Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Galați: "Vino, Duhule Sfinte!" - Rusalii continue

"Vino, Duhule Sfinte!" se citea pe uriașa imagine pictată din spatele altarului, la biserica parohială "Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul" din Galați.

Ziua de 18 iulie 2009 a însemnat pentru creștinii acestei parohii o zi binecuvântată în care a avut loc un eveniment solemn: conferirea de către episcopul Diecezei de Iași, Excelența sa Petru Gherghel, a sfântului sacrament al Mirului (Confirmațiunii) pentru 54 de copii care, în anii trecuți au primit prima sfântă împărtășanie.

În Catehismul Bisericii Catolice se specifică următoarele:

"1285. Împreună cu Botezul și Euharistia, sacramentul Mirului formează ansamblul «sacramentelor inițierii creștine» a căror unitate trebuie păstrată. Așadar, trebuie să li se explice credincioșilor că primirea acestui sacrament este necesară pentru desăvârșirea harului baptismal. Într-adevăr, «prin sacramentul Mirului sunt legați mai desăvârșit de Biserică, sunt întăriți cu o putere specială a Duhului Sfânt și prin aceasta au obligația mai strictă de a răspândi și de a apăra, prin cuvânt și faptă, credința, ca adevărați martori ai lui Cristos»".

În ritul latin, oficiantul Confirmării este de drept episcopul.

Tot din același Catehism, aflăm:

"1293. În ritualul acestui sacrament se cuvine să luăm în considerare semnul ungerii și ceea ce ungerea desemnează și imprimă: pecetea spirituală.

În simbolismul biblic și antic ungerea este bogată în semnificații; uleiul este semnul abundenței și al bucuriei, el curățește (ungerea înainte și după baie) și dă suplețe (ungerea atleților și a luptătorilor); este semn de vindecare, fiindcă alină loviturile și rănile și te face strălucitor de frumusețe, de sănătate și de forță.

1294. Toate aceste semnificații ale ungerii cu ulei se regăsesc în viața sacramentală. Ungerea înainte de Botez cu uleiul catehumenilor înseamnă purificare și întărire; ungerea bolnavilor exprimă vindecarea și alinarea. Ungerea cu sfânta crismă după Botez, la Mir și la Preoție, este semnul unei consacrări. Prin Mir, creștinii, adică cei unși, participă în mai mare măsură la misiunea lui Isus Cristos și la plinătatea Duhului Sfânt de care el este plin, pentru ca toată viața lor să răspândească «buna mireasmă a lui Cristos».

1295. Prin această ungere, cel miruit primește «însemnul», pecetea Duhului Sfânt. Pecetea este simbolul persoanei, semnul autorității ei, al proprietății asupra unui obiect - așa erau însemnați soldații cu sigiliul comandantului lor precum și sclavii, cu acela al stăpânului lor; ea legaliza un act juridic sau un document, făcându-l eventual secret.

1296. Isus însuși spune despre el că este însemnat cu pecetea Tatălui său. Creștinul este însemnat și el cu o pecete: «Cel care ne întărește pe noi împreună cu voi în Cristos și ne-a uns pe noi este Dumnezeu care ne-a și pecetluit și a dat zălogul Duhului în inimile noastre» (2Cor 1,22). Această pecete a Duhului Sfânt marchează apartenența totală la Cristos, punerea pentru totdeauna în slujba lui, dar și făgăduința ocrotirii divine în marea încercare eshatologică" (Catehismul Bisericii Catolice, Arhiepiscopia Romano-Catolică de București, 1993).

Am făcut aceste precizări pentru a se evidenția importanța sfântului sacrament al Mirului în viața creștinului.

Într-o atmosferă de profundă pietate creștină, enoriașii parohiei din Galați și-au așteptat păstorul de Iași, în persoana Excelenței Sale episcop Petru Gherghel, venit anume să le confere Mirul copiilor pregătiți în acest creștinesc scop.

Încă din curtea bisericii, păstorul a fost întâmpinat în procesiune, de credincioși și de copiii care trebuiau să primească Mirul, înveșmântați frumos în cămăși și bluzițe albe, cu cravate la gât pe care era cusut însemnul Duhului Sfânt. Fetițele aveau în păr, cununițe de flori albe, aidoma mireselor, pentru că și ele erau astăzi, miresele Duhului. Cu toții au trecut în procesiune solemnă, cu ministranți și cu crucea și cu sfântul sacrament în frunte, pe sub ghirlandele de flori proaspete și frunze și pe sub pancarta de la intrarea în biserică, pe care scria: "Bine ați venit!" O primire oficială, demnă de creștinii acestei parohii.

Biserica a fost arhiplină de credincioși venind să participe la această ceremonie liturgică, alături de copii, rudele și prietenii. O zi de neuitat pentru toți.

"Tradiția latină stabilește ca punct de referință pentru primirea Mirului «vârsta puterii de discernământ». Totuși, în pericol de moarte, copiii trebuie miruiți, chiar dacă nu au ajuns la această vârstă" - se specifică în același Catehism. De asemenea, unele precizări necesare:

"1309. Pregătirea pentru Mir trebuie să aibă ca scop îndrumarea creștinului spre o unire mai intimă cu Cristos, spre o familiaritate mai vie cu Duhul Sfânt, cu acțiunea lui, cu darurile și chemările lui, ca să-și poată asuma mai bine responsabilitățile apostolice ale vieții creștine. De aceea, cateheza pentru Mir se va strădui să trezească simțul apartenenței la Biserica lui Isus Cristos, atât la Biserica Universală cât și la comunitatea parohială. Aceasta din urmă are o responsabilitate deosebită în pregătirea celor ce vor primi Mirul.

1310. Pentru a primi Confirmarea este necesară starea de har. Pentru purificarea în vederea primirii darul Duhului Sfânt, se cuvine să se recurgă la sacramentul Pocăinței. Primirea puterii și a harurilor Duhului Sfânt cu docilitate și disponibilitate trebuie pregătită printr-o rugăciune mai intensă.

1311. Pentru Mir, ca și pentru Botez, candidații se cuvine să caute ajutorul spiritual al unui naș sau al unei nașe. Se recomandă să fie aceeași persoană ca și la Botez, pentru a sublinia mai bine unitatea dintre cele două sacramente" (op. cit., pag. 288-289).

Pentru copii, părinți și nași, ziua de 18 iulie a fost ziua cea mare și ei au răspuns afirmativ la chemare. S-a rostit de către paroh, în numele parohiei, formula de cerere ca acești copii să fie primiți în via Domnului și să-și asume mărturisirea de credință, Crezul creștin și tot ceea ce presupune această responsabilitate.

Parohul bisericii, părintele Cristian Blăjuț, OFMConv., a cerut oficiantului Mirului, Excelenței Sale episcopului, pentru toți cei 54 de copii, harul de a fi confirmați.

Copiii, la rândul lor, și-au reînnoit făgăduințele de la Botez, primul sacrament al inițierii creștine, făgăduințe pe care le-au făcut părinții și nașii lor. Să urmărim ce spune Catehismul în acest sens:

"1298. Când Mirul este celebrat separat de Botez, ca în ritul roman, liturgia sacramentului începe cu reînnoirea făgăduințelor de la Botez și cu profesiunea de credință a celor ce vor primi Mirul. Apare astfel evident că Mirul este continuarea Botezului. Când un adult primește Botezul, i se conferă imediat și Mirul și participă la Euharistie.

1299. În ritul roman, episcopul întinde mâinile asupra grupului celor ce vor primi Mirul, gest care, încă din vremea apostolilor, semnifică darul Duhului Sfânt. Episcopul este cel care invocă revărsarea Duhului:

«Dumnezeule Atotputernic, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care din apă și Duh Sfânt i-ai renăscut pe acești fii ai tăi, eliberându-i de sub jugul păcatului, Doamne, Tu însuți trimite asupra lor pe Duhul Sfânt, Mângâietorul. Dăruiește-le lor Duhul înțelepciunii și al înțelegerii, Duhul sfatului și al tăriei, Duhul științei și al pietății, și umple-i de Duhul temerii de Dumnezeu. Prin Cristos, Domnul nostru»".

Episcopul a rostit apoi un cuvânt de bună regăsire în acest moment sărbătoresc, amintind că "O nouă zi de Rusalii am trăit alături de copii, părinți, nașii de mir, când Duhul Sfânt s-a coborât și s-a revărsat cu darurile sale asupra acestor copii".

De asemenea, le-a adresat tuturor îndemnul: "Să facem loc Duhului Sfânt în inimile noastre".

A urmat apoi rostirea într-un glas comun, a actului de căință. Corul Parohiei "Sfânta Cecilia" a intonat cântecul specific, gregorian "Kirie eleison, Christe Eleison, Kirie Eleison" - Doamne, miluiește-ne, Cristoase, miluiește-ne, Doamne, miluiește-ne."

A urmat apoi imnul de slavă adus Creatorului "Gloria in excelsis Deo!

Apoi o implorare către Duhul Sfânt, ca să ne facă temple vii ale lucrării sale - așa cum s-a reținut din Rugăciunea credincioșilor, care precede Lecturile biblice.

Lecturile au fost din Faptele Apostolilor, referitor la pogorârea Duhului Sfânt la Ierusalim, sub formă de limbi de foc, când erau adunați oameni din toate neamurile. Psalmul responsorial a avut ca Antifon următoarele versuri: "Trimite, Doamne, Duhul tău, ca să reînnoiască fața pământului".

O notă distinctă a celebrării solemne a fost că lecturile din Liturgia Cuvântului și psalmul responsorial au fost rostite și cântate chiar de copii care urmau să fie confirmați.

Lectura a doua a fost din Scrisoarea Sfântului Apostol Pavel către Galateni (Gal 5, 16-26), referitor la Libertatea creștină: "Eu zic dar: Lăsați-vă duși de Spirit, și nu veți îndeplini dorințele cărnii, căci trupul dorește împotriva Spiritului, iar Spiritul împotriva trupului. Acestea sunt potrivnice între ele, așa încât voi nu faceți ceea ce ați vrea. Dar dacă vă lăsați duși de Spirit, nu mai sunteți sub lege.

Faptele trupului sunt știute; ele sunt: destrăbălare, necurăție, desfrâu, idolatrie, vrăjitorie, dușmănii, ceartă, gelozie, mânii, gâlcevi, dihonii, dezbinări, invidii, beții, chefuri și cele de tot soiul lor. În privința acestora vă previn, după cum v-am mai prevenit: cei ce le făptuiesc, nu vor moșteni Împărăția lui Dumnezeu.

Dimpotrivă, rodul Spiritului este: dragoste, bucurie, pace, răbdare, bunăvoință, bunătate, încredere, blândețe, cumpătare. Împotriva unor asemenea lucruri nu este lege. Pe de altă parte, cei ce sunt ai lui Cristos și-au răstignit trupul, cu patimile și dorințele lui. Dacă noi trăim prin Spirit, să ne și purtăm potrivit Spiritului. Să nu umblăm după faimă deșartă, să nu se întărâtăm unii pe alții, să nu ne învidiem".

Cât privește lectura din evanghelie, ea a fost din Evanghelia după Sfântul Ioan (Ioan 1,15-26), cu privire la făgăduința Spiritului Sfânt:

Dacă mă iubiți, veți păstra poruncile mele. Iar eu îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt Apărător, ca să fie cu voi de-a pururi, Spiritul adevărului, pe care lumea nu-l poate primi, deoarece nici nu-l vede, nici nu-l cunoaște. Voi îl cunoașteți, căci rămâne cu voi și este în voi. Nu vă voi lăsa orfani. Vin la voi. Încă puțin și lumea nu mă va mai vedea. Voi însă mă veți vedea, căci eu trăiesc și voi veți trăi. În ace zi veți cunoaște că eu sunt în Tatăl și voi sunteți în mine și eu în voi. Cine are poruncile mele și le ține, acela mă iubește, iar cine mă iubește pe mine va fi iubit de Tatăl meu, iar eu îl voi iubi și mă voi arăta lui». Iuda, nu al lui Iscariot, îi zise: «Doamne, cum se face că ni te vei arăta nouă și nu lumii?» Isus îi răspuse: «Dacă cineva mă iubește, îmi va păstra cuvântul, iar Tatăl meu îl va iubi și noi vom veni la el și vom locui la el. Cine nu mă iubește, nu păstrează cuvintele mele, deși cuvântul ce-l auziți nu este al meu, ci al Tatălui care m-a trimis. Vi le-am spus acestea cât timp am stat cu voi. Dar Apărătorul, Spiritul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, el vă va învăța totul și vă va aminti tot ce v-am spus»".

În parohia din Galați, limbile de foc ale Duhului Sfânt erau aninate pe hârtie, de coloanele de marmură ale bisericii, fiecare desen simbolizând un dar.

Parohul bisericii a dat mărturie despre vrednicia copiilor, într-un ritual specific al consacrării, după care episcopul locului a rostit omilia sa, în cuvinte vibrante de credință, sfaturi, exemple și povățuiri pentru buna cuviință despre însemnătatea Duhului în viața creștinului, de la naștere și până la moarte.

Omul - este capodopera creației, în care Duhul așază viața cea dumnezeiască.

Episcopul Petru Gherghel a amintit că papa Paul al VI-lea, după Conciliul Vatican II, dorind să ne arate despre demnitatea noastră, a cerut ca, dintre toate sacramentele, să se vorbească despre Mir, despre viața Duhului în noi. Și cum Duhul i-a însoțit pe profeți, a lucrat în Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, a lucrat în sânul Fecioarei Maria pentru a-l naște pe Isus, cum prin Duhul Sfânt, Isus a venit în lume. Pe acest Duh Sfânt l-au primit apostolii și-l primim și noi. Participarea la viața naturii divine - are o legătură cu viața naturală. Participarea noastră la viața naturii divine este foarte importantă și necesară, a subliniat păstorul diecezei. Noi, oamenii, participăm la viața harului, acel mister al Sfintei Treimi. Suntem învredniciți de această Taină a prezenței Duhului Sfânt în noi.

Astăzi, a spus episcopul, ne reînnoim acest adevăr de credință, al participării la viața divină din noi, și prin care suntem fii ai lui Dumnezeu și suntem eliberați de păcatul strămoșesc.

Această viață crește în noi ca și viața copacului, de la rădăcină spre fruct, apoi suntem datori să producem roade vrednice. Viața divină din noi crește și este întărită prin sacramentului Mirului și hrănită cu Euharistia. Astfel, crește prelucrarea Duhului Sfânt - precum firicelul de iarbă ce răsare din pământ - așa și viața naturală. Soarele, apa, hrana îl fac să crească și să se maturizeze, să producă roade. Soarele este Isus Cristos și fără el, iarba nu crește. Dumnezeu ne învrednicește pe noi cu această viață pe care el o întreține, o alimentează, o face să rodească.

Astăzi, a subliniat episcopul, ne împărtășim din darul lui Dumnezeu.

Duhul Sfânt - a treia persoană din Sfânta Treime, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat a venit la noi cu cele șapte daruri ale sale: înțelepciunea, știința, sfatul, tăria, înțelegerea, evlavia și frica de Dumnezeu.

Prin aceasta, Rusaliile sunt veșnice. Dumnezeu nu încetează niciodată să lucreze în noi.

Episcopul, în continuare, a testat cunoștințele noilor candidați la Mir, prin întrebări legate de acest sfânt sacrament. Copiii au răspuns prompt la întrebările păstorului diecezei. Acesta a subliniat încă o dată însemnătatea Mirului în viața creștinului, ca să putem fi maturi în această chemare de a fi mărturisitorii credinței.

Ceremonialul acesta a fost precedat cu o zi înainte de o oră de priveghere. adorație și devoțiune, de rugăciune asiduă pentru acest scop făcută de copii, de părinți, nași, preoți, enoriași.

Astăzi, copiii și-au reînnoit făgăduințele de la Botez la flacăra lumânării sfinte ținută de nașii de mir, care, mai emoționați chiar decât înșiși copiii, sprijineau cu mâna dreaptă umărul noului confirmat, după cum este ritualul esențial al sacramentului.

"1300. În ritul latin, sacramentul Mirului este conferit prin ungerea cu sfânta crismă pe frunte, făcută cu impunerea mâinii și însoțită de cuvintele: «Primește pecetea darului Duhului Sfânt». În Bisericile orientale, ungerea cu mir se face, după o rugăciune de epicleză, asupra părților celor mai importante ale corpului: fruntea, ochii, nasul, urechile, buzele, pieptul, spatele, mâinile și picioarele, fiecare ungere fiind însoțită de formula: «Pecetea darului Duhului Sfânt».

Semnul păcii, care încheie ritualul sacramentului, semnifică și arată comuniunea eclezială cu Episcopul și cu toți credincioșii" (CBC, p. 287).

Mai suntem datori să precizăm un amănunt extrem de important legat de sfânta crismă. Și acesta, tot din Catehismul Bisericii Catolice:

"1297. Un moment important care precede celebrarea Mirului, dar care, într-un fel, face parte din ea, este consacrarea sfintei crisme. Episcopul este acela care, în Joia Sfântă, în timpul Liturghiei crismale, consacră sfânta crismă pentru întreaga dieceză. În Bisericile orientale această consacrare este rezervată chiar patriarhului.

Liturgia siriacă din Antiohia exprimă astfel epicleza consacrării sfintei crisme (mirului): «Părinte, (...) trimite pe Duhul Sfânt asupra noastră și asupra acestui ulei care se află în fața noastră și consacră-l, ca să fie pentru toți cei ce vor fi unși și însemnați cu el: mir sfânt, mir preoțesc, mir regesc, mir al bucuriei, veșmântul luminii, haina mântuirii, darul spiritual, sfințirea sufletelor și a trupurilor, fericirea nepieritoare, pecetea neștearsă, scutul credinței și coiful înfricoșător împotriva tuturor uneltirilor Celui Potrivnic...»" (CBC, p. 286).

Formulele sacre de credință au fost rostite într-un glas de copii, nași, părinți și ceilalți enoriași prezenți în parohie, încheiate cu formularea: "Aceasta este credința noastră. Aceasta este și credința Bisericii și noi suntem fericiți că o putem mărturisi, prin Isus Cristos, Domnul nostru".

Rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt a fost rostită de episcop și apoi de preoții concelebranți. Fiecare copil a fost strigat pe nume și confirmat în parte prin formula sacramentală: "Primește pecetea Darului Duhului Sfânt. Ea să coboare și să rămână veșnic cu tine" - la care, fiecare copil a răspuns: "Amin!"

Emoții în sufletele credincioșilor, în rândul întregii adunări, semn al comuniunii trupului lui Cristos, cu capul - a viței cu mlădițele, a turmei cu păstorul suprem.

Copiii proaspăt confirmați au primit un certificat de Mir pe care îl vor păstra toată viața la loc de cinste. La Rugăciunea comună a credincioșilor, cu toții, într-o singură inimă și un singur suflet - pentru ca "rugăciunea noastră să fie una - într-un glas comun.

La fiecare invocație, răspunsul credincioșilor a fost unanim: "Te rugăm, ascultă-ne!" Cu toții s-au rugat pentru Biserică și pentru lume, pentru sănătatea pământului, pentru pace, pentru înțelegere, toleranță, binefăcătorii sufletești, pentru sufletele blajinilor și pentru cei necredincioși.

Partea a doua, liturgia euharistică a început cu oferirea darurilor, la altar, pâinea, vinul, sarea, crucea și lumânarea, florile, toate simboluri creștine, oferite de copii. Lumânarea este semnul prezenței lui Dumnezeu în noi. Florile - frumusețea Divină în sufletele credincioșilor. Darurile de la ofertoriu au fost primite pe acordurile cântării "Primește, Doamne, aceste daruri" care au răsunat din piepturile tuturor. "Ia-le, Doamne sfinte, ia-le pe altar,/ Binecuvântează, Doamne-al nostru dar, au fost cuvintele refrenului. Desigur acestea au fost precedate de incensarea altarului, a bisericii, a credincioșilor.

Liturgia euharistică a continuat într-o atmosferă de evlavie și pietate desăvârșită.

În momentul împărtășaniei, copiii proaspăt miruiți au primit trupul și sângele lui Isus Cristos din mâinile episcopului, pe acordurile melodiei poloneze: "Poruncă nouă vă dau vouă, să vă iubiți unul pe altul" (1Cor 13,1-8).

După cuminecare, biserica a cântat "Duhule Sfânt, izvorul iubirii" cu un text de M. Cheșcheș și muzica aparținând Comunității Emanuel.

Creștinii din Galați au petrecut astfel câteva ore dense, încărcate de spiritualitate, de evlavie, de pietate, în sfântă comuniune cu păstorul lor.

Un copil a rostit un cuvânt de mulțumire episcopului, în numele tuturor copiilor confirmați, precum și către cei care i-au îndrumat, pregătit și ajutat, de asemenea, nașilor de Botez și de Mir, care au vegheat asupra lor cu dragoste, înțelegere și răbdare; pentru părinții lor și pentru preoții care le-au făcut onoarea să concelebreze această sfântă Liturghie solemnă.

În încheiere, s-a cântat într-un glas unanim: "Mulți ani trăiască!" pe melodia pr. Mihai Butnaru.

Parohul Cristian Blăjuț a rostit un cuvânt de mulțumire pentru episcop și i-a oferit din partea parohiei un semn sacru, o cruce pectorală în dar.

S-a cântat melodia gregoriană "Christus vincit, Christus Regnat, Christus Imperat, - cântec de glorie, final care a răsunat într-atât încât au vibrat pereții și vitraliile.

Episcopul, în cuvântul de încheiere, a subliniat că Galațiul este poarta Moldovei, care astăzi s-a deschis, pentru a-și cinsti copiii, pe episcop, pe preoții parohiei și pe cei invitați, dar și pe credincioșii care formează Biserica vie, poporul lui Dumnezeu.

În această zi de "Cuptor", trupurile și sufletele copiilor au fost consacrate, unse cu Duhul Sfânt. Ce altă mai mare, onoare și demnitate creștină decât aceasta? Îndemnul episcopului a fost de a păstra cu sfințenie această consacrare.

Cu acest fericit prilej, a fost conferită tuturor participanților și o binecuvântare solemnă. Apoi copiii s-au adunat, cum e și firesc, în jurul altarului, ca semn de mare prețuire, fiindcă ei sunt noul popor al lui Dumnezeu, apți din această zi sfântă de a-și asuma mărturisirea de credință. Cu toții au cântat: "Când în mine este Duhul Sfânt", pe versurile pr. I. Simon.

A urmat procesiunea de ieșire din biserică, așa cum au intrat, cu sfântul sacrament, preoți, episcop, credincioși, cu toții având în acea zi, un motiv temeinic de bucurie, acela de a-l primi pe Duhul Sfânt.

Și nu ne temem că greșim când afirmăm că întreaga adunare s-a bucurat de acest privilegiu, al pogorârii Duhului Sfânt în sufletul fiecăruia, Duh pe care l-au dus cu toții acasă, în perfectă demnitate, evlavie, credință, speranță și iubire creștine.

Cezarina Adamescu

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 18 iulie: Galați: "Vino, Duhule Sfinte!" - Rusalii continue


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat