Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nu-ul spus avortului este o idee numai a catolicilor?

Publicăm în continuare pentru rubrica de bioetică răspunsurile la câteva întrebări referitoare la avort elaborate de Carlo Casini, fost magistrat la Curtea de Casație și membru al Comitetului Național pentru Bioetică. Casini este, de asemenea, președintele Mișcării Italiene pentru Viață, membru al Academiei Pontificale pentru Viață și profesor la Ateneul Pontifical "Regina Apostolorum" din Roma.

* * *

Pentru ce vrea Biserica să impună propriile idei despre avort chiar și celui care nu crede?

Gândirea creștină nu se referă numai la viața de dincolo, ci și la raporturile dintre oameni. Regula de aur, "să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți", nu are numai o valoare morală, ci și civilă. Cine ar putea spune că Biserica nu poate să îndemne la respectarea poruncii "să nu ucizi" pentru că ar fi vorba de un precept religios? La capătul obiecției ridicole că Biserica nu trebuie să impună nimănui credința se află ideea că pruncul zămislit nu este un prunc, că acel copil este un lucru și nu o ființă umană. Însă acest lucru este chiar împotriva rațiunii și științei. Atunci când credincioșii cer statului să apere dreptul la viață nu impun chiar nimic. Se limitează să ceară, iar în democrații a cere înseamnă și a vota, și a propune legi. O lege care apără drepturile copiilor nenăscuți nu este o lege de cult: nu impune să se meargă la Liturghie duminica, să se postească în Postul Mare sau să se roage în fiecare zi!

Avortul nu ofensează numai viziunea religioasă despre om, ci - mai degrabă - și rațiunea și însăși baza societății civile, care se constituie și se organizează tocmai pentru a apăra viața tuturor. Cel care invocă principiul de laicitate pentru a legitima avortul nu știe ceea ce spune. Adevărata laicitate nu constă în a contesta Biserica și nici în a considera de valoare egală toate opiniile posibile. Ea este o atitudine de încredere în rațiune, ca patrimoniu comun care permite tuturor oamenilor să lucreze împreună și se recunoaște într-o unică valoare unificatoare: demnitatea egală a oricărei ființe umane, chiar făcând abstracție de o credință religioasă (Declarația universală a drepturilor umane).

Și totuși se citește încontinuu că problema avortului și a legii care-l reglementează cuprinde ceva mai mult decât avortul însuși. Se referă la însăși concepția statului laic. Cum trebuie răspuns?

Este adevărat. Chiar așa este, însă în sens exact opus cu ceea ce gândesc susținătorii unei puteri statale liberă să decidă cu privire la viața sau la moartea ființelor umane fără nici o limită. Laicitatea acțiunii civile este ceva foarte pozitiv și important. Ea se opune statului confesional care a caracterizat și istoria europeană mult timp și care există și astăzi în special în lumea musulmană. Este stat confesional cel care pune forța legii civile în slujba credinței, care, astfel, este impusă cetățenilor de către autoritățile civile. Multe războaie religioase au fost dezlănțuite în trecut de această viziune. Principiul "cuius regio eius et religio" stabilea regula că poporul trebuia să urmeze aceeași credință și practică religioasă a regelui sau a principelui. Din fericire, modernitatea refuză acest mod de a vedea raportul dintre credință și societatea civilă.

Religia este teritoriul cel mai vast al libertății și nu poate să fie impusă. Cetățenii sunt în măsură să trăiască și să lucreze împreună chiar dacă au gândiri diferite despre Dumnezeu și despre destinul istoriei și al fiecărei vieți umane. Însă această posibilitate de cooperare pașnică și rodnică a tuturor oamenilor ca atare presupune ceva în comun. De fapt, toți au rațiunea, care este instrumentul cu care omul poate să vadă drumul pentru a merge. În afară de asta, și direcția fundamentală a drumului este comună: promovarea demnității umane egale, așa cum este scris în documentele cele mai solemne și foarte laice ale umanității din timpul nostru, cum este Declarația universală a drepturilor omului. Așadar nu este adevărat că "este laică atitudinea celui care neagă în rădăcină orice adevăr".

Există două aspecte ca nu pot fi puse în discuție: încrederea în rațiune și valoarea omului. Așadar există un concept nobil de laicitate care atinge dreptul la viață și deci și problema avortului. Mai mult, chiar recunoașterea valorii oricărei ființe umane, deci și a celui care este încă nenăscut fundamentează și confirmă laicitatea. Viziunea creștină despre om nu este în contrast cu conștiința laică. Dimpotrivă, tocmai pentru că creștinismul revelează originea ultimă și conținuturile cele mai profunde ale demnității umane, consolidează ceea ce orice om intuiește sau cere cu rațiunea sa. Tocmai în problema antropologică, așa cum se pune astăzi, are loc o răsturnare prețioasă: nu mai este forța statului cea care ajută religia, ci dimpotrivă credința susține societatea civilă în obiectivul său de fond.

Ce să spunem despre pretenția de a considera avortul un drept uman fundamental?

Această teză a fost susținută îndeosebi la Conferința despre "Populație și Dezvoltare" promovată de ONU la Cairo în anul 1994, dar nu a fost acceptată în planul final de acțiune, unde a fost folosită forma de compromis: "Avortul nu poate să fie promovat ca mijloc de control al nașterilor". Însă, desigur, dacă este negată identitatea umană a celui zămislit, dacă avortul este considerat un instrument de tutelare a sănătății, dacă valorile care trebuie urmărite sunt numai libertatea și emanciparea femeii, atunci este greu să nu se înscrie întreruperea sarcinii în lista drepturilor umane, în timp ce, dimpotrivă, tocmai recunoașterea omului și a demnității sale egale încă din prima sa apariție în existență consolidează toată teoria drepturilor umane. Ele pierd forță dacă nu-i identificăm titularul. Este inutilă o listă de drepturi dacă este incert subiectul care le posedă, sau mai rău dacă statele pretind să-l definească în mod autoritar cu efectul de a încălca principiul de egalitate atunci când sunt folosite criterii restrictive. Așadar, este clar că în fața embrionului închis în sânul matern sau închis într-o eprubetă doctrina despre drepturile umane se află în fața unei cotituri care poate să fie pozitivă (consolidarea lui) sau cu consecințe tragice, dacă omul este negat. Asta revelează caracterul care nu e deloc marginal al "problemei antropologice".

Referitor la Legea 194, dacă pe de o parte mulți vorbesc despre un drept la avort, alții declară că legea nu-l consideră un drept. În realitate, din punct de vedere al orânduirii juridice pozitive italiene, el este un drept atunci când sunt îndeplinite condițiile formale și substanțiale.

De fapt, conform ultimului aliniat al art. 8, documentul și certificatul dat femeii de către medic constituie "titlul" pentru a face intervenția, care deci nu poate să fie negată deoarece femeia are dreptul s-o obțină. De altfel, indicația Curții Constituționale ar vrea să confirme un fel de "stare de necesitate" deosebită, pentru că este legată de singularitatea sarcinii. Ar trebui să derive consecințe practice importante în special în materie de reparare a daunei pentru un avort nereușit sau pentru o malformație a copilului negăsită. Nu este cazul de a insista aici asupra acestei probleme juridice complexe. În orice caz trebuie exclus că și în Legea 194 avortul poate să fie considerat ca un drept uman fundamental.

(După Zenit, 14 iunie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat