Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ioan Maria Vianney Iași: Sărbătorirea patronului Anului Sfintei Preoții

La Iași, comemorarea sfântului Ioan Maria Vianney, declarat de papa ca model pentru Anul Sfintei Preoții, a fost marcată în catedrala "Adormirea Maicii Domnului" printr-o Liturghie prezidată, în seara zilei de 4 august 2009, de către PS Petru Gherghel, însoțit de 13 preoți. Pr. Cristinel Fodor a ținut predica, al cărei text îl redăm integral.

Dacă stăm și privim lumea de azi atât de zbuciumată, vom auzi cererea poporului creștin adresată preoților săi: Aduceți-ni-l pe Cristos, în mod clar, ca să-l recunoaștem. Din zilele apostolilor, oamenii au nevoie de alți oameni, pentru a crede, de chipuri care să-l întrupeze pe Cristos. Iată de ce a fost necesar un An dedicat sfintei Preoții.

Dar un papă teolog și gânditor rafinat, cum este papa nostru Benedict, putea să găsească vreo altă figură pe care să ne-o propună ca patron și model, nouă, celor 405.000 de preoți ai Bisericii Catolice din toată lumea, mai ales că nu lipsesc sfinți de înalt și chiar de foarte înalt nivel intelectual. Din punct de vedere omenesc, este ciudat ca să-l declare ca patron pe sfântul sărbătorit astăzi, Ioan Maria Vianney, un sărman preot crescut la țară, cioban și analfabet până la vârsta de 17 ani, acceptat cu mii de rezerve în seminar pentru că nu învăța latina, în sfârșit episcopul l-a hirotonit preot pentru a-l trimite într-un sătuc cu 230 de locuitori, spunând că "măcar va face puține daune".

S-a născut la 8 mai 1786 într-o familie de țărani lângă Lyon, Franța. Când a început Revoluția franceză avea 3 ani. A păscut oile tatălui său; la 13 ani a făcut în secret prima sfântă Împărtășanie, iar la 16 ani i-a spus tatălui său că vrea să fie preot. Tatăl nu-și permitea să-l țină în școală, deoarece trebuia să aibă grijă și de ceilalți membri ai familiei. Abia la 20 de ani Ioan a mers la o școală din satul din apropiere, unde a întâmpinat dificultăți la limba latină și s-a descurajat. În acea vară a făcut un pelerinaj de 100 de km pe jos cerșind pâine și adăpost la sanctuarul sfântului Francisc Regis pentru a cere ajutorul lui Dumnezeu. Studiile nu au devenit mai ușoare, dar el a dobândit seninătate și mai mare încredere. La 21 de ani a primit Mirul.

Dintr-o eroare nu a fost trecut pe lista seminariștilor scutiți de armată, de aceea la 23 de ani este chemat la arme. Două zile mai târziu s-a îmbolnăvit și a fost trimis la spital: grupa lui a plecat fără el. Dar este chemat să se prezinte din nou după câteva luni. Pe drum se oprește ca să se roage într-o biserică și ajunge când grupa lui plecase deja: a căutat să o ajungă, dar degeaba. Se odihnea înaintea unui urcuș, când un necunoscut l-a bătut pe rucsac și i-a spus să-l urmeze: și-a dat seama mai târziu că acel necunoscut este un dezertor. După câteva zile Ioan se prezintă la primarul din localitate care-i spune că și el a fost dezertor și îi oferă să se refugieze în casa fratelui său, unde timp de 14 luni Ioan a lucrat și a încercat să studieze.

S-a întors acasă. A studiat în Seminarul mic, apoi în Seminarul mare din Lyon, dar nu a făcut progrese pentru că se studia în limba latină, pe care el nu o stăpânea. Cei care l-au examinat nu au vrut să-l accepte, ci s-au gândit să-l trimită într-o dieceză mai puțin exigentă. Cazul "celui mai ignorant și mai pios seminarist din Lyon" a ajuns la vicarul general, care a întrebat: "Domnul Vianney este evlavios?" "Este un model de evlavie", i s-a răspuns. "Foarte bine, atunci să fie hirotonit: harul lui Dumnezeu va face restul". La 29 de ani este sfințit preot.

Ca vicar a dus o viață foarte austeră, așa cum făcea și parohul său. La scaunul de spovadă știa să unească o mare seriozitate și o profundă înțelegere, ceea ce a făcut din el un confesor foarte popular. La 31 de ani este numit paroh la Ars, un loc dezolant cu numai 230 de persoane, potrivit unuia dintre atâția preoți neinstruiți ai vremii, puțin înclinați să facă apostolat și capabili să predice doar urmând niște formulare gata făcute pentru a nu face greșeli de doctrină.

Noul paroh nu voia să se ocupe numai de credincioșii obișnuiți. Și-a dublat austeritățile, folosea ciliciul, trăind în primii șase ani doar cu cartofi, jertfindu-se pentru lipsurile "slabei sale turme". După ce a vizitat toate familiile și a instituit clase de catehism pentru copii, a început marele său proiect: convertirea totală a parohiei Ars la o viață cu adevărat creștină.

A lucrat cu exemplul său, luând contact cu fiecare persoană în parte; a dedicat ore întregi examinării și direcțiunii spirituale în confesional, cu predici bine pregătite, pronunțate cu naturalețe dar și cu putere; un credincios din parohie a spus că predicile sale "erau lungi și mereu despre iad... unii spun că nu există iad, dar el crede cu siguranță". Au început să se închidă una câte una toate cârciumile din sat; predica împotriva vorbelor ușuratice și a hainelor luxoase. Opt ani a luptat ca oamenii să respecte duminica (să participe la Liturghie și să nu muncească). A luptat 25 de ani împotriva balurilor, care erau văzute ca ocazie de păcat, acestor păcătoși refuzându-le dezlegarea: se pare că a reușit. Pe frontispiciul bisericii parohiale cu hramul "Sf. Ioan Botezătorul" a scris: "Capul său a fost prețul unui dans".

Era antipatic, nu-i așa, după părerea noastră acest distrugător de sărbători, un fanatic! Totuși lupta împotriva alcoolului și stricta observanță religioasă au fost uneori singurele mijloace disponibile la vremea aceea pentru a ajuta familiile numeroase să se ridice dintr-o situație de semiîndobitocire, la una de sărăcie respectabilă. Cât privește dansul, până la jumătatea secolului al XX-lea preoții francezi îl considerau principalul instrument de dezcreștinare.

În ciuda multor atacuri calomnioase, noul episcop are încredere în părintele Ioan care are 38 de ani: îi încredințează mai multe misiuni populare. Ioan Vianney deschide la Ars o școală gratuită pentru fete, care va deveni o instituție renumită, Providența care trăia din donații și oferea adăpost gratuit orfanilor și copiilor abandonați (a ajuns și la 60 de copii!).

De la vârsta de 38 de ani, timp de mai bine de 30 de ani, zi și noapte a suferit fenomene tulburătoare, care spunea că sunt persecuțiile diavolului: zgomote, voci, violențe, arsuri inexplicabile ale patului, confirmate și de martori. Adversarii lui, printre care și preoți din vecinătate, dădeau vina pe obsesie și pe depresie, are "zel rău", "ambiție", "mândrie" și că este "șarlatan" și "impostor". Ioan Vianney comenta: "Săracul paroh de Ars! Câte nu spun ei că a zis și a făcut! Acum nu mai predică evanghelia, ci predică despre el". L-au denunțat și episcopului. Acesta i-a răspuns unui preot care spusese că e nebun: "Cucernicilor, aș vrea ca tot clerul meu să aibă puțin din nebunia lui".

Ars devine loc de pelerinaj cu un flux constant de penitenți care veneau de departe pentru direcțiune spirituală în confesional. Media vizitatorilor pe zi ajunsese la peste 300. În gări biletele pentru Ars se dădeau dus-întors, cu valabilitate opt zile ca să fie siguri de un colocviu. Asta însemna pentru Vianney 11-12 ore iarna, 16 ore vara. În ultimii 15 ani făcea și o cateheză în biserică, ziua de la ora 11. Bogați și săraci, învățați și analfabeți, laici și clerici, episcopi, preoți și călugări veneau și îngenuncheau la confesionalul său: dădea puține sfaturi, dar ele aveau forța sfințeniei și de multe ori ele arătau o cunoaștere supranaturală a vieții penitentului. Recomanda recitarea Rozariului, a rugăciunii Îngerul Domnului, a iaculatoriilor, participarea la liturgia Bisericii. "Rugăciunea particulară - spunea el - este ca paiele aruncate ici-acolo: dacă le dai foc, fac mici flăcări, dar dacă le unești, vei avea o flacără mare, care se va ridica spre cer ca o coloană: așa este rugăciunea publică".

I s-a atribuit darul profeției și capacitatea de a cunoaște trecutul sau viitorul, că a săvârșit minuni și vindecări fizice, dar "lucrarea cea mai dificilă și extraordinară a parohului de Ars este viața sa". Când părăsea biserica pentru a i se aduce de la Providența ceva de mâncare la prânz, câțiva metri îi parcurgea în 20 de minute: bolnavi mintali, spiritual sau trupește îngenuncheau și-i cereau binecuvântarea, rugăciunea și-i rupeau bucăți din reverendă: "Ce devoțiune greșită", spunea el.

În 41 de ani petrecuți la Ars a cultivat dorința de a fi călugăr certozin sau trapist; de trei ori a fugit din sat, iar când avea 57 de ani, după o boală serioasă episcopul și alții au trebuit să insiste să se întoarcă. La 66 de ani episcopul l-a făcut canonic, dar haina nu a îmbrăcat-o niciodată, ba mai mult, a vândut-o ca să dea de pomană. Nu a purtat nici Crucea imperială a Legiunii de Onoare, ca nu cumva la judecată Dumnezeu să-i spună: "Tu ți-ai primit deja răsplata". La 67 de ani a vrut ultima dată să plece din Ars, dar nu i-a permis episcopul. De aceea s-a consacrat și mai asiduu slujirii sale preoțești.

În 1859, la 73 de ani, simțind sfârșitul aproape, a cerut pentru ultima dată sfânta împărtășanie, viaticul. "E trist să primești sfânta împărtășanie pentru ultima oară", a murmurat el. A murit senin la 4 august. Afară ploua.

A fost un om cu o inimă plină de iubire care se interesa de ceea ce li se întâmplă enoriașilor și le făcea bine atunci când vorbea cu ei. Marile schimbări sociale ale vremii au contribuit la modelarea chipului și a evlaviei parohului de Ars. Mulți veneau să vadă un confesor, mulți veneau și împinși de dorința de a vedea un fenomen excepțional: o parohie de catolici practicanți în Franța de la jumătatea sec. XIX, strălucirea unei epoci de aur de acum pierdute.

A fost canonizat în anul 1925 de papa Pius al XI-lea, în anul 1929 același papă l-a numit patronul principal al parohilor din întreaga lume, iar anul acesta este declarat de papa Benedict al XVI-lea patron al tuturor preoților.

Pentru ce această alegere? În atâția preoți sfinți ies în evidență multe calități umane: inteligență, știință, autoritate, spirit managerial, capacitate educativă, genialitate financiară, curaj etc. În sfântul paroh de Ars nu iese în evidență decât o natură umană foarte săracă, însă total deschisă la harul Duhului Sfânt, care în această mizerie umană a putut să realizeze minunățiile sale, aproape fără a găsi piedici.

Pentru a reînnoi Biserica, Benedict al XVI-lea pornește de la preoți și propunându-l pe sfântul paroh de Ars ca model al nostru lansează un mesaj precis, mai ales nouă preoților: trebuie să fim "fascinați de idealul sfințeniei", adică de iubirea și de imitarea lui Cristos.

Iubirea lui Cristos... "Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea pentru a o sfinți, purificând-o prin baia apei în cuvânt, ca să și-o prezinte sieși ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită" spune sfântul Paul (Ef 5,25-27).

De aceea tema acestui an este: "Fidelitatea lui Cristos, fidelitatea preotului". Iată ce ne învață astăzi sfântul Ioan Maria Vianney, iată în ce ne este el model de urmat: locuința noastră, terenul în care să ne înrădăcinăm și din care să ne hrănim, temelia pe care să ne zidim este auto-dăruirea lui Cristos Bisericii: Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea. Pe această realitate se întemeiază preoția noastră.

Cel care iubește poate să dea ceea ce are: timpul său, banii săi, competența sa. Dar, dacă dă ceea ce are, nu arată totalitatea iubirii sale. Numai atunci când te dăruiești pe tine însuți realizezi iubirea. S-a dat pe sine. Și este vorba despre o persoană divină: Isus Cristos, nu ceva ce aparține lui Dumnezeu. Dumnezeu însuși s-a dăruit omului.

Noi, preoții, prin hirotonire, am fost plantați în darul pe care Cristos l-a făcut Bisericii. Noi nu ne mai aparținem nouă: persoana noastră a fost oferită în dar Bisericii sale.

Așa putem înțelege și celibatul nostru: iubim Biserica așa cum Cristos a iubit-o - cu fidelitate, total, exclusiv - și de aceea nu mai este loc pentru altă persoană. Așa a făcut Ioan Maria Vianney. Avem la dispoziție un an întreg pentru a ne întări în acest mare mister și a ne elibera de tot ceea ce nu este dăruire de sine Bisericii.

Și mai este un aspect al iubirii lui Cristos față de Biserică: s-a dat pe sine pentru ea ca să o sfințească. Iată de ce ne dăruim Bisericii: ca să sfințim comunitatea, ca să facem din ea o mireasă splendidă. Ca să-i oferim pe oameni lui Dumnezeu!

Cât de profund va trebui să medităm aceste cuvinte ale apostolului de-a lungul Anului Sfintei Preoții! Ele nu sunt decât ecoul cuvintelor lui Isus: "pentru ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Tot ceea ce facem ca preoți, din iubire pastorală, are scopul și forța de a smulge persoanele din lume și a le transfera în Dumnezeu, ca să fim una cu el.

Pasiunea noastră pentru om este pasiunea pentru slava lui Dumnezeu: să-l introducem pe om în alianța cu Dumnezeu. Sfântul Ioan Maria Vianney spunea: Preotul nu este pentru sine, este pentru voi.

Fie ca Anul Sfintei Preoții să-i conducă pe toți preoții să se angajeze la o reînnoire interioară în scopul de a fi o mărturie evanghelică mai puternică pentru lumea de azi; să se asemene total cu Cristos răstignit și înviat, să fie păstori după inima lui Dumnezeu pentru ca, urmând exemplul parohului de Ars, să simtă în manieră constantă și profundă responsabilitatea misiunii lor, care este semn și prezență a milostivirii infinite a lui Dumnezeu. Încredințăm sfintei Fecioare Maria, maica Bisericii, Anul Sfintei Preoții abia început și pe toți preoții din lume.

Și închei cu cuvintele papei Benedict al XVI-lea: "Dragi preoți, Cristos contează pe voi. După exemplul sfântului paroh de Ars, lăsați-vă cuceriți de El și veți fi și voi, în lumea de azi, mesageri de speranță, de împăcare, de pace!".


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat