Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Preotul în era digitală

Colocviu cu cardinalul Claudio Hummes,
prefect al Congregației pentru Cler

Manualul pentru folosirea Windows alături de Summa theologica a sfântului Toma de Aquino; rețeaua (mreaja) telematică în locul mrejei apostolului Petru, pescarul; în discotecă purtând haină clericală; pe scenă cu reverenda, pe plajă sub cortul-biserică... Se schimbă fața preotului din era digitală.

Doctor în teologie dogmatică și expert cunoscător al noilor tehnologii, se apropie de omul digital navigând alături de el în marea cea mare a comunicației. Este gata să favorizeze întâlnirea personală a tinerilor cu Isus Cristos, urmându-i în cotidianitatea lor, așadar - dacă s-a înțeles cu episcopul și în cadrul unui program pastoral precis - și acolo unde se întâlnesc pentru a dansa. Folosește limbajul muzicii chiar și numai pentru a lăsa o urmă în inima celui care-l ascultă. Duce Euharistia și în mijlocul leneșilor din timpul verii, numai să nu-i lase să se îndepărteze de masă, nici măcar pentru o scurtă perioadă.

Însă, mai ales, se roagă. Mai mult, știe că trebuie să se roage intens dacă vrea într-adevăr să-l ducă pe Cristos la om și pe om la Cristos. Așadar, se schimbă fața preotului, nu misiunea. Este convins de acest lucru cardinalul brazilian Claudio Hummes, prefect al Congregației pentru Cler. Este conștient de necesitatea unei treceri culturale decisive pentru a da elan nou misiunii preotului, care rămâne aceea de a favoriza, în afară de cunoașterea evangheliei, în toată lumea, întâlnirea personală a fiecăruia cu Cristos. "Acest lucru - spune cardinalul începând un colocviu lung și cordial cu L'Osservatore Romano în care atinge numeroase și interesante teme referitoare la viața preotului astăzi - îl recomandă Benedict al XVI-lea din prima zi a pontificatului său. Și acest lucru trebuie să-l facă preotul, cu orice mijloc și în orice mod posibil. De altfel, papa cel dintâi a dat mărturie despre importanța de a fi prezent oriunde poate fi întâlnit omul, în cotidianitatea existenței sale".

Cardinalul se referă la decizia luată de papa de a fi prezent în rețea pentru un dialog apropiat cu aceia care frecventează digitalul, și la decizia, și mai viitorologă, de a intra în lumea Facebook.

Noutăți despre care foarte probabil se va reflecta și se va trata chiar în timpul Anului Sfintei Preoții care, voit de Benedict al XVI-lea, se va inaugura, așa cum se știe, la 19 iunie. "O intuiție minunată și clarvăzătoare. Este vorba de un dar - subliniază cardinalul - pe care papa îl face Bisericii și preotului. Și, sunt sigur, nu va fi un an celebrativ al preoției. Va fi mai degrabă un an propozitiv".

În realitate, inițiativa pontifului vine într-un moment foarte special al istoriei și al vieții Bisericii. Chemată să se confrunte cu societatea postmodernă, marcată de o exasperare relativistă, uneori exagerată, și de acel vânt laicist puternic care o face tot mai mult să trăiască așa ca și cum Dumnezeu nu ar exista, Biserica nu a fost ea însăși scutită de contagiul unui sistem pervers până la neverosimil. "Primii care au simțit asta - afirmă în acest sens cardinalul - au fost chiar ei, preoții. Dar aș spune că e vorba de o consecință aproape fiziologică, asemănătoare cu acelea care există în orice domeniu uman atunci când are loc un salt cultural așa de clar și suntem dintr-o dată cufundați într-o realitate care ne surprinde. Pentru aceasta este foarte important ca preoții să-i simtă aproape pe papa și Biserica, care se preocupă pentru ei și pentru condiția lor".

De fapt, în ultimii ani preoții au suferit datorită umilirii îndurate din cauza slăbiciunii unora dintre ei. În aceste zile a trezit agitație publicarea rezultatelor unei investigații făcută în Irlanda despre ceea ce s-a întâmplat în anumite institute călugărești. "A fost vorba efectiv - confirmă cardinalul - de o perioadă foarte, foarte dură și grea. Grea și datorită batjocurii mediatice la care au fost supuși fără deosebire toți preoții, ca o «categorie», din cauza câtorva care s-au pătat cu abuzuri foarte grave față de minori. Aș vrea să amintesc că preoții cei dintâi s-au simțit profund răniți de aceste tragedii. Răniți în sufletul lor preoțesc, în paternitatea lor spirituală față de cei care au îndurat violență; au văzut sfâșiată imaginea lor. Am cules multe destăinuiri ale preoților descurajați și puși în criză pentru ceea ce au făcut alții. Desigur, sunt delicte grave, și nu numai din punct de vedere penal, ci și din punct de vedere canonic". Chiar dacă drama pedofiliei "nu se referă în mod specific și exclusiv la preoți - subliniază cardinalul - ci cuprinde în mod și mult mai incisiv societatea și, din păcate, mai ales domeniul familiar", rămâne totuși "un fapt foarte grav care a compromis și un anumit număr de preoți. Este drept ca acela care este vinovat să plătească; dar nu este drept ca să plătească și marea majoritate a preoților cinstiți și zeloși care-și dedică viața lor pentru a sluji turma care le-a fost încredințată. Trebuie să ne rugăm, repet, să ne rugăm mult pentru cel care greșește dar și pentru cel care trebuie să fie ajutat să-și recapete propria autostimă. Și în acest An al Sfintei Preoții ne vom ruga mult cu și pentru preoții noștri. Biserica vrea să se roage cu și pentru preoții săi, să exprime apreciere față de ei".

La această dorință de atenție simțită în mod generic printre preoți, mai ales în momentul în care sunt chemați să înfrunte provocări zilnice pe diferite versante, va trebui să răspundă Anul Sfintei Preoții. "Este în intenția papei - spune cardinalul Hummes - să pregătească pentru anul acesta un document despre preoție. Obiectivul, repet, este acela de a face în așa fel încât preotul să se simtă bine în Biserică și să existe toate condițiile pentru o mărturie sănătoasă și reală într-o societate care prezintă atâtea provocări care trebuie înfruntate".

Pentru aceasta se insistă mult asupra formării. Discernământul și formarea sunt de altfel preocupări constante ale papei. Și în recenta sa călătorie în Africa, în fața unei Biserici bogate în vocații, Benedict al XVI-lea a atenționat să nu fie considerată bogăție numai cantitatea. "Desigur, este necesară o atentă operă de discernământ în admiterea la preoție; dacă vrem să contăm pe preoți efectiv motivați - este de acord cardinalul - este necesar să se facă o selecție riguroasă, foarte riguroasă". Chiar dacă e clar că după aceea pot să aibă loc schimbări în personalitatea candidatului la preoție, deși a fost selecționat în mod riguros. "Este adevărat - spune cardinalul - și pentru aceasta eu susțin necesitatea de a continua în opera de discernământ în timpul întregului drum de la primire până la hirotonire. În acest punct, al doilea moment foarte important este constituit de formarea permanentă. Înseamnă a da celor consacrați mijloacele, așadar posibilitatea de a sta în lumea pe care sunt chemați s-o evanghelizeze. Înseamnă a-l ajuta să cunoască, să înțeleagă și să vorbească limbajul lumii pentru a fi ascultat și înțeles". Asta, chiar dacă în afară de cărțile de teologie, de filozofie morală, de ecleziologie, el va trebui să înceapă să răsfoiască și să aprofundeze manuale pentru a învăța folosirea noilor tehnologii, indispensabile de acum în apropierea de societatea digitalului. "Suntem convinși de asta - spune cardinalul în acest sens - până acolo încât examinăm posibilitatea de a introduce în cursurile academice rezervate seminariștilor sau preoților studierea ei. Vom vedea. Folosirea rețelei informatice este, de altfel, indispensabilă de acum dacă se vrem să rămânem în pas cu timpurile".

Însă va fi suficientă experiența în telematică pentru a reda preotului rolul său de martor al lui Cristos într-o societate care pare așa de depărtată de dimensiunea religioasă? "Problema - spune cardinalul prefect - poate că trebuie inversată: această societate, așa de haotică și tot mai îndepărtată de Cristos, va mai fi capabilă să recepteze mărturia preotului? Aceasta este întrebarea pe care trebuie să ne-o punem. Eu sunt optimist în acest sens, deoarece credința, credința noastră, ne cere optimism și încredere. Așadar, credința în Cristos poate să pătrundă în această societate ca în toate celelalte societăți. Preotul poate și trebuie să fie instrumentul pentru a transmite această credință oamenilor din timpul său. Poate că astăzi este mai greu decât în timpurile noastre. Ceea ce este sigur e că tinerii de astăzi cunosc numai această societate, această cultură. Au experimentat numai acest lucru. Și noi trebuie să ne inserăm în această societate pentru a ajunge la ei. Desigur, îmi dau seama cât este de greu. Cultura de astăzi este prevalent relativistă, dominată de un laicism uneori feroce împotriva Bisericii și împotriva a tot ceea ce o reprezintă; Dumnezeu este ținut departe, religia este batjocorită. Dar eu cred că și în această societate, care se autodefinește post-creștină, este posibil să fie făcut cunoscut Cristos, să se favorizeze întâlnirea personală cu Cristos. Trebuie căutat ceva diferit de simpla abordare doctrinară și morală. Și în întâlnirea fiecăruia cu Cristos se poate întâmpla totul, chiar și ca individul să fie atins. "Preoți - spune cardinalul - care să știe înainte de toate să-l recunoască pe Cristos alături de ei, în însăși comunitatea lor, și apoi să știe să-l ducă în lume". Și această necesitate cheamă în joc responsabilitatea episcopilor față de clerul lor. "Tocmai episcopii - confirmă cardinalul Hummes - trebuie să-i facă pe preoți să simtă prezența lui Cristos alături de ei. Trebuie să fie lângă ei, să-i înțeleagă, să-i ajute să depășească situații critice chiar și pe planul pastoral. Cu greu un preot care simte lângă el prezența constantă și iubitoare a propriului episcop se lasă pierdut".

Despre comuniunea eclezială se va vorbi cu siguranță în timpul Anului Sfintei Preoții și în optica acelei comunități care trebuie construită printre oameni. "Gândul merge mai ales la comunitățile parohiale. A trăi și a lucra în comuniune în cadrul parohial - afirmă cardinalul - ajută și să se încadreze mai corespunzător familiei lui Dumnezeu acțiunea laicilor. Rolul lor, mai ales acolo unde Biserica suferă datorită crizei vocațiilor sacerdotale, devine fundamental pentru înrădăcinarea evangheliei".

Un rol deosebit încredințat astăzi laicatului catolic este se să apropie de cei care rămân un pic la marginea vieții comunității parohiale, înainte ca să se îndepărteze de ea definitiv. "Acest lucru - spune cardinalul - face parte din împărtășirea, împreună cu laicii, a acelei responsabilități care revine păstorului, chemat să țină unită turma care îi este încredințată și să meargă în căutarea oilor care se îndepărtează sau se rătăcesc".

Însă se întâmplă uneori ca tocmai unii păstori, înșiși preoții, să se îndepărteze. Și poate că este un pic mai greu pentru "oi" să-l urmărească și să-l aducă înapoi pe păstor. "Acest lucru - spune cardinalul - este desigur de datoria episcopului și a preoțimii sale, adică este o misiune a tuturor celorlalți păstori. Nu întâmplător astăzi se vorbește tot mai frecvent despre pastorație prezbiterală. Ba chiar în multe dieceze există deja o pastorație prezbiterală bine desfășurată. Destinatarii sunt desigur fiecare preot, fiecare păstor. Se încearcă să fie însoțit preotul care se află în dificultate fie materială, fie, și aș spune mai ales, spirituală". Și cei care, din diferite motive, părăsesc preoția trebuie oricum să fie însoțiți în continuare "pentru că - spune cardinalul - a avea probleme care duc la părăsirea slujirii nu înseamnă în mod necesar a pierde propria credință. În fiecare zi există preoți care vin să-mi expună cazurile lor personale. Rar dispare credința. Desigur, în unele cazuri și credința este în criză, slăbește. Dar tocmai în aceste cazuri devine mai importantă apropierea noastră, prezența noastră".

Există apoi situații în care, deși nu dispare credința, este pus la îndoială sensul propriei preoții sau dispare fermitatea în a urma tot ceea ce comportă misiunea preoțească. "Sunt cazurile în care - afirmă cardinalul - natura omului pune presiune asupra vocației. Mă refer îndeosebi la cei care părăsesc preoția pentru că sunt incapabili să rămână fideli celibatului. Oricum, e vorba de cazuri dureroase. Deși implică o slăbire a acelei credințe robuste care forjează sufletul preoțesc, totuși nu comportă "pierderea credinței" tout court. Așadar, și în aceste cazuri trebuie știut să se discearnă. Ba chiar, poate că tocmai în asemenea momente este mai mare nevoie de a alimenta o mică flacără care se stinge. Cu atât mai mult dacă este vorba de un consacrat".

(Mario Ponzi, în L'Osservatore Romano, 3 iunie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat