Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ioan Maria VianneyScrisoarea papei adresată preoților pentru deschiderea Anului Sfintei Preoții

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Iubiți frați întru Preoție,

În solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus, vineri, 19 iunie 2009 - zi dedicată în mod tradițional rugăciunii pentru sfințirea preoților - m-am gândit să stabilesc în mod oficial un An al Sfintei Preoții, cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la "dies natalis" a sfântului Ioan Maria Vianney, sfântul patron al tuturor parohilor din lume1. Acest an, care vrea să contribuie la promovarea angajării de reînnoire interioară a tuturor preoților pentru o mărturie evanghelică mai puternică și incisivă a lor în lumea de astăzi, se va încheia în aceeași solemnitate din anul 2010. "Preoția este iubirea inimii lui Isus", obișnuia să spună sfântul paroh de Ars2. Această expresie emoționantă ne permite înainte de toate să evocăm cu gingășie și recunoștință darul imens pe care preoții îl constituie nu numai pentru Biserică, ci și pentru omenirea însăși. Mă gândesc la toți acei preoți care le oferă credincioșilor creștini și lumii întregi propunerea umilă și zilnică a cuvintelor și a gesturilor lui Cristos, căutând să adere la el cu gândurile, voința, sentimentele și stilul întregii lor existențe. Cum să nu subliniem trudele lor apostolice, slujirea lor neobosită și ascunsă, caritatea lor deschisă pentru toți? Și ce să spunem despre fidelitatea curajoasă a atâtor preoți care, chiar și în mijlocul dificultăților și neînțelegerilor, rămân fideli față de vocația lor: aceea de "prieteni ai lui Cristos", chemați, aleși dinainte și trimiși de el în mod special?

Eu însumi port încă în inimă amintirea primului paroh alături de care am exercitat slujirea mea de tânăr preot: el mi-a lăsat exemplul unei dăruiri fără rezerve pentru propria slujire pastorală, ajungând să moară chiar în momentul în care ducea viaticul unui om grav bolnav. Apoi, îmi revin în memorie nenumărații confrați pe care i-am întâlnit și pe care continui să-i întâlnesc, chiar și în timpul călătoriilor mele pastorale în diferitele națiuni, angajați cu generozitate în exercitarea zilnică a slujirii lor preoțești. Însă expresia folosită de sfântul paroh evocă și străpungerea inimii lui Cristos și coroana de spini pe care o poartă pe cap. Prin urmare, gândul se îndreaptă spre nenumăratele situații de suferință în care sunt implicați mulți preoți, fie pentru că sunt părtași de experiența umană a durerii în multitudinea manifestărilor sale, fie pentru că nu sunt înțeleși chiar de destinatarii slujirii lor: cum să nu-i amintim pe atâția preoți ofensați în demnitatea lor, împiedicați în misiunea lor, uneori chiar persecutați până la mărturia supremă a vărsării sângelui?

Există, din păcate, și situații, niciodată deplorate îndeajuns, în care însăși Biserica suferă din cauza infidelității unor slujitori ai săi. Și atunci lumea e cea care scoate din ele motiv de scandal și de refuz. Ceea ce poate folosi cel mai mult Bisericii în aceste cazuri nu este revelarea amănunțită a slăbiciunilor slujitorilor săi, cât mai ales o conștiință reînnoită și bucuroasă a măreției darului lui Dumnezeu, concretizat în figuri splendide de păstori generoși, de călugări care ard de iubire față de Dumnezeu și față de suflete, de directori spirituali luminați și răbdători. În această privință, învățăturile și exemplele sfântului Ioan Maria Vianney pot să ofere tuturor un semnificativ punct de referință: parohul de Ars era foarte umil, dar conștient, ca preot, că este un dar imens pentru mulțimea sa: "Un păstor bun, un păstor după inima lui Dumnezeu, este cea mai mare comoară pe care bunul Dumnezeu poate să o acorde unei parohii și unul dintre cele mai prețioase daruri ale milostivirii divine"3. Vorbea despre preoție ca și cum nu ar reuși să fie vrednic de măreția darului și de misiunea încredințată unei creaturi umane: "O, cât de mare este preotul!... Dacă el ar înțelege, ar muri... Dumnezeu ascultă de el: el rostește două cuvinte și Domnul nostru coboară din cer la glasul lui și se închide într-o mică ostie..."4. Explicându-le credincioșilor săi importanța sacramentelor, el spunea: "Dacă se dă la o parte sacramentul Preoției, noi nu l-am avea pe Domnul. Cine l-a pus acolo în tabernacolul acela? Preotul. Cine a primit sufletul vostru la prima intrare în viață? Preotul. Cine-l hrănește pentru a-i da forța să facă pelerinajul său? Preotul. Cine-l va pregăti să se prezinte în fața lui Dumnezeu, spălându-l pentru ultima dată în sângele lui Isus Cristos? Preotul, mereu preotul. Și dacă acest suflet moare [din cauza păcatului], cine-l va învia, cine-i va aduce liniștea și pacea? Tot preotul... După Dumnezeu, preotul este totul!... El însuși nu se va înțelege bine decât în cer"5. Aceste afirmații, născute din inima preoțească a sfântului paroh, pot să apară excesive. Totuși, în ele se revelează considerația foarte înaltă pe care o avea el față de sacramentul Preoției. Părea depășit de un nemărginit simț de responsabilitate: "Dacă am înțelege bine ce este un preot pe pământ, am muri: nu de spaimă, ci de iubire... Fără preot moartea și pătimirea Domnului nostru nu ar folosi la nimic. Preotul e cel care continuă opera răscumpărării pe pământ... La ce ne-ar folosi o casă plină cu aur dacă nu ar fi nimeni care să ne deschidă ușa? Preotul are cheia comorilor cerești: el deschide ușa; el este economul bunului Dumnezeu; administratorul bunurilor sale... Lăsați o parohie, timp de douăzeci de ani, fără preot, acolo vor fi adorate bestiile... Preotul nu este preot pentru sine, este preot pentru voi"6.

Ajunsese la Ars, o mică localitate cu 230 de locuitori, avertizat dinainte de episcop că va găsi o situație precară din punct de vedere religios: "Nu există multă iubire față de Dumnezeu în parohia aceea; dumneavoastră să o duceți acolo". Prin urmare, era pe deplin conștient că trebuia să meargă acolo ca să întrupeze prezența lui Cristos, dând mărturie despre gingășia lui mântuitoare: "[Dumnezeul meu], dă-mi convertirea parohiei mele: accept să sufăr tot ceea ce vei voi în tot timpul vieții mele!", cu această rugăciune a început misiunea sa7. Sfântul paroh s-a dedicat convertirii parohiei sale cu toate energiile sale, punând în vârful oricărui gând al său formarea creștină a poporului încredințat lui. Iubiți frați întru Preoție, să-i cerem Domnului Isus harul de a putea învăța și noi metoda pastorală a sfântului Ioan Maria Vianney! Ceea ce trebuie să învățăm mai întâi este identificarea sa totală cu propria slujire. În Isus, persoana și misiunea tind să coincidă: toată acțiunea sa mântuitoare era și este expresie a acelui "eu filial" al său care, din toată veșnicia, stă în fața Tatălui în atitudine de supunere iubitoare față de voința sa. Cu analogie umilă, dar adevărată, și preotul trebuie să tânjească la această identificare. Desigur, nu e vorba de a uita că eficacitatea substanțială a slujirii rămâne independentă de sfințenia slujitorului; dar nici nu se poate neglija rodnicia extraordinară generată de întâlnirea dintre sfințenia obiectivă a slujirii și cea subiectivă a slujitorului. Parohul de Ars a început imediat această muncă umilă și răbdătoare de armonizare între viața sa de slujitor și sfințenia slujirii încredințată lui, hotărând să "locuiască" și din punct de vedere material în biserica sa parohială: "Imediat ce a sosit, el a ales ca locuință a sa biserica... Intra în biserică înainte de zori și nu ieșea din ea decât după Angelus de seara. Acolo trebuia să fie căutat atunci când avea cineva nevoie de el", se citește în prima biografie8.

Exagerarea evlavioasă a hagiografului pios nu trebuie să ne facă să neglijăm faptul că sfântul paroh a știut să "locuiască" activ și în întregul teritoriu al parohiei sale: îi vizita sistematic pe cei bolnavi și familiile; organiza misiuni populare și sărbători patronale; aduna și administra bani pentru operele sale caritative și misionare; înfrumuseța biserica și o înzestra cu mobilier sacru; se ocupa de orfanele de la "Providence" (un institut întemeiat de el) și de educatoarele lor; se interesa de instruirea copiilor; întemeia confraternități și-i chema pe laici să colaboreze cu el.

Exemplul lui mă conduce să evidențiez spațiile de colaborare pe care este necesar să le extindem tot mai mult la credincioșii laici, cu care preoții formează un unic popor sacerdotal9 și în mijlocul cărora, în virtutea preoției ministeriale, se află "pentru a-i conduce pe toți la unitatea dragostei, "iubindu-se unii pe alții cu iubire frățească, dându-și întâietate unul altuia" (Rom 12,10)"10. Trebuie amintită, în acest context, invitația călduroasă cu care Conciliul Vatican II îi încurajează pe preoți "să recunoască și să promoveze sincer demnitatea laicilor și rolul specific pe care îl au laicii în misiunea Bisericii... Să-i asculte bucuros pe laici ținând seama frățește de dorințele lor și apreciindu-le experiența și competența în diversele domenii ale activității umane, pentru a putea recunoaște împreună cu ei semnele timpurilor"11.

Sfântul paroh îi învăța pe enoriașii săi mai ales cu mărturia vieții. Din exemplul lui credincioșii învățau să se roage, rămânând cu plăcere în fața tabernacolului pentru o vizită la Isus euharistic12. "Nu trebuie să vorbim mult pentru a ne ruga bine - le explica parohul. Se știe că Isus este acolo, în sfântul tabernacol: să-i deschidem inima noastră, să ne bucurăm de prezența lui sfântă. Aceasta este cea mai bună rugăciune"13. Și îndemna: "Veniți la împărtășanie, frații mei, veniți la Isus. Veniți să trăiți din el pentru a putea trăi cu el..."14. "Este adevărat că nu sunteți vrednici de asta, dar aveți nevoie de asta!"15. Această educare a credincioșilor la prezența euharistică și la împărtășanie dobândea o eficacitate foarte specială, atunci când credincioșii îl vedeau celebrând sfânta jertfă a Liturghiei. Cel care asista la ea spunea că "nu era posibil să se găsească o figură care să exprime mai bine adorația... Contempla ostia cu iubire"16. "Toate faptele bune reunite nu echivalează cu jertfa Liturghiei, pentru că acelea sunt fapte ale oamenilor, în timp ce sfânta Liturghie este lucrare a lui Dumnezeu"17, spunea el. Era convins că de Liturghie depindea toată fervoarea vieții unui preot: "Motivul delăsării preotului este că el nu dă atenție Liturghiei! Dumnezeul meu, cât de deplâns este un preot care celebrează ca și cum ar face un lucru obișnuit!"18. Și se obișnuise să ofere mereu, celebrând, și jertfa propriei vieți: "Cât de bine face un preot să se ofere lui Dumnezeu ca jertfă în fiecare dimineață!"19.

Această întruchipare personală cu jertfa crucii îl conducea - cu o singură mișcare interioară - de la altar la confesional. Preoții nu ar trebui să se resemneze niciodată când văd goale confesionalele lor și nici să se limiteze să constate lipsa de iubirea față de acest sacrament din partea credincioșilor. În timpul sfântului paroh, în Franța, spovada nu era nici mai ușoară, nici mai frecventă decât în zilele noastre, dat fiind faptul că furia revoluționară sufocase îndelung practica religioasă. Însă el a încercat în toate modurile, cu predica și cu sfatul convingător, să-i facă pe enoriași să redescopere semnificația și frumusețea Pocăinței sacramentale, arătând-o ca o exigență intimă a prezenței euharistice. Astfel a știut să dea curs unui cerc virtuos. Cu rămâneri lungi în biserică în fața tabernacolului a știut să facă în așa fel încât credincioșii să înceapă să-l imite, mergând acolo pentru a-l vizita pe Isus, și să fie, în același timp, siguri că-l găsesc acolo pe parohul lor, disponibil la ascultare și la iertare. După aceea, mulțimea crescândă a penitenților, care proveneau din toată Franța, a fost cea care-l ținea în confesional până la 16 ore pe zi. Se spunea pe atunci că Ars a devenit "marele spital al sufletelor"20. "Harul pe care el îl obținea [pentru convertirea păcătoșilor] era așa de puternic încât el mergea să-i caute fără a le lăsa un moment de răgaz!", spune primul biograf21. Sfântul paroh nu gândea altfel, atunci când spunea: "Nu păcătosul se întoarce la Dumnezeu pentru a-i cere iertare, ci însuși Dumnezeu aleargă în urma păcătosului și-l întoarce la el"22. "Acest bun Mântuitor este așa de plin de iubire încât ne caută pretutindeni"23.

Noi, toți preoții, ar trebui să simțim că ne privesc personal acele cuvinte pe care el le punea pe buzele lui Cristos: "Le voi da slujitorilor mei misiunea de a le vesti păcătoșilor că sunt gata mereu să-i primesc, că milostivirea mea este infinită"24. De la sfântul paroh de Ars noi, preoții, putem învăța nu numai o încredere inepuizabilă în sacramentul Pocăinței care să ne facă să-l repunem în centrul preocupărilor noastre pastorale, ci și metoda "dialogului de mântuire" care trebuie să se desfășoare în el. Parohul de Ars avea o manieră diferită de a se comporta cu diferiții penitenți. Cel care venea la confesionalul lui, atras de o nevoie intimă și umilă de iertare a lui Dumnezeu, găsea în el încurajarea de a se cufunda în "torentul milostivirii divine" care duce cu el totul în iuțeala sa. Și dacă unul era chinuit de gândul propriei slăbiciuni și nestatornicii, temător de recăderile viitoare, parohul îi revela secretul lui Dumnezeu cu o expresie de o frumusețe emoționantă: "Bunul Dumnezeu știe totul. Mai înainte ca dumneavoastră să vă spovediți, știe deja că veți mai păcătui și totuși vă iartă. Cât de mare este iubirea Dumnezeului nostru care merge până la uitarea viitorului în mod voit, numai pentru a ne ierta!"25. În schimb, celui care se acuza în manieră lâncedă și aproape indiferentă, oferea, prin însăși lacrimile sale, dovada serioasă și dureroasă a cât de "abominabilă" este atitudinea aceea: "Plâng pentru că dumneavoastră nu plângeți"26, spunea el. "Dacă măcar Domnul n-ar fi așa de bun! Dar este așa de bun! Trebuie să fim barbari să ne comportăm așa în fața unui Tată așa de bun!"27. Făcea să se nască părerea de rău în inima celor lâncezi, constrângându-i să vadă, cu ochii lor, suferința lui Dumnezeu pentru păcate aproape "întrupată" în chipul preotului care-i spovedea. În schimb, celui care se prezenta deja doritor și capabil de o viață spirituală mai profundă, îi deschidea larg profunzimile iubirii, explicând frumusețea inexprimabilă de a putea trăi uniți cu Dumnezeu și cu prezența lui: "Totul sub ochii lui Dumnezeu, totul cu Dumnezeu, totul pentru a-i plăcea lui Dumnezeu... Cât de frumos este!"28. Și-i învăța să se roage: "Dumnezeul meu, dă-mi harul să te iubesc atât cât este posibil ca eu să te iubesc"29.

În timpul său, parohul de Ars a știut să transforme inima și viața atâtor persoane, pentru că a reușit să-i facă să perceapă iubirea milostivă a Domnului. Este urgentă și în timpul nostru o asemenea vestire și o asemenea mărturie a adevărului iubirii: Deus caritas est (1In 4,8). Prin cuvântul și cu sacramentele lui Isus al său, Ioan Maria Vianney știa să edifice poporul, chiar dacă adesea fremăta convins de nepotrivirea sa personală, până acolo încât să dorească de mai multe ori să se sustragă de la responsabilitățile slujirii parohiale, de care se simțea nevrednic. Totuși, cu ascultare exemplară a rămas mereu la locul său, pentru că-l devora pasiunea apostolică pentru mântuirea sufletelor. Căuta să adere total la propria vocație și misiune printr-o asceză severă: "Marea nenorocire pentru noi, parohii, - deplora sfântul - este că sufletul ațipește"30; și cu asta înțelegea o periculoasă obișnuire a păstorului cu starea de păcat sau de indiferență în care trăiesc atâtea oițe ale sale. El își ținea trupul în frâu, cu privegheri și posturi, pentru a evita să opună rezistențe sufletului său sacerdotal. Și nu evita să se mortifice pe sine însuși spre binele sufletelor care-i erau încredințate și pentru a contribui la ispășirea multelor păcate ascultate la spovadă. El îi explica unui confrate preot: "Vă voi spune care este rețeta mea: le dau păcătoșilor o pocăință mică și restul fac eu în locul lor"31. Dincolo de penitențele concrete la care se spunea parohul de Ars, rămâne valabil oricum pentru toți nucleul învățăturii sale: sufletele costă sângele lui Isus și preotul nu poate să se dedice mântuirii lor dacă refuză să participe personal la "prețul scump" al răscumpărării.

În lumea de astăzi, ca în timpurile grele ale parohului de Ars, este necesar ca preoții în viața și acțiunea lor să se distingă printr-o puternică mărturie evanghelică. Pe bună dreptate a afirmat Paul al VI-lea: "Omul contemporan ascultă mai cu plăcere pe martori decât pe învățători, sau dacă-i ascultă pe învățători face asta pentru că sunt niște martori"32. Ca să nu se nască un gol existențial în noi și să nu fie compromisă eficacitatea slujirii noastre, este necesar să ne întrebăm mereu din nou: "Suntem cu adevărat pătrunși de cuvântul lui Dumnezeu? Este adevărat că el este hrana din care trăim, mai mult decât sunt pâinea și lucrurile din lumea aceasta? Îl cunoaștem cu adevărat? Îl iubim? Ne ocupăm în interior de acest cuvânt până acolo încât el să pună realmente o amprentă pe viața noastră și să formeze gândirea noastră?"33. După cum Isus i-a chemat pe cei doisprezece să fie cu el (cf. Mc 3,14) și numai după aceea i-a trimis să predice, tot așa și în zilele noastre preoții sunt chemați să asimileze acel "nou stil de viață" care a fost inaugurat de Domnul Isus și a fost însușit de către apostoli34.

Tocmai adeziunea fără rezerve la acest "nou stil de viață" a caracterizat angajarea ministerială a parohului de Ars. Papa Ioan al XXIII-lea, în scrisoarea enciclică Sacerdotii nostri primordia, publicată în anul 1959, la primul centenar al morții sfântului Ioan Maria Vianney, prezenta fizionomia ascetică a sfântului cu referință specială la tema celor "trei sfaturi evanghelice", considerate necesare și pentru preoți: "Dacă, pentru a ajunge la această sfințenie a vieții, practicarea sfaturilor evanghelice nu este impusă preotului în virtutea stării clericale, ea i se prezintă totuși lui, ca și tuturor discipolilor Domnului, ca drumul obișnuit al sfințirii creștine"35. Parohul de Ars a știut să trăiască "sfaturile evanghelice" în modalitățile potrivite stării sale de preot. De fapt, sărăcia lui nu a fost aceea a unui călugăr sau a unui monah, ci aceea cerută unui preot: deși treceau prin mâna lui mulți bani (dat fiind faptul că pelerinii mai bogați erau interesați de operele sale de caritate), el știa că totul era dăruit bisericii sale, săracilor săi, orfanilor săi, fetelor de la "Providence"36, familiilor sale mai sărace. De aceea "era bogat pentru a da altora și era foarte sărac pentru el însuși"37. El explica: "Secretul meu este simplu: a da totul și a nu păstra nimic"38. Atunci când era cu mâinile goale, le spunea mulțumit săracilor care i se adresau: "Astăzi sunt sărac ca și voi, sunt unul dintre ai voștri"39. Astfel, la sfârșitul vieții, a putut să afirme cu seninătate absolută: "Nu mai am nimic. Bunul Dumnezeu poate acum să mă cheme atunci când vrea!"40. Și castitatea lui era aceea cerută unui preot pentru slujirea sa. Se poate spune că era castitatea potrivită celui care trebuie să atingă în mod obișnuit Euharistia și în mod obișnuit o privește cu toată vigoarea inimii și cu aceeași vigoare o dăruiește credincioșilor săi. Spuneau despre el că "strălucea castitatea în privirea lui", iar credincioșii își dădeau seama de asta atunci când el se îndrepta să privească tabernacolul cu ochii unui îndrăgostit41. Și ascultarea sfântului Ioan Maria Vianney a fost în întregime întrupată în adeziunea dureroasă la exigențele zilnice ale slujirii sale. Este cunoscut cât de mult a fost chinuit de gândul propriei nepotriviri la slujirea parohială și de dorința de a fugi "să-și plângă sărmana sa viață, în singurătate"42. Numai ascultarea și pasiunea pentru suflete reușeau să-l convingă să rămână la locul său. El își explica sieși și credincioșilor săi: "Nu există două maniere bune de a-l sluji pe Dumnezeu. Există una singură: a-l sluji așa cum vrea el să fie slujit"43. Regula de aur pentru o viață ascultătoare i se părea aceasta: "A face numai ceea ce poate să fie oferit bunului Dumnezeu"44.

În contextul spiritualității, alimentată de practicarea sfaturilor evanghelice, îmi place să adresez preoților, în acest an dedicat lor, o invitație specială de a ști să perceapă noua primăvară pe care Duhul o trezește în zilele noastre în Biserică, nu în cele din urmă prin mișcările ecleziale și noile comunități. "Duhul în darurile sale este multiform... El suflă unde vrea. Face asta în mod neașteptat, în locuri neașteptate și în forme neimaginate înainte..., dar ne demonstrează și că el acționează în vederea unicului trup și în unitatea unicului trup"45. În această privință, este valabilă indicația decretului Presbyterorum ordinis: "Încercând să discerne spiritele pentru a ști dacă sunt de la Dumnezeu, (preoții) să descopere cu simț de credință carismele de multe feluri ale laicilor, fie smerite, fie mai înalte, să le recunoască bucuros și să le încurajeze cu râvnă"46. Aceste daruri care-i duc pe mulți la o viață spirituală mai înaltă, pot să folosească nu numai pentru credincioșii laici, ci chiar pentru slujitori. De fapt, din comuniunea dintre slujitorii hirotoniți și carisme poate să provină "un bun impuls pentru o reînnoită angajare a Bisericii în vestirea și în mărturia evangheliei speranței și a carității în orice colț al lumii"47. În afară de asta, aș vrea să adaug, urmând exortația apostolică Pastores dabo vobis a papei Ioan Paul al II-lea, că slujirea primită prin hirotonire are o radicală "formă comunitară" și poate fi îndeplinită numai în comuniunea preoților cu episcopul lor48. Este necesar ca această comuniune între preoți și cu propriul episcop, bazată pe sacramentul Preoției și manifestată în concelebrarea euharistică, să se traducă în diferitele forme concrete ale unei fraternități sacerdotale efective și afective49. Numai așa, preoții vor ști să trăiască în mod deplin darul celibatului și vor fi capabili să dea înflorire unor comunități creștine în care să se repete minunile de la prima predicare a evangheliei.

Anul Paulin care se îndreaptă spre sfârșit orientează gândul nostru și spre apostolul neamurilor, în care strălucește în fața ochilor noștri un model splendid de preot, totalmente "dăruit" slujirii sale. "Iubirea lui Cristos ne posedă - scria el - și noi știm bine că unul a murit pentru toți, așadar toți sunt morți" (2Cor 5,14). Și adăuga: "El a murit pentru toți, pentru ca aceia care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru cel care a murit și a înviat pentru ei" (2Cor 5,15). Ce program mai bun ar putea să fie propus unui preot angajat să înainteze pe drumul perfecțiunii creștine?

Iubiți preoți, celebrarea celui de-al 150-lea aniversar al morții sfântului Ioan Maria Vianney (1859) urmează imediat după celebrările tocmai încheiate ale celui de-al 150-lea aniversar al aparițiilor de la Lourdes (1858). Deja în anul 1959, fericitul papă Ioan al XXIII-lea afirmase: "Cu puțin înainte ca parohul de Ars să-și încheie lunga sa carieră plină de merite, Fecioara neprihănită apăruse, într-o altă regiune a Franței, unei tinere umile și curate, pentru a-i transmite un mesaj de rugăciune și de pocăință, a cărui rezonanță spirituală imensă este cunoscută, de un secol. În realitate, viața sfântului preot, a cărui amintire o celebrăm, era cu anticipare o ilustrare vie a marilor adevăruri spirituale învățate vizionarei de la Massabielle. El însuși avea față de neprihănita zămislire a preasfintei Fecioare o devoțiune foarte vie, el care în anul 1836 a consacrat parohia sa Mariei zămislită fără păcat, și trebuia să primească cu atâta credință și bucurie definirea dogmatică din anul 1854"50. Sfântul paroh le amintea mereu credincioșilor săi că "Isus Cristos după ce ne-a dat tot ceea ce putea să ne dea, a mai voit să ne facă moștenitori a ceea ce are el mai prețios, adică ai sfintei sale Mame"51. Preasfintei Fecioare încredințez acest An al Sfintei Preoții, cerându-i să trezească în sufletul fiecărui preot o relansare generoasă a acelor idealuri de dăruire totală lui Cristos și Bisericii care au inspirat gândirea și acțiunea sfântului paroh de Ars. Cu viața sa ferventă de rugăciune și cu iubirea sa pasionată față de Isus răstignit, Ioan Maria Vianney a alimentat dăruirea sa zilnică fără rezerve lui Dumnezeu și Bisericii. Fie ca exemplul lui să trezească în preoți acea mărturie de unitate cu episcopul, între ei și cu laicii care este, astăzi ca întotdeauna, atât de necesară. În pofida răului care există în lume, răsună mereu actual cuvântul lui Cristos adresat apostolilor săi în cenacol: "În lume veți avea suferințe, dar aveți curaj: eu am învins lumea" (In 16,33). Credința în învățătorul divin ne dă puterea pentru a privi cu încredere la viitor. Iubiți preoți, Cristos se bazează pe voi. După exemplul sfântului paroh de Ars, lăsați-vă cuceriți de el și veți fi și voi, în lumea de astăzi, mesageri ai speranței, ai reconcilierii, ai păcii!

Cu binecuvântarea mea.

Vatican, 16 iunie 2009

Benedict al XVI-lea

 


Note

1 Așa l-a proclamat Sfântul Părinte Pius al XI-lea în anul 1929.
2 "Le Sacerdoce, c'est l'amour du coeur de Jésus" (în Le curé d'Ars. Sa pensée - Son coeur. Présentés par l'Abbé Bernard Nodet, éd. Xavier Mappus, Foi Vivante, 1966, pag. 98). În continuare: Nodet. Expresia este citată și în Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1589.
3 Nodet, pag. 101.
4 Ibid., pag. 97.
5 Ibid., pag. 98-99.
6 Ibid., pag. 98-100.
7 Ibid., pag. 183.
8 Monnin A., Il Curato d'Ars. Vita di Gian-Battista-Maria Vianney, vol. I, ed. Marietti, Torino, 1870, pag. 122.
9 Cf. Lumen gentium, 10.
10 Presbyterorum ordinis, 9.
11 Ibid.
12 "Contemplația este privirea de credință îndreptată spre Isus". "Eu îl privesc și el mă privește", îi spunea sfântului său paroh țăranul din Ars aflat în rugăciune în fața tabernacolului (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2715).
13 Nodet, pag. 85.
14 Ibid., pag. 114.
15 Ibid., pag. 119.
16 Monnin A., o.c., II, pag. 430 și urm.
17 Nodet, pag. 105.
18 Ibid., pag. 105.
19 Ibid., pag. 104.
20 Monnin A., o. c., II, pag. 293.
21 Ibid., II, pag. 10.
22 Nodet, pag. 128.
23 Ibid., pag. 50.
24 Ibid., pag. 131.
25 Ibid., pag. 130.
26 Ibid., pag. 27.
27 Ibid., pag. 139.
28 Ibid., pag. 28.
29 Ibid., pag. 77.
30 Ibid., pag. 102.
31 Ibid., pag. 189.
32 Evangelii nuntiandi, 41.
33 Benedict al XVI-lea, Omilia la Liturghia crismei, 09.04.2009.
34 Cf. Benedict al XVI-lea, Discurs la Adunarea plenară a Congregației pentru Cler, 16.03.2009.
35 Partea I.
36 Nume pe care l-a dat casei unde a primit și a educat peste 60 de fete abandonate. Pentru a o întreține era dispus la orice: "J'ai fait tous les commerces imaginables", spunea el zâmbind (Nodet, pag. 214).
37 Nodet, pag. 216.
38 Ibid., pag. 215.
39 Ibid., pag. 216.
40 Ibid., pag. 214.
41 Cf. Ibid., pag. 112.
42 Cf. Ibid., pag. 82-84; 102-103.
43 Ibid., pag. 75.
44 Ibid., pag. 76.
45 Benedict al XVI-lea, Omilia în Ajunul Rusaliilor, 03.06.2006.
46 Nr. 9.
47 Benedict al XVI-lea, Discurs adresat episcopilor prieteni ai Mișcării Focolarelor și ai Comunității "Sfântul Egidiu", 08.02.2007.
48 Cf. nr. 17.
49 Cf. Ioan Paul al II-lea, Exort. ap. Pastores dabo vobis, 74.
50 Scrisoarea enciclică Sacerdotii nostri primordia, pag. III.
51 Nodet, pag. 244.


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat