Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Euharistia și liturgia

Martori ai unei prezențe reale

Scrisoarea către Evrei este una dintre scrierile cele mai bogate din Noul Testament, însă prea des credincioșii o neglijează, probabil pentru că tema tratată este angajantă și, după cum ne semnalează însuși autorul, cere o atenție deosebită. Centrul vestirii este în aceste versete: "Dar el, pentru că rămâne în veci, are o preoție netrecătoare. De aceea el poate să mântuiască definitiv pe cei care se apropie prin el de Dumnezeu, căci este totdeauna viu pentru a interveni în favoarea lor" (7,24-25).

În timpul liturgiei ne rugăm mereu "prin Domnul nostru Isus Cristos, care viețuiește și domnește în vecii vecilor". Într-un fel se face ecou credinței autorului Scrisorii către Evrei: Isus trăiește mereu și mijlocește pentru Biserica sa, trupul său pentru care el este capul. Biserica depinde de Cristos prin însăși viața sa. Isus comunică această viață îndeosebi în Euharistie și Benedict al XVI-lea, în exortația apostolică Sacramentum caritatis, explică faptul că "Euharistia este Cristos care ni se dăruiește, zidindu-ne încontinuu ca trup al său" (nr. 14).

"Biserica face Euharistia și Euharistia face Biserica", afirmă o expresie din perioada patristică subliniind existența unui raport intim și reciproc între trupul euharistic și trupul eclezial al Domnului. Totuși, este important să înțelegem corect care este prioritatea. Așa cum spune Benedict al XVI-lea "Posibilitatea pentru Biserică de «a face» Euharistia este în întregime înrădăcinată în dăruirea de sine pe care a făcut-o Cristos" pentru că "El este pentru veșnicie cel care ne iubește cel dintâi" (nr. 14). În Euharistie, iubirea lui Cristos se întrupează mai deplin: chiar trupul său și sângele său sunt dăruite pentru noi.

După Conciliul al II-lea din Vatican, reforma liturgiei, binevenită și necesară, a adus cu sine multe roade bogate. Sfintele Scripturi au regăsit un loc de cinste, pentru a permite poporului lui Dumnezeu să se hrănească la masa cuvântului și la masa euharistică. În afară de asta, cea mai mare implicare a întregii adunări în celebrare a dus la o participare mai activă din partea întregii comunități, răspunzând la îndemnul conciliului la participatio actuosa.

Totuși, chiar și cei mai aprinși susținători ai riturilor liturgice reformate admit existența unei potențiale "laturi întunecate" a reformei. Celebrarea Euharistiei versus populum și tendința de a evidenția Euharistia ca hrană a comunității poate, fără să se vrea, să pună în umbră natura unică a acestei hrane, făcută posibilă de sacrificiul lui Cristos. Dăruirea de sine a lui Cristos este în centrul acestei hrane: "Pâinea pe care eu voi da este trupul meu pentru viața lumii" (In 6,51). "Euharistia este Cristos care se dăruiește", scrie Benedict al XVI-lea și în latină este și mai eficace: "Christus se nobis tradens" ("Cristos se dăruiește pentru noi".

Sublinierea dimensiunii colective a liturgiei, în sine valabilă în mod indiscutabil, riscă să se transforme într-o autocelebrare a comunității. Acest risc devine mai ridicat într-o cultură terapeutică, adică în care emoția superficială este adesea asumată ca și criteriu de autenticitate. Rezultatul poate să fie un trup "decapitat", o comunitate lipsită de cap.

De altfel, necesitatea de a evidenția primatul lui Cristos ca și cap al trupului și izvor al vieții sale nu a ieșit în evidență numai după Conciliul al II-lea din Vatican. Cu mult timp înainte, teologul iezuit, mai târziu cardinal, Henri de Lubac, a scris în Méditation sur l'Église: "Desigur, nu există confuzie între cap și mădulare. Creștinii nu sunt nici trupul fizic nici trupul euharistic al lui Cristos, iar mireasa nu este mirele". Există o unire intimă într-o deosebire ireductibilă. Cristos capul nu este niciodată lipsit de trupul său, care este Biserica, iar Biserica nu poate să prospere decât în unirea care dăruiește viață cu capul său.

Deci este esențial a cultiva în spiritualitate un simț viu al prezenței reale a lui Cristos, care este realizată în mod deplin de Euharistie, însă trebuie însoțită de alte experiențe ale prezenței lui Cristos. De exemplu, creștinii orientali au promovat practica "rugăciunii lui Isus", adesea sincronizată cu propria respirație. Tradiția benedictină încearcă, în schimb, să recunoască prezența lui Cristos în oaspete. În alte cazuri recuperarea adorației preasfântului sacrament a ajutat multe persoane să redescopere prezența vie a Domnului printre membrii poporului său.

Euharistia devine deci o școală a prezenței Domnului, care ne învață să percepem prezența lui în fiecare aspect al vieții. Preotul care celebrează Euharistia ar trebui să încerce să fie și mistagogul comunității, pentru a conduce comunitatea la o înțelegere profundă a prezenței mântuitoare a lui Cristos. Un aspect crucial al acestei mistagogii este introducerea de momente de tăcere profundă în celebrarea euharistică, folositoare pentru a savura mai bine prezența lui Cristos în cuvânt și în sacrament.

Într-o lume în care pare să prevaleze prea des lipsa de semnificație și de speranță, creștinii, formați în Euharistie, pot fi martorii unei prezențe reale, fie în cultul lui Cristos înviat fie în propria slujire față de cei care suferă din motive materiale și spirituale. Experiența pe care o au cu Cristos în Euharistie îi va face să cânte împreună cu Bernard de Clairevaux: "Jesu dulcis memoria, dans ver cordis gaudia / sed super mel et omnia, ejus dulcis praesentia!".

(Robert Imbelli, în L'Osservatore Romano, 11 iunie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat