Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Diavolul: cum se învinge?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net.

* * *

Cine este diavolul?

Biserica învață că la început diavolii erau îngeri buni, creați de Dumnezeu, dar care apoi de la ei înșiși, prin alegerea lor liberă și irevocabilă, s-au transformat în răi, răzvrătindu-se, refuzându-l pe Dumnezeu. Evanghelia după sfântul Ioan îl numește pe diavol-Satana "principele acestei lumi" (In 12,31). "Diavolul este păcătos încă de la început" (1In 3,8) și se opune personal lui Dumnezeu și planului său de mântuire.

Ce putere are diavolul asupra noastră?

În prima scrisoare a aceluiași Ioan se citește: "Lumea întreagă zace sub puterea Celui Rău" (1In 5,19). Sfântul Paul vorbește despre bătălia noastră împotriva puterilor spirituale (cf. Ef 6,10-17). Este și din cauza lui că păcatul și consecințele sale (bolile, suferințele, cataclismele și mai ales moartea) au intrat în lume.

Diavolul acționează în general prin ispită și înșelăciune; este mincinos, "tată al minciunii" (In 8,44). Poate să înșele, să inducă la greșeală, să amăgească. După cum Isus este adevărul (cf. In 14,6), tot așa diavolul este mincinosul prin excelență. Scriitorul francez Charles Baudelaire spunea că viclenia cea mai perfectă a Satanei constă în a ne convinge că el nu există.

Diavolul are o imensă putere de seducere:

- i-a sedus pe Adam și Eva: dintre toate faptele săvârșite de diavol "cel mai grav în consecințele sale a fost seducerea mincinoasă care l-a făcut pe om să nu asculte de Dumnezeu" (CBC, 394);

- a încercat să-l seducă și pe Cristos în mod direct (cf. Lc 4,1-13) sau folosindu-se de Petru (cf. Mt 16,23);

- încearcă să-i seducă pe discipolii lui Cristos. Strategia pe care o urmează pentru a obține acest rezultat este să-l convingă pe om că o viață trăită în neascultare față de voința divină este mai bună decât aceea trăită în ascultare. Îi înșală pe oameni convingându-i că nu au nevoie de Dumnezeu și că sunt autosuficienți, fără a avea nevoie de har și de mântuire. Ba chiar îi înșală pe oameni diminuând, mai mult, făcând să dispară simțul păcatului.

"Puterea Satanei nu este totuși infinită. El nu e decât o creatură, puternică prin faptul că este spirit pur, dar totuși o creatură: nu poate împiedica edificarea împărăției lui Dumnezeu" (CBC, 395).

Acțiunea sa, în afară de faptul că este limitată, "este îngăduită de Providența divină care cârmuiește istoria omului și a lumii cu putere și blândețe. Faptul că Dumnezeu îngăduie acțiunea diavolului este un mare mister, însă «noi știm că Dumnezeu toate le lucrează spre binele celor care îl iubesc» (Rom 8,28)" (CBC, 395).

Pentru ce Dumnezeu "permite" Satanei să-l "chinuiască" pe om?

Viața pământească este un timp de probă, în timpul căreia Dumnezeu permite diavolului să-l ispitească și "să-l iscodească" pe om, însă niciodată mai presus de puterile lui. Știm totuși prin credință că din acest rău Dumnezeu știe să scoată un bine mai mare deoarece, cu harul său, inima iese purificată din încercare și credința devine mai tare.

În ce mod se comportă Isus cu diavolii?

Înainte de toate el vorbește frecvent despre diavol (cf. de exemplu Mt 4,10; Mc 4,15; Lc 10,18; In 8,44). În afară de asta, el acționează împotriva diavolului:

- a se vedea ispitirea lui Isus din pustiu, împotriva căreia el reacționează cu putere (cf. Lc 4,1-13); - "Ispitirea din pustiu îl arată pe Isus Mesia smerit care îl biruie pe Satana prin totala sa adeziune la planul de mântuire voit de Tatăl" (CBC, 566);

- în Evanghelia după sfântul Luca citim că Isus le poruncește diavolilor, care-l recunosc ca Fiul lui Dumnezeu (cf. Lc 4,4,1; 8,28...);

- printre minunile pe care le face Isus există eliberări de posedările diabolice (cf. Mc 1,25-26; 5,2-20); realizând aceste vindecări, el "a luat asupra lui slăbiciunile noastre și a purtat bolile noastre" (Mt 8,17);

- de mai multe ori evangheliștii ne relatează că Isus practică diferite exorcisme, prin care eliberează unele persoane de chinuirea diavolilor, anticipând astfel marea victorie pe care el o va realiza asupra principelui acestei lumi (cf. Mc 1,25-26), cu moartea și învierea sa;

- Isus predică venirea împărăției lui Dumnezeu, care constituie înfrângerea împărăției Satanei: "Dacă eu scot diavolii cu Duhul lui Dumnezeu, împărăția lui Dumnezeu a ajuns cu adevărat la voi" (Mt 12,28);

- încredințează și apostolilor săi puterea de a-i alunga pe diavoli (cf. Mc 3,15; 6,7.13; 16,17);

- învinge toată lumea răului cu moartea și învierea sa. Isus Cristos l-a învins pe Satana și a frânt definitiv dominarea duhului rău (cf. Col 2,15; Ef 1,21; Ap 12,7-12), el este "cel mai puternic" care l-a învins pe "cel puternic" (cf. Lc 11,22). "Aveți încredere - spune Domnul - eu am învins lumea!" (In 16,33);

- atunci când, după moartea sa, coboară în iad, Isus reduce "la neputință, prin moarte, pe cel care avea puterea morții, adică pe diavol" (Evr 2,14).

Cum se învinge diavolul?

În diferite moduri, complementare:

- înainte de toate cu o viață genuină de credință, caracterizată de o abandonare încrezătoare în iubirea paternă și grijulie a lui Dumnezeu (cf. Lc 12,22-31), și de ascultare față de voința sa (cf. Mt 6,10), imitându-l pe Cristos Domnul. Acesta este scutul cel mai sigur. Cea mai frumoasă victorie asupra influenței Satanei este convertirea continuă a vieții noastre, care are o specială și continuă realizare în sacramentul Reconcilierii, prin care Dumnezeu ne eliberează de păcatele comise după botezul nostru, ne redă prietenia sa și ne întărește cu harul său pentru a rezista la asalturile Celui Rău;

- cu o vigilență permanentă: "Vegheați! Dușmanul vostru, diavolul, ca un leu care rage, dă târcoale căutând pe cine să înghită" (1Pt 5,8);

- primind și mărturisind, tot mai mult, prin cuvânt și prin fapte, evanghelia. Pentru aceasta este nevoie de o vestire integrală și curajoasă a evangheliei: nu trebuie să ne fie frică să vorbim și despre diavol, și mai ales despre victoria pe care Cristos a repurtat-o deja asupra lui și continuă să o repurteze în persoana credincioșilor săi;

- luptând împotriva seducerilor și ispitelor sale. "Întreaga istorie a oamenilor este străbătută de o bătălie aprigă împotriva puterilor întunericului; aceasta a început de la origini și va dura, după cum spune Domnul, până în ziua de apoi. Prins în această înfruntare, omul trebuie să se lupte necontenit pentru a adera la bine și nu-și poate dobândi unitatea lăuntrică decât cu mari eforturi, cu ajutorul harului lui Dumnezeu" (Conciliul al II-lea din Vatican, Gaudium et spes, nr. 37, 2);

- fugind de păcat, evitând păcatul, care "este o jignire adusă lui Dumnezeu: «Împotriva ta, doar împotriva ta am greșit și ceea ce este rău în ochii tăi am făcut» (Ps 51,6). Păcatul se ridică împotriva iubirii lui Dumnezeu față de noi și ne îndepărtează inimile de ea. Ca și păcatul originar, el este o neascultare, o revoltă împotriva lui Dumnezeu, prin voința de a deveni «ca niște dumnezei», cunoscând și determinând binele și răul (Gen 3,5). Păcatul este astfel iubire de sine până la disprețul față de Dumnezeu" (CBC, 1850);

- folosind discernământul. "Duhul Sfânt ne face să discernem între încercare, necesară pentru creșterea omului lăuntric spre o «virtute încercată» și ispită, care duce la păcat și la moarte. Trebuie să discernem între «a fi ispitit» și «a consimți» la ispită. În sfârșit, discernământul demască minciuna ispitei: în aparență obiectul ei este «bun, plăcut la vedere, vrednic de dorit» (Gen 3,6), pe când în realitate rodul ei este moartea" (CBC, 2847);

- rugându-ne: "Dacă Dumnezeu este cu noi, cine va fi împotriva noastră" (Rom 8,31). Același Domn, în rugăciunea Tatăl nostru, ne-a învățat să-i cerem lui Dumnezeu Tatăl: "Mântuiește-ne de Cel Rău". "Cerând să fim eliberați de Cel Rău, ne rugăm și să fim eliberați de toate relele prezente, trecute și viitoare, al căror autor sau instigator este el (diavolul). În această ultimă cerere, Biserica aduce înaintea Tatălui toată mizeria lumii. Împreună cu eliberarea de relele care copleșesc omenirea, ea imploră darul prețios al păcii și harul așteptării statornice a întoarcerii lui Cristos. Rugându-se astfel, ea anticipă în smerenia credinței așezarea tuturor oamenilor și a lucrurilor sub un singur Cap, Acela care «are cheile morții și ale iadului» (Ap 1,18), «cel care este, care era și care vine, Atotputernicul! » (Ap 1,8)" (CBC, 2854);

- recurgând uneori și la exorcism.

Ce este un exorcism?

- exorcismul este o formă veche și specială de rugăciune, pe care Biserica o folosește împotriva puterii diavolului.

- se vorbește de exorcism "când Biserica cere în mod public și cu autoritate, în numele lui Isus Cristos, ca o persoană sau un obiect să fie apărat împotriva influenței Celui Rău și eliberat de sub stăpânirea lui" (CBC, 1673).

- este "o rugăciune din genul sacramentaliilor" (Ritualul exorcismelor, Praenotanda, nr. 11). Sacramentaliile "sunt semne sacre instituite de Biserică, prin care sunt sfințite unele circumstanțe ale vieții. Ele cuprind o rugăciune însoțită de semnul crucii și de alte semne" (Compendiu CBC, 351). Printre sacramentalii, ocupă un loc important binecuvântările (a persoanelor, a mesei, a obiectelor, a locurilor), consacrările persoanelor, dedicările lucrurilor pentru cultul lui Dumnezeu, binecuvântarea uleiurilor sfinte, exorcismele.

În ce forme se practică exorcismul?

Într-o dublă formă: simplă și solemnă

1) Forma simplă-obișnuită este cea în care exorcismul este practicat în timpul celebrării botezului. "Deoarece botezul semnifică eliberarea de păcat și de cel care l-a instigat - diavolul - asupra candidatului se rostește un exorcism (sau mai multe). Este uns cu uleiul catecumenilor sau celebrantul își impune mâna asupra lui și candidatul se leapădă în chip explicit de Satana. Astfel pregătit, el poate mărturisi credința Bisericii, căreia îi va fi «încredințat» prin botez" (CBC, 1237).

2) Exorcismul solemn, numit exorcismul mare, nu poate fi făcut decât de către un preot și cu permisiunea episcopului. În aceasta trebuie să se procedeze cu prudență, respectând cu strictețe normele stabilite de Biserică (cf. Codul de drept canonic, can. 1172). Exorcismul are drept scop alungarea demonilor sau eliberarea de sub influența demonică, și aceasta prin autoritatea spirituală pe care Isus a încredințat-o Bisericii sale. Foarte diferit este cazul maladiilor, mai ales psihice, a căror îngrijire este de domeniul științelor medicale. Așadar, este important să se stabilească, înainte de a celebra exorcismul, că este vorba de o prezență a Celui Rău și nu de o boală" (CBC, 1673).

Ce alte caracteristici are exorcismul solemn?

"Exorcismul trebuie să se desfășoare într-un climat de credință și de rugăciune umilă și încrezătoare, așa încât să se evite orice impresie de eficacitate automată: eliberarea de influența diabolică are loc dacă și atunci când Dumnezeu vrea. Dacă, așa cum este indicat la nr. 35 din Premise, sunt prezenți și unii credincioși, aceștia să fie îndemnați să se roage intens după cum este prevăzut de Ritual.

În pofida prudenței cu care în mod normal este celebrat, Ritul exorcismului nu este un fapt privat, ci un eveniment care privește întreaga comunitate. De fapt, exorcistul este un membru al comunității, acționează în numele lui Cristos și, în numele Bisericii, exercită o slujire specifică. Și credinciosul care cere exorcismul este un membru al comunității, unul din acei membrii pe care comunitatea trebuie să-l iubească cu iubire preferențială: de fapt, atunci când este sub puterea Celui Rău, el este cel mai sărac dintre săraci, care are nevoie de ajutor, de înțelegere și de mângâiere" (Ritualul exorcismelor, Prezentare CEI, nr. 13; 16).

E adevărat, orice act de exorcism este rugăciune pentru eliberarea persoanei posedate de Cel Rău, dar în același timp este vestire:

- a împărăției lui Dumnezeu și a lui Cristos, care ia asupra sa slăbiciunile noastre și care, ca unic eliberator și mântuitor, ne eliberează de rău;

- a eliberării totale (spirituale și fizice) și mijlocite (prin intermediul Bisericii) de influența diabolică;

- a realității escatologice: semn care anticipă victoria finală a lui Cristos asupra Satanei, asupra bolii, asupra morții.

Cum devine cineva exorcist?

Exorcistul (termen legat de verbul grecesc exorkizein = a conjura) este un om al rugăciunii, care acționează în numele Bisericii cu puterea Duhului Sfânt. O slujire care este un dar al lui Dumnezeu, conferit de episcop exclusiv preoților din cadrul diecezei și exercitat de ei prin intermediul Bisericii. Evlavia, știința, integritatea vieții, echilibrul, discernământul, pregătirea teologică și experiența spirituală, capacitatea de ascultare sunt condițiile indispensabile pentru o slujire care este și un drum de sfințenie specială deoarece duce la confruntarea directă cu diavolul. Îndeosebi, se cere de la exorcist prudență, fie pentru a-și da seama de prezența Celui Rău, fie pentru a respecta normele stabilite de Biserică. Slujirea exorcistului, în afară de eliberare, este și o slujire de mângâiere.

Cine sunt sataniștii?

"Pot fi:

1) persoane cu tendințe masochiste, cu o necesitate de a se simți slabi pentru a căuta apoi ajutor;

2) persoane care renunță la libertatea personală pentru a fi compătimiți, acceptând astfel directivele conducătorilor satanici importanți;

3) persoane pătrunse de sentimente de vinovăție pentru că au comis păcate mari și se tem că vor fi pedepsite;

4) persoane care percep ambientul social-familiar-religios ca pe un tiran;

5) persoane care nu suportă legea și autoritatea, pentru că se tem că sunt distruse;

6) persoane atrase spre moarte: ar vrea să se transforme pe sine și lumea într-un cimitir în care este pace stabilă;

7) persoane care folosesc simboluri ale morții: perdele negre și funerare în sălile de întâlnire, cu prezența craniilor, capul acoperit cu glugă, cu sacrificarea de animale și uneori de oameni" (din Toscana oggi, 22.06.2008).

Cum se recunoaște posedarea diabolică?

- "Fenomenele diabolice extraordinare ale posedării, ale obsesiei, ale chinuirii și ale infestării sunt posibile, dar de fapt, după părerea experților, sunt rare" (Ritualul exorcismelor, Prezentare CEI, nr. 7);

- ritualul exorcismului semnalează diferite criterii și indicii care permit să se ajungă, cu certitudine prudentă, la convingerea că e vorba de o posedare diabolică. Atunci, exorcistul autorizat poate să facă ritul solemn al exorcizării;

Unele din aceste criterii sunt:

- vorbirea cu multe cuvinte în limbi necunoscute sau înțelegerea acestor limbi necunoscute;

- a face cunoscute lucruri depărtate sau ascunse;

- a demonstra forțe dincolo de propria condiție;

- aversiune vehementă față de Dumnezeu, față de sfânta Fecioară Maria, față de sfinți, față de cruce și față de imaginile sacre.

Există rugăciuni care trebuie recitate în cazuri minore de influență a diavolului?

Desigur. În Ritualul exorcismelor se găsesc și:

- rugăciunile care trebuie recitate public de către un preot, cu permisiunea episcopului, atunci când se consideră în mod prudent că există o influență a Satanei asupra locurilor, obiectelor sau persoanelor, fără a ajunge însă la stadiul unei adevărate posedări;

- o culegere de rugăciuni care trebuie recitate privat de către credincioși, atunci când ei bănuiesc în mod temeinic că sunt supuși influențelor diabolice (cf. Ritualul exorcismelor, Apendice II, Rugăciuni pentru uzul privat al credincioșilor).

Ce alte sfaturi utile dă Biserica în privința influenței Celui Rău?

Iată câteva:

- "A nu căuta senzaționalul și a evita fie credulitatea oarbă care vede intervenții diabolice în orice anomalie și dificultate, fie raționalismul preconceput care exclude a priori orice formă de intervenție a Celui Rău în lume;

- a fi atenți față de cărți, programe de televiziune, informații ale mijloacelor de comunicare, care pentru a avea profit exploatează interesul răspândit față de fenomene neobișnuite sau nesănătoase;

- a nu recurge niciodată la cei care practică magia sau se consideră deținători de puteri oculte sau de medium sau presupun că au primit puteri speciale. În caz de dubiu cu privire la prezența unei influențe diabolice este necesar să se adreseze înainte de toate la discernământul preoților exorciști și la ajutoarele de har oferite de Biserică mai ales în sacramente;

- a cunoaște semnificația autentică a limbajului folosit de Sfânta Scriptură și de Tradiție și a forma o atitudine corectă față de prezența și acțiunea Satanei în lume;

- a-și aminti că superstiția, magia și, cu atât mai mult, satanismul sunt contrare demnității și raționalității omului și credinței în Dumnezeu Tatăl Atotputernic și în Isus Cristos Mântuitorul nostru" (Ritualul exorcismelor, Prezentare CEI, nr. 8).

NB: Pentru a aprofunda tema, iată câteva documente pontificale:

- Ritualul exorcismelor, traducere a De exorcismis et supplicationibus quibusdam, promulgat cu decretul Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor la 22 noiembrie 1998;

- Catehismul Bisericii Catolice (CBC), nr. 1673; Compendiu CBC, nr. 352;

- Congregația pentru Doctrina Credinței, Instrucțiune cu privire la rugăciunile pentru a obține de la Dumnezeu vindecarea, 14 septembrie 2000.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 202.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat