Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

II. Rugul aprins (continuare)

3. În fața lui Dumnezeu: pentru o rugăciune vie (Lc 11,1-4)

Sunt cunoscute nenumăratele imagini culturale ale omului: homo sapiens, homo faber, homo technicus, homo technologicus, homo orans. Probabil că homo orans ocupă primul loc între pozițiile culturii imaginii sau a acțiunii.

Astăzi observăm două realități în modul de a gândi: una e cea a imaginii: ceea ce apare e totul, omul este dacă apare, dacă e prezent în media. Cealaltă este cea a acțiunii: persoana este ceea ce face și e dominată de ideea fixă a succesului.

În acest tip de cultură rugăciunea riscă să fie un limbaj necunoscut, chiar dacă există un mare dor de lume interioară și de spiritualitate.

3.1. Textul

1 Isus se afla într-un loc oarecare și se ruga. Când a terminat, unul dintre discipolii săi i-a spus: "Doamne, învață-ne să ne rugăm așa cum Ioan i-a învățat pe discipolii lui". 2 Atunci le-a zis: "Când vă rugați, spuneți: Tată, sfințească-se numele tău, vie împărăția ta. 3 Dă-ne nouă în fiecare zi pâinea cea de toate zilele 4 și iartă-ne păcatele noastre, pentru că și noi iertăm oricui ne greșește; și nu ne duce în ispită" (Lc 11,1-4).

3.2. Isus, cel care se roagă

Poate că în loc să reflectăm despre rugăciune, despre de ce și cum să ne rugăm în viața de zi cu zi, ar fi mai bine să-l contemplăm pe cel care se roagă, așa cum au făcut ucenicii la școala lui Isus.

Textul de mai sus ne prezintă prima încercare de "școală de rugăciune". Isus ne sugerează punctele fundamentale de metodă și conținuturile esențiale ce trebuie însuflețite în întâlnirea cu Tatăl din ceruri. E ca și cum ar dezvălui sensul atâtor tăceri care marchează viața lui Isus, când caută locuri singuratice, vârfurile munților sau întunericul nopții.

Și în Lc 11 apare misterul unei tăceri: "Isus se afla într-un loc oarecare și se ruga" (v. 1), ceea ce trezește în ucenici un respect reverențios în fața unei acțiuni importante și dorința de a învăța ceea ce trăiește Isus. Numai atunci când învățătorul a terminat, unul dintre ucenici i-a spus: "Doamne, învață-ne să ne rugăm" (v. 1).

Iar Isus îi învață rugăciunea cea mai extraordinară pe care o cunoaște persoana umană: cu o precisă ierarhie de valori - de la împărăția lui Dumnezeu, la pâinea zilnică; de la căutarea voinței lui Dumnezeu la eliberarea de rău. O împletire a dimensiunilor verticală și orizontală, între dialogul filial cu Tatăl și dialogul fratern cu creaturile pământului.

Nici o rugăciune nu folosește cuvintele vieții cotidiene așa cum le folosește Tatăl nostru. Sfântul Augustin îi scrie lui Proba că nu va găsi nici o invocație din Sfânta Scriptură care să nu fie cuprinsă în Tatăl nostru.

Și rugăciunea Tatăl nostru, la fel ca Euharistia, în viața preotului, traversează toate etapele vieții: copilărie, tinerețe, viață adultă, bătrânețe.

Tatăl nostru a fost numită "evanghelia ateilor": atunci când cineva uită catehismul, învățat pe de rost în copilărie, mai păstrează în adâncul memoriei această rugăciune, compendiul evangheliei, care prezintă chipul răbdător și milostiv al unui Dumnezeu Tată.

Luca, teologul rugăciunii, vorbește despre rugăciune fără abstracții, dar contemplând modelul: Isus în rugăciune. El este marele rugător. Misiunea lui în mijlocul oamenilor este întrețesută cu momente de rugăciune. În momentele decisive Isus se roagă. Rugăciunea nu este o paranteză care se deschide și se închide, nu e la margine, ci la rădăcina oricărei alegeri; e un timp forte; nu o pauză în timpul acțiunii, ci rădăcina misiunii. De aceea Isus îi acordă un timp prelungit.

Tot la Luca, observăm compoziția locului: pustiul, un loc izolat, muntele, noaptea, Ghetsemani, Calvarul - locurile singuratice cele mai profunde și mai dramatice, solitudini oferite de natură (unde nu poate pătrunde distragerea cuvintelor) sau provocate de viață (create de frică sau de indiferența oamenilor, durere, moarte). În singurătate Isus trăiește maximul comuniunii: cu Tatăl și cu Duhul sfânt, cu toate ființele care umplu spațiul său de viață.

În rugăciune el își manifestă identitatea sa. Luca arată că în cele două teofanii importante Isus era în rugăciune (la botez: Lc 3,21; la schimbarea la față: 9,29).

3.3. De la rugăciune la viață

Tot în rugăciune se decide identitatea ucenicilor: a celor doisprezece și a lui Petru (Lc 6,12-13; 9,18). Isus, la fel ca Moise, urcă pe munte să se roage, apoi se întoarce în mijlocul mulțimii și între ucenici, pentru a-i chema unul câte unul pe nume și a-i trimite. Alegerea celor doisprezece este mediată de Fiul, dar e voită de Tatăl. De aceea rugăciunea este contextul vital în care se iau deciziile hotărâtoare care marchează istoria ucenicilor. Din rugăciunea lui Isus izvorăște chemarea celor doisprezece.

Rugăciunea scandează timpurile forte ale vieții (Lc 5; 10).

În sfârșit, rugăciunea devine încredințarea vieții voinței Tatălui. Chiar și în acele momente de solitudine supremă (Ghetsemani - Lc 22,39-46 și pe cruce Lc 23,34-46), îi rămâne forța interioară de a se ruga. Omenitatea sa atinge abisul slăbiciunii. Singura întâlnire care-l poate mângâia atunci când e lăsat singur să se consume pentru mântuirea omenirii este cu Tatăl.

"Tată, în mâinile tale îmi încredințez sufletul" (23,46) e strigătul cel mai mare al iubirii și al rugăciunii; el rezumă întreaga viață pământească a lui Isus.

3. 4. "Nu am timp să mă rog"

Fără îndoială că păcatele de omisiune față de Dumnezeu sau față de aproapele sunt cauzate de un fel de erezie foarte răspândită, fiica activismului: a nu avea timp. Intră lucruri, datorii, întâlniri pe care piața lumii le consideră mai importante.

Cel care pierde este mereu Dumnezeu, considerat o persoană poate mai tolerantă, cea mai răbdătoare, cea mai puțin exigentă. Timpul trage după sine viața. E o înstrăinare care ne face să dedicăm viața lucrurilor. Ne pierdem libertatea pentru că lucrurile dictează sensul și ritmul vieții de fiecare zi.

Aici stă marea dilemă: între timpul lucrurilor și timpul duhului. Timpul este o dimensiune a ființelor create, un dar al lui Dumnezeu. Nu poate exista timp fără creatură. Asta înseamnă să nu pierdem timpul cu banalități, în lene, în vorbării și împrăștiere.

Atunci când spunem: "Nu am timp să mă rog", e ca și cum am spune: "Tu, Doamne, ai trecut pe planul doi, după lucrurile considerate mai importante". E ca și cum un tată de familie nu ar avea timp pentru copii, deci copiii sunt mai puțin importanți decât afacerile sau persoanele.

Și timpul trebuie să aibă un sens, care este sensul demnității a ceea ce facem.

De aceea ziua preotului nu este lăsată la cheremul momentului, ci trebuie programată cu o anumită ordine, după o "regulă de viață", trebuie polarizată în jurul întâlnirii cu Dumnezeu care nu se sfârșește în Liturghie.

Arta de a sta în fața lui Dumnezeu este arta de a trăi intens și nu cazual sau banal. Numai așa rugăciunea devine respirația zilei de care nu ne putem lipsi.

3.5. Rugăciune pentru a discerne

Rugăciunea este sânul unui adevărat discernământ evanghelic, pus sub privirile lui Dumnezeu.

Sunt trei direcții ale discernământului:

- spiritual - îndreptat spre a înțelege voința lui Dumnezeu în viață. Aici este secretul sfințeniei și al eficacității ministerului;

- pastoral - care este o datorie și o provocare; este arta, ba chiar datoria permanentă de a scruta semnele timpurilor și de a le interpreta în lumina evangheliei;

- vocațional - care știe să vadă "semnele obiective" prin care Dumnezeu vorbește în viața persoanelor: le interpelează, le încurajează și le educă.

Rugăciunea devine o atitudine de a observa: pe sine, pe ceilalți, comunitatea din punctul de vedere al lui Dumnezeu. Vocația fundamentală a rugăciunii, la școala lui Isus, este orizontul cel mai important, contextul spiritual cel mai autentic pentru a intui și a maturiza alegerile conform voinței lui Dumnezeu în viața de zi cu zi.

Un mijloc prețios pentru a intra în perspectiva lui Dumnezeu este lectio divina, în care rugăciunea izvorăște din ascultarea cuvântului lui Dumnezeu. Aici stă dinamismul rodnic al creșterii spirituale: devenim maturi în credință, urcăm spre culmile sfințeniei, acceptând logica exodului: ieșind continuu din sine însuși, din riscul cotidian al subiectivismului care interpretează și sugerează alegerile după măsura cea mai comodă pentru eu, pentru a adera la voința exigentă, dar rodnică, a lui Dumnezeu.

De obicei tendința involutivă în viața spirituală constă în a interpreta cuvântul lui Dumnezeu, voința sa, după măsura noastră mică și a-l filtra după parametri subiectivi. Lectio divina este respectarea unui cuvânt obiectiv, iar rugăciunea este un dialog pe aceeași lungime de undă a cuvântului care cere vieții să se schimbe urgent, după "măsura înaltă" a lui Dumnezeu.

3.6. Preotul: omul evocării

Preotul este deci omul evocării permanente: pus între Dumnezeu și omenire, în mijlocul lumii trebuie să știe să-l indice pe Dumnezeu, fără a face prea multă umbră. Preotul "ne ajută să privim la Dumnezeu" (PdV 47). Azi sunt multe idolatrii: a avea, plăcerea, puterea...

În lumea contemporană discernământul evanghelic ne face să recunoaștem și să denunțăm niște patologii precise: omologarea, mediocritatea, boala comunității din Laodiceea: a nu fi nici reci, nici calzi (Fap 3); dictatura relativismului și a permisivității. De la o cultură care exclude misterul omului, "imaginea lui Dumnezeu", se trece la maimuțărirea misterului și la construirea ființei umane după chipul unei lumi conform idolatriilor care proliferează în orizontul său.

Preotul, omul evocării, este chemat să fie un provocator, un eliberator de o astfel de perspectivă contradictorie și sinucigașă, deoarece îi promite omului o plinătate în ceea ce privește realizarea și în realitate îl dezumanizează.

A spune "evocare" înseamnă în chip deosebit "a arăta" (NMI 16) ceea ce este "dincolo".

Dar limbajul precis al evocării este "sfințenia", mărturia care exprimă cel mai bine misterul, adevărata provocare pentru comunitate și pentru preot. "Zgomotoasele dispute ideologice nu trebuie să ne împiedice de a înțelege acest suflu silențios al sfințeniei" (H. de Lubac).

Sfințenia preotului se întâlnește în viață, în întâlniri, prietenii și constă în ascetica împărtășirii, nu în luarea distanței; conduce la trăirea unei experiențe profund umane, alături de omul de azi. Între sfințenie și omenie raportul este vital. Adesea întâlnind preoți se simte în ei suflul lui Dumnezeu: în modul lor de a iubi, în cuvinte, în gesturi, în zâmbet, în răbdare, în capacitatea de a comunica pace, speranță, mângâiere.

3.7. Preotul: omul mijlocirii

Mijlocirea îl cheamă mereu pe preot în centrul comunității și al lumii. Rugăciunea de mijlocire este o datorie explicită pe care episcopul i-o încredințează preotului în liturgia de hirotonire; ea devine promisiune ce trebuie menținută zilnic, atât în momentele comunitare, cum este Liturghia, cât și în cele personale, învăluite în discreție și tăcere.

Mijlocirea îl pune pe preot între misterul lui Dumnezeu și drama infinită a lumii, la fel ca Abraham, ca Moise, ca profeții.

Rugăciunea în ziua unui preot este slujirea unei mărturii concrete, este dovada vizibilă și credibilă că Dumnezeu ocupă primul loc în viață și nu al doilea. Ce sens ar mai avea o alegere totală pentru Dumnezeu dacă Dumnezeu ar fi marginalizat în concretul unei zile? Adevărul unei vocații consacrate lui Dumnezeu este rugăciunea. Ea nu este periferică sau alternativă ministerului activ, ci prima slujire adusă Bisericii și lumii, primul minister, mai ales rugăciunea liturgică a breviarului.

De aceea în rugăciunea preotului există o dimensiune de diaconie și o dimensiune pedagogică.

Prima este aspectul cel mai radical al ministerului, aparent inutil. Preotul este primul păzitor al fântânii satului: este glasul în fața lui Dumnezeu al oamenilor săi și pentru oamenii săi.

Preotul, ca și Isus, este mijlocitor între Dumnezeu și comunitate, iar rugăciunea este unicul moment ministerial în care îi întâlnește pe toți oamenii săi. Atunci când preotul se roagă el întâlnește persoanele pe care deja le-a întâlnit în multele curse ale zilei; întâlnește persoanele pe care ar fi dorit să le întâlnească, dar nu le-a întâlnit; și întâlnește persoanele pe care nu le vede niciodată.

3.8. Preotul: educator în arta rugăciunii

Mai există și dimensiunea pedagogică a rugăciunii. Preotul este martor (și) învățător al rugăciunii: într-adevăr, "un aspect desigur nu secundar în misiunea preotului este acela de a fi educator în rugăciune" (PdV 47).

Dacă un călugăr, la sfârșitul lungii sale vieți, mărturisește că în ceea ce privește rugăciunea a ajuns abia să gângurească, ce poate spune un muncitor, un țăran, un profesionist, un tânăr sau un preot?

Cu siguranță că rugăciunea este o artă dificilă: întâlnește toate dificultățile credinței, îi împărtășește crizele, involuțiile, dubiile, bucuriile și oboselile. Cu toate acestea, rugăciunea este și o artă simplă; nu are nevoie de tehnici rafinate, nu este o experiență rezervată unor elite. Nu se identifică cu vocația monastică, ci cu vocația creștină. Este posibilă celor mici ai evangheliei. Ea cere numai docilitate față de Duhul Sfânt.

Rugăciunea, însă, este o vocație care are nevoie de martori și de învățători, de fapt de martori-învățători, căci învățătorii sunt martori.

Preotul poate fi maestru al rugăciunii dacă alimentează trei convingeri precise:

- să accepte că este omul invocării permanente; trebuie să-l arate pe Dumnezeu, fără a face umbră; trebuie să-i ajute pe oameni să privească la Dumnezeu pentru a-l asculta, a se încrede în el, a dialoga cu el, a-i mulțumi și a-i cere.

- la rădăcina oricărei acțiuni pastorale stă rugăciunea. Altfel, fără această rugăciune, pastorația riscă pragmatismul dezamăgitor, care renunță la strategia împărăției lui Dumnezeu pentru a se adecva logicii iluzorii a lumii.

- orice acțiune pastorală este din naștere finalizată pentru a face ca persoanele să-l întâlnească pe Dumnezeu. Orice preot, la fel ca orice educator, își are modelul în Ioan Botezătorul. El nu adună în jurul său, ci face să-l întâlnim pe Isus. El este cel care cheamă, mântuiește și dă sens vieții; iar rugăciunea este experiența cea mai înaltă, cea mai exigentă și cea mai frumoasă de întâlnire cu Domnul.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat