Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

După viscolul revoluționar în secolul lui Nietzsche și al lui Kierkegaard

Neliniștile și fugile parohului de Ars

Cardinalul paenitentiarius maior emerit a ținut la colegiul "Sfântul Norimbert" din Roma o conferință despre figura sfântului Ioan Maria Vianney. Publicăm câteva părți din conferință.

de James Francis Stafford

În anul 1857, cu doi ani înainte de moartea lui Jean-Marie Vianney, Richard Wagner începuse să lucreze la ultima sa operă, Parsifal. Friedrich Nietzsche, care fusese prieten intim și mare admirator al compozitorului, a rupt prietenia și l-a criticat puternic deoarece convertirea unui principe medieval la idealul catolic al castității era, conform filozofului, "o aplecare disperată spre creștinism". În afară de asta, l-a acuzat pe Wagner că trădează "senzualitatea sănătoasă" și că se retrage în lumea ireală a lui Arthur Schopenhauer. În acest dificil climat cultural a lucrat abbé Vianney, parohul de Ars, de la a cărui moarte se împlinesc anul acest o sută cincizeci de ani.

Reconstruind viața pământească a sfântului în lucrarea Lex levitarum, or, Preparation for the cure of souls, publicată în anul 1905, John Cuthbert Hedley, benedictinul englez care a fost al doilea episcop de Newport și Menevia în Țara Galilor (1880-1895), a scris că sfântul era caracterizat de "devoțiunea pastorală". Prin "devoțiune pastorală" Hedley înțelege îndeosebi "trei calități: iubirea lui Dumnezeu, iubirea sufletelor și ceea ce eu aș numi instinctul cuceririi". O cucerire care vine din bătălia dusă de paroh împotriva lui însuși și împotriva diavolului timp de patruzeci de ani petrecuți la Ars. Lupta a început în anul 1818, cu o îmbrățișare mai întâi cu locuitorii din micul sat și apoi cu pelerinii care veneau din toată lumea și care numai în ultimul an de viață al parohului, anul 1859, au fost peste o sută de mii.

Încă de la început el i-a introdus pe enoriașii săi în tainele lui Cristos. Cu alte cuvinte, a folosit ceea ce astăzi este numită metodă mistagogică. Dar în loc să folosească sacramentele Botezului și Euharistiei, opțiunea lui a fost aceea de a privilegia pocăința - care este numită al doilea Botez - și întocmai Euharistia, chemând în același timp poporul său la idealurile ascetice care caracterizează existența celor care trăiesc acest taine.

Jean-Marie a sosit la Ars pentru prima dată în seara zilei de 9 februarie 1818. Peisajul era invizibil din cauza unei ceți de iarnă. S-a rătăcit când ajunsese de acum la faza finală a unei călătorii pe jos de treizeci de kilometri, începută la Ecully unde era prima sa parohie. Prin negura deasă a întrevăzut niște păstori tineri care se îngrijeau de turma lor și a cerut indicații pentru a ajunge la satul Ars. Cea mai mare parte dintre copii cunoșteau numai dialectul, dar printre ei era unul care vorbea un pic mai bine, Antoine Givre, el e cel care i-a arătat drumul. În semn de recunoștință, parohul i-a răspuns: "Tânărul meu prieten, mi-ai arătat drumul spre Ars, eu îți voi arăta drumul spre paradis". Apoi a continuat drumul, nu știa că după moartea sa, în anul 1859, Antoine avea să fie primul locuitor din Ars care-l va urma.

Puținele lucruri ale noului paroh îl urmau într-o căruță. Cuprindeau câteva haine, o noptieră de lemn și niște cărți care-i fuseseră lăsate de abbé Charles M. Balley, primul său păstor și părinte spiritual, mort în anul 1817. Abbé Francis Trochu vorbește în biografia sa de alte două obiecte care au fost transportate în căruță: o umbrelă și o oglindă: "Până în ziua morții lui el, care era dezlipit de toate lucrurile materiale, a insistat să stea pe pervazul sobei oglinda lui Balley, pentru că în acea oglindă «se reflectase chipul lui»". Două obiecte simple - o umbrelă și o oglindă - evidențiază cotidianitatea care definea lumea parohului.

De ce să focalizăm atenția asupra acestor două obiecte personale și nu asupra confesionalului său, de exemplu? Mi s-a spus că fie umbrela, fie oglinda se află încă în casa parohială din Ars. Ambele vorbesc despre importanța părintelui spiritual al parohului, Balley, fără a cărui prietenie și călăuzire Jean-Marie Vianney nu ar fi fost niciodată chemat de Biserică la hirotonirea preoțească.

Aceste două elemente pământești pot face referință de asemenea la două virtuți pe care parohul i-a chemat pe oameni să le practice. Îndeosebi umbrela era un semn al devoțiunii și al sărăciei nu numai a lui Jean-Marie, ci și al păstorului său Balley. În anul 1815, când Jean-Marie a fost trimis ca vicar al parohiei în care Balley era păstor, cei doi au dat viață imediat unei comunități sacerdotale de rugăciune cotidiană care a durat până la moartea lui Balley, doi ani mai târziu. În afară de asta, împreună au făcut pelerinaje frecvente la sanctuarul vecin al Sfintei Fecioare de Fourviéres, la Lyon. Erau așa de săraci încât aveau numai o umbrelă, pe care o împărțeau în caz de ploaie.

Așa cum semnalam înainte, biograful parohului de Ars, abbé Francis Trochu, a introdus capitolele despre slujirea sa pastorală afirmând că preotul în vârstă de treizeci și unu de ani avea "instinctul cuceririi" și "evlavia pastorală", care reevocă prima devoțiune descrisă în Faptele Apostolilor: "Într-un cuget, stăruiau în rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui" (1,14). Aici termenul "evlavios" are o valență teologică, înseamnă "a fi strâns cu putere" de rugăciune, care constituie obiectul de care să se agațe. Cuvântul, care este folosit pentru a descrie viața comunității creștine, exprimă unul din aspectele care distinge prima perioadă a creștinismului: unitatea care se roagă cu Tatăl prin filiația divină.

Capitolele următoare din biografia lui Trochu elaborează "cuceririle": practicarea eroică a rugăciunii, a umilinței, a răbdării și a mortificării. Fiecare dintre aceste practici sacerdotale făceau referință la o interioritate profundă.

O comoară lăsată de Jean-Marie Vianney este rugăciunea care atestă tocmai acest ultim aspect: "Te iubesc, o, Dumnezeul meu, și singura mea dorință este să te iubesc până la ultima respirație a vieții mele. Te iubesc, o, Dumnezeule infinit vrednic de iubire, și aș prefera mai degrabă să mor iubindu-te decât să trăiesc fără să te iubesc. Te iubesc, Doamne, și singurul har pe care-l cer este să te iubesc pentru veșnicie (...). Dumnezeul meu, dacă limba mea nu poate să-ți spună în fiecare moment că te iubesc, vreau ca inima mea să-ți repete asta tot așa de des cât de deasă este respirația mea". Această rugăciune conține o invocație repetată de trei ori: "Te iubesc, o, Dumnezeule!".

Parohul a putut să scrie o rugăciunea de o astfel de simplitate surprinzătoare numai grație experienței sale lungi și fidele de confesor.

În confesionalul din Ars el a cristalizat credința sa vie: Tatălui care este în cer a exprimat dorința mai degrabă să moară cu iubirea lui Dumnezeu decât să trăiască fără el. Căutarea adevărului a reprezentat nu numai nașterea, ci și moartea interiorității sale. Aici este evident rolul neliniștii în disciplina sfântului.

Între cele mai dificile lucruri de înțeles în viața și în slujirea parohului figurează cele trei tentative ale lui de a fugi din Ars. Prima a avut loc în contextul calomniilor care l-au lovit în timpul și după revoluția din iulie 1830, a doua în anul 1843 și ultima în anul 1853. Cum să înțelegem aceste "evadări" sau "fugi"?

Se pare că această conștiință crescândă a inalienabilității morții era motivul principal al celor trei "dureroase, misterioase și perturbatoare" tentative de a fugi din Ars. Însă în realitate era o perspectivă originală derivată dintr-o înclinație sacerdotală. Fie Martin Heidegger fie Soren Kierkegaard leagă cotidianitatea neliniștii numai de moarte. Slujirea preoțească a sfântului a dezvoltat o conștiință crescândă a semnificației unei omilii medievale - citată de Heidegger în Ființă și Timp - conform căreia "imediat ce omul intră în viață, este deja destul de bătrân pentru a muri".

Cu privire la originea și la efectele neliniștii lui Jean-Marie față de moarte, este important de subliniat că exista ceva care transcendea tezele lui Heidegger și chiar pe cele ale lui Kierkegaard. Acest lucru este evident în diferitele faze ale vieții și slujirii parohului. Credința, speranța și dragostea sunt fundamentele întregii neliniști creștine genuine.

În anul 1843, parohul i-a explicat unui prieten originile propriei neliniști care l-a dus la prima tentativă de "fugă" din Ars. "Of, nu e munca (slujirii preoțești) care costă; ceea ce mă terorizează este bilanțul vieții mele ca paroh". În același timp, a mărturisit unui alt prieten: "Tu nu știi ce înseamnă a trece de la grija față de suflete la tribunalul lui Dumnezeu".

Neliniștea lui avea rădăcinile în experiența de confesor. De fiecare dată când intra în confesional, începea moartea sa, pentru că trăia ceea ce Isus voia pentru acel penitent. Este iluminantă descrierea pe care Hans Urs von Balthasar a elaborat-o despre neliniștea creștină și aplicarea acestei descrieri la misiunea parohului în confesional: "Un creștin poate să se hotărască să fie solidar (cu păcătoșii) tocmai în măsura în care s-a despărțit de păcat. Poate să intre în neliniște, în numele păcătosului, în măsura în care, obiectiv, s-a eliberat de angoasa păcatului".

Timp de zeci de ani el a ascultat spovezi timp de optsprezece ore pe zi. În satul Ars, care avea circa două sute treizeci de suflete atunci când parohul a venit în anul 1818, în timpul ultimului său an de viață, în anul 1859, au venit peste o sută de mii de pelerini. Pentru ce mergeau? Pelerinii știau că nu aveau să fie priviți "în mod teoretic". Parohul nu-i privea așa cum un fizician observă particulele atomului. Exista ceva mai mult în prezența lui.

Eu însumi am experimentat acel "ceva în plus" în prezența maicii Tereza de Calcutta. Ea vizita abația Walburga, în Boulder, în Colorado, la sfârșitul anilor '80 și după cină s-a plimbat cu noi, eram circa treizeci de persoane. În acel moment am observat ceva ce numai ea a simțit aparent: misterul de a fi separați când ar fi trebuit să fim uniți. După aceea, parcurgând un coridor, s-a oprit îndelung în fața unui crucifix și apoi, după un moment de tăcere, a spus liniștită: Sitio ("Mi-e sete").

Această scurtă afirmație de rugăciune intensă, a învins sentimentul de neliniște înrădăcinat în contingența noastră fragilă. În același mod, o privire rapidă la profunda viață spirituală a parohului, care era pătrunsă de iubirea lui Dumnezeu și a lui Cristos, a stimulat mii de persoane să aibă o încredere mai profundă.

Dintr-un punct de vedere al unei personalități catolice din evul mediu, Mechtild de Magdeburg: "Iubirea fără cunoaștere este întuneric pentru sufletul înțelept. Cunoașterea incompletă este ca suferința iadului". Mechtild insistă asupra îmbrățișării morții, pentru că această abandonare generoasă în voința lui Dumnezeu produce multe roade, această totală dăruire de sine lui Dumnezeu poate să fie dusă la completare numai atunci când cineva, din ascultare față de Dumnezeu, răspunde la chemarea lui la moarte.

Ascultarea față de Cristos până la moarte, pentru parohul de Ars însemna să se consacre adevărului, temă pe care Benedict al XVI-lea a tratat-o în omilia ținută în timpul Liturghiei Crismei din Joia Sfântă 2009, atunci când l-a citat pe Isus la cina de taină, "pentru ei eu mă consacru pe mine însumi, pentru ca și ei să fie consacrați în adevăr" (In 17,19).

Iubirea, amintită în rugăciunea citată mai sus, a fost dăruită cu generozitate de paroh. Oricine îl întâlnea era convins de asta. Toți martorii vorbesc despre prezența lui extraordinară și despre generozitatea prezenței sale. Parohul l-a iubit pe Dumnezeu fără să se plângă, deci nu putea să-i ignore pe cei pe care Dumnezeu îi iubește.

A fost importantă influența pe care sfințenia parohului a avut-o asupra oamenilor din acel loc. Imediat după sosirea lui la Ars, enoriașii și-au dat seama de modul său de a face. În întunericul care precede zorile, atunci când mica sa lanternă se putea întrevedea prin ferestrele modeste ale edificiului, mulți au descoperit că puteau să-l găsească pe păstorul lor prosternat în rugăciune în biserică. Rămânea acolo până în zori. Și această obișnuință a lui de a se ruga a continuat mulți ani, până când confesionalul a cerut atenția sa totală. Se întâmpla ca să-l întrebe în ce mod să se roage. El le explica și ei memorau rugăciunea lui. "Dumnezeul meu - a invocat odată în întunericul primelor ore ale dimineții - dă-mi convertirea parohiei mele; sunt dispus să sufăr toată viața mea, voi face orice ar putea să-ți facă plăcere, pune-mi pe umeri toată greutatea pe care o vei vrea, da, chiar pentru sute de ani sunt gata să rezist celor mai sfâșietoare suferințe, dar fă ca poporul meu să se convertească".

Parohului îi plăcea să povestească istoria despre un țăran bun care făcea parte din vechea Societate a Preasfântului Sacrament la Ars. Numele lui era Louis Chaffangeon. Până când nu a văzut femeile rugându-se, era satisfăcut să facă parte din cortegiul care ducea o lumânare în zilele de binecuvântare sau să participe la procesiuni. Însă exemplul femeilor a realizat în el o convertire profundă.

Să-l lăsăm pe paroh să povestească istoria sa: "În urmă cu câțiva ani a murit un om din parohie, care intrase în biserică dimineața pentru a se ruga înainte de a merge la câmp, a lăsat sapa lui afară la ușă și s-a pierdut total în Dumnezeu. Un vecin care lucra nu departe de el și-l vedea de obicei la câmp, a fost uimit de absența lui. Întorcându-se acasă, a privit în biserică, gândind că omul putea să fie acolo. De fapt, l-a găsit în biserică. «Dar ce faci aici tot timpul?», l-a întrebat omul. Și celălalt i-a răspuns: «Îl privesc pe bunul Dumnezeu și el mă privește pe mine»".

Grație conducerii pastorale a parohului, mulți alți enoriași au devenit contemplativi tăcuți în fața Euharistiei. Intrând în biserică, țăranul a observat o mică flacără roșie în fața tabernacolului. Și-a dat seama de Realitatea divină din fața lui. Prin exemplul parohului și prin învățăturile sale, a înțeles că lumea sa nu era limitată la munca ogoarelor și că tabernacolul făcea parte din ea. Acest om reprezintă numai unul din locuitorii din Ars care au întrerupt rutina vieții zilnice și au fost zguduiți de conducerea spirituală a lui Jean-Marie.

Prin sfințenie, rugăciune, pocăință și simțul comunității, parohul i-a ajutat pe enoriașii săi să depășească moralismul superficial al jansenismului francez. I-a stimul pe bărbați și pe femei să iasă din cotidianitate și urmând exemplul lui întreaga parohie și-a schimbat direcția.

Închei cu trei recomandări. Instinctul de cucerire al parohului de Ars a fost aprins de iubirea sa față de Dumnezeu prin rugăciune. Zilnic, rugăciunea prelungită este esențială pentru viața preotului cu Dumnezeu, dar fără mortificație este imposibilă rugăciunea. În afară de asta, întreaga practicare a virtuții ascultării în timpul vieții zilnice în Biserică este o pregătire de a spune fiat morții. În ascultarea față de credință noi găsim mângâierea noastră. În sfârșit, practica ascultării în confesional îl conduce pe preot la o profundă împărtășire a angoasei "mistice" a lui Cristos și "a infinitei incongruențe a Crucii".

(După L'Osservatore Romano, 18 iulie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat