Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Dialog teologic XI/21 și Sacramentul Reconcilierii. Aspecte istorice, dogmatice și spirituale

Editura "Sapientia" anunță apariția nr. 21 al revistei "Dialog teologic", publicație bianuală a Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Ioșif" din Iași, care are ca temă: Omul viața și piața. Elemente de doctrină socială a Bisericii. Numărul 21 al revistei "Dialog teologic" apare în format 17x24, are 250 de pagini și poate fi achiziționat de la toate librăriile catolice din țară, la prețul de 9 lei.

Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași și-a propus să organizeze un simpozion pentru a găsi câteva căi de vestire a evangheliei lumii economice din țara noastră. Simpozionul a fost organizat pe parcursul a două zile, 16 și 17 aprilie 2008, și a avut ca titlu "Omul și piața". Inițiativa pastorală a Institutului a venit într-un moment bun, fiindcă s-a unit cu o inițiativă similară dezvoltată de Confederația Caritas România, care tocmai terminase proiectul de traducere (prin bunăvoința și priceperea pr. dr. Lucian Farcaș de la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași) și publicarea în limba română la Editura Sapientia a Compendiului de doctrină socială a Bisericii. Astfel, Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași și Confederația Caritas România au devenit principalii actori ai simpozionului, atât în logistică, cât și în organizare.

Faptul că aceste două inițiative au întâlnit un val de așteptare în interiorul Bisericii Catolice din România a fost confirmat de participarea unor personalități calificate în domeniu precum card. Renato Raffaele Martino, președintele Consiliului Pontifical Justitia et Pax din Vatican, P. Bartolomeo Sorge, SJ, directorul revistei Aggiornamenti sociali din Italia, profesori de doctrină socială din Germania, Franța și România, ÎPS dr. Ioan Robu, arhiepiscop și mitropolit de București, PS Petru Gherghel, episcop de Iași, PS Aurel Percă, episcop auxiliar, și, nu în ultimul rând, personalități din conducerea Confederației Caritas România.

În acest număr 21 din revista Dialog teologic redăm textele conferințelor primite la redacție. Pentru a introduce publicul cititor în substanța acestor contribuții de excepție la înțelegerea și promovarea doctrinei sociale a Bisericii, rezum în continuare câteva dintre ideile mari ce au revenit în mod insistent fie în cadrul conferințelor, fie în orizontul întrebărilor și comentariilor participanților.

Mai întâi s-a subliniat că problemele economice actuale din societatea românească îi privesc în mod special pe creștinii laici. Ei sunt chemați să se ocupe de cele vremelnice și să le orienteze după voința lui Dumnezeu. Dar fără discernământ, fără coerența mărturiei, pe scurt, fără evanghelie și fără Duhul lui Cristos, misiunea credincioșilor laici ar avea de suferit, de aceea se impune formarea lor. Finalitatea acestei formări speciale este umanizarea și sfințirea mediului de afaceri. Educarea creștinilor laici catolici trebuie să ducă la cunoașterea elementelor de doctrină socială din Biserica Ortodoxă și din celelalte comunități ecleziale și la colaborarea cu membrii acestor comunități religioase.

În al doilea rând, s-a arătat că trăim un moment de cotitură în istoria civilizației noastre, care trebuie asumat în mod responsabil în sensul aplicării unor reforme profunde la nivelul instituțiilor și practicilor economice. Actuala criză este complexă, însă cu referire la activitățile economice, criza arată că piața bazată doar pe speculație nu produce creștere și bunăstare, dimpotrivă. Pentru a reveni la finalitățile sale proprii, piața liberă trebuie să reașeze lucrurile în ordinea lor naturală, și anume pe prim-plan persoanele umane, și apoi banul, profitul, investiția etc. Examenul de verificare a culturii economice reformate în spiritul provocărilor actuale - globalizarea economică, prăbușirea ideologiilor, criza ecologică și altele - se dă la capitolul săraci și sărăcie. Filantropia nu trebuie să rămână un gest de solidaritate manifestat doar în momente de criză, ci ar trebui să devină o constantă a economiei libere.

În sfârșit, a treia mare direcție a chestiunilor discutate în cadrul simpozionului "Omul și piața" de la Iași a fost dominată de raportul dintre morală și economie. Amintesc în fugă că în Compendiu se găsesc mai multe pagini consacrate acestei chestiuni. Pe scurt, s-a vorbit despre faptul că doctrina socială a Bisericii insistă asupra aspectului moral al economiei. S-a spus, de asemenea, că raportul dintre morală și economie este necesar și intrinsec: activitatea economică și comportamentul moral se întrepătrund reciproc în mod intim. Distincția necesară dintre morală și economie nu conține o separare între cele două domenii, ci, dimpotrivă, o reciprocitate importantă. Mulți vorbitori au subliniat că dimensiunea morală a economiei arată că eficiența economică și promovarea dezvoltării umane în solidaritate nu sunt două scopuri separate sau alternative, ci un singur obiectiv indivizibil. Astfel, pentru a avea un profil moral, activitatea economică trebuie să urmărească dezvoltarea globală și solidară a omului și a societății din care face parte. Așadar doctrina socială a Bisericii leagă morala de economie în perspectiva generoasă a dezvoltării integrale și solidare, recunoscând că "a realiza proiecte socio-economice capabile să favorizeze o societate mai echitabilă și o lume mai umană reprezintă o încercare dificilă, dar și o datorie stimulatoare pentru toți cei care lucrează în economie și în științele economice".

În afară de conferințele consacrate raportului dintre valorile morale, umane și obiectivele activităților economice din capitalism sau din economia liberă, în paginile revistei Dialog teologic nr. 21 se găsesc alte trei texte importante despre evanghelia vieții. Ele au fost prezentate în cadrul ședinței publice numite Dies academicus a Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași, din 8 martie 2008, când s-a propus spre dezbatere și analiza publică moștenirea enciclicei papei Paul al VI-lea Humanae vitae. Pe această cale, Institutul a voit să marcheze aniversarea a patruzeci de ani de la publicarea mult discutatei enciclice Humanae vitae (25 iulie 1968). Printre conferențiari au fost PS Aurel Percă, episcop auxiliar, Robert Lazu, pr. drd. Isidor Chinez și prof. univ. dr. Vasile Astărăstoaie. Conferințele primite la redacție și publicate în acest număr din Dialog teologic scot în evidență actualitatea învățăturii enciclicei Humanae vitae, caracterul ei profetic, profund uman și spiritual. O asemenea moștenire nu poate fi dezvoltată decât printr-o cateheză sistematică, convingătoare.

Dacă ar fi să unim mesajele conferințelor din aceste pagini într-unul singur, atunci mesajul s-ar putea formula în patru cuvinte:

Nu vă fie teamă!

Prof. dr. pr. Wilhelm Dancă

*

Prezentăm în continuare sumarul nr. 21 al revistei Dialog teologic.

Editorial
Wilhelm Dancă
Pentru promovarea valorilor etice și spirituale în activitățile economice
Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" și Confederația "Caritas" România au organizat în perioada 16-17 aprilie 2008 un simpozion cu tema "Omul și piața", prin care s-a încercat indicarea căilor de vestire a evangheliei în lumea economică din țara noastră. În Editorial, după ce ilustrează contextul și oportunitatea acestui eveniment cultural, pr. Wilhelm Dancă rezumă ideile esențiale ce au revenit în mod insistent fie în cadrul conferințelor, fie în orizontul întrebărilor și comentariilor participanților: rolul creștinilor laici în aplicarea principiilor evangheliei în societate, necesitatea unor reforme profunde la nivelul instituțiilor și a practicilor economice, raportul dintre morală și economie. În finalul articolului, pr. Wilhelm Dancă amintește numele autorilor ce au făcut posibilă apariția acestui număr 21 al revistei Dialog teologic.

COMUNICĂRI

Card. Raffaele Renato Martino
Compendiul de Doctrină Socială a Bisericii
În octombrie 2004, Consiliul Pontifical pentru Dreptate și Pace a publicat Compendiul de doctrină socială a Bisericii. Acest document schițează într-un cadru unitar și într-o manieră sintetică învățătura socială care este rezultatul reflecției magisteriale și al angajării permanente a Bisericii pentru apărarea valorilor evangheliei. În articolul de față, card. Raffaele Renato Martino expune în mod succint de ce a fost necesară apariția acestui compendiu, întrebările și provocările la care încearcă să răspundă și principiile ce stau la baza doctrinei conținute în acest document: primatul și demnitatea persoanei, principiul binelui comun, solidaritatea și subsidiaritatea. În concluzia studiului, autorul exprimă convingerea că doctrina socială este indisolubil unită cu caritatea pe care Dumnezeu o manifestă față de omenire și pe care noi trebuie să o imităm în raporturile reciproce. Această învățătură nu reprezintă o abstracțiune, ci un principiu ce edifică și astăzi o "civilizație a iubirii".

Bartolomeo Sorge, SJ
Dimensiunea etică în economia contemporană potrivit magisteriului social
De-a lungul istoriei, omenirea a trecut prin mai multe crize pe care le-a depășit, dar care i-au marcat identitatea. Astăzi omenirea înregistrează o perioadă caracterizată de criza economică și de cea etică sau axiologică. În articolul de față, Bartolomeo Sorge abordează această temă de mare actualitate adoptând o metodă specifică Bisericii: a vedea - a judeca - a acționa. În prima parte, autorul surprinde fenomenologia crizei economice de astăzi, ce are repercusiuni globale. Asistăm la o criză structurală, diferită de cea conjuncturală, pentru că transformă cultura, valorile și instituțiile. Quid agendum? Autorul propune două soluții: reforma întreprinderii și reforma statului social. Deși în acest studiu sunt remarcate aspectele negative ale societății contemporane, mesajul său emană un suflu plin de speranță, deoarece, în spatele noilor provocări, autorul întrevede ocazii de a progresa.

Mons. Ioan Robu
Salariul just și condițiile de unitate ale familiei în doctrina socială a Bisericii
"Salariul just" ocupă un loc de prim rang în magisteriul social al Bisericii. Acest concept este tratat în mod amplu și de științele sociale și, mai ales, de cele economice. În articolul de față, Mons. Ioan Robu expune implicațiile inerente conceptului de salariu just, așa cum reiese din doctrina socială a Bisericii, din enciclicele sociale ale papilor, începând cu Rerum novarum (1891) a papei Leon al XIII-lea. Principiile pe care se bazează acest sector al învățăturii sociale sunt: munca este "personală" pentru că este inerentă, dar și utilă persoanei umane, iar retribuția primită este rodul legitim, proporțional și inalienabil al muncii. În contextul dezechilibrului economic ce marchează piața globală, aceste directive ale teologiei morale sociale reprezintă soluții operative ce apără demnitatea persoanei umane, dar care pot fi aplicate și în economia mondială.

Wilhelm Dancă
Omul și economia de piață astăzi
Există o strânsă legătură între fenomenul uman și sistemele economice, deoarece aceste sisteme își propun, chiar dacă nu reușesc decât în parte, să fie în slujba și pe măsura omului. Pornind de la acest defect intrinsec al oricărui sistem economic, autorul studiului pledează pentru umanizarea permanentă a activităților economice, ilustrând câteva principii de doctrină socială a Bisericii cu referire strictă la mediul economic. De asemenea, studiul subliniază situația complexă a economiei de piață din România și oferă ca soluție de limpezire crearea condițiilor umane de dezvoltare în lumina magisteriului Bisericii și urmarea unui exemplu strălucit propus de omul de afaceri canadian Robert Ouimet, care unește etica și profitul în dezvoltarea întreprinderii industriale. În final, autorul își exprimă speranța într-un nou umanism creștin ce poate configura o lume a afacerilor fondată atât pe dezvoltare și bunăstare, cât și pe solidaritate, caritate și cultură.

Petre Semen
Protejarea claselor defavorizate. Grija față de bătrâni
Prevederea respectului și a grijii față de părinți face parte din cele Zece Porunci. Această poruncă însă se încadrează într-un sistem de gândire ce acorda o atenție specială celui în vârstă, într-un sistem în care a fi bătrân nu prezenta o conotație depreciativă, ci era expresia unei venerabilități distincte. Despre acest aspect tratează pr. Petre Semen, ce și-a propus să exprime viziunea despre protejarea acestui sector social în societatea israelită și concepția biblică despre respectul datorat părinților. În prima parte, autorul expune atribuțiile politice și familiale ale bătrânilor, precum și datoriile celor tineri, ce le acordau ascultare și respect datorită reverenței ce o arătau lui Dumnezeu, "Cel vechi de zile" (Dan 7,9). Isus Cristos nu a desființat aceste prevederi ale Legii lui Moise, ci a cerut fidelitate față de sensul lor primar. Astăzi, când diferența dintre generații pare a lua dimensiunile unei diviziuni în opoziție, mesajul Sfintei Scripturi răsună ca un semnal de alarmă ce amintește de prezența predilectă a lui Dumnezeu în părinți, în cei lipsiți și uitați.

Iosefina Cristina Loghin
Bogat în Uniunea Europeană și sărac în România?
Pe 1 ianuarie 2007, datorită progresului pe plan social și economic, România a fost admisă în Uniunea Europeană. În ciuda acestei integrări de iure, în realitate se pot observa discrepanțe evidente între sistemul economic românesc și cel al celorlalte state europene. Studiul Iosefinei Loghin dorește să prezinte situația de bogăție sau de sărăcie a anumitor categorii de vârstă pentru care societatea din România caută soluții de bunăstare și de împlinire. Prima categorie descrisă este cea a persoanelor în vârstă ce devin din ce în ce mai numeroase și au nevoie de instituții caritabile capabile să le ofere îngrijire la domiciliu sau în centre specializate. Urmează persoanele salariate care, în multe cazuri, în ciuda remunerației primite, trăiesc în sărăcie. În ultima parte a articolului autoarea analizează cauzele sărăciei în rândul copiilor din mediul rural și urban. Împotriva inechităților ce afectează aceste categorii speciale, autoarea reafirmă necesitatea aplicării principiilor evanghelice ale dreptății și carității, principii eficiente și astăzi în edificarea unei lumi mai bune.

Giani Manzone
Expansiunea pieței și monetarizarea vieții
În Europa, piața a încetat să fie o instituție periferică și a devenit un aspect central al societății occidentale moderne. Această transformare cu caracter globalizant are puternice implicații etice și sociale. Studiul Mons. Giani Manzone încearcă să demonstreze că această piață are limite - "aceasta este teza noastră, adică a afirma că piața își are locul ei în viața umană". Autorul afirmă cu obiectivitate că piața comportă prosperitate, dezvoltarea culturii și a democrației, însă poate constitui și un pericol atunci când privește istoria din prisma utilității, a supraviețuirii genetice și a transformării bunurilor și persoanelor în mărfuri. "Piața multiplică disponibilitățile materiale, dar slăbește sensul bunurilor posedate de om. Omul are mai mult decât folosește, dar mai puțin decât este de ajuns". Această critică obiectivă făcută civilizației mercantile nu are un scop polemic, ci urmărește pregătirea elaborării unui proiect politic și social care să corespundă exigențelor de calitate ale vieții umane.

Ursula Nothelle-Wildfeuer / Gerhard Steger
Mesajul social papal și raportul său cu economia de piață de la "Rerum novarum"
la "Deus caritas est"

Începând cu Rerum novarum, în magisteriul social papal întâlnim declarații despre premisele centrale ale liberalismului și ale economiei de piață. Aceste intervenții papale nu au ca scop amestecul în afacerile politice sau economice, ci reprezintă expresia grijii oneste a Bisericii față de binele și mântuirea oamenilor. Asupra acestui aspect se oprește studiul de față ce începe prin prezentarea evoluției implicării Bisericii în domeniul doctrinei sociale prin intervențiile papilor. Acestea înfățișează puncte concrete de contact cu realitatea economică prin abordarea principiilor constitutive ale economiei de piață: proprietatea privată, libertatea contractului și concurența justă. Papii nu au denigrat aceste principii juste, ci au sugerat posibilitatea reconcilierii lor cu principiile evangheliei. Articolul se încheie prin indicarea motivului implicării sociale a Bisericii, care și astăzi, în contextul transformărilor la nivel global, nu poate fi dispensată de datoria de a trezi forțele spirituale ale carității și dreptății.

Ioan Vicovan
Lucrarea slujitoare a Bisericii. Modele și repere ale filantropiei Bisericii Ortodoxe Române în trecut și astăzi
Diaconia și filantropia reprezintă două caracteristici specifice ale Bisericii primare, dar și ale Bisericii de-a lungul istoriei. Aceste două acțiuni concretizează imitarea Mântuitorului care a mers pe calea omului către om. Astăzi, când mentalitatea materialistă determină persoanele să acumuleze bunuri și proprietăți, studiul pr. Ioan Vicovan propune revenirea la teologia Sfinților Părinți cu privire la rostul bunurilor materiale. Autorul nu se oprește doar la învățătura lor, ci ilustrează și acțiunile concrete ce le întăresc mărturia: ospitalitatea, pomana, donațiile și înființarea de spitale. În final, Ioan Vicovan prezintă institutele filantropiei din trecutul și din prezentul Bisericii Ortodoxe Române, prin care aceasta încearcă să celebreze "Liturghia de după Liturghie" prin slujirea omului lipsit și suferind.

Antoine Sondag
Statul, piața și al treilea sector. Perspective asupra darului și a gratuității
În economia de piață fondată pe principiul profitului maximal și al concurenței directe este dificil să se aplice doctrina gratuității și a darului, care, din punct de vedere economic, reprezintă o pierdere nejustificată. Și totuși, afirmă Anton Sondag, omul, în afară de nevoile materiale, are și nevoi relaționale și spirituale. Datorită acestor aspecte antropologice, economia trebuie să accepte faptul că este limitată și că în societate e necesară prezența darului și a gratuității. Prin dar se creează relațiile umane, iar prin schimbul de daruri - liantul social. Astfel, gratuitatea creează societatea; piața nu creează societatea, dar o presupune. Tocmai prin extinderea acestui sector al darului, creștinii pot promova un echilibru în societate și în piața bunurilor și serviciilor. Aceasta nu este doar o constatare sociologică, cât, mai ales, o exigență ce așteaptă un răspuns prin acțiunea concretă a creștinilor.

Egidiu Condac
Necesitățile locale și politicile globale
Un principiu important în doctrina socială a Bisericii este cel al subsidiarității; acest principiu reglementează raportul dintre inferior și superior, dintre local și global, iar în contextul globalizării, respectarea lui este foarte necesară datorită implicațiilor acestuia în relațiile dintre oameni, instituții și state. Despre această realitate vorbește articolul pr. Egidiu Condac, ce se deschide prin prezentarea anticipărilor foarte vechi ale globalizării în Biserică și în caracterul ei de universalitate. În fața acestei globalizări "confesionale", societatea contrapune o globalizare socială, economică și politică ce influențează în mod real omul și cultura. Acest proces tinde să ignore nevoile locale ale indivizilor și ale statelor. Pentru a transgresa această situație defavorabilă inferiorilor și minorităților, în finalul articolului autorul propune mai multe soluții: articularea strategiilor ce apără binele comun, cunoașterea și anticiparea nevoilor comunitare, dezvoltarea comunicării dintre instituții.

Anton Carpinschi
Ar fi posibilă o economie cu "față umană" în era globalizării?
Globalizarea s-a manifestat mai întâi ca un proces economic, însă treptat a exercitat influențe majore asupra societății și culturii, producând aplatizarea identității comunităților și indivizilor concreți. În acest context, se ridică întrebarea dacă este posibilă o globalizare cu "față umană". Articolul lui Anton Carpinschi începe prin enumerarea condițiilor ce fac posibilă realizarea acestui deziderat. Împlinirea acestor condiții presupune însă raportarea la transcendență, la un referențial absolut situat dincolo de rațiunea naturală a cetății terestre. Pentru a ajunge la această raportare onto-teologică a economiei cu "față umană", e necesară construirea politicii "cu față umană", care este expresia politică a failibilității asumate ca un dat existențial. Autorul conchide că acest model al politicii cu "față umană" ce promovează umanismul teocentric poate impulsiona o economie "cu față umană".

Joachim Wiemeyer
Provocările etice ale globalizării
Globalizarea a determinat intensificarea schimbului de bunuri și servicii și apariția unui capital global mobil. Aceste transformări majore aduc cu sine atât speranțe, cât și temeri, deoarece acest proces pare un colos ce nu poate fi dirijat. Articolul lui Joachim Wiemeyer vine în întâmpinarea acestor temeri și expune dimensiunile dreptății sociale ce pot modela procesul de globalizare: participarea, dreptul la performanță, egalitatea șanselor, dreptatea finanțării, echitatea dintre generații și dreptatea necesităților. Mai mult, afirmă autorul, globalizarea prezintă avantaje potențiale: libertatea investițiilor și dezvoltarea economiei. Pentru actualizarea acestor potențialități, e necesară înființarea unui sistem global de guvernare care să respecte și să aplice implicațiile principiului subsidiarității.

Lucian Farcaș
Educația socială și formarea integrală a creștinului
În a doua jumătate a secolului al XX-lea, când Europa, dar și întreaga lume, a încercat să vindece rănile profunde lăsate de cele două războaie mondiale, Biserica a recunoscut și a reafirmat importanța educației conștiinței sociale a creștinului, precum și formarea lui integrală. În studiul de față, autorul prezintă și analizează intervențiile magisteriale din perioada postbelică, prin care Biserica a promovat un nou mod de raportare la lume. Ioan al XXIII-lea, în Mater et Magistra, evidențiază necesitatea de a asimila și a pune în practică doctrina socială a Bisericii, deoarece această învățătură oferă soluționări viabile la probleme oamenilor. Aceste directive sunt reluate de Compendiul de doctrină socială a Bisericii, ce precizează coordonatele formării laicilor, a candidaților la Preoție și a preoților. Pentru ca aceste imperative să nu rămână literă moartă, e necesară elaborarea unui itinerar pedagogic care să-i facă pe creștini să angajeze propria credință în realitățile temporare.

Mons. Aurel Percă
Actualitatea enciclicei "Humanae vitae"
În anul 2008 se împlinesc 40 de ani de la promulgarea enciclicei Humanae vitae despre reglementarea nașterilor. Acest document, ce a stârnit reacții aspre și disprețuitoare, este valabil și astăzi în baza caracterului profund rațional și uman al principiului ce afirmă indisolubilitatea celor două semnificații ale actului conjugal: unire și procreare. Mons. Aurel Percă reafirmă actualitatea problemelor din Humanae vitae. După ce prezintă geneza și doctrina completă a acestei enciclice, autorul evidențiază slujirea profetică a acestui document magisterial, ce devine evidentă prin proclamarea adevărului moral conform cu voința lui Dumnezeu, chiar și atunci când acesta provoacă împotrivire fățișă. Această intervenție magisterială nu este singulară, ci reprezintă expresia grijii și a luptei permanente a Bisericii pentru apărarea drepturilor și demnității omului de la conceperea până la moartea lui.

Robert Lazu
"Humanae vitae" și criza vieții morale în epoca modernă
Pe 25 iulie 1968, Papa Paul al VI-lea a publicat enciclica Humanae vitae, care a provocat reacții explozive în exteriorul, dar și în interiorul Bisericii. Robert Lazu, în articolul său, face un bilanț al receptării și al scandalului provocat de acest document magisterial, ilustrând principiile fundamentale afirmate de Papa și contextul social și religios ce a motivat astfel de prevederi. Într-o manieră personală, autorul indică marea provocare ce o constituie modelul de viață sponsală propus de Humanae vitae și necesitatea catehezei ce are menirea să educe credincioșii în această materie a vieții sexuale.

Isidor Chinez
Familia în slujirea vieții. Paternitate responsabilă în "Humanae vitae"
La începutul anilor '60, în Europa se declanșează revoluția sexuală, a cărei ideologie reducea familia la o instituție pur umană, cu finalități imanente, în care sexualitatea era separată de procreație. Articolul pr. Isidor Chinez prezintă pericolele ce au periclitat integritatea familiei și moralitatea relațiilor dintre soți și care au determinat promulgarea enciclicei Humanae vitae. Acest document magisterial, în continuitate cu Conciliul al II-lea din Vatican, propune o viziune integrală despre om, subliniind dubla valoare a raportului conjugal, paternitatea responsabilă, importanța autocontrolului pasional, necesitatea respectării legii morale și folosirea conștiinței drepte în interpretarea legii obiective. Aceste norme dobândesc o deosebită valoare atunci când sunt privite din prisma iubirii conjugale ce îi transformă pe soți în colaboratori ai lui Dumnezeu.

RECENZII

* * *

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Sacramentul reconcilierii. aspecte istorice, dogmatice și spirituale scrisă de pr. conf. dr. Iosif Enășoae și prof. Lăcrămioara Boroș. Este publicată în colecția "Tratate de teologie" și apare în format 14x20 cm, conține 256 de pagini și poate fi procurată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 15 lei.

Prin studiul de față, Sacramentul reconcilierii. aspecte istorice, dogmatice și spirituale, autorii - pr. prof. dr. Iosif Enășoae și prof. Lăcrămioara Boroș - doresc să prezinte cititorilor valoarea și semnificația sacramentul Reconcilierii sau al Spovezii, modul cum se celebrează și cum a fost înțeles acest sacrament de către Biserică și dezvoltarea pe care a cunoscut-o de-a lungul timpului.

Pr. conf. dr. Iosif Enășoae este profesor la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității "Al.I. Cuza" din Iași. A fost hirotonit preot la 29 iunie 1979 la Iași, iar în anul 2003 a obținut titlul de doctor în teologie spirituală la institutul Pontifical "Teresianum" din Roma.

Lăcrămioara Boroș a absolvit în anul 2006 cursurile Facultății de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității "Al.I. Cuza" din Iași, iar în anul 2008 a absolvit cursurile de masterat în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației. Din 2006 este cadru didactic la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității "Al.I. Cuza" din Iași.

Cele nouă capitole ale prezentului volum oferă o panoramă amplă asupra Reconcilierii, a nevoii acestui sacrament în viața Bisericii și în viața fiecărui creștin; dar intenția autorilor este aceea de a oferi un punct de plecare pentru o cercetare mai aprofundată a aspectelor prezentate succint în acest studiu.

Cartea se adresează preoților, persoanelor consacrate și tuturor celor care doresc să-și însușească o imagine corectă și cât mai complexă asupra împăcării cu Tatăl prin sacramentul Spovezii.

Andrei Dumitrescu

* * *

Dialog teologic XI/21 (2008): Omul viața și piața. Elemente de doctrină socială a Bisericii
Ed. "Sapientia", 2008, 17x24, 250 p., 9 lei

Sacramentul Reconcilierii. Aspecte istorice, dogmatice și spirituale
Iosif Enășoae, Lăcrămioara Boroș, Ed. "Sapientia", 2009, ISBN 978-973-8980-53-2, 14x20, 256 p., 15 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat