Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Sfântul Paul și îngerii
de Antonio Gaspari

Peste câteva zile se va termina Anul Paulin stabilit de Benedict al XVI-lea, în timp ce a început de puțin timp Anul Sfintei Preoții la sfârșitul căruia sfântul paroh de Ars va fi proclamat patron universal al tuturor preoților catolici.

Anul Paulin a fost foarte rodnic în Biserică. Numeroase texte au fost publicate pentru a aprofunda cunoașterea apostolului neamurilor.

Între acestea, trebuie semnalată cartea părintelui Marcello Stanzione "Sfântul Paul misticul îngerilor" ("San Paolo il mistico degli Angeli" [Gribaudi, Milano]) care tratează despre angelologia și demonologia paulină.

Cartea a avut un succes mare de vânzări și pentru faptul că este scrisă în manieră clară și simplă.

Intervievat de Zenit, părintele Marcello Stanzione a explicat că "așa cum pentru sfântul Petru, și în misiunea gigantică a lui Paul, apostolul neamurilor, nu lipsește intervenția unui înger. Însă mai întâi trebuie subliniat că în scrisorile sale Paul vorbește foarte des, chiar dacă marginal, despre îngeri".

"Cu siguranță Paul a crezut în existența îngerilor - susține întemeietorul Armatei Sfântului Mihail Arhanghelul (www.miliziadisanmichelearcangelo.org) - încă înainte de convertirea sa, fie datorită cunoașterii mari a Scripturilor, pe care le-a studiat la Școala lui Gamaliel, fie datorită faptului că aparținea sectei fariseilor, care, contrar sectei saduceilor - era pe deplin convinsă de existența îngerilor".

Paul se lăuda în mod expres cu acest lucru în fața Sinedriului, așa cum este explicat în mod exhaustiv în știrea din Faptele Apostolilor (23,6-9): "Paul, îndreptându-și privirea spre Sinedriu, a zis: «Fraților, eu m-am purtat cu conștiința curată înaintea lui Dumnezeu până în ziua aceasta»".

Paul, știind că o parte a Sinedriului era compusă din saducei și cealaltă din farisei a exclamat: "Fraților, eu sunt fariseu, fiu de farisei. Eu sunt judecat pentru speranța în învierea morților".

De fapt, saduceii spun că nu există înviere, nici înger, nici spirit, în timp ce fariseii afirmă ambele lucruri. Și s-a făcut mare zarvă. Unii din partidul fariseilor au început să protesteze, strigând: "Nu găsim nimic rău în omul acesta. Dacă i-a vorbit cumva vreun duh sau înger?".

Zarva creștea; și tribunul, temându-se ca Paul să nu fie sfâșiat de ei, a poruncit soldaților să coboare să-l ia de acolo.

Noaptea următoare, Domnul i-a apărut și i-a spus: "Curaj! Așa cum ai dat mărturie pentru mine la Ierusalim, tot așa trebuie să dai mărturie și la Roma".

El a făcut asta fără nici o frică, având convingerea pe care el a exprimat-o în Scrisoarea către Romani (8,38) cu cuvintele: "Căci sunt convins că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus, Domnul nostru".

Însă, înainte ca Paul să ajungă la Roma, pentru a duce mărturia lui Cristos și pentru a îndura moartea martiriului, în timpul călătoriei aventuroase în corabie, el a asistat la intervenția unui înger al Domnului.

De fapt, atunci când corabia în care se afla închis s-a lovit de o furtună înspăimântătoare dezlănțuind disperarea la bord, corabia nu a fost ferită de naufragiu din partea unui înger și Paul - așa cum i s-a întâmplat în schimb de două ori lui Petru la Ierusalim - nu a fost salvat de dușmanii săi; însă un înger i-a spus sfântului Paul: "Nu te teme, Paul! Tu trebuie să apari în fața cezarului. Și iată că Dumnezeu ți i-a dăruit pe toți cei care călătoresc cu tine" (Fap 27,24).

În zilele următoare, în timpul cărora atât sfântul Paul, cât și echipajul, cât și soldații care-l escortau, nu au fost scutiți de temerile unui naufragiu, nici de temerile unei răzmerițe, numai credința în promisiunea îngerului l-a făcut pe Paul să depășească toate situațiile critice și l-a făcut să mențină o superioritate care l-a cucerit chiar și pe căpitanul gărzilor romane.

Paul le-a spus colegilor de temniță, pe corabia atacată de furtună: "Bărbați, să aveți curaj, căci eu cred în Dumnezeu că va fi așa cum mi s-a spus de mai înainte (de către un înger)". Apoi a fost naufragiul în fața insulei Malta, a cărui descriere este încheiată în Faptele Apostolilor cu constatarea: "Astfel au reușit toți să se salveze pe uscat".

La întrebarea dacă îngerul care a vorbit cu sfântul Paul era îngerul său păzitor, părintele Marcello a răspuns: "Probabil că da. Însă modul în care Paul nu este salvat mai înainte de naufragiu, ci numai după naufragiu amintește ceea ce autorul Scrisorii către Evrei a scris în spiritul sfântului Paul în privința misiunii îngerilor: «Oare nu sunt ei toți duhuri care slujesc, trimiși cu o misiune în folosul acelora care vor moșteni mântuirea?» (Ev 1,14). Deci mântuirea omenirii este misiunea îngerilor păzitori".

"Îngerii - a precizat părintele Marcello - stau lângă cei care le-au fost încredințați, nu pentru a-i ocroti de agresiunile pământești, de sărăcie și de suferință, nu pentru a-i scuti de durere sau pentru a le oferi un braț puternic pentru obținerea vreunui bun vremelnic, ci pentru a-i conduce la Dumnezeu și la mântuire pe calea pe care le-a rânduit-o voința divină. Îngerii consideră mântuirea vremelnică a celor care le-au fost încredințați din punctul de vedere al scopului ultim, veșnic, al omului".

În schimb, cât privește referința la îngeri în scrisorile apostolice ale sfântului Paul, întemeietorul Armatei Sfântului Mihail precum și autor a numeroase cărți despre îngeri, a voit să sublinieze că un cunoscător foarte bun din timpurile noastre al sfântului Paul și al scrisorilor sale a susținut într-un excursus despre gândirea fundamentală din principalele scrisori ale sfântului Paul, în mod poate prea prudent: "În sfârșit, rămâne de arătat că apostolul cunoaște și o lume între Dumnezeu și om, el vorbește despre «ființe îngerești» - cu nume diferite - nu este clar mereu ce poziții asumă ei în drama care se desfășoară între Dumnezeu și om".

El rămâne, cu siguranță, un fiu al timpului său și uneori pare că reprezentările transmise de credința ebraică, de Apocalips, se amestecă cu cunoștințe care au o semnificație permanentă.

Însă Paul este convins de existența și de eficacitatea Satanei în acest Aion (2Cor 4,4) (nu numai de existența sfinților îngeri); așa cum la Roma, pentru Paul va fi valabilă în general afirmația: "Dumnezeul păcii îl va zdrobi în curând pe Satana sub picioarele voastre" (Rom 16,20).

Paul îi indică pe îngeri, mai ales acolo unde vorbește despre Cristos Domnul. În Scrisoarea către Coloseni (1,16) el subliniază: "Pentru că prin el au fost create toate în ceruri și pe pământ: cele văzute și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie principate, fie puteri: toate au fost făcute prin el și pentru el".

Aici apostolul neamurilor arată că toate puterile spiritului, fie că au devenit îngerești sau demoniace, ca puteri create de Cristos preexistent, sunt supuse puterii lui Cristos, care le-a chemat la existență.

Dacă puterile îngerești sunt supuse suveranității lui Cristos, este clar deci și că puterea lor - care este deja mare - nu este suficientă pentru a-i despărți de Cristos pe aceia care sunt înrădăcinați în iubirea lui Cristos și care fac parte din El: "Căci sunt convins că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus, Domnul nostru".

"Domnul Isus Cristos înviat și înălțat la cer mai presus de orice principat și autoritate, de orice putere și stăpânire și de orice alt nume (corurile îngerilor) care poate să fie numit nu numai în veacul prezent ci și în cel viitor". Aici Paul menționează fiecare cor de îngeri, peste care domnește Cristos, în același mod o face în Scrisoarea către Efeseni (3,1) și către Coloseni (1,16).

Paul indică legătura strânsă a îngerilor cu Cristos arătând și faptul că odată ei vor veni împreună cu Cristos la parusie "când Domnul Isus se va arăta din ceruri, cu îngerii puterii sale, într-o flacără de foc, pedepsindu-i pe cei care nu-l recunosc pe Dumnezeu și pe cei care nu ascultă de evanghelia Domnului nostru Isus. Ei vor fi pedepsiți cu pieire veșnică, departe de fața Domnului și de gloria puterii sale, atunci, în ziua aceea, când el va veni ca să fie preamărit în sfinții săi și să fie admirat în toți cei care cred [între care veți fi și voi], pentru că ați crezut în mărturia noastră..." (2Tes 1,7 și urm.).

Însă îngerii nu vor veni numai la parusia Domnului, ei sunt prezenți în mijlocul nostru, mai ales în timpul Liturghiei. Sfântul Paul a indicat venerația în prezența îngerilor cu preceptul cu siguranță legat de acel timp, ca femeile să poarte un văl pe cap: "De aceea, femeia trebuie să aibă un semn de supunere pentru îngeri" (1Cor 11,10).

Cu siguranță, aici se ascunde convingerea apostolului conform căreia femeia trebuie să apară îngrijită în cinstea îngerilor, care în timpul adunării religioase sunt în mod invizibil prezenți și aproape de orice om.

Părintele Marcello amintește că există un imn necreștin, în care sunt menționați îngerii și care astăzi este folosit din nou la ora canonică a Bisericii, deoarece el era cunoscut, cu siguranță, nu numai de Timotei, ucenic al lui Paul, ci și de Paul însuși fără îndoială: "El (Cristos) care s-a arătat în trup a fost justificat în Duh, a apărut îngerilor, a fost predicat printre păgâni, a fost crezut în lume, a fost ridicat în glorie" (1Tes 3,16).

Fiecare slujitor al Bisericii este invitat în cele din urmă chiar indicându-i pe sfinții îngeri la îndeplinirea fidelă și conștientă a îndatoririlor sale: "Te conjur în fața lui Dumnezeu și a lui Cristos Isus și a îngerilor celor aleși să păzești acestea, fără prejudecată și fără a face cuiva favoruri" (1Tim 5,21).

Conform părintelui Marcello, autorul Scrisorii către Evrei subliniază cu mare putere ceea ce Paul a afirmat în privința superiorității lui Cristos, Fiul lui Dumnezeu făcut om: "Și căruia dintre îngeri i-a zis vreodată: Șezi la dreapta mea până când voi pune pe dușmanii tăi sub picioarele tale? Oare nu sunt ei toți duhuri care slujesc, trimiși cu o misiune în folosul acelora care vor moșteni mântuirea?" (Ev 1,13-14).

Deoarece noi, deja pe pământ, am fost făcuți vrednici de comunitatea Bisericii cerești, la care aparțin și sfinții îngeri, trebuie să mergem cu respect pe drumul pe care Dumnezeu ni-l arată. Așa ne îndeamnă autorul Scrisorii către Evrei (12,22) pe deplin în spiritul sfântului Paul: "Dar voi v-ați apropiat de muntele Sion, de cetatea Dumnezeului cel viu, de Ierusalimul ceresc, de zecile de mii de îngeri în sărbătoare, de comunitatea întâilor-născuți înscriși în ceruri... Fiți atenți, să nu-l respingeți" (Ev 12,22).

În concluzie, părintele Marcello afirmă: "Dragostea față de frați să rămână statornică. Nu uitați ospitalitatea, căci datorită ei unii i-au primit, fără a-și da seama, pe îngeri" (Ev 13,2).

(După Zenit, 21 iunie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat