Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Enciclica socială a lui Benedict al XVI-lea

Publicăm textul intervenției pe care Mons. Gianpaolo Crepaldi, secretar al Consiliului Pontifical pentru Dreptate și Pace, proaspăt numit de Sfântul Părinte ca nou episcop de Trieste, a rostit-o miercuri, 15 iulie 2009, la Palatul Montecitorio (sala Berlinguer).

Întâlnirea cu parlamentarii italieni pentru prezentarea enciclicei Caritas in veritate a fost organizată de Asociația "Persoane și rețele".

* * *

Caritas in veritate este a treia enciclică a lui Benedict al XVI-lea și este o enciclică socială. Ea se inserează în tradiția enciclicelor socială pe care, în faza lor modernă, suntem obișnuiți să o considerăm începută cu Rerum novarum a lui Leon al XIII-lea și vine după 18 ani de la ultima enciclică socială, Centesimus annus a lui Ioan Paul al II-lea. Aproape douăzeci de ani ne despart deci de ultimul mare document de doctrină socială. Nu că în acești douăzeci de ani învățătura socială a pontifilor și a Bisericii s-a retras pe planul al doilea. Să ne gândim de exemplu la Compendiul de doctrină socială a Bisericii, publicat de Consiliul Pontifical pentru Dreptate și Pace în anul 2004 sau la enciclica Deus caritas est a lui Benedict al XVI-lea care conține o parte centrală dedicată în mod expres doctrinei sociale a Bisericii și pe care eu, în acel timp, am definit-o o "mică enciclică socială". Să ne gândim mai ales la magisteriul obișnuit al lui Benedict al XVI-lea, asupra căruia mă voi întoarce mai târziu. Însă scrierea unei enciclice asumă o valoare deosebită, reprezintă un sistematic pas înainte în cadrul unei tradiții pe care pontifii au asumat-o în ei nu din spirit de înlocuire, ci cu convingerea precisă de a răspunde astfel la misiunea lor apostolică și cu intenția de a garanta religiei creștine "dreptul de cetățenie" în construirea societății oamenilor.

Pentru ce o enciclică nouă? Așa cum știm, doctrina socială a Bisericii are o dimensiune care rămâne și una care se schimbă cu timpurile. Ea este întâlnirea evangheliei cu problemele mereu noi pe care omenirea trebuie să le înfrunte. Acestea din urmă se schimbă și astăzi fac asta cu o viteză surprinzătoare. Biserica nu are soluții tehnice de propus, așa cum ne amintește și CV, ci are datoria de a lumina istoria umană cu lumina adevărului și căldura iubirii lui Isus Cristos, știind bine că "dacă Domnul nu construiește casa în zadar se trudesc constructorii".

Dacă privim în urmă în timp și reparcurgem acești douăzeci de ani care ne despart de Centesimus annus ne dăm seama că au avut loc mari schimbări în societatea oamenilor.

1. Ideologiile politice care au caracterizat epoca dinainte de 1989 par să fi pierdut din virulență, însă au fost înlocuite de noua ideologie a tehnicii. În acești douăzeci de ani posibilitățile de intervenție a tehnicii în însăși identitatea persoanei s-au cuplat din păcate cu un reducționism al posibilităților de cunoaștere ale rațiunii asupra căreia Benedict al XVI-lea își fundamentează de mult timp o lungă învățătură. Această îndepărtare între capacități operative, care se referă de acum la viața însăși, și cadrul de sens care se subțiază tot mai mult este printre preocupările cele mai vii ale omenirii de astăzi și pentru aceasta CV a tratat-o. Dacă în lumea veche a blocurilor politice opuse tehnica era aservită ideologiei politice acum, când blocurile nu mai sunt și panorama geopolitică s-a schimbat mult, tehnica tinde să se elibereze de orice ipotecă. Ideologia tehnicii tinde să hrănească acest judecată a sa cu cultura relativismului, alimentând-o la rândul său. Judecata tehnicii este un din problemele maxime ale lumii de astăzi, așa cum reiese în manieră evidentă din CV.

2. Un al doilea element deosebește epoca actuală de cea din urmă cu douăzeci de ani: accentuarea fenomenelor de globalizare determinate pe de o parte de sfârșitul blocurilor opuse și pe de altă parte de rețeaua informatică și telematică mondială. Începute la începutul anilor '90 din secolul trecut, aceste două fenomene au produs schimbări fundamentale în toate aspectele vieții economice, sociale și politice. Centesimus annus făcea aluzie la fenomen, CV îl tratează în mod organic. Enciclica analizează globalizarea nu numai într-un singur punct ci în tot textul, acest fenomen fiind, așa cum se spune, "transversal": economie și finanțe, ambient și familie, culturi și religii, migrații și tutelarea drepturilor muncitorilor, toate aceste elemente, și altele încă, sunt influențate de el.

3. Un al treilea element de schimbare se referă la religii. Mulți observatori spun că în acești douăzeci de ani, și ca urmare a sfârșitului blocurilor politice opuse, religiile au revenit pe scena publică mondială. Acestui fenomen, adesea contradictoriu și care trebuie descifrat cu atenție, i se contrapune un laicism militant și adesea exasperat care tindă să scoată religia din sfera publică. Rezultă consecințe negative și adesea dezastruoase pentru binele comun. CV tratează problema în mai mult puncte și-o vede ca un capitol foarte important pentru a garanta omenirii o dezvoltare demnă de om.

4. O a patra și ultimă schimbare asupra căreia vreau să mă opresc este ieșirea câtorva țări mari dintr-o situație de înapoiere, care schimbă în mod însemnat echilibrele geopolitice mondiale. Funcționalitatea organismelor internaționale, problema resurselor energetice, noi forme de colonialism și de exploatare sunt legate și cu acest fenomen, pozitiv în sine dar năvalnic și care are nevoie să fie bine orientat. Revine aici, în mod urgent, problema lui governance internațională.

Aceste patru mari noutăți petrecute în cei douăzeci de ani care ne despart de ultima enciclică socială, noutăți relevante care au schimbat în profunzime dinamicile sociale mondiale, ar fi suficiente doar ele să motiveze scrierea unei noi enciclice sociale. Însă la originea lui CV există un alt motiv care n-aș vrea să fie uitat. Inițial, CV fusese gândită de Sfântul Părinte ca o comemorare a celor 40 de ani ai lui Populorum progressio a lui Paul al VI-lea. Redactarea lui CV a cerut mai mult timp, deci data aniversării a 40 de ani ai lui Populorum progressio - anul 2007 - a fost depășită. Însă asta nu elimină legătura importantă cu enciclica paulină, evidentă deja din faptul că CV este numită o enciclică "despre dezvoltarea umană integrală în caritate și în adevăr". Apoi este evidentă prin primul capitol al enciclicei, dedicat tocmai reluării lui Populorum progressio, recitirii învățăturii ei în magisteriul global al lui Paul al VI-lea. Tema din CV nu este "dezvoltarea popoarelor", ci este "dezvoltarea umană integrală", fără ca asta să însemne o neglijare a celei dintâi. Deci se poate spune că perspectiva din Populorum progressio este lărgită, în continuitate cu dinamicile sale profunde. Lui Populorum progressio îi este conferită aceeași onoare dată lui Rerum novarum: să fie în mod periodic amintită și comentată. De ea este noua Rerum novarum a familiei umane globalizate.

În cadrul acestui umanism integral CV vorbește și despre actuala criză economică și financiară. Presa s-a dovedit interesată mai ales de acest aspect și ziariștii s-au întrebat ce va spune noua enciclică despre criza aflată în desfășurare. Aș vrea să spun că tema centrală a enciclicei nu este asta, însă CV nu s-a sustras problematicii. A tratat-o nu în sens tehnic, ci evaluând-o în lumina principiilor de reflecție și a criteriilor de evaluare din doctrina socială a Bisericii și în cadrul unei viziuni mai generale despre economie, despre scopurile ei și despre responsabilitatea actorilor ei. Criza aflată în desfășurare scoate în evidență, conform CV, că necesitatea de a regândi și modelul economic așa-numit "occidental" cerută și de Centesimus annus în urmă cu circa douăzeci de ani nu a fost realizată până la capăt. Însă spune asta după ce a clarificat că problema dezvoltării a devenit policentrică și cadrul responsabilităților, al meritelor și al greșelilor, s-a articulat mult. Conform CV, "criza ne obligă să reproiectăm drumul nostru, să ne dăm reguli noi și să găsim noi forme de angajare, să ne bazăm pe experiențele pozitive și să le respingem pe cele negative. Criza devine astfel ocazie de discernământ și de nouă proiectare. În această cheie mai curând încrezătoare decât resemnată, merită să înfruntăm dificultățile momentului prezent" (nr. 21). Din enciclică reiese o viziune pozitivă, de încurajare a omenirii pentru ca să poată găsi resursele de adevăr și de voință pentru a depăși dificultățile. Nu o încurajare sentimentală, dat fiind faptul că în CV sunt găsite cu luciditate și preocupare toate problemele principale ale subdezvoltării din vaste arii ale planetei. Ci o încurajare întemeiată, conștientă și realistă pentru că în lume sunt în acțiune mulți protagoniști și actori de adevăr și de iubire și pentru că Dumnezeu care este Adevăr și Iubire este mereu în acțiune în istoria umană.

În titlul enciclicei CV apar cei doi termeni fundamentali din magisteriul lui Benedict al XVI-lea, Caritatea și Adevărul. Acești doi termeni au marcat tot magisteriul său în acești ani de pontificat deoarece reprezintă însăși esența revelației creștine. Ei, în conexiunea lor, sunt motivul fundamental al dimensiunii istorice și publice a creștinismului, deci sunt la originea doctrinei sociale a Bisericii. "Prin această strânsă legătură cu adevărul, caritatea poate fi recunoscută ca expresie autentică de umanitate și ca element de importanță fundamentală în relațiile umane, chiar de natură publică. Numai în adevăr caritatea strălucește și poate fi trăită în mod autentic" (nr. 3).

Caritas in veritate este destinată să ne vorbească îndelung și noi va trebui să vorbim îndelung despre ea. După circa douăzeci de ani de la Centesimus annus a lui Ioan Paul al II-lea, Biserica reia iar în mână soluția construcției lumii și transformă problema socială nici mai mult nici mai puțin decât în problema "dezvoltării umane integrale în caritate și în adevăr". Făcând astfel, doctrina socială a Bisericii este plasată acolo unde Biserica și lumea se întâlnesc. Paragraful 34 din enciclică spune cu claritate că după păcat lumea nu știe să se construiască singură. Doctrina socială, așa cum spunea Ioan Paul al II-lea, este instrument de mântuire pentru că este vestire a lui Cristos în realitățile vremelnice. Caritas in veritate reafirmă "pretenția" creștină: fără mine nimic nu puteți face.

Fără forța carității și lumina adevărului creștine omul nu este capabil să se țină împreună, pierde propriile bucăți, se contrazice, se descompune și se demontează. Pretenția creștină este că numai Isus Cristos îl dezvăluie pe deplin omului pe om și-i permite să "se țină", ca un întreg. O lectură a lui Caritas in veritate din acest punct de vedere ar fi foarte interesantă. Dreapta și stânga, conservatorism și progresism, capitalism și anticapitalism, natură și cultură... acestea și alte separări și reducții sunt complet survolate: realitatea este mai mult decât ele și realitatea este dată de caritate și de adevăr. Să ne gândim la cea mai frecventă dintre descompunerile ideologice: separarea temelor vieții și familiei de cele ale dreptății sociale și păcii. Separare foarte evidentă, de exemplu, în reducționismul ecologist sau în dezvoltarea popoarelor sărace legată cu avortul sau planificarea reproductivă forțată. Enciclica spune că toate acestea trebuie "ținute împreună". Să ne gândim la interpretarea frecventă a dezvoltării numai în termeni cantitativi, în fața altor cauze - calitative - atât ale subdezvoltării cât și ale superdezvoltării. Ideologia tehnicii este noul absolutism (a se vedea capitolul VI) pentru că separă: dacă toate problemele persoanei umane se reduc la probleme psihologice rezolvabile de tehnicieni "experți" se ajunge să nu se știe nici măcar ce se înțelege prin dezvoltare. Omul este unitate de trup și suflet. Caritas in veritate redă spiritului și vieții veșnice locul lor în construirea cetății pământești.

Pretenția creștină este de a reuși să țină împreună totul. Dar este și aceea de a răspunde la o necesitate, mai bine zis la o așteptare. Și acest al doilea aspect al pretenției creștine este în întregime în Caritas in veritate. Fără a nega diferitele niveluri de adevăr și de competență, deci fără a nega și propriile limite, Biserica știe că vestește cuvântul definitiv și că acest cuvânt nu se adaugă din exterior ca o opinie, ci pretinde că este răspunsul la așteptările umane. Dumnezeu are astfel locul său în lume și Biserica un "drept al său de cetățenie". Faptul ca Dumnezeu să aibă un loc în lume cere ca lumea să aibă nevoie de asta și pentru a fi lume, adică pentru a obține scopurile sale naturale, viceversa Dumnezeu este superfluu. Util, eventual, dar nu indispensabil. Dacă Dumnezeu este numai util atunci creștinismul este numai etică. În schimb, dacă Dumnezeu este indispensabil atunci credința purifică rațiunea și caritatea purifică dreptatea. Purifică înseamnă că le face efectiv rațiune și efectiv caritate. Ca și cum am spune că fără credință rațiunea nu reușește să fie rațiune și fără caritate dreptatea nu reușește să fie dreptate.

Nu se va înțelege până la capăt Caritas in veritate dacă ne vom opri numai asupra fiecărui capitol tematic, fără a ține cont de viziunea generală. Tema adevărată a enciclicei este locul lui Dumnezeu în lume. Pentru aceasta Caritas in veritate este și un bilanț politic și social al modernității și al daunelor aduse adevăratei dezvoltări, daune provocate de incapacitatea de a percepe ceea ce nu este produs de noi. Paragraful 34 este dintre cele mai frumoase - și mai importante - din enciclică deoarece vorbește despre "experiența extraordinară a darului". Modernitatea, în versiunea sa actuală, elimină însăși posibilitatea de "a primi" și de "a accepta" ceva cu adevărat nou și care "erupe" în viața noastră. Împiedică să percepem caritatea și iubirea care sunt mereu ceea ce nu se poate prevedea și produce. Deci îi ia lui Dumnezeu locul său în lume, pentru că Dumnezeu este caritate și iubire. Ia posibilitatea de a ne recunoaște ca "frați", deoarece apropierea se poate produce - spune enciclica - însă fraternitatea nu. Cineva a afirmat că în enciclică se vorbește mai mult despre fraternitate decât despre solidaritate. Este adevărat. Însă nu pentru a elimina termenul solidaritate, ci pentru a-l clarifica mai bine în lumina credinței creștine. Fraternitatea cere un singur Tată și nu poate fi decât un dar. Solidaritatea riscă să fie solidarism, deci orizontalitate etică. Am putea spune că fraternitatea purifică solidaritatea umană.

Ce raport există între perspectiva darului și cea a libertății și a responsabilității? Caritas in veritate plasează tema dezvoltării în acest ultim domeniu, nu cel al mecanismelor ci acela al responsabilității. Aceasta nu se naște din ceea ce producem noi, ci din acceptarea obligațiilor indisponibile. Altminteri, libertatea ar fi arbitrară și responsabilitatea ar fi iresponsabilă. A se citi cu atenție paragraful 43 despre drepturi și despre obligații. Aici modernitatea este purificată, adică eliberată de ea însăși pentru a fi mai autentic ea însăși. De la o modernitate iresponsabilă la o modernitate responsabilă. Subdezvoltarea este produsă. Și este produsă mai puțin de lipsa de resurse și mai mult de lipsa de gândire și de inimă. Gândirea și inima - dacă nu sunt reduse la opinie și la sentiment - ne pun în fața ceea ce ne interpelează pentru că nu este produs de noi. Ne indică sensul adevărat al dezvoltării care trebuie asumat în mod liber și responsabil, fără a-i încredința realizarea numai birocrațiilor sau mecanismelor.

Măreția lui Caritas in veritate se află în respirația ei. Fără Dumnezeu, se citește în Concluzie, omul nu știe unde să meargă și nu știe nici măcar cine este el. Fără Dumnezeu economia este numai economie, natura este numai un depozit de materiale, familia numai un contract, viața numai o producție de laborator, iubirea numai chimie și dezvoltarea numai o creștere. Omul oscilează între natură și cultură, când înțelegându-se numai ca natură când numai cultură, fără să vadă că cultura este vocația naturii, adică împlinirea non-arbitrară a ceea ce ea aștepta deja.

(După Zenit, 16 iulie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat