Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Fericirile

de Mark P. Shea

Unii cred că tot ce-ți trebuie ca să respecți morala catolică sunt cele zece porunci: împlinește-le, ai să fii o persoană morală - și cu asta - basta! Am dreptate, nu-i așa?!

De fapt, n-am dreptate! Chiar n-am deloc dreptate! Moralitatea e un lucru bun, dar credința catolică ne cheamă să fim nu numai morali, ci mult mai mult.

"Căci vă spun: dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20).

Avem, desigur, îndreptățirea prin harul credinței în Isus Cristos - fiindcă nimeni nu se poate justifica el însuși înaintea lui Dumnezeu numai încercând să împlinească legea, scrâșnind din dinți. Pe de altă parte, nici faptul că suntem justificați prin harul credinței nu înseamnă că "de-acuma gata cu poruncile", ci, dimpotrivă, "abia de-acum putem transcende poruncile".

Cu alte cuvinte, poruncile formează baza și nu vârful vieții morale creștine: nu poți cobori mai jos de ele, dar poți urca mult deasupra lor.

Ideea care se subînțelege din cele zece porunci este de fapt aceasta: "Dacă nu-l poți iubi pe Dumnezeu, măcar nu comite blasfemie, închinându-te unor falși dumnezei. Dacă nu-ți poți iubi vecinul, măcar nu-l jefui, nu-i fura nevasta și nici nu-l omori cu bâta de baseball". Evident că nu prea se aspira aici la înălțimile veșnic înzăpezite ale moralității omenești, ci, dimpotrivă, la cele mai de jos cerințe și la un minim de decență în relațiile pe care le poate avea o ființă umană. Dar chiar și aceste minime aspirații reprezintă mult prea mult pentru majoritatea oamenilor.

"Majoritatea oamenilor" - inclusiv majoritatea creștinilor. Fiindcă suntem avocați inveterați împotriva chemării noastre la sfințenie, mereu în căutarea nu a sfințeniei, ci a unui minim de exigente creștine de aplicat în viața de zi cu zi. Și tare mai seamănă asta cu mireasa care întreabă în noaptea nunții: "Și de cate ori trebuie să-l sărut pe soțul meu ca să împlinesc porunca Bisericii de a fi o bună soție?" Cu aceeași "surzenie" fundamentală, dar selectivă, întâmpinăm și noi iubirea lui Dumnezeu, rătăcindu-ne în pledoarii și negocieri care încearcă să minimalizeze porunca ascultării. Harul lui Dumnezeu nu ne mângâie pe cap îndemnându-ne la relativism moral: "Bravo, ai lunecat cât de aproape ai putut de păcatul mortal, dar nu l-ai și comis în faptă". Harul lui Dumnezeu ne este dat ca să facă sfinți din noi și nu handicapați moral.

La fel, fericirile ne învață să-l iubim pe Dumnezeu și pe aproapele, nu ca să putem merge mai departe cu păcate veniale și minima obediență. Fericirile ne reamintesc că scopul vieții creștine nu e respectarea rigida a poruncilor și nici moralitatea înghețată, ci pur și simplu fericirea - totală, nesfârșită, extatică, plină de bucurie, care e mult mai aproape de extazul celei mai desăvârșite iubiri la care poți visa decât de asumarea unor operațiuni matematic și rațional corecte.

(Dacă vi se pare lipsită de respect comparația raiului cu căsătoria, gândiți-vă că însăși căsătoria e un sacrament, iar Vechiul, dar și Noul Testament, compara în mod constant relația om-Dumnezeu cu aceea dintre soți. Cu siguranță că diferența între Dumnezeu și oricare dintre creațiile sale, inclusiv aceea numită "căsătorie", e infinit mai mare decât orice asemănare. Și totuși, nu întâmplător a ales el căsătoria ca să reflecte și să comunice ceva din gloria sa).

Prin urmare, fericirile ne îndreaptă nu spre treptele de jos ale moralei, ci spre vârf, fiindcă scara lor suie la cer.

Iar cerul ni-l imaginăm ca pe o scenă frumos luminată, cu tot felul de lucruri care să ne bucure și de care să ne bucurăm etc. Raiul chiar este cel mai frumos loc pe care ni l-am putea imagina - de asta putem fi siguri - și care implică într-adevăr un pământ nou, nu o apariție fantomatică plutind în vastul niciunde. Dar nu asta captează imaginația biblică. Suprema bucurie a raiului e că-l vom vedea pe însuși Dumnezeu, "față în față". Iată esența fericirii. Așa că Isus, vorbind despre fericiri, ne antrenează ochii să-l putem vedea pe Dumnezeu în cei săraci, cei care plâng, cei umili, cei persecutați și în toți ceilalți pe care el îi numește "binecuvântați".

Asta-i doboară pe mulți ca o măciucă-n cap. Ne gândisem c-o să vedem fața lui în cine-știe-ce transă mistică uluitoare, nu în nimicnicia sâcâitoare a tuturor necăjiților. Dar cuvântul nu admite replică: dacă vrei să vezi fața lui Dumnezeu, acolo trebuie să te uiți!

Acesta e mesajul și scopul fericirilor: să ne antrenăm ochii pentru împărăția cerurilor uitându-ne exact acolo unde ne arată Isus.

Fără greș, fără abatere, fără relativism moral.

Sursa: http://insidecatholic.com

Traducere de dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat