturi impetuoase, furioase.

Așadar aici, în zgomotul mării, văd pentru prima dată veșnicia. Văd scurgerea lentă a vieții omului, a lumii. Și văd sau măcar cred că văd misterul care se află la începuturile acestei vieți. Un mister care, deși nu se dezvăluie, mă ajută să ajung într-un fel la începutul a toate, la începutul omului, al lumii. Și să înțeleg că acest început nu a putut consta pur și simplu într-o "mare explozie", într-un big bang care a avut loc dintr-o dată, în afară oricărei "reguli", a oricărei înlănțuiri de cauză-efect; după cum nu a putut să fie numai începutul unui proces realizat în autonomie absolută, în mod spontan, sau al unei evoluții progresive marcată de un automatism mecanic, repetitiv.

Și iată pentru ce acest început, oricât va putea să pară paradoxal pe planul rațiunii, apare acum mult mai comprehensibil și acceptabil în relatarea din Geneză. Atunci când a fost cineva, o minte, o autoritate superioară, care zi după zi a făcut din nimic stelele, pământul, apele, despărțindu-le unele de altele, și în sfârșit a creat o ființă umană după propria imagine și asemănare. Și după bărbat, pentru a nu-l abandona singurătății, a creat femeia care avea să-i fie însoțitoare de viață și de drum.

Văd zgomotul mării, și chiar aici, acum, încep să-l "văd" pe Dumnezeu, încep să aud glasul lui. Și este un Dumnezeu care nu părăsește nici o clipă pe omul pe care l-a creat. Și continuă să-i vorbească, să-i amintească de faptul că i-a dat darul minunat al libertății pentru ca să participe ca protagonist, deja acum pe pământ, la realizarea marelui său proiect; și nu pentru ca, reducând acea libertate la subiectivism sau, mai rău, la relativism, să pretind că face totul de unul singur, și chiar să decidă linia de demarcație dintre bine și rău, dintre viață și moarte.

Însă acest om, omul de astăzi, reușește să vadă "zgomotul" lui Dumnezeu? Reușește să-l vadă în cotidianitatea, în normalitatea propriei existențe? Sau ne se întâmplă în schimb tot mai des că acest om - prin închiderea inimii sale, mai înainte decât prin închiderea societății moderne în fața transcendenței - nu știe să-l asculte pe Dumnezeu? Și de aceea nu mai este capabil să vadă "semnele", mereu numeroase și mereu noi, cu care Dumnezeu revelează propria prezență în istoria umană?

Suntem de acum o civilizație a vederii, care acceptă ca bună reprezentarea realității care ne este turnată de instrumentele unei tehnologii pe cât de ambigue pe atât de sofisticate. Și totuși civilizația noastră observă tot mai greu ceea ce ar trebui să fie, având-o constant sub ochi, "imaginea" cea mai simplă, cea mai naturală, adică amprenta Creatorului în existența fiecărui bărbat și a fiecărei femei.

Există credincioși care pretind ca Dumnezeu să se manifeste în manieră vizibilă, ba chiar eclatante; cer minuni, cer să "atingă" intervențiile milostivirii divine. Și dacă cererile lor nu sunt "ascultate", cad în dezamăgire, dacă nu în disperare, și ajung uneori să întoarcă spatele religiei, Bisericii. Și asta pentru ce? Pentru că ei credeau că pot să audă "zgomotul" lui Dumnezeu în exterioritatea lucrurilor lumești, în grandiozitatea evenimentelor, în loc să-l vadă - să-l vadă pe Dumnezeu care se dăruiește în Cristos Isus - cu ochii inimii, ai sufletului. Ochii credinței.

De prea multe ori se uită asta. Se uită că credința poate fi ceva mult mai simplu, mult mai normal decât se crede în mod obișnuit. Există un mod de a trăi credința - și de a ajunge la sfințenie - care poate chiar să nu aibă aparent nimic "eroic", nimic extraordinar; însă în ochii lui Dumnezeu are aceeași valoare a credinței celui care, pentru a nu o renega, își sacrifică viața, acceptă martiriul...

Marea, acum, a redevenit calmă. Este așa de limpede încât cerul se oglindește în ea. Chipul lui Dumnezeu se reflectă în veșnicia istoriei, în viața fiecărui om. Ca și cum s-ar spune că Dumnezeu trebuie căutat în situația concretă, obișnuită, în care trăiește fiecare dintre noi. El este acolo, mereu. Știe cum să se arate. Și știe cum să se facă auzit. Chiar prin zgomotul mării. Sau prin plânsul unui copil. Ca în noaptea aceea la Betleem, când Fiul lui Dumnezeu plânge pentru prima dată. Ca unul dintre noi. Ca toți.

(După L'Osservatore Romano, 15 august 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat