Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Semnul ridicării la cer a Mariei

Un caz serios al existenței umane

de Salvatore Perrella

Actuala concepție despre lume este puternic marcată de dimensiunea escatologică, deoarece vrea să-și edifice, să-și construiască un viitor care să dea un sens global existenței umane. Cultura contemporană, în pofida fenomenelor contradictorii rod al posterității nihiliste și relativiste, este marcată și de o întrebare escatologică urgentă, așa cum observa încă din anul 1977 A. Giudici: "Fiind tot mai mult posibil în fiecare zi să se modifice viitorul, el a devenit o problemă și o întrebare. Această întrebare este în centrul culturii, al autoînțelegerii omului și constituie astăzi întrebarea ultimă sau religioasă".

Timpul nostru tehnologizat și tot mai globalizat în interesele sale dar și aporii economice și sociale este caracterizat deci, pe de o parte, de neliniștea lipsei de semnificație și pe de altă parte de necesitatea profundă de a avea răspunsuri cu privire la sensul global al viitorului.

Locul în care se pot găsi părere obligatorii și convingătoare este cel al transcendenței omului, adică locul în care omul, ieșind din propria angoasă - amintește asta Benedict al XVI-lea în Spe salvi - se deschide spre Cineva care se află dincolo de el însuși și de istoria lui. La o analiză superficială, chiar ar putea să scape exigența unui sens total al vieții prezente în perioada noastră istorică zbuciumată, așa de contradictoriu cufundată în prezentism, în trecutism, în pământism, în consumism exasperat, adică în formele schimbătoare ale nihilismului, cu tragicele consecințe ale degradării umane și violenței sau indiferenței față de persoana umană. Însă, voind să cercetăm în mod serios, minuțios, atent și radical cu privire la câteva fenomene răspândite asupra lumii de astăzi (cum ar fi mistica orientală, practicile yoga, spiritismul, satanismul, parapsihologia, drogurile, new age cu derivatele sale instabile dar continue), nu se poate să nu se observe că ele denunță într-un fel, eventual obscur și confuz, insatisfacția enormă a bărbatului și a femeii de astăzi.

Fenomenele de mai sus denotă într-un fel așteptarea spasmodică a ceva care să elimine barierele lumii materiale; care să forțeze "închisoarea pământismului", pentru a se deschide spre perspective exaltante cum sunt dimensiunea spirituală a existenței, extinsă dincolo de limitele înguste ale simplei sfere sensibile a vieții, pentru a găsi un sens total și transcendent pentru viața umană, pentru a satisface necesitatea de nesuprimat și urgentă de natură escatologică tot mai prezentă.

În fața enigmei-misterului morții, singurul "caz serios" de neamânat și inexorabil, izvor veșnic de cercetări, de tristeți și de frici, discipolul Răstignitului-Înviatului nu este în întunericul complet, dimpotrivă, pentru a fi în linie cu credința pe care o mărturisește, "trebuie să comunice cunoștințele pe care le are despre moarte, pentru că în acest caz poate să le aducă oamenilor o veste bună. Această obligație de caritate i se impune cu urgență mai mare în zilele noastre, în care mulți dintre contemporanii noștri nu cunosc mesajul lui Cristos înviat și caută să exorcizeze frica de moarte recurgând la ceea ce sfântul Paul numea "filozofii zadarnice" (F.X. Durrwell). Din păcate și în poporul creștin se observă o anumită dezorientare cu privire la materia escatologică, precum și o anumită conflictualitate care caracterizează viața atâtor credincioși. Pe de o parte credinciosul pare să renunțe să reflecteze asupra acelui "după moarte" de teamă că trebuie să răspundă la câteva întrebări permanente: există ceva dincolo de moarte? Subzistă ceva din noi înșine după moartea aceasta? Nu ne va aștepta nimicul? Spre mângâierea noastră răspunde, încă o dată, învățătura Bisericii care interpelează și motivează credința și speranța: "Pentru creștin, care unește propria moarte cu aceea a lui Isus, moartea este ca o îndreptare spre el și intrare în viața veșnică". Motiv pentru care "a trăi în cer" înseamnă "a fi cu Cristos". Cei aleși trăiesc "în el", dar păstrând adevărata lor identitate, propriul lor nume". Și, adaugă tot Biserica: "Acest mister de comuniune fericită cu Dumnezeu și cu toți cei care sunt în Cristos depășește orice posibilitate de înțelegere și de descriere".

Aceste texte din catehism, care exprimă credința, îl fac pe credincios să aibă încredere complet în iubirea lui Dumnezeu, care nu se va despărți de noi niciodată; de fapt, el este în mod iremediabil orientat spre comuniune. De aceea, scrie sfântul Paul: "Sigur este cuvântul acesta: dacă murim cu el, vom și trăi împreună cu el". Aici se află noutatea radicală și existențială a morții creștine.

Pe de altă parte, creștinul din ultimii ani ai secolului al XX-lea și din primii ani ai secolului al XXI-lea simte urgența de a avea răspunsuri clare în această materie, pentru a da un sens întregii sale vieți; o existență credincioasă, dacă este adevărată, conștientă și consecventă, este întemeiată pe speranța escatologico-evanghelică, adică pe certitudinea vieții veșnice. Speranță care se înrădăcinează în credința în învierea lui Isus Cristos, "cu adevărat înviat din morți, cel dintâi înviat dintre cei morți". Moartea nu mai este aceeași după ce Isus a înfruntat-o, a străbătut-o și a învins-o; credinciosul nu trebuie nici să uite nici să minimalizeze cuvintele Celui Înviat: "Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine chiar dacă moare va trăi". Noul Testament completează aceste afirmații esențiale cu privire la învierea lui Isus vorbind despre faptul că "el este viu", stă la "dreapta" lui Dumnezeu; "a intrat" și "a fost ridicat în glorie". Afirmația primară din Noul Testament se referă oricum la destinul viu și glorios al lui Isus după moarte. A crede că Cristos a înviat din morți și acum și în veci este, rămâne și va fi mereu "Cel Viu", în afară de faptul de a ne angaja în viața de fiecare zi ca să dăm cont despre speranța care este în noi, ne obligă să dăm mărturie despre realitatea și darul escatologic primit de la el prin dar pur prin intermediul credinței. Cristos este "viitorul nostru veșnic": din totdeauna Biserica, deși cu moduri și mijloace diferite, proclamă această speranță tare.

Este de netăgăduit, la nivel teologic, teologal și existențial, marea atenționare și marea fascinație a evenimentului Sfintei Fecioare Maria Ridicată la Cer cu privire la valorile transcendenței, frumuseții și transfigurării omului creat după imaginea lui Cristos și destinat să se unească din nou pentru veșnicie cu el în sfințenia și în iubirea care nu are șovăiri și apus. Putem spune foarte bine că ridicarea la cer a Mariei este pentru Biserică, pentru credincios și pentru orice bărbat și orice femeie de bunăvoință, care caută sens și țintă ne-iluzorii, ci definitive, după ce mult timp și chiar și astăzi "au sperat în tragicul nimic": - un semn de speranță sigură; - un semn al unui destin de glorie; - un semn al valorii trupului; - semnul prezenței Unulîntreitului și a Femeii speranței care nu dispare. Faptul și "cazul serios" al ridicării la cer a Mariei este un fapt emblematic al acțiunii divine: sfânta Maria, creatură nesemnificativă în ochii lumii, a devenit prin har persoana cea mai semnificativă în istorie și în glorie, după Cristos. Motiv pentru care evenimentul mântuitor integral al ridicării ei la cer cu sufletul și trupul, în definitiv, devine cheie interpretativă a întregului mister al Mariei, și, prin reciprocitate complementară, a întregului mister al Bisericii, precum și a misterului omului. Pe acest subțire dar rezistent reziduu de speranță își află punctul său de contact discursul nostru creștin cu privire la viitorul ultim în Dumnezeu, întruchipat într-o femeie, Maria din Nazaret, a cărei existență glorioasă de la pragul escatologic devine model, exemplu și paradigmă de viață pentru "ziua de astăzi" a Bisericii și a lumii.

Cristos a înviat cu adevărat; el este Cel Viu, care dăruiește fiecărei creaturi darul învierii pentru viața veșnică. Cea ridicată la cer este împlinirea anticipată a acestei promisiuni; este "semnul transformării finale a lumii" (A. Carr). Maria posedă deja "strălucirea corpurilor cerești".

(După L'Osservatore Romano, 15 august 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat