Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Drepturile și obligațiile umane: care este fundamentul și caracteristicile lor?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net.

Recent a fost numit ca nou episcop de Frascati de către papa Benedict al XVI-lea.

* * *

Care sunt Convențiile internaționale ale drepturilor umane?

Iată principalele Convenții internaționale:

* Declarația universală a drepturilor omului, proclamată de Națiunile Unite la 10 decembrie 1948:

- Ioan Paul al II-lea a definit-o "o adevărată piatră de hotar pe calea progresului moral al omenirii" (Ioan Paul al II-lea, Discurs la Adunarea Generală a Națiunilor Unite, 2 octombrie 1979); punct de sosire, dar și punct de plecare;

- precursor și inspirator al acestei Declarații a fost un frate dominican, filozoful și teologul spaniol Francisco de Vitoria (1483-1546), care a contribuit mult la pregătirea Cartei drepturilor indios: aceasta avea scopul de a ocroti drepturile popoarelor indigene cu ocazia cuceririi Americilor;

- drepturile omului, proclamate în Declarația amintită, sunt expresie a demnității eminente și inviolabile a oricărei persoane umane, manifestând vocația sa unică și irepetabilă, dincolo de orice diferență și orice posibil discriminare.

* Declarația drepturilor copilului (1959), în care se proclamă că "pentru dezvoltarea armonioasă a personalității sale, copilul are nevoie de iubire și de înțelegere. Pe cât posibil, el trebuie să crească sub îngrijirile și responsabilitatea părinților";

* Convenția cu privire la eliminarea oricărei discriminări rasiale (1965), în care se condamnă orice teorie și practică rasistă și sunt angajate statele să lupte împotriva prejudecăților care conduc la discriminarea rasială;

- Pactul cu privire la drepturile economice, sociale și culturale (1966), în care printre altele se afirmă că "familia este nucleul natural și fundamental al societății"; ei trebuie să fie asigurată "ocrotirea și asistența cea mai amplă care este posibilă, îndeosebi pentru constituirea ei și până când ea are responsabilitatea întreținerii și educației copiilor" (art. 10).

Care sunt drepturile umane fundamentale?

În Declarația universală a drepturilor umane sunt indicate, îndeosebi, următoarele:

Toate ființele umane se nasc libere și egale (art. 1); au dreptul la viață, la libertate și la siguranță (art. 3); nici un individ nu va putea să fie ținut în stare de sclavie (art. 4); nici nu va putea să fie supus la tortură sau la tratament sau la pedepsire crudă și inumană (art. 5); fiecare are dreptul la recunoașterea propriei personalități juridice (art. 6); toți sunt egali în fața legii (art. 7); nici un individ nu va putea să fie în mod arbitrar arestat, deținut sau exilat (art. 9); orice individ acuzat este în mod prezumtiv nevinovat până când nevinovăția lui nu a fost dovedită (art. 11); fiecare are dreptul la libertate de mișcare și de reședință (art. 13), la o cetățenie (art. 15); bărbații și femeile au drepturi egale cu privire la căsătorie (art. 16); orice persoană are dreptul la proprietatea personală (art. 17), la libertatea de gândire, de conștiință și de religie (art. 18), de opinie și de exprimare (art. 19), la siguranță socială (art. 20); să participe la conducerea propriei țări (art. 21).

Ioan Paul al II-lea a trasat o listă a lor în enciclica Centesimus annus, unde se afirmă că orice ființă umană are dreptul:

- "la viață, din care este parte integrantă dreptul de a crește sub inima mamei după ce au fost născuți;

- de a trăi într-o familie unită și într-un ambient moral, favorabil dezvoltării propriei personalități;

- de a maturiza propria inteligență și propria libertate în căutarea și în cunoașterea adevărului;

- de a participa la muncă pentru a valoriza bunurile pământului și a scoate din el întreținerea proprie și a propriilor rude;

- de a întemeia liber o familie și de a primi și a educa pe copii, exercitând în mod responsabil propria sexualitate;

- la libertatea religioasă, care este izvorul și sinteza tuturor acestor drepturi" (nr. 47), precum și element ce stă la baza tuturor libertăților, criteriu ultim de salvgardare a lor, garanție de pluralism autentic și de adevărată democrație.

Care este domeniul libertății religioase?

Libertatea religioasă trebuie înțeleasă, promovată și apărată "în toate dimensiunile sale, inclusiv cea rituală, de cult, de educație, de difuzare a informațiilor, precum și libertatea de a profesa sau de a alege o religie. De aceea este de neconceput ca niște credincioși să trebuiască să suprime o parte din ei înșiși - Credința lor - pentru a fi cetățeni activi; niciodată n-ar trebui să fie necesar să-l renege pe Dumnezeu pentru a se putea bucura de propriile drepturi. (...) Nu se poate limita garantarea deplină a libertății religioase la libera exercitare a cultului; dimpotrivă, trebuie ținută în considerație justă dimensiunea publică a religiei, deci posibilitatea credincioșilor de a face partea lor în construirea ordinii sociale. (...) Dreptul de libertate religioasă, inclusiv ca exprimare a unei dimensiuni care este în același timp individuală și comunitară, (...) manifestă unitatea persoanei, deși distinge clar între dimensiunea de cetățean și cea de credincios" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 18 aprilie 2008).

Care este fundamentul drepturilor umane?

Drepturile umane nu-și au fundamentul:

- în simpla voință a ființelor umane: voință care este schimbătoare în persoana însăși și se diferențiază de la persoană la persoană. Apoi, atunci când și voințele umane ar găsi un acord pe un teren comun, pe un substrat etic comun, acest lucru ar fi minimal în conținuturi, nesigur în aplicațiile sale și slab în efectele sale;

- în realitatea și în legile statului: "Faptul de a încredința în manieră exclusivă fiecărui stat, cu legile și instituțiile sale, responsabilitatea ultimă de a veni în întâmpinarea aspirațiilor persoanelor, comunităților și a popoarelor întregi poate uneori să aibă niște consecințe care exclud posibilitatea unei ordini sociale care să respecte demnitatea și drepturile persoanei" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 18 aprilie 2008).

- în puterile publice: "Atunci când sunt prezentate pur și simplu în termeni de legalitate, drepturile riscă să devină propoziții slabe dezlipite de dimensiunea etică și rațională, care este fundamentul și scopul lor" (o.c.).

Izvorul ultim al drepturilor umane se află în demnitatea transcendentă a persoanei umane, deoarece este creată după imaginea lui Dumnezeu, deci în ultimă analiză, în Dumnezeu Creatorul ei. Dacă se face abstracție de această bază etică solidă, drepturile umane rămân fragile pentru că sunt lipsite de un fundament solid.

De fapt, persoana, fiind creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, este:

- punctul cel mai înalt al planului creator al lui Dumnezeu pentru lume și pentru istorie, culmea creației vizibile;

- "singura creatură, pe acest pământ, pe care Dumnezeu a voit-o pentru ea însăși și pe care a chemat-o să împărtășească viața sa divină, în cunoaștere și în iubire (...): nu este ceva, ci cineva, capabil să se cunoască, să se dăruiască în mod liber și să intre în comuniune cu Dumnezeu și cu celelalte persoane" (Compendiul CBC, 66);

- subiectul, fundamentul și obiectivul acestor drepturi;

- în inima instituțiilor, legilor și intervențiilor societății.

"În sens strict, aceste drepturi umane nu sunt adevăruri de credință, deși se pot descoperi, și de fapt dobândesc lumină deplină, în mesajul lui Cristos care "îl revelează omului însuși pe om" (Gaudium et spes, nr. 22). Ele primesc confirmare ulterioară de la credință. Totuși nu se poate nega că, trăind și acționând în lumea fizică precum ființe spirituale, bărbații și femeile constată prezența pătrunzătoare a unui logos care le permite să distingă nu numai între adevărat și fals, ci și între bun și rău, mai bun și mai rău, dreptate și nedreptate" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Academia de Științe Sociale, 4 mai 2009).

"Aceste drepturi sunt bazate pe legea naturală înscrisă în inima omului și prezentă în diferitele culturi și civilizații. A înlătura drepturile umane din acest context ar însemna a restrânge domeniul lor și a ceda în fața unei concepții relativiste, conform căreia semnificația și interpretarea drepturilor ar putea să varieze și universalitatea lor ar fi negată în numele contextelor culturale, politice, sociale și chiar religioase diferite" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 18 aprilie 2008).

Ce este legea naturală?

"Legea naturală, înscrisă de Creator în inima fiecărui om, constă într-o participare la înțelepciunea și la bunătatea lui Dumnezeu și exprimă simțul moral originar, care îi permite omului să discearnă, prin rațiune, binele și răul. Ea este universală și neschimbătoare și pune bazele obligațiilor și drepturilor fundamentale ale persoanei, ca și ale comunității umane și chiar ale legii civile" (Compendiul CBC, 416).

"Legea naturală nu este alta decât lumina intelectului dată nouă de Dumnezeu. Mulțumită ei cunoaștem ceea ce trebuie făcut și ceea ce trebuie lăsat. Această lumină sau această lege a fost dată omului de Dumnezeu în creație și constă în participarea la legea sa eternă, care se identifică cu Dumnezeu însuși. Această lege se numește naturală deoarece rațiunea care o promulgă este proprie naturii umane. Ea este universală, se extinde la toți oamenii în măsura în care își are fundamentul în rațiune. În preceptele sale principale, legea divină și naturală este formulată în Decalog și indică primele și esențialele norme care reglementează viața morală. Ea are drept sprijin aspirația și supunerea față de Dumnezeu, izvorul și judecătorul oricărui bine, precum și perceperea că celălalt este egal cu noi. Legea naturală exprimă demnitatea persoanei și constituie baza drepturilor și obligațiilor sale fundamentale" (CDS, 140).

"Legea naturală nu este altceva decât o participare la legea eternă: «Unde... lex universalis nihil aliud est quam participatio legis aeternae in rationali creatura» (Sfântul Toma de Aquino, Summa theologiae, I-II, 91, 2).

Ce caracteristici au drepturile umane?

Aceste drepturi sunt:

- "universale, pentru că sunt prezente în toate ființele umane, fără excepție, indiferent de loc, timp sau subiect;

- inviolabile, întrucât sunt proprii persoanei umane și demnității ei și pentru că ar fi zadarnică proclamarea drepturilor, dacă nu s-ar depune, în același timp, orice efort pentru a garanta respectul cuvenit din partea tuturor pretutindeni și față de fiecare;

- inalienabile, întrucât nimeni nu poate priva de aceste drepturi în mod legitim un semen de-al său, indiferent cine ar fi, pentru că aceasta ar însemna folosirea violenței contra naturii sale" (CDS, 153);

- indivizibile: Ele sunt un întreg, ca un drept unic, "simul stabunt, simul cadent"; fiecare le oglindește pe celelalte, este complementar și de neînlocuit. "Ele formează un ansamblu unitar, orientat în mod clar spre promovarea oricărui aspect al binelui persoanei și societății. (...) Promovarea integrală a tuturor categoriilor drepturilor umane este adevărata garanție a respectării depline a fiecărui drept" (Ioan Paul al II-lea, Mesaj pentru Ziua Mondială a Păcii 1999, 3).

Drepturile umane sunt legate de dreptate?

Desigur. "Dat fiind faptul că drepturile și respectivele obligații urmează în mod natural din interacțiunea umană, este ușor de uitat că ele sunt rodul unui simț comun al dreptății, bazată în mod primar pe solidaritatea dintre membrii societății și de aceea valabile pentru toate timpurile și pentru toate popoarele. Această intuiție a fost exprimată încă din secolul al V-lea de Augustin din Hipona, unul din maeștrii moștenirii noastre intelectuale, care avea să spună cu privire la: Să nu faci altora ceea ce n-ai vrea să ți se facă ție, că această maximă "nu poate în nici un fel să varieze în funcție de diferitele înțelegeri prezente în lume" (De doctrina christiana, III, 14). De aceea, drepturile umane trebuie să fie respectate ca expresie de dreptate și nu pur și simplu pentru că pot fi impuse a fi respectate prin voința legislatorilor" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 18 aprilie 2008).

Ce relație există între drepturi și obligații?

Există o profundă corelație, o complementaritate reciprocă, o responsabilitate corelativă între drepturi și obligații.

Drepturile și obligațiile sunt în mod indisolubil unite, în primul rând în persoana umană care este subiectul titular al lor. Această legătură prezintă și o dimensiune socială: "În conviețuirea umană orice drept natural într-o persoană comportă o respectivă obligație în toate celelalte persoane: obligația de a recunoaște și a respecta acel drept. (...) De aceea, cei care, în timp ce revendică propriile drepturi, uită sau nu scot în evidență cum se cuvine respectivele obligații, sunt în pericol să construiască cu o mână și să distrugă cu cealaltă" (Fericitul Ioan al XXIII-lea, Pacem in terris, 15).

De aceea este nevoie:

- să se insiste în mod corespunzător asupra obligațiilor care derivă din drepturile înseși. În realitate, obligația stabilește cum trebuie să fie stăpânite drepturile, pentru ca să nu se transforme în ceva arbitrar. Limita pentru drept vine din obligație. "Fluviul Gange al drepturilor provine din muntele Himalaya al obligațiilor", afirma Gandi;

- să se treacă de la o epocă în care se tinde la privilegierea drepturilor la o nouă fază istorică în care să se țină cont cum se cuvine și de obligații;

- să se evite camuflarea ca drepturi pretențiile egoiste și subiective proprii sau ale altora, precum și inventarea în mod artificial a unei obligații ca motivație a unui nou drept: asta ar crea un Babel de drepturi, care la sfârșit se traduce într-o prevalență aproape exclusivă a dreptului celui mai puternic.

Există drepturile națiunilor?

"Drepturile națiunilor nu sunt altceva decât drepturile omului promovate la acest nivel specific al vieții comunitare. Națiunea are dreptul fundamental la existență; la propria limbă și cultură, prin care se exprimă un popor și-și promovează propria suveranitate spirituală; dreptul de a-și edifica viața proprie după propriile tradiții, excluzând, în mod natural, orice violare a drepturilor umane fundamentale și, în special, asuprirea minorităților; de a-și construi viitorul propriu și de a se îngriji de o educație corespunzătoare pentru generațiile mai tinere. Ordinea internațională cere un echilibru între particularitate și universalitate, pentru realizarea căruia sunt chemate toate națiunile, a căror primă obligație este de a trăi într-o atitudine de pace, de respect și de solidaritate cu toate celelalte națiuni" (CDS, 157).

Există distanță între literă și spirit în drepturile umane?

Din păcate există o distanță între literă și spirit al drepturilor omului, cărora li se dă adesea un respect pur formal. De fapt, există o contradicție stridentă între proclamarea solemnă a drepturilor omului și realizarea lor, aplicarea lor practică. Toți pot constata că există o dureroasă realitate de încălcări, de orice tip și în foarte numeroase locuri.

Cui îi revine apărarea și promovarea acestor drepturi?

"Fiecare stat are datoria primară de a proteja propria populație de încălcări grave și continue ale drepturilor umane, ca și de consecințele crizelor umanitare, provocate atât de natură cât și de om. Dacă statele nu sunt în măsură să garanteze asemenea protecție, comunitatea internațională trebuie să intervină cu mijloacele juridice prevăzute de Carta Națiunilor Unite și de alte instrumente internaționale. Acțiunea comunității internaționale și a instituțiilor sale, fiind presupusă respectarea principiilor care sunt la baza ordinii internaționale, nu trebuie să fie interpretată niciodată ca o impunere nedorită și o limitare a suveranității. Dimpotrivă, indiferența sau lipsa de intervenție aducă daună reală. (...) Promovarea drepturilor umane rămâne strategia cea mai eficientă pentru a elimina inegalitățile dintre țări și grupuri sociale, precum și pentru o creștere a siguranței" (Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 18 aprilie 2008).

Care este misiunea Bisericii față de drepturile umane?

Biserica, în misiunea ei care este și rămâne de natură esențialmente religioasă:

- include apărarea și promovarea drepturilor fundamentale ale omului;

- "apreciază mult dinamismul timpurilor moderne, cu care aceste drepturi sunt promovate pretutindeni" (GS, 41);

- se angajează să respecte în însuși interiorul ei dreptatea și drepturile omului;

- vestește fundamentul creștin al drepturilor omului;

- denunță încălcările acestor drepturi;

- se încrede mai ales în ajutorul Domnului și al Duhului său, în promovarea acestor drepturi;

- este deschisă la colaborarea cu toate religiile, cu oamenii de orice rasă și cultură, cu toate organismele, guvernamentale și nonguvernamentale, la nivel național și internațional, angajate în promovarea, apărarea acestor drepturi.

"A promova dreptatea și pacea, a pătrunde cu lumina și fermentul evanghelic toate domeniile existenței sociale, a fost mereu o angajare constantă a Bisericii în numele mandatului pe care ea l-a primit de la Domnul" (Paul al VI-lea, Motu proprio Iustitiam et Pacem, 1976).

Chiar dacă "un drum lung a fost deja parcurs, mai rămâne încă o lungă bucată de completat", pentru că "sute de milioane de frați și surori ai noștri văd încă amenințate drepturile lor la viață, la libertate, la siguranță; nu întotdeauna este respectată egalitatea între toți, nici demnitatea fiecăruia, în timp ce noi bariere sunt ridicate din motive legate de rasă, de religie, de opiniile politice sau de alte convingeri" (Benedict al XVI-lea, Discurs la a 60-a aniversare a Declarației Universale a Drepturilor Omului, 10.12.2008).

NB: Pentru a aprofunda tema, să se citească următoarele documente pontificale:

- Fericitul Ioan al XXIII-lea, Scrisoarea enciclică Pacem in terris, 1963;

- Paul al VI-lea:

* Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 4 octombrie 1965

* Mesaj adresat Conferinței internaționale cu privire la drepturile omului, 15 aprilie 1968

* Scrisoarea apostolică Octogesima adveniens, 1971;

- Conciliul al II-lea din Vatican:

* Constituția pastorală Gaudium et spes

* Declarația Dignitatis humanae;

- Ioan Paul al II-lea:

* Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 2 octombrie 1979; 5 octombrie 1995

* Sollicitudo rei socialis, 1988

* Centesimus annus, 1991

* Veritatis splendor, 1993

* Evangelium vitae, 1995;

- Catehismul Bisericii Catolice (CBC), nr. 337-361; 2104-2109;

- Compendiul CBC, nr. 62-68; 444;

- Consiliul Pontifical pentru Dreptate și Pace, Compendiul de doctrină socială a Bisericii (CDS), 2004;

- Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea generală a Națiunilor Unite, 18 aprilie 2008.

(După Zenit, 6 iulie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat