Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

Lectio divina

Diferitele capitole ale teologiei ministeriului în versiune conciliară sunt coborâte în cotidianul vieții. Toate momentele unei zile din viața preotului sunt traversate de firul roșu al carității pastorale și de apelul la sfințenie.

Trei sunt conținuturile care desemnează parcursul spiritual al acestui text: cuvântul lui Dumnezeu, teologia ministeriului și mica/marea istorie a păstorului, conducător al comunității, surprins în viața de zi cu zi.

Asta pentru a nu cădea în abstract referitor la conținuturi și nici în sterilitatea unui pragmatism expus la oboseala psihologică și spirituală.

Vrem, așadar, să dăm un suflet ministeriului, pentru a-l regenera, pentru a-l remotiva și pentru a-l încuraja să devină un izvor mereu viu de speranță.

Nu este altceva decât redesenarea drumului spre sfințenie, căci preotul nu are nevoie de drumuri paralele sau alternative pentru a escalada muntele vieții conforme Duhului Sfânt. Calea sa este marcată și este viața și ministeriul cotidian.

Să fim ca și Cristos păstori, oameni între oameni, pentru a sluji speranța.

I. O zi obișnuită

1. O "zi" a unui preot (Mc 1,28-39)

A spune o "zi" a unui preot înseamnă să mă gândesc imediat la viața cotidiană țesută din mii de necazuri, speranțe, întâlniri, contratimpi.

Ziua poate fi fără suflet atunci când e ritmată de ceea ce e urgent și nu urmărește valorile esențiale ori riscă să fie înstrăinată atunci când centrul de gravitație este un miraj, o preocupare neadevărată, un centru fals.

Există o întrebare pentru a ne elibera de sclavia urgențelor: Care sunt lucrurile decisive ale acestei zile? Ale vieții mele?

Când vorbim despre ziua preotului, indicăm acel timp sau spațiu în care putem scrie, realiza aventura cea mai adevărată și entuziastă care se numește sfințenie, măsura vieții creștine, "afacerea afacerilor".

Iată, așadar, cele două fețe posibile, dar alternative, ale fiecărei zile:
- cea a vieții trăite în ritmul lucrurilor urgente sau importante, banale sau nobile, dar oricum al lucrurilor;
- cea luminoasă marcată de voința lui Dumnezeu: sfințenia.

1.1. Textul

Îndată i s-a dus faima pretutindeni în toată împrejurimea Galileii. 29Apoi, ieșind din sinagogă, a intrat în casa lui Simon și Andrei, împreună cu Iacob și Ioan. 30 Soacra lui Simon zăcea la pat având febră, iar ei i-au vorbit îndată despre ea. 31 El s-a apropiat și, prinzând-o de mână, a ridicat-o. Atunci febra a lăsat-o și ea a început să-i slujească. 32 Când s-a înserat, după ce a apus soarele, i-au adus la el pe toți bolnavii și posedații de diavol 33 și toată cetatea era adunată la ușă. 34 El a vindecat pe mulți care sufereau de diferite boli și a alungat mulți diavoli. Pe diavoli nu-i lăsa să vorbească pentru că îl cunoșteau. 35 Dimineața, încă pe întuneric, sculându-se, a ieșit și s-a dus într-un loc retras și se ruga. 36 Simon și cei care erau cu el l-au căutat 37 și, găsindu-l, i-au spus: "Toți te caută". 38 El le-a spus: "Să mergem în altă parte, prin cetățile învecinate, ca să predic și acolo, căci pentru aceasta am venit". 39 Și a mers prin toată Galileea, predicând în sinagogile lor și alungând diavoli (Mc 1,28-39).

1.2. Icoana: ziua lui Isus (Mc 1,28-39)

Ne impresionează ziua lui Isus: pentru ritmul unei slujiri fără oprire, pentru intensitatea întâlnirilor cu lumea. Dar mai ales pentru un contrast: pe de o parte scufundarea în durerea omenească, pe de altă parte libertatea tăcerii în comuniune cu Tatăl.

Două par a fi coordonatele care organizează ziua lui Isus:

- spațiul: ieșind din sinagogă, a intrat în casa lui Simon și Andrei (v.29). Din spațiul rugăciunii, în case, unde durerea deapănă orele și zilele.

E scandalos, desigur, pentru un rabbi să se apropie de o femeie bolnavă, și totuși Isus s-a apropiat de soacra lui Simon care zăcea la pat având febră și, prinzând-o de mână, a ridicat-o (v.31). Marcu vede aici nu doar vindecarea soacrei lui Petru, ci atingerea omenirii bolnave pentru a-i restitui sănătatea și mântuirea.

Din casa lui Petru Isus iese din nou pentru a întâlni "toată cetatea" (v.33) acolo unde sunt cei necăjiți și robii diavolilor. Există un cuvânt care apare mereu: toți. Toți bolnavii, toată cetatea, toți te caută, toată Galileea..., un universalism incipient.

Isus iese din nou din casă pentru a se retrage într-un loc retras și a se ruga (v.35). Pustiul este școala oamenilor noi, a profeților, locul încercării, al luptei și al ispitirii; dar mai este și locul vieții, în care Isus experimentează lupta cu răul și ajutorul lui Dumnezeu, nu fuga de viață.

Apoi iar iese pentru a vesti: "Să mergem în altă parte, prin cetățile învecinate, ca să predic și acolo, căci pentru aceasta am venit" (v.38). Nu mulțimea îi programează ziua, ci altceva.

1.3. De la coordonatele spațiului la cele ale timpului

Există trei referințe temporale precise în ziua lui Isus, trei timpuri pline, bogate în prezențe:
- seara lui Isus e plină de lume bolnavă: "Când s-a înserat, după ce a apus soarele, i-au adus la el pe toți bolnavii și posedații de diavol" (v.32). Și ziua lui este îndreptată spre seară, la fel ca preotul care are multe activități seara.
- dimineața lui Isus e plină de rugăciune; timp consistent, prelungit pentru dialogul cu Tatăl: "Dimineața, încă pe întuneric, sculându-se, a ieșit și s-a dus într-un loc retras și se ruga" (v.35).
- orele din timpul zilei în care este asediat de mulțime, e ministeriul lui Isus, liber pentru a-i întâlni pe toți, nu doar un grup. Toți te caută. Ar putea deveni un lider puternic, dar el refuză imaginea falsă despre misiunea sa: îi oprește pe diavoli să vorbească despre el și fuge de mulțimea care-l asediază.

1.4. Polii zilei lui Isus

În primul rând e scufundat în ministeriul rugăciunii. Luca dedică mult spațiu lui Isus care se roagă. Oare ce spune Isus în timpul rugăciunii? Evanghelia ridică vălul deasupra rugăciunii lui Isus:
- "Te preamăresc Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și învățați și le-ai revelat celor mici. 26 Da, Tată, pentru că aceasta a fost dorința ta" (Mt 11,25-27).
- "Tată, sfințească-se numele tău, vie împărăția ta. Dă-ne nouă în fiecare zi pâinea cea de toate zilele și iartă-ne păcatele noastre pentru că și noi iertăm oricui ne greșește; și nu ne duce în ispită" (Lc 11,1-4).
- "Tată, a venit ceasul: glorifică-l pe Fiul tău ca Fiul să te glorifice pe tine... Am făcut cunoscut numele tău oamenilor pe care tu mi i-ai dat din lume... Eu mă rog pentru ei... ca să-i păzești de Cel Rău... Nu mă rog numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în mine, prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,1-26)

Scufundarea în misterul durerii omenești și a răului: soacra lui Petru, bolnavii, posedații. E greu să ne imaginăm omenitatea și bunătatea lui Isus fără această mulțime care-l asediază. Boala și vindecarea devin semnul unei alte boli și vindecări: eliberarea de păcat pentru a experimenta viața deplină a lui Dumnezeu.

În sfârșit, scufundarea în misterul împărăției. Pentru Isus există o ascultare care devine pasiune pentru vestirea unui cuvânt care eliberează: "pentru aceasta am venit" (v.38). Misiunea devine firul unificator a ceea ce spune și a minunilor pe care le săvârșește. Isus nu pierde niciodată din vedere scopul care dă sens vieții sale și ministeriului său. El gândește ca Tatăl, nu ca oamenii.

1.5. A face unitate în fragmentare

Gândindu-ne la ziua preotului, ea este văzută astfel de către conciliu:

"Preoții, fiind implicați și trași în toate părțile de nenumărate obligații ale misiunii lor, se pot întreba, nu fără neliniște, cum să-și poată armoniza viața interioară cu cerințele activității externe. Această unitate de viață nu se poate realiza numai printr-o organizare pur externă a activității pastorale sau prin simpla practicare a exercițiilor de pietate, oricât ar favoriza-o acestea. Preoții o pot atinge doar urmând, în împlinirea slujirii lor, exemplul lui Cristos Domnul, a cărui mâncare era să facă voia celui care l-a trimis pentru a-i împlini lucrarea" (PO 14).

Sensul vieții este fragmentat atunci când acțiunea devine activism, cu marginalizarea dimensiunii contemplative a ministeriului, marginalizare care provoacă înstrăinare de tăcere și de rugăciune.

Activismul dă naștere unui fel de neopelagianism de încredere excesivă în sine, cu inevitabila criză de a doua zi. Atunci când se atinge cu mâna disproporția dintre oboseala produsă și rezultatele slabe, ispita pesimismului sau a descurajării este foarte mare.

Falimentul unui ministeriu viciat de neopelagianism este aproape inevitabil, deoarece neopelagianismul este patologia unei acțiuni care crede numai în sine și nu-i lasă spațiu lui Dumnezeu.

În structura misiunii, acțiunea umană trebuie să recunoască sărăcia mijloacelor, propria diferență de stil, propria nimicnicie în fața măreției împărăției lui Dumnezeu.

Activismul neopelagian nu-i lasă spațiu lui Dumnezeu, iar zilele devin fragmentate și ne condamnă la faliment apostolic. Depășirea neopelagianismului constă în depășirea fragmentării unei vieți spirituale fără sintaxă (la fel ca în stilul tinerilor din timpul nostru, obișnuiți să facă experiență, fără a se preocupa de sinteză), și este posibilă întorcându-ne la izvorul acțiunii: contemplația, experiența rugăciunii.

Comuniunea cu Dumnezeu este adevărata sinteză a acțiunii, este adevărul ei, pentru ca să rămână slujire, ministeriu și nu altceva. Contemplarea care se naște în climatul tăcerii și într-un raport familiar cu cuvântul lui Dumnezeu, nu este o alternativă sau periferia acțiunii, ci este izvorul, prima slujire a comunității.

Fără îndoială că o anumită regulă de viață este o alegere salutară pentru ministeriul preotului; iar secretul său stă în armonizarea exigențelor lumii interioare cu exigențele lumii exterioare.

Ziua lui Isus trebuie să fie exemplară pentru regula noastră de viață.

1.6. Ceea ce este decisiv

Este necesar să recuperăm ceea ce este decisiv în multele lucruri ale zilei. Acest lucru cere înțelepciunea discernământului, pentru a distinge ceea ce este important în lucrurile urgente și ceea ce este decisiv în lucrurile importante. Știm prea bine: lucrurile urgente sunt ambigue și se prezintă adesea ca importante; uneori par necesare și tind să condiționeze ziua preotului. Sunt lucrurile care-i privesc pe laici, dar ei nu sunt sau nu se ocupă de ele. Uneori lucrurile urgente sunt și gratificatoare și ne fac să credem că ministeriul trăiește din lucrurile urgente...

Ar putea fi salutar, atunci, să ne întrebăm: Care sunt lucrurile cu adevărat importante dintr-o zi a preotului? Relațiile sau afacerile, tăcerea sau cuvintele, relațiile amicale sau relațiile apostolice, așteptările sau inițiativele?

Discernământul spiritual și pastoral este arta de a ști să distingem lucrurile importante dintre cele urgente; este arta de a recupera suflul libertății din presiunea lucrurilor și a persoanelor, pentru a le pune în slujba misiunii și a fidelității față de Dumnezeu. Privind la Isus care nu se lasă dus de valul mulțimii. Voința lui Dumnezeu nu stă în mulțime.

1.7. A ține privirea fixată asupra lui Isus

Steaua polară a ministeriului lui Isus este voința Tatălui, deja clară de la vârsta de doisprezece ani (Lc 2,49), declarată cu putere în Marcu: "pentru aceasta am venit" (1,38), pentru a vesti, pentru misiune: "Hrana mea este să fac voința celui care m-a trimis și să împlinesc lucrarea lui" (In 4,34).

De aceea "a ține privirea fixată asupra lui Isus" înseamnă aceeași lungime de undă, a privi în aceeași direcție. Numai așa ministeriul nostru ne ferește de miraje care fragmentează viața și deviază, nu riscă neliniștea, volubilitatea, ci devine pasiune pentru împărăția lui Dumnezeu în pacea inimii.

Nu rareori riscăm să facem binele "rău", viciindu-l din punct de vedere al scopului. Se face binele nu pentru Dumnezeu, ci pentru noi, pentru eul nostru gata mereu să fie pe primul plan.

1.8. "Exodul" ca ascetică a cotidianului

Isus, conform "zilei tipar" din Evanghelia după sfântul Marcu, continuă să iasă; din sinagogă pentru a intra în case, din case pentru a întâlni lumea din sat, din case pentru a se retrage în locuri pustii, din valul mulțimii pentru a merge și în alte cetăți. Nimeni și nimic nu poate sufoca dorința sa de a vesti împărăția lui Dumnezeu.

În felul acesta "exodul" constituie ascetica vieții cotidiene a preotului:
- este eliberare de obișnuința de a face lucrurile, pentru a se concentra în lumea interioară și a regăsi motivațiile adevărate ale ministeriului, fără a ceda logicii lumii.
- cere depășirea obiceiului de a alege lucrurile ușoare, experiențele deja cunoscute, pentru a regăsi frumusețea noutății inimii și poate puțin entuziasm în ciuda greutății primăverilor trecute.
- sugerează să nu uităm direcția ministeriului, care este pasiunea pentru împărăția lui Dumnezeu: nu doar parohia "mea", grupul "meu", ci Biserica, lumea.

Exodul lui Isus ne face să întâlnim chipuri infinite: chipul persoanelor suferinde, oprimate de cel rău, chipul lui Dumnezeu, în tăcere; chipul lumii, în așteptarea unei vești, a unei speranțe.

În felul acesta, în stilul exodului stă frumusețea vieții preotului, sensul fiecărei zile, popularitatea evanghelică a ministeriului său: a fi ca și Cristos păstorul, om în mijlocul lumii.

Traducere de pr. Cristinel Fodor
 


lecturi: 48.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat